Pieni yläjyrsin
-
Pieni yläjyrsin
Tietäisikö kukaan, onko olemassa mitään kätevää, riittävän pientä yläjyrsintä jossa olisi vain pieni tai säädettävä pöytälevy uran ajamiseen? Omassa jyrsimessäni on vain se vika että kun halkeama on liian lähellä seuraavan laudan reunaa, ja jyrsimen pöytälevy niin leveä ettei terää saa millään "oikeaan paikkaan". Seuraavan laudankaan päältä ajaminen ei onnistu koska on limi ja se on korkeampi joten terä ei taas ylety sinne halkeamaan asti. Sirkkelillä en viitsi ruveta pelleilemään kun laudat on vähän kuperia niin en edes ohjurin kanssa uskalla ruveta niin rajulla laitteella uraa ajamaan...
Halpuuskaan ei olisi pahitteeksi. Ei tarvitseisi olla mikään ammattihemmojen kone vaan Tokmanninlaatukin käy vallan hyvin näin vähään työmäärään.
Onko muuta keinoa?
Halpuuskaan ei olisi pahitteeksi. Ei tarvitseisi olla mikään ammattihemmojen kone vaan Tokmanninlaatukin käy vallan hyvin näin vähään työmäärään.
Onko muuta keinoa?
- mikke1974
- Viesti:
Re: Pieni yläjyrsin
Jos terän varsi riittää voit tehdä jigin puunpalsta, eli korotat toisen puolen jyrsimen pohjalevystä. Mikäli ymmärsin ongelmasi oikein..
-Mikke
-Mikke
Aikainen lintu saa madon mutta vasta toinen hiiri juuston
kuvia
kuvia
- Jape
- Viesti:
Joskus leikkasin rälläkällä puolet jyrsimen pohjalevystä pois, niin pääsi ihan lautojen viereen.
- Arnie
Saako pohjalevyn irti ja voisko korvata sopivasti muotoillulla pohjalevyllä jos ei raski rälläköidä?Jape kirjoitti:Joskus leikkasin rälläkällä puolet jyrsimen pohjalevystä pois, niin pääsi ihan lautojen viereen.
-
Se nimenomaan juuri ei riitä, eli Jape ja Arnie taisivat tavoittaa ongelman ytimen. Pitää vissiin ruveta sitten tutkimaan miten tuota jyrsimen pohjalevyä voisi manipuloida mutta väkivaltaa siinä pitää käyttää eikä sen jälkeen ko. pohjalevyllä enää paljon mitään teekään. Näihin ping-pong-jyrsimiin ei taida saada varaosiakaan joten jyrsin varmaan siltä osin on sitten se mikä on... harmi.mikke1974 kirjoitti:Jos terän varsi riittää voit tehdä jigin puunpalsta, eli korotat toisen puolen jyrsimen pohjalevystä. Mikäli ymmärsin ongelmasi oikein..
-Mikke
-
kyllä niitä pidempivartisia teriäkin löytyy, itse tilasin joskus 12x20x8mm:n urajyrsimen 60mm pitkällä varrella K-raudasta, ei liene ainoa paikka. Kuukkelilla varmasti löytyy tuhansia erilaisia vaihtoehtoja.
-
- Viesti:
Moro
Mikäs jyrsin sulla sitten oikein on jos jyrsintäsyvyys ei riitä?
Jos terän asettaa istukkaan niin, että vaikka 10 mm terän varresta on istukan sisällä ja sitten painaa työstövaran pohjaan niin kyllä ainakin mun normi boschista terä tulee n 30-40 mm ulos pohjalevystä. Eikös tuollainen työstävara jo riittäisi seuraavan limin päältä vai kuinka syvää työstöä sulla on tarvis tehdä?
Joissakin jyrsimissä on liukumista parantava irroitettava muovinen pohjalevy sen alumiinisen (tai teräksisen) rungon päällä. Sen kun ruuvaa irti niin saa n 5-10 mm lisää työstävaraa.
Monissa jyrsimissä on pohjassa valmiita jengoitettuja reikiä, joihin saa helposti kiinni ohjuri levyjä ja listoja. Tai jos niitä ei ole niin voihan sinne niitä tehdä huonontamatta sen suuremmin koneen normi käyttöä.
Nortti
Mikäs jyrsin sulla sitten oikein on jos jyrsintäsyvyys ei riitä?
Jos terän asettaa istukkaan niin, että vaikka 10 mm terän varresta on istukan sisällä ja sitten painaa työstövaran pohjaan niin kyllä ainakin mun normi boschista terä tulee n 30-40 mm ulos pohjalevystä. Eikös tuollainen työstävara jo riittäisi seuraavan limin päältä vai kuinka syvää työstöä sulla on tarvis tehdä?
Joissakin jyrsimissä on liukumista parantava irroitettava muovinen pohjalevy sen alumiinisen (tai teräksisen) rungon päällä. Sen kun ruuvaa irti niin saa n 5-10 mm lisää työstävaraa.
Monissa jyrsimissä on pohjassa valmiita jengoitettuja reikiä, joihin saa helposti kiinni ohjuri levyjä ja listoja. Tai jos niitä ei ole niin voihan sinne niitä tehdä huonontamatta sen suuremmin koneen normi käyttöä.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
Paras vehje (minun mielestä) tuohon hommaan olisi lamellijyrsin.
Tuossa lähihalpahallissa oli myynnissä , hintaan jotain 28-29€, harmittaa kun ei tullut ostettua silloin, nyt ei ole enää.(merkkikoneet maksaa satoja)
Tuollaisessa koneessa "pöytä" on jotain 15mm leveä toiseen suuntaan.
Olen käyttänyt sitä joskus just lautojen halkeamien paikkaamiseen, ei tee kuin, terästä riippuen, 4-5mm uraa, mutta sitähän voi levittää tarvittessa.
Yritä lainata joltakulta.
Matti
Tuossa lähihalpahallissa oli myynnissä , hintaan jotain 28-29€, harmittaa kun ei tullut ostettua silloin, nyt ei ole enää.(merkkikoneet maksaa satoja)
Tuollaisessa koneessa "pöytä" on jotain 15mm leveä toiseen suuntaan.
Olen käyttänyt sitä joskus just lautojen halkeamien paikkaamiseen, ei tee kuin, terästä riippuen, 4-5mm uraa, mutta sitähän voi levittää tarvittessa.
Yritä lainata joltakulta.
Matti
- Jape
- Viesti:
Ei ne taida olla irrotettavia, mutta mulla oli joku 19,90 maksava jyrsin jonka rälläköin. Ja oli se senkin jälkeen ihan samanlainen käyttää muissaki hommissa. Muisti vain nojata toiselle laidalle.Arnie kirjoitti:Saako pohjalevyn irti ja voisko korvata sopivasti muotoillulla pohjalevyllä jos ei raski rälläköidä?Jape kirjoitti:Joskus leikkasin rälläkällä puolet jyrsimen pohjalevystä pois, niin pääsi ihan lautojen viereen.
-
Tuo Japen idea on just sellainen(tosi hyvä) jota ei hökellyksissään tule mieleenkään ku virittelee monenlaisia ohjareita ja asettelee terää ihan nokasta kiinni että yltää työstämään.
Itsekin olen tuskaillut limitysten lähellä hikikarpalo otsalla että lentääkö se nokilleen kiristetty jyrsinterä 1000000km/h keskelle muuten niin virheetöntä naamataulua kun ajelee rimalle uraa....
Harmittaa oikeen ku ei oo ite älynny tuota
ps.Huomenna menee yksi Einhellin kirpparilta 9e:lla ostettu yläjyrsin rälläkkähoitoon
Itsekin olen tuskaillut limitysten lähellä hikikarpalo otsalla että lentääkö se nokilleen kiristetty jyrsinterä 1000000km/h keskelle muuten niin virheetöntä naamataulua kun ajelee rimalle uraa....
Harmittaa oikeen ku ei oo ite älynny tuota

