Vanhan soutuveneen pelastaminen

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Turmijolla
Viestit: 12
Liittynyt: 18 Touko 2011 20:41

Vanhan soutuveneen pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Turmijolla » 18 Touko 2011 22:18

Moi. Ensimmäinen viestini tälle foorumille.

Sain ilmaiseksi vanhan puisen soutuveneen. Ikää useampi vuosikymmen. Veneen laidat ovat osittain haljenneet koko laidanmitalta ja osa laudoista on myös pehmennyt. 6kpl kaaria on katkennut.

Ensin ajattelin, että tämä vanhus menee kukkapenkiksi, mutta luontoni ei antanut periksi. Olen muutenkin soutuveneen tarpeessa ja ylihintaiset muovikipot ei oikein innosta. Siispä epätoivoinen pelastusyritys käyntiin.

Olen käyttänyt hakua ja lukenut tätä foorumia, mutta muutamia kysymyksiä on vielä auki. Pyytäisinkin nyt teiltä arvon venevelhot arviota projektin onnistumis mahdollisuuksista ja paria vinkkiä tekniseen toteutukseen.

Johtoajatus:
Emäpuu, perä, kokka ja köli on täysin kunnossa ja puu on kovaa. Tästä on hyvä lähteä. Ajatus oli tehdä ensin kaikki kaaret uusiksi käyttäen veneen olemassa olevaa muotoa hyväkseni. Eli 12mm paksut ja 25mm leveät saarnikaaret pasuttetaan ja taivutetaan vanhan kaaren viereen, mutta ei niitata kiinni vielä tässä vaiheessa. Puristimilla ja kiiloilla kaari pakotetaan muotoonsa ja annetaan kuivua. Kaarenhan pitäisi kuivuttuaan säilyttää uusi muotonsa eikö?

Kun kaaret ovat valmiit, otetaan laidat ehjänä irti ja käytetään "sapluunana". Runko puhdistetaan vanhoista jämistä ja niitataan uudet kaaret paikalleen kuparinauloilla.

Vene on siis tervattu ja laidat limilautaa. Emäpuusta kaksi seuraavaa lautaparia ajattelin tehdä uudestaankin laudasta. Haapaa kaavailin tähän kohtaan. Seuraavat lautaparit olisivatkin sitten vaneria. Vaneri siksi, että veneellä on mittaa 5m ja sopivan puutavaran hankkiminen on hankalaa ja omat taidot/työkalut eivät tällä hetkellä riitä "oikean" limilautalaidan tekoon.

Sitten ne tekniset ongelmat, joita tuli mieleen:

1. Haluaisin pitää veneen edelleenkin tervattuna. Perus pellavaöljy+sinkkiaftenaatti kyllästykset oli tarkoitus tehdä, mutta miten suojaan vanerin leikkuupinnat? Vanerihan imee reunoistaan vettä kuin sieni.

2. Mitä vaneria suosittelette? Itse ajattelin koivuvaneria ja jos tarpeeksi pitkää ei löydy, teen jatkokset viistämällä ja liimaan epoksilla.

3. Olenko täysin kuutamolla?

Etukäteen kiiokset:
Turmijolla

Kuva projktista.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Vanhan soutuveneen pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Simon » 19 Touko 2011 00:12

Kaikki mitä kerroit, on kuin suoraan oppikirjoista ja huomaan sivuston hakuakin seurannut, joten rohkeasti vain hommiin, ainoa asia mikä kummastuttaa on tuo vaneeri? miksi ihmeessä et käyttäisi lautaa (mainitsit kyllä haapalaudan), lötyyhä tuonmittaista lautaa ettei tarvitse vaneria ryhtyä jatkamaan.
Niin ja vaatihan se vanerilautakin sen oikean limisauman.
Mielestäni et ole kuutamolla :)

Turmijolla
Viestit: 12
Liittynyt: 18 Touko 2011 20:41

Re: Vanhan soutuveneen pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Turmijolla » 19 Touko 2011 21:06

Kiitos rohkaisusta. Sitä todella tarvittiin.

