Ongelmia mm. hydraulikytkimen kanssa
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: 31 Elo 2010 16:16
Ongelmia mm. hydraulikytkimen kanssa
Laskettiin viime syksynä ostettu vene vesille ensimmäistä kertaa pari päivää sitten. Veneelle tehtiin perusteellinen kunnostus talven aikana, mutta akselisto ja kytkin jätettiin vaille tarkastusta, kun kaiken piti olla kunnossa. No eipä ollut.
Hydraulikytkin (Zf hurth hsw 250a) alkoi pitää samantien kolinaa ajettaessa. Siitä kuuluu tasainen kalkatus koko kierrosalueella, tosin tuntuu että ääni pienenee kovemmilla kierroksilla. Missähän voisi olla vika? Öljyä kytkimessä on.
Toinen vika ilmeni akselissa. Tuntuu siltä että akseli täristää luvattoman paljon. Veneessä akseli on kytketty suoraan hydraulikytkimelle, ilman mitään painelaakereita tai muita joustokytkimiä. Vannasputken toisessa päässä (perälaakeri) on kumilaakeri, joka tuntui tiukalta. Koneen puoleisessa päässä on jonkin näköinen akselitiiviste rasvanipalla. Kone makaa kumityynyillä. Potkuri on juuri käytetty oikaisussa, eli siitä tuskin ravistus johtuu. Onkohan tuossa nyt vaan koneen linjaus pielessä? Onko apuja tähän ongelmaan, kuviakin saan tarvittaessa.
Hydraulikytkin (Zf hurth hsw 250a) alkoi pitää samantien kolinaa ajettaessa. Siitä kuuluu tasainen kalkatus koko kierrosalueella, tosin tuntuu että ääni pienenee kovemmilla kierroksilla. Missähän voisi olla vika? Öljyä kytkimessä on.
Toinen vika ilmeni akselissa. Tuntuu siltä että akseli täristää luvattoman paljon. Veneessä akseli on kytketty suoraan hydraulikytkimelle, ilman mitään painelaakereita tai muita joustokytkimiä. Vannasputken toisessa päässä (perälaakeri) on kumilaakeri, joka tuntui tiukalta. Koneen puoleisessa päässä on jonkin näköinen akselitiiviste rasvanipalla. Kone makaa kumityynyillä. Potkuri on juuri käytetty oikaisussa, eli siitä tuskin ravistus johtuu. Onkohan tuossa nyt vaan koneen linjaus pielessä? Onko apuja tähän ongelmaan, kuviakin saan tarvittaessa.
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: 31 Elo 2010 16:16
Re: Ongelmia mm. hydraulikytkimen kanssa
Niin ja vene on 9 metrinen pellinkiläisfiskari
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Ongelmia mm. hydraulikytkimen kanssa
Moro
Onhan öljy oikean sorttista, siis sitä mitä kilvessä käsketään laittaa ko kytkimeen. Ei mitään rantaparlamentin suosittelemaa.
Eihän öljyä ole liikaa!
N
Onhan öljy oikean sorttista, siis sitä mitä kilvessä käsketään laittaa ko kytkimeen. Ei mitään rantaparlamentin suosittelemaa.
Eihän öljyä ole liikaa!
N
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Re: Ongelmia mm. hydraulikytkimen kanssa
Akseli voi olla kiero, akselin laippa vinossa akselilla, ja linjaus pielessä.
Kone ja akseli tulisi linjata vähintään joka vuosi, ja mielellään kun vene on jo vedessä jolloin runko asettunut veden nosteessa siihen asentoon jossa tulee kesän olemaan.
Kiero akseli/ kieroudet akselistossa ja pielessä ollut linjaus on voinut särkeä vaihteen ulostuloakselin laakeroinninkin; vuotaako stefa öljyä; tuntuuko vaihteen laipassa klappia, kun sen ottaa akselista irti?
Linjaukseen eli rihtaukseen löytyy paljon hyviä ohjeita näiltä sivuilta kun käyttää hakua, eikä se ole vaikeaa kunhan vaan paikat ovat hyvin ulottuvilla - mutta huolellinen pitää olla.
Kone ja akseli tulisi linjata vähintään joka vuosi, ja mielellään kun vene on jo vedessä jolloin runko asettunut veden nosteessa siihen asentoon jossa tulee kesän olemaan.
Kiero akseli/ kieroudet akselistossa ja pielessä ollut linjaus on voinut särkeä vaihteen ulostuloakselin laakeroinninkin; vuotaako stefa öljyä; tuntuuko vaihteen laipassa klappia, kun sen ottaa akselista irti?
