pikkufiskariin perämoottori uisteluun
-
pikkufiskariin perämoottori uisteluun
Minulla on 24 jalkanen puolitoista tonnia painava uppoumarunkoinen ! Merkiltään Kala Kalle Maria on myös sama! vuosimalli n.19982 Kone 3pyttyinen vähän käynyt sole 26hp vm. 2002! Harrastan uistelua ja 3pyttyinen kone ravistaa älyttömästi pikkukierroksilla välillä luulen että hajoaa käsiin! Koneella ajettu n270H ja toimii ok. Miten saan siihen asennettua erillisen perämoottorin uistelukäyttöön ja minkähänkokoinen kone ainakin joku 4 tahtinen sen tiedän? Nyt joudun itse ajamaan suljetussa (Gabiinissa Heh) mutta haluaisin itsekin olla kavereiden kanssa perän avoimessa tilassa! Missään nimessä en halua kytkeä perämoottorin ohjausjärjestelmää dieselin kanssa samaan vaan jonkinlaisen ohjaustavan perästä! Täältä on aina löytynyt apu eiköhän nytkin?
-
Re: pikkufiskariin perämoottori uisteluun
Mulla on sama kone 23 hp vuodelta -85 eikä ravista yhtään pienimmilläkään kierroksilla. Edellinen omistaja oli sitä käyttänytkin paljon uisteluhommissa kun se on sihenkin hyvä, kunhan säätää tyhjäkäyntikierrokset vaan sopiviksi uistelua varten. Ohjauksesta että saako sulla sinne perään peräsimen akseliin liitettyä pinnaohjauksen? Sillähän se olisi ratkaistu! Mullakin on ohjauspiste hytissä mutta perässä on kyllä paikka ohjauspinnallekin. Ei tarvita mitään perämoottoreita.
- meriläinen
Moro. Jos öljypumppu on huono ei kannata pienentää tyhjäkäyntiä. Öljynpaine ei välttämättä riitä venttiileille ja alkaa kuulua kilinää. Mutta jos kone kaikinpuolin kunnossa ei pitäisi olla ongelmaa tyhjäkäynninkanssa. Tosin jos uistelet monta tuntia putkeen alkaa kyllä diesel karstoittua...
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....
-
No koneella on ajettu noin 270h mikä pitää paikkansa soitin maahantuojalle jo viime kesänä (Tekno Marine) Rauno sanoi että 800-900 kierrosta ravistaa solen (mitsubishin) 3 pyttyisissä aina! Muilla kierroksilla kaikki ok! Voihan tuota leikkiä jarrupusseilla mutta niissäkin omat hankaluutensa. Eli sen vuoksi olen ruvennut harkitsemaan pikku perämoottoria siihen rinnalle! Lisäksi se että yksi joutuu aina olemaan eristyksissä ajohytissä kun muut ovat takana avotilassa ottaa päähän!Eli tässä syyt näihin pohdintoihin.
-
Kai sille sitten jonkinlainen teline pitäisi sinne perään ulkopuolelle rakentaa. En ainakaan lähtisin mitään läpivientejä tekemään perämoottorin rikiä varten. Ohjauksen järjestäminen voikin olla vähän monimutkaisempi juttu... perämoottorin kaukohallintalaitteet voisi kai asennella rungosta läpi (ei tarvitse kuin kaapelin mentävän reiän) ja laittaa vaikka veneen laitaan sille oma pieni ratti. Tuollaiset olisi vielä otettavissa suht. siististi poiskin ettei veneestä tule törkyrumaa viritelmää.