Volvo Penta AQ 140 - lämpöongelmia

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Avatar
Oqu
Viestit: 226
Liittynyt: 16 Kesä 2010 22:15
Paikkakunta: Turkkune

Volvo Penta AQ 140 - lämpöongelmia

Viesti Kirjoittaja Oqu » 18 Heinä 2011 21:52

Moi!

Eli: Moottori alkoi yht´äkkiä oireilemaan siten, että yli 2500rpm lämmöt alkaa kivuta kohti punarajaa ja lopulta yli. Tuolla 2500rpm ne pysyvät ihan optimissa, mutta heti kun antaa lisää kaasua niin ongelmat alkavat aikalailla samantien.

Vika ilmaantui ihan yllättäen siten, että kolmeen viikkoon en ollut veneellä ajanut ja nyt tehtiin avokin kanssa meriretki stadista ugiin. Heti Helsingistä lähdön jälkeen Pihliksen kohdalla huomasin että kone lämpiää. Himmailin ja lämmöt palautuivat normaaliksi. Koitin suvisaaristossa tutkia syytä ja tsekkasin pumpun siipipyörän jne. tavanomaiset asiat, mutta ei auttanut. Hankoon asti mentiin siis n. 6,5 solmua / 2500rpm. Hangossa yöpymisen jälkeen kokeilin jälleen nostaa nopeutta ja lämmöt nousivatkin taas, mutta tällä kertaa "vain" vihreän ja punaisen rajamaille, joten jatkoin loppumatkan (eli 12h) sitkeästi eteenpäin 4000rpm kierroksilla. Mökille ugiin päästiin kuitenkin! :)

Matkan varrella koitin löytää syytä ja sukeltelin esim. vetolaitteen imureikiä rassaamassa, mutta ilman mainittavaa tulosta.

Kertokaas nyt tälläiselle ei-niin-näppärälle-moottoreiden-kanssa- kaverille että missä vika, ja mitä pitää tehdä?
Kaikki paitsi hyvä kyllästys on turhaa.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Volvo Penta AQ 140 - lämpöongelmia

Viesti Kirjoittaja matti » 19 Heinä 2011 08:51

Muutama vaihtoehto;
Termari jumittaa?
Ainakin vähän isommissa 80-l volvoissa mittariston maajohto on laturin perässä kiinni jos katki, niin ilmenee juuri lämpömittarin virhenäyttämänä "lämmöt nousee" vaikkeivat todellisuudessa nousekkaan (sama jos mittariston johtoliitos hapettunut).
Vetolaitteessa oleva imuleku/yhdyskpl on löysä/viallinen/syöpynyt- saa ilmaa jäähdytysveden sekaan.

Matti

Avatar
Oqu
Viestit: 226
Liittynyt: 16 Kesä 2010 22:15
Paikkakunta: Turkkune

Re: Volvo Penta AQ 140 - lämpöongelmia

Viesti Kirjoittaja Oqu » 19 Heinä 2011 10:34

Tota mittarivikaa ajattelin itsekkin, sillä tuon kolmen viikon ajotauon aikana minkä jälkeen ongelma ilmeni, veneellä kävi yksi kaveri asentamassa plotterin ja tupakansytyttimen, joka tuli ihan siihen mittarin viereen.. En tiedä olisiko sitten tullut sörkkineeksi muita johtoja niin että kytkös olisi heikentynyt? Tota en tietenkään silloin älynnyt tarkistaa! :D

Termaria mulla ei ole, mutta on toiminut ihan moitteetta kuitenkin ennen tätä.

Onkohan lämmönvaihdin hankala purkaa ja puhdistaa mökkityökaluin, ja onnistuuko ylipäätään? Venettä pääsen uudestaan roplaamaan vasta viikonloppuna, jätettiin se mökille loppukesäksi..
Kaikki paitsi hyvä kyllästys on turhaa.