Vaneria mitetin siksi että: Se on helvempaa, ei halkeile, kevyempi, ja kuvittelisin sen olevan myös mukavampi asentaa. Massiivipuu tekisi tietysti venevanhukselle kunniaa, sitä en kiellä. Ja olisihan "oikea" limilauta kaikinpuolin hienompi ja pitkäikäisempi.

Tuo 5m pituus ei sinänsä ole ongelma vaan tuo laudan leveys. En omista vannesahaa enkä riittävän isoa tasohöylää jotta saisin aikaiseksi n. 10mm paksua ja 200mm leveää lautaa.

Mikäli ette onnistu puhumaan minua ympäri tekemään "oikeasta" puusta tuota laitaa, niin kysyisin vielä, että tiivistetäänkö limivanerin välit jollakin? Vaneri ei käsittääkseni pahemmin turpoile.

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15 Huhti 2003 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanhan soutuveneen pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Jommi » 19 Touko 2011 23:00

Venehän näyttää ihan käyttökuntoiselta. Oletko aivan varma, että se tarvitsee uusia lautoja? Vaikea uskoa, että ne olisivat lahoja, koska ohut lauta on joko koko ajan vetinen jolloin siinä ei ole lahoamiseen tarvittavaa happea, tai sitten se ei ole vedessä lainkaan ja kuivuu nopeasti kastuttuaan. Jos lahoa on, niin se löytyy emäpuusta ja keula- ja perärangan alaosista ja lautojen ja rangan/emäpuun liitoksesta.

Kysymyshän on siitä, pysyykö se vene koossa, ja se taas riippuu siitäkin, miten ja missä sitä aiotaan käyttää. Jos sitä käytetään kovassa aallokossa ja perämoottorin kanssa niin se voi joutua koville. Muuten se pysyy kyllä nipussa pelkän limisaumarakenteensa ansiosta, eikä siinä kuusi katkennutta kaarta merkitse juuri mitään. Jos sitä haluaa tukevoittaa, niin voisi tehdä kolme tai neljä veistettyä pohjatukkia, jotka samalla olisivat mahdollisten trallien alustana.

Kaikki vuodot voi tilkitä jollakin kumibitumimassalla. Lautojen halkeilu on normaalia, ja niin kauan kuin ne pysyvät kiinni, niitä voi kitata.

Tämä nyt on tietenkin tällaista metsän reunasta huutelua, jossa vastuu siirtyy sujuvasti kuulijalle. Ajattelin vain muistuttaa, että näitten vehkeitten kanssa tehdään aika paljon tarpeetonta työtä. Jos rakastaa rakentelua, niin se on tietenkin eri asia... :)
"Alkoholin jälkeen eniten väärinkäytetty aine veneissä on polyuretaanimassa."

jos
Viestit: 5
Liittynyt: 15 Touko 2010 08:41

Re: Vanhan soutuveneen pelastaminen

Viesti Kirjoittaja jos » 20 Touko 2011 20:05

Ensinnäkin, onhan sekin täysin mahdollista, että vaihdat vain pätkän lautaa. Eli katkaiset lahon molemmilta puolilta viistoon ja teet sitten vielä viisteen paksuussuunnassa. Silloin saat liimauspintaa ihan riittävästi. Tämä siis vain silloin, kun lauta on pääosin kovaa, mutta jokin pätkä on pehmennyt. Pääset vähemmällä kun ei tarvitse veistää kumpaakaan päätä.

Toiseksi, saat lautaa helposti siten, että etsit käsiisi lähimmän veistäjän, jolla on pelit ja vehkeet. Kyllä heiltä kohtuuhinnalla saat lautaa tuollaiseen projektiin. On asiallisesti kuivattua, oikella tavalla oksaista ja saat luultavasti myös oikeaan paksuuteen höylättynä.