Linjaukseen eli rihtaukseen löytyy paljon hyviä ohjeita näiltä sivuilta kun käyttää hakua, eikä se ole vaikeaa kunhan vaan paikat ovat hyvin ulottuvilla - mutta huolellinen pitää olla.
Mile
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: 31 Elo 2010 16:16
Re: Ongelmia mm. hydraulikytkimen kanssa
Öljyä en ole analysoinut tarkemmin, se on edellisen omistajan lisäämää. Mutta oikean väristä se on ja notkeusastekin viittaisi oikeaan öljyyn. Ei varmaan ainakaan isommin vuoda öljyä, kun ei ole vajentunut pitkän kuivilla olon aikana. Pitääkin tarkistaa nuo vuodot vielä ja irroittaa akselista, niin näkee voisko kytkimessäkin olla klappia.
Hyvin siinä on kaikki paikat huollettavissa, kun vaan selviää mistä kilinät kuuluu. Olisi kyllä melko järkeen käypää että akselin ravistus olisi rikkonut tuon kytkimen.
Hyvin siinä on kaikki paikat huollettavissa, kun vaan selviää mistä kilinät kuuluu. Olisi kyllä melko järkeen käypää että akselin ravistus olisi rikkonut tuon kytkimen.
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Re: Ongelmia mm. hydraulikytkimen kanssa
Niin, minusta olet hyviä neuvoja saanut, vaikka kuvaamasi "ääntely" onkin aika vaikea paikallistaa.
Akselilaippojen linjaus on tosiaan ensimmäinen toimenpide, mitä kerroit akselin sisälaakerista, niin kuinka pitkä on akseli laakerista koneeseen, sillä tuo kertomasi taliboksi, ellei siinä ole joustavaa elementtiä voi myös vaikutta värinään tai kalinaan.
Ellen aivan väärin muista, niin tuo hurttin loota ei ole hydraulinen, vaan mekaaninen ja säätölaitteen vaijerin pitää olla kohdillaan, että esijännitysjousi painaa kartiokytkimen aivan pohjaan saakka.
Harvinaisempaa on, että Hurt kolisee, luistamista tai vierimistä kyllä on esiintynyt.
Toivottavasti vika selviää.
Akselilaippojen linjaus on tosiaan ensimmäinen toimenpide, mitä kerroit akselin sisälaakerista, niin kuinka pitkä on akseli laakerista koneeseen, sillä tuo kertomasi taliboksi, ellei siinä ole joustavaa elementtiä voi myös vaikutta värinään tai kalinaan.
Ellen aivan väärin muista, niin tuo hurttin loota ei ole hydraulinen, vaan mekaaninen ja säätölaitteen vaijerin pitää olla kohdillaan, että esijännitysjousi painaa kartiokytkimen aivan pohjaan saakka.
Harvinaisempaa on, että Hurt kolisee, luistamista tai vierimistä kyllä on esiintynyt.
Toivottavasti vika selviää.
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Re: Ongelmia mm. hydraulikytkimen kanssa
Kannattaa kysyä Atoyltä öljyn oikea laatu,Hiidenheimo on tietomiehiä. Muuten, onko Hurth 250 hydraulikytkin? Mulla on manuaali, jossa on sellainen kuin Hurth HBW 250, se näyttäis olevan mekaaninen, märkä monilevykytkin, sielläkin kuuluu olla myös automaattiöljyä. Näihin Hurtheihin kannattaa laittaa ihan tavallinen Mobilin 220 ATF-öljy, siinä on hyvät ominaisuudet merikytkimiin. Joka vuosi pitää vaihtaa mekaanisen kytkimen öljyt, ettei tule kallista remonttia. Ei ole muuten kallis huoltotoimenpide, joissakin voi vain olla ahtaat paikat.
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: 31 Elo 2010 16:16
Re: Ongelmia mm. hydraulikytkimen kanssa
Kytkin on siis sama kuin tässä linkissä http://www.simplicity-marine.com/ZF/ZF2 ... iption.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Olenko ymmärtänyt siis aivan väärin että tuo Hsw 250A ei ole hydraulikytkin lainkaan. Mitä nyt varmistukseksi netistä hain tietoa niin joka paikassa mainitaan että "hydraulisesti kytkeytyvä monilevykytkin". Mutta on netti toki ennenkin virheellistä tietoa antanut.
Kun pääsen veneelle niin pitää mitata tuo matka laakerista koneeseen. Se laakeri tuntui olevan aika heikosti tuettu runkoon, sen kiinnitys hieman heiluu. Pitäisikö tuon akselin pään olla tuettuna mahdollisimman tukevasti tällaisessa rakenteessa?
