Lappoventtiili
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Lappoventtiili
Moro
Venho on ihan oikeassa tarkennuksessaan!
Laponesto tulee asentaa siis imupuolen painepuolelle merivesipumpun jälkeen. Koneen alkuperäinen kumiletku merivesipumpulta lämmönvaihtimeen poistetaan ja pumpulta letku laidalla sijaitsevaan ylösalaiseen U- käyrään, jonka päältä nipaa ja pikkuletku läpi laidan, käyrästä merivesiletku jatkuu lämmönvaihtimeen. Pikkuletkusta siis tulee vettä ajossa pikkasen ulos ja imupuoli ilmautuu sitten kun pumppu pysää koneen sammuessa.
Noita käyriä löytyi 90 asteisina rst:stä ainakin putkiliikkeestä, kolme sellaista peräkkäin ja vähän suoraa putkea mukaan, niin siittä sellanen syntyy.
Nortti
Venho on ihan oikeassa tarkennuksessaan!
Laponesto tulee asentaa siis imupuolen painepuolelle merivesipumpun jälkeen. Koneen alkuperäinen kumiletku merivesipumpulta lämmönvaihtimeen poistetaan ja pumpulta letku laidalla sijaitsevaan ylösalaiseen U- käyrään, jonka päältä nipaa ja pikkuletku läpi laidan, käyrästä merivesiletku jatkuu lämmönvaihtimeen. Pikkuletkusta siis tulee vettä ajossa pikkasen ulos ja imupuoli ilmautuu sitten kun pumppu pysää koneen sammuessa.
Noita käyriä löytyi 90 asteisina rst:stä ainakin putkiliikkeestä, kolme sellaista peräkkäin ja vähän suoraa putkea mukaan, niin siittä sellanen syntyy.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Lappoventtiili
Oppia ikä kaikki...
Nyt on löytynyt jo imupuolen painepuolikin
009 kirjoitti: Kaiketikkin niitä on mennyt kalliita ja uusiakin koneita paskaksi juuri siitä syystä että jonkin männän päälle on päässyt vettä. Jos mylly on saatu tässä tilassa käymään, niin tiedossa taitaa olla melkoista ryskettä ja pauketta..
Yksi mäntä ei pääsekkään ylös, jolloin ilmeisesti kiertokanki katkeaa ja hetken päästä valtoimenaan klemppuva veivi löytää tiensä lohkon kylestä ulos.
No tuota, olettaisin että koneen käydessä ei pakosarjan puolelta männän päälle vesi pääse mitenkään, koska pakokaasujen paine on niin paljon suurempi kuin minkään pakoputkessa vellovan veden.
Imupuolelta voisi koneen käydessä vesi männän päälle päästäkkin, mutta sillä tilanteella ei ole laponestoventtiilillä osaa eikä arpaa... Hajonneella pilssipumpulla kylläkin.
Vedellä täyttyneen sylinterin starttaaminen ei uskoakseni riko kiertokankea, startista loppuu vain teho ja kone on kuin jumissa.
Nyt on löytynyt jo imupuolen painepuolikin

009 kirjoitti: Kaiketikkin niitä on mennyt kalliita ja uusiakin koneita paskaksi juuri siitä syystä että jonkin männän päälle on päässyt vettä. Jos mylly on saatu tässä tilassa käymään, niin tiedossa taitaa olla melkoista ryskettä ja pauketta..
Yksi mäntä ei pääsekkään ylös, jolloin ilmeisesti kiertokanki katkeaa ja hetken päästä valtoimenaan klemppuva veivi löytää tiensä lohkon kylestä ulos.
No tuota, olettaisin että koneen käydessä ei pakosarjan puolelta männän päälle vesi pääse mitenkään, koska pakokaasujen paine on niin paljon suurempi kuin minkään pakoputkessa vellovan veden.
Imupuolelta voisi koneen käydessä vesi männän päälle päästäkkin, mutta sillä tilanteella ei ole laponestoventtiilillä osaa eikä arpaa... Hajonneella pilssipumpulla kylläkin.
Vedellä täyttyneen sylinterin starttaaminen ei uskoakseni riko kiertokankea, startista loppuu vain teho ja kone on kuin jumissa.

Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 76
- Liittynyt: 05 Elo 2011 13:26
- Paikkakunta: Satakunta
Re: Lappoventtiili
Joo ei koneen käydessä vesi pääse mitenkään koneeseen.
Eri juttu kun kone on sammuksissa ja vedenottohana on auki.
Oletetaan että kone on vesilinjan alapuolella eikä laponestoa ole.
Vesi voi päästä lapolla täyttämään pakoputkiston ja kun pinta tarpeeksi nousee, niin löytää tiensä myös avoimesta pakoventtiilistä sylinteriin.
Luulisin että särkyminen tapahtuu seuraavasti.
Yhdessä pytyssä on vettä. Aloitetaan starttaus, mäntä työntää enimmät vedet avoimesta pakoventtiilistä pihalle. Vettä kuitenkin jää ainakin palotilan tilavuuden verran.
Nyt lähti mylly käyntiin ja seuraavan puristustahdin aikana tulee vesisylinterissä ahdasta kun siellä oleva vesi lämpölaajenee puristuksen johdosta.
Mäntä ei pääse ylös vaikka kampiakseli muiden sylinterien voimalla vääntää.
Eri juttu kun kone on sammuksissa ja vedenottohana on auki.
Oletetaan että kone on vesilinjan alapuolella eikä laponestoa ole.
Vesi voi päästä lapolla täyttämään pakoputkiston ja kun pinta tarpeeksi nousee, niin löytää tiensä myös avoimesta pakoventtiilistä sylinteriin.
Luulisin että särkyminen tapahtuu seuraavasti.
Yhdessä pytyssä on vettä. Aloitetaan starttaus, mäntä työntää enimmät vedet avoimesta pakoventtiilistä pihalle. Vettä kuitenkin jää ainakin palotilan tilavuuden verran.
Nyt lähti mylly käyntiin ja seuraavan puristustahdin aikana tulee vesisylinterissä ahdasta kun siellä oleva vesi lämpölaajenee puristuksen johdosta.
Mäntä ei pääse ylös vaikka kampiakseli muiden sylinterien voimalla vääntää.
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Lappoventtiili
Moro
Aina sen täytyy saivarrella? (kaiva nyt ne herneet nenästä!
) Kun en ole mikään koneasentaja niin en tiedä oikeita termejä...
Mutta onko niin väärin sanoa merivesioton järjestelmän pumpun jälkeistä osaa painepuoleksi, koska siellä varmasti on enemmän painetta kuin ennen pumppua?
Nortti
Aina sen täytyy saivarrella? (kaiva nyt ne herneet nenästä!

Mutta onko niin väärin sanoa merivesioton järjestelmän pumpun jälkeistä osaa painepuoleksi, koska siellä varmasti on enemmän painetta kuin ennen pumppua?
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Re: Lappoventtiili
Silloin joskus kun mulla Foortin kuutonen täyttyi vedellä, ei kone pyörähtänyt startilla yhtään, kolaus vain kuului. Merivesipakosarja oli syöpynyt, jolloin vesi meni moottoriin, kun pakoputken pää oli ylempänä moottoria. Voi se kanki katketakin, mutta yleensä ne vääntyvät mutkalle, jolloin palotilaa tulee lisää ja ajoitus muuttuu, mutta käy toisten mukana silläkin pytyllä.
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Lappoventtiili
Jos minua tarkoitat, ei minulla ole herne ollut nenässä missään vaiheessa.Northling kirjoitti:Moro
Aina sen täytyy saivarrella? (kaiva nyt ne herneet nenästä!) Kun en ole mikään koneasentaja niin en tiedä oikeita termejä...
Mutta onko niin väärin sanoa merivesioton järjestelmän pumpun jälkeistä osaa painepuoleksi, koska siellä varmasti on enemmän painetta kuin ennen pumppua?
Nortti

Ja ei ole ollenkaan väärin sanoa merivesipuolen pumpun jälkeistä osaa painepuoleksi.
Mutta onko järkevää sanoa, että meriveden imupuolen laponesto on yhtä tärkeä, jollei tärkeämpi?
Siitä voidaan olla monta mieltä, varsinkin jos kuitenkin tarkoittaa laponestoventtiilin sijoittamista painepuolelle.

Laponestoventtiilin asentaminen imupuolelle on aika harvinainen juttu, etten ole varma kannattaako siitä
juurikaan keskustella, painepuolella sen sijainnilla ei ymmärtääkseni ole toiminnan kannalta väliä, onko se ennen vai jälkeen jonkin vaihtimen, ainut ero asialla on siinä, haluaako jonkin vaihtimen saavan ilmaa ( happea ) sisäänsä joka käynnistyksen yhteydessä vai ei. Minä en ainakaan halua mutta lienee makuasia.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834