Lappoventtiili

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
009
Viestit: 76
Liittynyt: 05 Elo 2011 13:26
Paikkakunta: Satakunta

Lappoventtiili

Viesti Kirjoittaja 009 » 05 Syys 2011 20:38

Miten tälläinen lappoventtiili oikein toimii ja mihin väliin laitetaan?
Hallin lattialla on uusi Hyundai kone. Meriveden marssijärjestys on seuraava.
Ahtoilman jäähdytin-merivesipumppu-kytkimen öljynjäähdytin-moottorin lämmönvaihdin-pakokäyrä.
Ei oikein järki sano miten pumpun imupuolelle voisi mitään ilmaa päästävää venttiiliä laittaa..

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Re: Lappoventtiili

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 05 Syys 2011 20:51

Laitat sen merivesipumpun jalkeen..

009
Viestit: 76
Liittynyt: 05 Elo 2011 13:26
Paikkakunta: Satakunta

Re: Lappoventtiili

Viesti Kirjoittaja 009 » 05 Syys 2011 21:02

Kaiketikkin sitten pitäisi laittaa Korealaisten letkutukset uusiksi..

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Re: Lappoventtiili

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 05 Syys 2011 21:15

Eniten nakkyy etta on laitettu viimeseks ennen pakokayraa..

009
Viestit: 76
Liittynyt: 05 Elo 2011 13:26
Paikkakunta: Satakunta

Re: Lappoventtiili

Viesti Kirjoittaja 009 » 05 Syys 2011 21:39

Olisikos mitään järkeä laittaa laponeston lisäksi magneettiventtiili imurööriin..
Ottaisi virrat vaikka virtalukolta.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Lappoventtiili

Viesti Kirjoittaja CC » 06 Syys 2011 00:26

Onko koneen korkeusasema yleensä sellainen, että edes tarvitaan lappoventtiili? Sehän ei suinkaan kaikissa asennuksissa ole tarpeen.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

009
Viestit: 76
Liittynyt: 05 Elo 2011 13:26
Paikkakunta: Satakunta

Re: Lappoventtiili

Viesti Kirjoittaja 009 » 06 Syys 2011 15:43

Ainakin pakoputken veden ja pakokaasun sekoitusosa näyttäisi jäävän reilusti vesilinjan alapuolelle.
On vähän liian kallis murikka vedellä täytettäväksi.
Korean ihme.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Lappoventtiili

Viesti Kirjoittaja Notreal » 06 Syys 2011 18:23

Komppaan Teddy Diveriä...
Kuva
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Lappoventtiili

Viesti Kirjoittaja Northling » 06 Syys 2011 22:45

Moro

Niin, yllä on esitetty siis pakoputken lappoilmiönesto-järjestelyt, mutta meriveden imupuolen laponesto on yhtä tärkeä, jollei tärkeämpi. Eli merivesipumpun ja lämmönvaihtimen väliin tulee asentaa laponesto jos kone on vesilinjan alapuolella tai lähellä sitä. Harvoissa koneissa sitä on valmiina.???

Yksinkertaisin ja toimintavarmin laponestoon on ns "pissapoika" jossa paineen alla vettä ruiskuaa pikkuletkusta ulos kyljestä koneen käydessä ilman mitään vikaantuvia venttiilejä ja kun pumppu pysää pikkuletkusta pääsee ilma järjestelmään, mikä katkaisee lappoilmiön.

Pakoputken jäähdytysveden takaisinvaluminen voidaa estää myös asentamalla pakoputken lähtöön n. 30 cm käyrä ylöspäin (riippuen aselmoinnista).

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Lappoventtiili

Viesti Kirjoittaja Notreal » 07 Syys 2011 09:27

Northling kirjoitti:Moro

Niin, yllä on esitetty siis pakoputken lappoilmiönesto-järjestelyt, mutta meriveden imupuolen laponesto on yhtä tärkeä, jollei tärkeämpi. Eli merivesipumpun ja lämmönvaihtimen väliin tulee asentaa laponesto jos kone on vesilinjan alapuolella tai lähellä sitä. Harvoissa koneissa sitä on valmiina.???

Yksinkertaisin ja toimintavarmin laponestoon on ns "pissapoika" jossa paineen alla vettä ruiskuaa pikkuletkusta ulos kyljestä koneen käydessä ilman mitään vikaantuvia venttiilejä ja kun pumppu pysää pikkuletkusta pääsee ilma järjestelmään, mikä katkaisee lappoilmiön.