Etkä tuollaisen lautamäärän sovittamiseen tarvitse vannesahaa. Tuon jaksaa sahata ja höylätä vaikka käsipelissä.

Yleisesti ottaen vaikuttaa siltä, että olet perehtynyt huolellisesti asiaasi ja et silloin voi kokonaan kuutamolla olla. Hyvin suunniteltu on aloittamista vaille valmis projekti. Vai miten se nyt olikaan...

Turmijolla
Viestit: 12
Liittynyt: 18 Touko 2011 20:41

Re: Vanhan soutuveneen pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Turmijolla » 20 Touko 2011 22:36

Olen sen verran laiska mies, että en viitsisi tehdä samaa hommaa moneen kertaan. :))
Ajattelin siis tehdä homman kerralla kunnolla.

Minunkin mielestä vene näytti ihan hyvältä, kun sitä viime talvena rannassa katselin ja koputtelin. Totuus oli sitten keväällä ihan toinen... Vene olisi edelleen ihan toimiva peli, jos sitä olisi huollettu. Se ei ole käynyt vesillä vuosiin ja tervauskin on jäänyt tekemättä viimeisen kymmenen vuoden ajalta. Vene on ollut säiden armoilla pukkien päällä rannassa ylösalaisin käännettynä.

Nuo laitojen halkeamat ovat 1-1,5cm luokkaa monessa laudassa ja koko laidan matkalta. Lahoa on vain toisen laidan yhdessä laudassa. Kaikki muu puuaines on kovaa tervettä.

Olen ajatellut veneen perään jotain pientä pari heppaista nelaria sitten joskus, kun olen rahoissani.

Maanantaina olisi tarkoitus mennä Tampereen puukeskukseen kaariaineita katselemaan.

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Re: Vanhan soutuveneen pelastaminen

Viesti Kirjoittaja simo » 21 Touko 2011 16:57

soutuveneen rakentaminen

tuossa taitais olla mielenkiitoista luettavaa ennen projektin alkua..
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

jos
Viestit: 5
Liittynyt: 15 Touko 2010 08:41

Re: Vanhan soutuveneen pelastaminen

Viesti Kirjoittaja jos » 21 Touko 2011 20:35

Juuri tuo kirja sattui jokin aika sitten käteen kirjastossa ja näytti hyvin yksityiskohtaiselta ja asianmukaiselta.

Avatar
Oqu
Viestit: 226
Liittynyt: 16 Kesä 2010 22:15
Paikkakunta: Turkkune

Re: Vanhan soutuveneen pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Oqu » 24 Touko 2011 05:54

simo kirjoitti:soutuveneen rakentaminen

tuossa taitais olla mielenkiitoista luettavaa ennen projektin alkua..
Voin muuten lämpimästi suositella kyseistä kirjaa, ostin sen itselle heti kun tuli "uunista" ja tossa on kyllä niin seikkaperäisesti kerrottu soutuveneen rakennus alusta loppuun että enää ei puutu kuin sopiva tila niin ens talven iltapuhteet ois siinä..
Kaikki paitsi hyvä kyllästys on turhaa.

Turmijolla
Viestit: 12
Liittynyt: 18 Touko 2011 20:41

Re: Vanhan soutuveneen pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Turmijolla » 31 Touko 2011 23:04

Suuruudenhulluuden hälvetessä sekä akuutin rahapulan ja laiskotuksen iskiessä on pakko taipua...

Eli taidan vaihtaa vain katkenneet kaaret, sekä vialliset laudat. Kolme ensimmäistä ja kolme viimeistä kaarta on siis poikki (yllätys yllätys...). Ei paha rasti.

Sitten ne laudat. Molemmat pohjalaudat olisivat vaihdon tarpeessa. Sekä neljännet laudat alhaalta lukien. Kuinka toivoton homma on näiden pohjalautojen vaihto?