Hyviä vastauksia on tullut, pääsen testaamaan niitä käytännössä kunhan nyt veneelle pääsen. Toivottavasti näistä selkiää jotain
Olenko ymmärtänyt siis aivan väärin että tuo Hsw 250A ei ole hydraulikytkin lainkaan. Mitä nyt varmistukseksi netistä hain tietoa niin joka paikassa mainitaan että "hydraulisesti kytkeytyvä monilevykytkin". Mutta on netti toki ennenkin virheellistä tietoa antanut.
Kun pääsen veneelle niin pitää mitata tuo matka laakerista koneeseen. Se laakeri tuntui olevan aika heikosti tuettu runkoon, sen kiinnitys hieman heiluu. Pitäisikö tuon akselin pään olla tuettuna mahdollisimman tukevasti tällaisessa rakenteessa?
Hyviä vastauksia on tullut, pääsen testaamaan niitä käytännössä kunhan nyt veneelle pääsen. Toivottavasti näistä selkiää jotain
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Re: Ongelmia mm. hydraulikytkimen kanssa
Täältä löytyy
http://www.zf.com/corporate/en/products ... ships.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.zf.com/corporate/de/company/ ... large.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeps eli siis tuo ZF 25 - on ns. hydraulinen merikytkin. Hydraulinen toiminta tarkoittaa tuota hydraulisesti käytettävää monilevykytkintä. Kyseessä ei siis ole autojen vanhoista automaattilaatikoista tuttu hydraulinen turbiinikytkin momentinmuunnin..
Kone on varmaankin kumityynyillä? Se peritaatteessa riittää akselin tuennaksi että akseli on takaa potkurin edestä kumilaakerilla tuettuna ja edestä jäykästi vaihteen laipassa. Koska kone heiluu kumityynyjen varassa, niin akselin tiivisteen ja sen yhteydessä mahdollisesti olevan tukilaakerin olla kelluvia. Jos akseli on kovin pitkä, solakka ja potkurikin vielä pyörii kovilla kierroksilla, niin akselilla tulee olla vippaamisen estämiseksi välilaakeri. Akselin vapaalle tukemattomalle pituudelle löytyy laskukaavat , taitaa olla näilläkin sivuilla linkki jossakin ketjussa.
Eli akselin tuennassa on tärkeää, oikea tuenta riittävän lyhyellä tukivälillä, kelluva laakerointi joko molemmissa päissä tai ainakin moottorin päässä mikäli konekin asennettu kelluvasti ja akseli suoraan vaihteen laippaan ; ellei välissä ole nivelakselia. Nivelakselin kanssa voi käyttää jäykkää akselin tuentaa vaikka kone olisi tyynyillä.
Ilman nivelakselia tulee koko paketin olla kelluvasti asennettuja .
http://www.zf.com/corporate/en/products ... ships.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.zf.com/corporate/de/company/ ... large.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeps eli siis tuo ZF 25 - on ns. hydraulinen merikytkin. Hydraulinen toiminta tarkoittaa tuota hydraulisesti käytettävää monilevykytkintä. Kyseessä ei siis ole autojen vanhoista automaattilaatikoista tuttu hydraulinen turbiinikytkin momentinmuunnin..
Kone on varmaankin kumityynyillä? Se peritaatteessa riittää akselin tuennaksi että akseli on takaa potkurin edestä kumilaakerilla tuettuna ja edestä jäykästi vaihteen laipassa. Koska kone heiluu kumityynyjen varassa, niin akselin tiivisteen ja sen yhteydessä mahdollisesti olevan tukilaakerin olla kelluvia. Jos akseli on kovin pitkä, solakka ja potkurikin vielä pyörii kovilla kierroksilla, niin akselilla tulee olla vippaamisen estämiseksi välilaakeri. Akselin vapaalle tukemattomalle pituudelle löytyy laskukaavat , taitaa olla näilläkin sivuilla linkki jossakin ketjussa.
Eli akselin tuennassa on tärkeää, oikea tuenta riittävän lyhyellä tukivälillä, kelluva laakerointi joko molemmissa päissä tai ainakin moottorin päässä mikäli konekin asennettu kelluvasti ja akseli suoraan vaihteen laippaan ; ellei välissä ole nivelakselia. Nivelakselin kanssa voi käyttää jäykkää akselin tuentaa vaikka kone olisi tyynyillä.
Ilman nivelakselia tulee koko paketin olla kelluvasti asennettuja .
