Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
-
Donna 28
Viesti
Kirjoittaja Donna 28 » 06 Kesä 2011 23:41
Veneessäni on vanha 1:1 Olympian -kytkin, viime kesälomareissun (viikko) jälkeen ajoin kotisatamaan ja totesin mittatikusta katsoessani, ettei kytkimessä ollut ehkä öljyä riittävästi. Pistin sinne vajaan litran lisäyksen. Sen jälkeen reissu kuin reissu on tuottanut minulle ahrmaita hiuksia. En tikkua tarkastaessani huomannut käyttää silmälaseja, jotka todennäkäisesti olisivat paljastaneet sen tosiasian, että vaihteessa olikin öljyä. Koko viime syksyn vene kulki ja välillä ei kulkenut. Päättelin kulkemisen ja kulkemattomuuden johtuvan liiasta öljystä, pitäneekö paikkansa? Vai mitä muita vikoja kytkimessä voisi olla, joka sentään on ennen tätä lisäystä peö
Donna 28

Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
-
Notreal
Viesti
Kirjoittaja Notreal » 06 Kesä 2011 23:50
Specsavers:stä saa kahdet lasit yhden hinalla ja vähenee tuo ahrmaiden hiusten lisääntyminen.

Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
bonito
Viesti
Kirjoittaja bonito » 07 Kesä 2011 09:02
Kai sitä Olympiaa voi kiristää, muistaakseni kynsien välistä irrotetaan pultti(M8?)ja kierretään Isoa mutteria tai sen tapaista myötäpäivään yhden välin ja sitten pultti takaisin. Muistaakseni!! Tälläkin sivulla on käsitelty asiaa ennenkin, olen silloinkin puuttunut aiheeseen, en vaan muista mitä oon kirjoittanut, kun alkaa tuo Domes.... eiku dementia vaivaamaan
-
Jude
Viesti
Kirjoittaja Jude » 07 Kesä 2011 19:18
Donna 28 kirjoitti:Veneessäni on vanha 1:1 Olympian -kytkin, viime kesälomareissun (viikko) jälkeen ajoin kotisatamaan ja totesin mittatikusta katsoessani, ettei kytkimessä ollut ehkä öljyä riittävästi. Pistin sinne vajaan litran lisäyksen. Sen jälkeen reissu kuin reissu on tuottanut minulle ahrmaita hiuksia. En tikkua tarkastaessani huomannut käyttää silmälaseja, jotka todennäkäisesti olisivat paljastaneet sen tosiasian, että vaihteessa olikin öljyä. Koko viime syksyn vene kulki ja välillä ei kulkenut. Päättelin kulkemisen ja kulkemattomuuden johtuvan liiasta öljystä, pitäneekö paikkansa? Vai mitä muita vikoja kytkimessä voisi olla, joka sentään on ennen tätä lisäystä peö
Donna 28

Minulla on veneessä myös Olympia-kytkin. Siinä viime kesänä peruutusvaihde ei pitänyt. Kytkimen yläosassa keskikohdan vasemmalla puolella olevaa säätöruuvia kiersin noin 1/2 kierrosa myötäpäivään ja lukitsin sen siihen. Pakki alkoi pitämään. Uskoisin, että kiertämällä samaa ruuvia vastapäivään saisi vaihteen eteen pitämään. En tiedä, onko meillä samanlaiset Olympia-vaihteet. Minun vaihde saatta olla 50-luvulta tai sitä ennen.
-
Donna 28
Viesti
Kirjoittaja Donna 28 » 07 Kesä 2011 23:06
Kyllä meillä ilmeisesti on samanlaiset vaihteet, silläveneeni on laskettu vesille v. -56 ja kytkin on alkuperäinen.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
-
bonito
Viesti
Kirjoittaja bonito » 08 Kesä 2011 06:29
Eteenpäin kiristys tehdään avaamalla luukku ja sieltä murikan pystysuorasta pinnasta löytyy se pultti, joka irrottamalla päästää kiristyksen kääntymään. Toivottavasti

-
Jude
Viesti
Kirjoittaja Jude » 08 Kesä 2011 09:00
bonito kirjoitti:Eteenpäin kiristys tehdään avaamalla luukku ja sieltä murikan pystysuorasta pinnasta löytyy se pultti, joka irrottamalla päästää kiristyksen kääntymään. Toivottavasti

Tähän uskon. Tuskin siintä kytkimen yläosassa olevasta säätöruuvista sadaan säädettyä pitoa eteen. Peruutuksen pitoon se toimi. Voihan siintä vääntää ja kokeilla. Jos ei vaikuta pitoon eteen, niin vääntää takaisin entiseen asentoon ja lukitsee siihen. Sitten viimeistään kannattaa uskoa Bonitoa ja avata luukku. Hänen mainitsemansa luukku on minulla vaihteen päällä, sen keskivaiheilla.
Tuohon minun mainitsemaani säätöruuviin jos koskee, niin on muistettava ensin löysätä lukitusmutteri. Kääntämisen jälkeen lukitusmutteri on taas muistettava kiristää.
En ole tuohon vaihteeseen syvällisesti perehtynyt. Olen vain korjannut kerran pakin luistamisen säätöruuvia kiristämällä.