Mikä mättää polttoaineen saannissa

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Mikä mättää polttoaineen saannissa

Viesti Kirjoittaja CC » 16 Touko 2011 15:04

Edelleenkin, kuvassa 116 ei ole mitään paineventtiilejä, vaan ruiskutuspumppu. Ruikutuspumpussa on kummallekin pytylle nokan käyttämä
pumppumäntä, joka kehittää tarvittavan ruiskutuspaineen, jotta kannessa oleva ruiskusuutin aukeaa. Ja vaikka nokka liikuttaisikin mäntäpakettia
alapäästä, voi silti varsinainen painemäntä olla yläasennossa jumissa, eikä näin ollen edes ota sisään polttoainetta. Mäntäpaketti per puoli ei ole
alhaalta ylös asti yhtä puuta, kun kaasuvivuston pitää päästä väliltä rajoittamaan painemännän liikettä ja sitä kautta syötettävää polttoainemäärää.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Mikä mättää polttoaineen saannissa

Viesti Kirjoittaja matti » 16 Touko 2011 19:58

velho kirjoitti:Nuo painesuuttimet olen irroittanut ja sieltä näkee mäntien liikkeet, liikkuvat ihan normaalisti. Voisiko olla niin, että järjestelmässä on vielä jossain ilmaa.
Tankissa oli poltto-öljyt kun veneen ostin, ne piti lirutella pois ja vaihtaa dieselit tilalle.
Polttoaineletkut menivät uusiksi kuten myös polttoainesuodattimet. Ensiösuodatin hytin ulkopuolella ja sinne näki kun dieselit valuivat (lasikuppi), toisiosuodatin koneen kyljessä, sinnekin dieselit tulivat. Käsipumppu / pumppu käytettiin eilen irti ja tarkastettiin, kaikki ok.

Tuli mieleen vielä että jos se jakajapumppu ei nosta painetta riittävästi että naftat tulisivat painesuutinten läpi??
Tässä jutussa "jakajapumppu" on siirtopumppu ja painesuuttimet on syöttöpumppu!!
CC kirjoitti:Edelleenkin, kuvassa 116 ei ole mitään paineventtiilejä, vaan ruiskutuspumppu. Ruikutuspumpussa on kummallekin pytylle nokan käyttämä
pumppumäntä, joka kehittää tarvittavan ruiskutuspaineen, jotta kannessa oleva ruiskusuutin aukeaa. Ja vaikka nokka liikuttaisikin mäntäpakettia
alapäästä, voi silti varsinainen painemäntä olla yläasennossa jumissa, eikä näin ollen edes ota sisään polttoainetta. Mäntäpaketti per puoli ei ole
alhaalta ylös asti yhtä puuta, kun kaasuvivuston pitää päästä väliltä rajoittamaan painemännän liikettä ja sitä kautta syötettävää polttoainemäärää.
= epätosi!!

Jos syöttöpumpun rulla tulee ala-asentoon jousivoimalla myös mäntä on ala-asennossa!!
Syötön määrää säädetään sylinteriä kiertämällä hammastangon avulla ja ääriasennossa sammutin on päällä.
Ilmauksessa tärkeää, kuten kirja kertoo, on että ruuvi no 4 tulee pelkkää p-ainetta ilman ilmakuplia.
Ilmaa kunnolla jos 4 ruuvista tulee pelkkää p-ainetta, eikä suutinputkista vieläkään mitään, niin Jape on oikeassa; syöttöpumpun sylinterit ovat ns "sammutin päällä" asennossa.
(Ei mitään uutta , kävin kk sitten ronkkimassa yhden perkinssin käyntiin kun oli syöttöpumppu ko tavalla jumissa talven jälkeen; vettä p-aineessa)

Matti

velho
Viestit: 27
Liittynyt: 15 Touko 2011 07:36

Re: Mikä mättää polttoaineen saannissa

Viesti Kirjoittaja velho » 16 Touko 2011 21:02

Olin tänään keskusteluissa vasta eläköityneen autopuolen lehtorin kanssa. Kuvassa 116 on paineventtiilit ja niiden alla rivipumppu. Muuhun huoltoon ei aika sitten tänään riittänytkään.

merimakkara
Viestit: 162
Liittynyt: 22 Kesä 2005 16:45
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Mikä mättää polttoaineen saannissa

Viesti Kirjoittaja merimakkara » 16 Touko 2011 22:22

Olen CC:n kanssa samoilla linjoilla. Tankilta nafta tulee siirtopumpulle eli "lutkulle". Siitä nafta siirtyy ruiskupumpulle, jonka tehtävä on kehittää männillä tarpeeksi kova paine, jotta paineenrajoitusventtiili päästää naftan putkille, kohti sylintereiden suuttimia. Perinteiset rivipumput oli aika isoja möttejä, joissa männät rivissä ja sisällä kumikalvo joka tuotti paineen. Voihan tätä ruiskuakin sanoa rivipumpuksi, jos ne männät on rivissä, mutta huoltokirjassa puhutaan ruiskusta.
Todennäköisesti tuo ruiskupumppu on syyllinen, syystä tai toisesta se ei kehitä tarpeeksi painetta, jotta nafta pääsisi putkistoon. Syitä on monia, sammutusveivin jämähtäminen, mäntien jämähtäminen, pumppu rikki/kulunut eikä jaksa tuottaa tarpeeksi painetta. Polttoaine jos on ollut lämmitysöljyä ei voitelu ole pumpulle ollut riittävää ja on voinut hajota. Tai vastaavasti vettä polttoaineessa...
Tuo Boniton eetteri juttu olis mielestäni kokeilemisen arvoinen, koska silloin kun kone hörähtäis vähäksi aikaa käyntiin, voisi se olla ratkaisevasti starttia suurempi pyöritys pumpulle, jolloin paine riittäisi avaamaan venttiilin putkistolle...vai mitä olette muut mieltä?