Mile
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Re: Ongelmia mm. hydraulikytkimen kanssa
Kyllä tuo Hurth on hydraulisesti toimiva monilevy kytkin, öljynpaineella puristetaan kytkin levyt kiinni, toisin kuin mainitsemani HBW 250, joka kytkee manuaalisesti. Mikähän siellä kolkuttaa, en ole edes nähnyt avattuna tuota laatikkoa, vaihdevipu tässä laatikossa on venttiili, joka kääntää paineistetun öljyn suuntaa, siitä kolinaa ei tule. Tuleeko se ääni varmasti laatikosta, jos irrottais laipan auki ja sitten laittaa vaihteen päälle, kuuluisikohan se sittenkin. Meinaan vaan, että kannattaa ensin sulkea pois kolinan aiheuttajia, ennen kuin alkaa isommin purkamaan. Muistaakseni kaksi kytkinpakkaa, potkurin pyörimissuunnalla ei väliä, käännetään vaan kaukosäädön kaapelit, hyvä kytkin.
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: 31 Elo 2010 16:16
Re: Ongelmia mm. hydraulikytkimen kanssa
Tässä kuvia systeemeistä ja kiitos hyvistä vastauksista tähän mennessä. Tuo ensimmäisessä kuvassa näkyvä kiinnitys (kaariin kiinnitetty lauta) laakerille on siis osittain irronnut. Pitäisikö tuo kiinnitys tukea nyt uudestaan kiinni tukevasti, vai jättää jotenkin kelluvaksi? Ilmeisesti tuossa on muuten ihan riittävät tuennat noin, eli tukematon etäisyys ei luulisi olevan liian pitkä?
Pitää koittaa pitääkö kytkin kolinaa laippa irroitettuna, tuo oli hyvä vinkki.
Pitää koittaa pitääkö kytkin kolinaa laippa irroitettuna, tuo oli hyvä vinkki.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut hesep, 28 Kesä 2011 13:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: 31 Elo 2010 16:16
Re: Ongelmia mm. hydraulikytkimen kanssa
Ja vielä lisää tässä. Huomasin että takimmaisista kumitassuista toinen on puristunut kasaan jossain määrin. Mahtaisikohan tuossa tassussa olla syy tärinöihin? Pitää ilmeisesti uusia kaikki tassut kerralla jos siihen alkaa, vaikka ovatkin turkasen kalliita.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Re: Ongelmia mm. hydraulikytkimen kanssa
Akselisto näyttäisi olevan kunnossa, mutta tarkista vielä linjaus.
Tuo lysähtänyt kumityyny näyttää arvelluttavalta? Kaikilla tyynyillä pitäisi olla sama paino tasaisesti.
Kumityynyn peruspultti on saattanut mennä tyynyn läpi ja kolkuttelee tuohon tyynyn valualustaan???
Tuo lysähtänyt kumityyny näyttää arvelluttavalta? Kaikilla tyynyillä pitäisi olla sama paino tasaisesti.
Kumityynyn peruspultti on saattanut mennä tyynyn läpi ja kolkuttelee tuohon tyynyn valualustaan???
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Ongelmia mm. hydraulikytkimen kanssa
Jotkut hydraulikytkimet rupeavat kuulemma ääntämään jos ne eivät kehitä jostain syystä tarpeeksi käyttöpainetta. Tähän voi olla syynä väärä tai vähäinen öljy tai sitten painepuolen ohivirtaus vaihteen sisällä.
Mutta tarkista nyt kuitenkin ensin nuo tyynyt...
Mutta tarkista nyt kuitenkin ensin nuo tyynyt...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: 31 Elo 2010 16:16
Re: Ongelmia mm. hydraulikytkimen kanssa
Kytkin testattu akseli irroitettuna. Ei pidä minkäänlaista kolinaa pyöriessään ilman kuormaa. Kytkimen akseli tuntuu täysin tiukalta, ei klappia. Voisiko kuitenkin olla niin että kytkin pitää ääntä ainoastaan kuormitettuna?
Ei ole poissuljettua että ääni tulisi jostain muualtakin, esimerkiksi kantautuisi tuosta kumityynystä. Teemme vielä kuulostelu testejä kun saadaan laipat takaisin kiinni. Mutta luulisi että jos tulee kumityynystä niin se kuuluisi myös koneen käydessä vapaalla? Katsotaan
Ei ole poissuljettua että ääni tulisi jostain muualtakin, esimerkiksi kantautuisi tuosta kumityynystä. Teemme vielä kuulostelu testejä kun saadaan laipat takaisin kiinni. Mutta luulisi että jos tulee kumityynystä niin se kuuluisi myös koneen käydessä vapaalla? Katsotaan