Pakoputken jäähdytysveden takaisinvaluminen voidaa estää myös asentamalla pakoputken lähtöön n. 30 cm käyrä ylöspäin (riippuen aselmoinnista).

Nortti
Tuo imupuolen laponesto onkin minulle uusi asia. 8-|
Mihinkäs se imupuolelta lappoutuva vesi lopulta menee, olettaen että järjestelmässä on lappoventtiili
tuolle ensin mainitussa kohdassa juuri ennen pakokäyrää?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Lappoventtiili

Viesti Kirjoittaja Northling » 07 Syys 2011 10:28

Moro

No juu, meillä siis ei pakokäyrässä ole laponestoa vaan tosiaan vain se takaisin valumisenestokäyrä. Koska kyseessä on siis purjevene, jossa ei ole peräpeiliä, so. pakoputkenpää on aika ylhäällä ja äänenvaimennin taas syvällä ja kallistuessa on suuri vaara että paukkupöntön sisältö kaatuu sylintereihin...
Siitä syystä siis on erillinen laponesto imupuolella, jottei lappo täytä pakoputkea ja sylintereitä sitä kautta kun moottori on vesirajan alapuolella.

Nortti
Viimeksi muokannut Northling, 07 Syys 2011 13:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

009
Viestit: 76
Liittynyt: 05 Elo 2011 13:26
Paikkakunta: Satakunta

Re: Lappoventtiili

Viesti Kirjoittaja 009 » 07 Syys 2011 11:20

Kaiketikkin niitä on mennyt kalliita ja uusiakin koneita paskaksi juuri siitä syystä että jonkin männän päälle on päässyt vettä. Jos mylly on saatu tässä tilassa käymään, niin tiedossa taitaa olla melkoista ryskettä ja pauketta..
Yksi mäntä ei pääsekkään ylös, jolloin ilmeisesti kiertokanki katkeaa ja hetken päästä valtoimenaan klemppuva veivi löytää tiensä lohkon kylestä ulos.

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Lappoventtiili

Viesti Kirjoittaja Northling » 07 Syys 2011 13:24

Moro

juu, kaverilla meni muutamavuosi takaisin juuriasennettu uusi Vulva vaihtokuntoon, kun asentaja unohti pakoputken takaisinvalumisestomutkan.
Taitavat käräjöidä ostaja, asentaja, koneen myyjä vastuista vieläkin?
Ei ole turha kapistus tosiaan...

tässä kuva meidän mutkasta:
Kuva


Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

venho
Viestit: 75
Liittynyt: 04 Kesä 2010 10:40

Re: Lappoventtiili

Viesti Kirjoittaja venho » 07 Syys 2011 20:16

Toivottavasti tämä ei vaikuta saivartelulta, mutta tarttuisin samaan asiaan mihin Nortti otti jo kantaa, eli l-venttiili tulee siis painepuolelle eikä imupuolelle.
Northling kirjoittaa ihan oikein, että l-venttiili tulee pumpun ja lämmönvihtimen väliin, joka on siis painepuoli, mutta kirjoittaa kuitenkin imupuolen laponestosta.

Enkä tosiaankaan halua näsäillä tällä kirjoittelulla, mutta oletan että monelle uudelle tulokkaalle saattaa tulla päänvaivaa jos ei juttua selkeytetä.

Totean silti, että imupuolellekin tiedän l-venttiliä asennetun ja vieläpä niin yksinkertaisesti kuin raakavesisuodattimen kanteen kuumalla neulalla reikä. Kysymyksessä oli isompi kone ja suuret virtaukset, joten pienellä ilmamäärällä ei ole juurikaan merkitystä jäähdytysveden seassa.

Suosittelen silti kaikille, että asentaa l-venttiilin painepuolelle ja Northlingin mainitsema takaisinvalumisenestokäyrä pakosarjan jälkeen niin hyvä tulee.

009
Viestit: 76
Liittynyt: 05 Elo 2011 13:26
Paikkakunta: Satakunta

Re: Lappoventtiili

Viesti Kirjoittaja 009 » 07 Syys 2011 21:33

Oikeastaan tuo lappoventtiili on ihan väärä sana osalle. Pitäisi olla lapon estoventtiili.
Mistas olette hommanneet noita RST/HST käyriä?
Pitäisi jossain vaiheessa värkätä putkistoon yhdistetty äänenvaimennin/vedenkeruupytty ja hanhenkaula.
Löytyisikö jostain kaaviokuvaa tuollaisesta pöntöstä.

Vastaa Viestiin