Avatar
Oqu
Viestit: 226
Liittynyt: 16 Kesä 2010 22:15
Paikkakunta: Turkkune

Re: Volvo Penta AQ 140 - lämpöongelmia

Viesti Kirjoittaja Oqu » 20 Heinä 2011 20:01

Vieläkö jollain olisi lääkkeitä vaivaan?
Kaikki paitsi hyvä kyllästys on turhaa.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Volvo Penta AQ 140 - lämpöongelmia

Viesti Kirjoittaja CC » 20 Heinä 2011 22:45

Oqu kirjoitti:
Termaria mulla ei ole, mutta on toiminut ihan moitteetta kuitenkin ennen tätä.
Tota, miksi ei ole? Jos toimii moitteettomasti ilman termaria, niin jotain on ollut koko ajan vialla.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Oqu
Viestit: 226
Liittynyt: 16 Kesä 2010 22:15
Paikkakunta: Turkkune

Re: Volvo Penta AQ 140 - lämpöongelmia

Viesti Kirjoittaja Oqu » 21 Heinä 2011 08:07

No siis kylmäkäynnistys on aina vähän hidasta ja joutuu yleensä käyttämään laiturissa hetken ennen kun uskaltaa lähteä liikkeelle, mutta lämmittyään on toiminut hyvin ja lämmöt ollut ok. Tarkoitus on kyllä laittaa se talven aikana fixiin..
Kaikki paitsi hyvä kyllästys on turhaa.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Volvo Penta AQ 140 - lämpöongelmia

Viesti Kirjoittaja CC » 21 Heinä 2011 11:56

Lämmöthän ei todellakaan pitäisi olla ok ilman termaria. Ehkä aivan täyskaasuasentoa lukuunottamatta koneen olisi pitänyt käydä aivan liian
kylmänä. Nythän on siis ollut niin, että jäähdytysjärjestelmän teho on juuri ja juuri riittänyt normaalikäyttöön, eikä siinä enää paljon jotain
tukkeutumisen tapaista tarvita, että teho ei enää riitä.
Miksi se termari on poistettu? Kannentiivisteongelmia?
Onko suljettu systeemi vai raakavedellä?
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Oqu
Viestit: 226
Liittynyt: 16 Kesä 2010 22:15
Paikkakunta: Turkkune

Re: Volvo Penta AQ 140 - lämpöongelmia

Viesti Kirjoittaja Oqu » 21 Heinä 2011 19:49

No nyt kun ton sanot, niin mullakin logiikan rattaat alkoivat täälläkin naksumaan ja noinhan se tietysti olisikin.

Makeavesikierrolla se on. En tiedä miksi termari on jätetty pois, koska hommasin veneen itselleni vasta tammikuussa ja tämä kesä on mennyt tutustuessa. Entinen omistaja moottorin ja vetolaitteen kunnosta ostohetkellä kertoili paljonkin ja että esim. vetolaite pitää rempata ja taisi kyllä höpistä jotain tuon termarin puuttumissyystäkin, mutta intoa puhkuen venettä tutkiskellessa meni jutut vähän sivu suun. :)

Noh, huomenna menen mökille ja tutkin asiaa. Ensi talvena on joka tapauksessa tarkoitus nostaa ko. moottori pois, aukaista koko mötikkä ja tehdä täyskunnostus. Ensi kesänä termari tulee varmasti olemaan paikallaan!
Kaikki paitsi hyvä kyllästys on turhaa.

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Volvo Penta AQ 140 - lämpöongelmia

Viesti Kirjoittaja Jape » 22 Heinä 2011 05:45

Kannattaa tarkistaa se raakavesipuolen vesipumpun siipipyörä. Voi puuttua paloja sieltä, ja jos mahdollista niin kannattaa tutkia myös pumpulta lähtevät putket että onko siipipyörän palasia siellä tukkeena. Oikeastaan ihan ensiksi kannattais käynnissä ollessaan ottaa vaikka pakosarjan päältä pakoputkeen menevä vesiputki irti. Sillä saa katottua että kiertääkö vesi miten hyvin.

Avatar
vilreu
Viestit: 83
Liittynyt: 19 Touko 2010 01:31
Paikkakunta: Raisio

Re: Volvo Penta AQ 140 - lämpöongelmia

Viesti Kirjoittaja vilreu » 22 Heinä 2011 06:01

Siis kaikkihan tarkastaa tuon siipipyörän joka kevät ennen vesillelaslkua ??? !!! 8-|

...... eiks nii :))
Kuva

Vastaa Viestiin