ps.Huomenna menee yksi Einhellin kirpparilta 9e:lla ostettu yläjyrsin rälläkkähoitoon

Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
No nyt on sitten elämän ensimmäinen ura jyrsitty ja vielä vaikeaan paikkaan. Jyrsimen pöytälevyä modifioimalla, eli poistamalla sinne väliin laitettu muovinen osa, ja laittamalla terän kipurajalle asti sain juuri ja juuri työstösyvyyden riittämään.
Mukavaa oli huomata että eihän tuo mikään amerikankonsti ollutkaan! Turhaan olin arkaillut homman tekemistä. Kun vain viitsii tehdä kunnolliset ohjurit niin tuli siisti, hyvä ura.
Mutta kertokaahan noviisille vielä, että kannattaisiko se rima tehdä vähän lievästi kiilan mallinen uraan nähden että se liimauksen ja höyläämisen jälkeen istuisi just? Vai teenkö vaan kanttisen kuten urakin on? Aattelisin että rima n. 1 mm kapeampi verrattuna uraan niin että mahtuu myös liimaa väliin vai meneekö metsään?
Mukavaa oli huomata että eihän tuo mikään amerikankonsti ollutkaan! Turhaan olin arkaillut homman tekemistä. Kun vain viitsii tehdä kunnolliset ohjurit niin tuli siisti, hyvä ura.
Mutta kertokaahan noviisille vielä, että kannattaisiko se rima tehdä vähän lievästi kiilan mallinen uraan nähden että se liimauksen ja höyläämisen jälkeen istuisi just? Vai teenkö vaan kanttisen kuten urakin on? Aattelisin että rima n. 1 mm kapeampi verrattuna uraan niin että mahtuu myös liimaa väliin vai meneekö metsään?
- womega
Vastaavanlaisia hommia tulee meillekin luultavasti eteen. Saisitko kuvaa tuosta sivulle tai linkkiä, josta kuvaa löytyisi? 

-
- Viesti:
Moro
Hyvä että neuvoista oli apua!
Mielestäni ei missään nimessa ulospäin aukeavaa kiilaa, se pullistuu pois paikaltaan puun turvotessa.
Jos mahdollista, niin ura ja kiila sais olla pohjastaan leveämpi niin pysyy paremmin paikallaan.
Uran syvyyshän ei tarttis olla kuin laudan paksuuden puolikas.
Nortti
Hyvä että neuvoista oli apua!
Mielestäni ei missään nimessa ulospäin aukeavaa kiilaa, se pullistuu pois paikaltaan puun turvotessa.
Jos mahdollista, niin ura ja kiila sais olla pohjastaan leveämpi niin pysyy paremmin paikallaan.
Uran syvyyshän ei tarttis olla kuin laudan paksuuden puolikas.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- Jape
- Viesti:
Joo ei kiilamaista vaan ihan kantikas ja just sen uran levyinen. Niitä riman kulmia voi ihan pikkasen pyöristää höylällä että menee paremmin sinne uraan.