Tiedän kyllä miten limilautaveneen laudan vaihto teoriassa tapahtuu, mutta entäs tuo pohjalauta? Onko jotain speciaalia? Niitit pois, vanha lauta veks, piirretään uusi lauta vanhan mukaan, liu'utetaan paikalleen ja niitataan kiinni. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Puuhulluus tekee tuloaan, olen jo 80%:sesti hylännyt vaneri-ideani.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Vanhan soutuveneen pelastaminen

Viesti Kirjoittaja matti » 02 Kesä 2011 08:38

Turmijolla kirjoitti:
Eli taidan vaihtaa vain katkenneet kaaret, sekä vialliset laudat. Kolme ensimmäistä ja kolme viimeistä kaarta on siis poikki (yllätys yllätys...). Ei paha rasti.

Sitten ne laudat. Molemmat pohjalaudat olisivat vaihdon tarpeessa. Sekä neljännet laudat alhaalta lukien. Kuinka toivoton homma on näiden pohjalautojen vaihto?

Tiedän kyllä miten limilautaveneen laudan vaihto teoriassa tapahtuu, mutta entäs tuo pohjalauta? Onko jotain speciaalia? Niitit pois, vanha lauta veks, piirretään uusi lauta vanhan mukaan, liu'utetaan paikalleen ja niitataan kiinni. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Puuhulluus tekee tuloaan, olen jo 80%:sesti hylännyt vaneri-ideani.
Ne keulan ja perän kaaret on olleet jo teosta alkaen poikki kölin päältä, yleistä.

Noi laudat? Kuvassa veneessä näyttää olevan kuusi lautaparia joista 2 ja kolmas on halki, neljännessä lautaparissa ei näytä olevan mitään vikaa???

Laudan vaihdosta sinulla on oikea käsitys! Jos haluat vaihtaa nopeasti, katkaise lauta molemmista päistään-ei tarvi tieviin sovittaa-vaihdat siis vain haljenneen keskiosan.
Katkaisu jonkinverran vinoon-vaihdettava osa alhaalta pidempi, niin pituus sattuu paremmin kohdalleen, jatkoon sisäpuolelle palikka niittaamalla. Tällä menetelmällä vaihtaa kaverin kanssa ne neljä lautaa päivässä .

Matti

Turmijolla
Viestit: 12
Liittynyt: 18 Touko 2011 20:41

Re: Vanhan soutuveneen pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Turmijolla » 02 Kesä 2011 12:58

Kiitos kaikille vastanneille. Kiitos vielä Matille erikseen vinkistä. Taas pääsee vähemmällä :))

Tuli tosiaan laskuvirhe. Kolmannet laudat ovat ne haljenneet.

Toisen laidan neljäslauta on pehmennyt yläreunastaan. Tarkoitukseta olisi ajaa laudasta pehmennyt osa pois (riittävän pitkältä) ja paikata aukko uudella puulla. Uuden soiron niittaan toki kaariin ja viidennen laudan alareunaan kiinni, mutta pituussuuntainen jatkos mietityttää. Liimaanko epoksilla vai käytänkö tuota viiste-niittaus-paikkapala menetelmää?

Jos oletetaan, että ne kaaret ovat olleet poikki alusta saakka, niin kannattaako niitä vaihtaa ollenkaan? Vai olisiko jotain näppärää korjausmenetelmää?

Ei pitäisi muutenkaan kirjoitella tänne muutaman saunajuoman jälkeen. Ei niitä pohjalautoja tarvitsekkaan vaihtaa. Veneen pohjalle kertynyt sadevesi oli turvottanut pohjalautojen halkeamat umpeen. En olisi uskonut, että noinkin isot raot voivat turvota kiinni. Meinasin taas hätäilylläni tehdä itselleni lisää töitä...

Vastaa Viestiin