mekaaninen vaihde valuttaa öljyä pilssiin

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
seppo.t
Viestit: 34
Liittynyt: 28 Elo 2008 18:00
Paikkakunta: Kerava

mekaaninen vaihde valuttaa öljyä pilssiin

Viesti Kirjoittaja seppo.t » 06 Elo 2011 00:31

Halvalla ei saa kun ongelmia! Ongelmia ollut riittävästi! kone pikkufiskarissa sole 26 (mitsu) Rihtaus oli aivan pielessä kone ravisti niin perkeleesti varsinkin pikkukierroksilla joita tarvitsen kalastukseen. Kone rihdattiin uudelleen ja kävi tasaisesti! Lähdin kuuden tunnin ajelulle ja sen jälkeen totesin öljyä pilssissä jälleen kerran koneella ajettu 280h. Vaihdelaatikon öljytilavuus 5 desiä puolet poissa:Soitin Tekno-Marineen sanoivat että vaihteen stefa vuotaa! Vaihde on mekaaninen Ronim 5. Onko siellä useampia stefoja kun tuo rihtaaja kysyi kumpi stefa vuotaa ulompi vai sisempi? Jos tästä vielä selviän niin jäljellä ei öle enää kuin kennolämmittimen asennus! Koneessa sole 26 paikat valmiina mutta siitä myöhemmin. Saako mistään kunnollisia kennolämmittimen asennusohjeita?

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: mekaaninen vaihde valuttaa öljyä pilssiin

Viesti Kirjoittaja matti » 06 Elo 2011 09:45

Kysyjä tarkoittanee sillä sisempi/ulompi - kumpa etu vai takapään stefa?

On myös mahdollista se, että kun se rihtaus on ollut reilusti pielessä, niin takapään akselilaippa-jos se on irrallinen-siis mutterikiinnitteinen(mutteri on laipan sisällä)on löystynyt ja se öljy tulee -ei stefasta vaan akselin boorista- törmännyt jolloikin ko tapaukseen, kyseessä oli muistaakseni juuri Sole.Jos taas se takapään stefa vuotaa, niin tällaiseen kytkimeen se on nopea vaihtaa koska kytkintä ei tarvi purkaa, vrt ZF-jossa laippa on kiinteä osa ala-akselia.
Siihen auttaa kun irrottaa akselilaipan 4 pulttia työntää akselin taakse ja kiristää kytkimen laipan sisällä olevan kiinnitysmutterin.

Matti

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: mekaaninen vaihde valuttaa öljyä pilssiin

Viesti Kirjoittaja bonito » 07 Elo 2011 19:01

Sieltä takapään stefasta se silloin tulee, jos se tulee sieltä boorista, boorien etupuolella on just se tiivistepinta, jonka takimaisen stefan pitäisi tiivistää. Joidenkin kytkimien laipan etupuolella on vielä O-rengas viimeisenä lukkona.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: mekaaninen vaihde valuttaa öljyä pilssiin

Viesti Kirjoittaja matti » 08 Elo 2011 08:24

Mainitsemassani tapauksessa se takapään stefan liukupinta oli siinä laipassa, kun avasin laipan ne neljä pulttia, niin laipan välitila oli täynnä öljyä. Ainoa tie öljylle on pitkin booria ko paikkaan, oli tihkunut ulos nimenomaan laippojen välistä. Akselissa karmea linjausvirhe- ilmeisesti kumityynyt olivat painuneet.

Matti

seppo.t
Viestit: 34
Liittynyt: 28 Elo 2008 18:00
Paikkakunta: Kerava

Re: mekaaninen vaihde valuttaa öljyä pilssiin

Viesti Kirjoittaja seppo.t » 14 Elo 2011 12:02

Kiitos neuvoista vaihdoin stefan kone oli samalla pakko nostaa ylös ja silloin selvisi ravistuksen syy! Yhden kumitassun raudat olivat poikki ihmettelen vain miksi? Onhan tuo kone ollut siinä jo kymmenkunta vuotta mutta tiedän historian varmasti! Koneella ajettu 290h varmaan joku asennusvirhe? Nyt kaikki ok! ja Iso Kiitos!

Vastaa Viestiin