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Mikä mättää polttoaineen saannissa

Viesti Kirjoittaja CC » 16 Touko 2011 22:28

matti kirjoitti:= epätosi!!

Jos syöttöpumpun rulla tulee ala-asentoon jousivoimalla myös mäntä on ala-asennossa!!
Syötön määrää säädetään sylinteriä kiertämällä hammastangon avulla ja ääriasennossa sammutin on päällä.
Matti
Voi tietysti hyvinkin olla, että puhuin paskia. En ole koskaan purkanut pumppua niin pitkälle, enkä varsinkaan Volvon. Väite perustuu havaintoon
oman geniksen Yanmarin pumpusta, joka ei seisokin jälkeen käynyt kuin toisella pytyllä. Kumpikin rulla seurasi nokkaa kyllä, mutta lämmitettynä ja
kaasua edestakas heilutellen (kiertää juurikin sitä sylinteriä siinäkin), niin kuului naps ja toinen pytty tuli mukaan. Olin sitä mieltä, että seuraajarulla
seuraa koko ajan nokkaa ja sylinterin kierrolla rajoitetaan painemännän alas pääsemistä, eli rajoitetaan työiskua. Arvaus avaamatta pumppua.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

velho
Viestit: 27
Liittynyt: 15 Touko 2011 07:36

Re: Mikä mättää polttoaineen saannissa

Viesti Kirjoittaja velho » 18 Touko 2011 06:38

Nyt on käymässä niin että ongelmien syyksi on (100%) varmuudella paljastumassa polttoainepumppu, vaikka pumppu käytettiin irti ja tarkastettiin on pitkä veneen (koneen) seisominen käyttämättömänä vaikuttanut pumppuun. Pumppu vaikutti päällisinpuolin olevan kunnossa ja kurnuttikin niin kuin asiaan kuuluu, mutta paikoilleen asennettuna on pumppausteho olematon startatessa. Kalvo on varmaan venähtänyt.
Tänään on tarkoitus asennella sähköinen pumppu takaiskuventtiilin kera veneeseen.
Kerron myöhemmiin kuinka tässä asiassa kävi.

velho
Viestit: 27
Liittynyt: 15 Touko 2011 07:36

Re: Mikä mättää polttoaineen saannissa

Viesti Kirjoittaja velho » 19 Touko 2011 18:57

Sähköpumppu on nyt vaihdettuna ja löpö virtaa vuolaasti. Tarkastin vielä tuon vivuston toiminnan ja sielläkin oli jumi. Vivustoon pääsi käsiksi suunnanvaihtajalaatikon peräluukun kautta, pienoinen öljyn puute on varmaankin ollut osasyynä jumitukseen, pitää vaihtaa öljyt myös laatikkoon.
Ilmauksia järjestelmään en ehtinyt tänään tehdä kun työ iltavuorossa kutsui, mutta huomenna päivä on uus.

velho
Viestit: 27
Liittynyt: 15 Touko 2011 07:36

Re: Mikä mättää polttoaineen saannissa

Viesti Kirjoittaja velho » 20 Touko 2011 18:57

Jeps, kone käy nyt ja kukkuu, vesi kiertää koneessa, mutta laturi ei lataa. Taas pieni ongelma edessä, tästä kuitenkin selvitään paljon helpommalla.

stresspill
Viestit: 156
Liittynyt: 19 Touko 2006 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä mättää polttoaineen saannissa

Viesti Kirjoittaja stresspill » 20 Touko 2011 23:16

velho kirjoitti:laturi ei lataa. Taas pieni ongelma edessä, tästä kuitenkin selvitään paljon helpommalla.
Tsekkaappa että laturin merkkivalo ei ole palanut, ilman sitä laturi ei magnetoidu.

velho
Viestit: 27
Liittynyt: 15 Touko 2011 07:36

Re: Mikä mättää polttoaineen saannissa

Viesti Kirjoittaja velho » 21 Touko 2011 00:48

Latauksen merkkivalo toimii, joten siinä ei ole vika.

Avatar
kahva_apina
Viestit: 6
Liittynyt: 17 Marras 2010 22:29
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä mättää polttoaineen saannissa

Viesti Kirjoittaja kahva_apina » 07 Heinä 2011 13:55

Itse painin kanssa pari kesää tuon ongelman kanssa. pumpun teho oli tosi heikko, vaihtelin sisään hilut ja ongelma jatkui, kunnes huomasin että pieni viiperiläppä jonka alla jousi ,löystyi helposti ja pumppu nuuskutti vain tyhjää. Jossain joku väitti että moottorin asento jos sattuu just vääräksi käsin ilmatessa irrottaa sen läpän. itse ruuvasin sen läpän lukitukseksi pienen ruuvin väliin. Lukitus oli vain alumiinikiekko painettuna koloon ja sen alla viiperiläppä ja jousi(esti polttoaineeen takaisinvirtauksen). nyt on sitten pelannut toistaiseksi. Harmi että myöhään luin tämän 8\

Vastaa Viestiin