heitänpä täältäkin ,rikkaa rokkaan
"vanhan" veneen kuiduttamisessa on suurin riski tosiaan siinä .että jos puussa on jäämiä kyllästeestä ,(jopa hylkeenrasvaa vanhimmissa) on vaara ettei hartsi pääse kunnolla imeytymään ,ja kiinnittyminen on heikkoa, puhumattakaan ,jos puu on ollut märkää.
ekan veneeni ostin n. 30 v sitten ,kuitu oli vedetty märälle puulle ja irtoili levyinä.
Revin kaiken pois mikä käsivoimin irtosi ,annoin kuivua niin kuivaksi kuin nyt suomen kesässä on mahdollista ,ja uusi kuidutus puulle, huom! ei sitä styreenillä ohennettua litkua ollenkaan ,
Eikä yhtäkään naulaa kuidutuksen läpi .huom! lasikuidun kiinnitykseen on kehitetty aine ,polyesterihartsi , (kuten tapetti kiinnitetään liisterillä ,ei nauloilla).
Jos kuidutus on irrotakseen syystä tai toisesta ,on minusta parempi että sitten irtoaa kokonaan ,ja vaurion huomaa, asialle voi tehdä jotain ,JOS se on naulattu se voi vuosia pysyä naulojen kohdalta kiinni ok. mutta muuten on irti millin tai kaksi ja muodostuu kondensio vettä ja multaantuminen alkaa.
Viimeeksi kuiduttamaani pohjaan meni 2.5 tynnyrillistä hartsia , EI styreenillä ohennettuna ,eikä jälleen yhtään naulaa, Tiivistetty esimerkki. laitoin työpäivän jälkeen kuidutettua pintaa vasten (tuntui vielä hieman tahmealta sormiin) kuivan riman pätkän pitämään pressu irti uudesta lasikuidusta ,aamulla kun purkasin suojan ,huomasin että ko. rima oli niin lujasti kiinni laminaatissa ,(vaikka se oli siis lähes täysin jämähtänyt jo illalla) että puu mieluummin repesi, kuin irtosi ,eli säleet jäi pohjaan kiinni.
Tahtoo sanoa että jos kuidutus on oikeilla aineilla kuivalle ja puhtaalle puulle tehty se on kiinni kuin tauti ,eikä irtoile. Se miten tutkitaan onko näin toimittu ja onko kuitu ostettavassa veneessä kunnolla kiinni onkin sitten oma lukunsa.
On tosiaan koomista joidenkin ihmisten kanta että jos puuveneessä on kuidutetut kannet / katot se on luonnollista ja normaalia ja jopa nostaa veneen arvoa . mutta jos tämä sama aine on laitettu pohjaan , on vene automaattisesti "piloille raiskattu" ,jonka lähtölaskenta on alkanut , eikä oikeastaan edes puuvene enää.
Tutki onko kuitu kiinni jokapaikasta painelemalla ja koputtelemalla, tutki onko vaurioita jotka on menneet puuhun asti . Ajattelen että jos kuidutuksesta on jo useampi vuosi ja vene on ollut käytössä on kuitu jo irronnut jos on irrotakseen.
Yksi kaamea virhe joka joskus kavaltaa tökeröimmät kuidutukset on ,että perälaakeria ei ole viitsitty irrottaa kuidutuksen ajaksi, vaan kuitu on söhrätty siihen perälaakerin ympärille. (lasikuituhan siis ei tartu metalliin)
jos kaikki on kunnossa ,kiinni ja pataan. siinä tod. näk. on venettä vielä vuosikymmeniksi, (hyvin ikävänä asiana pidän tosin sitä että runkoon on isketty satoja ja satoja nauloja turhan takia, ei puulle koskaan tee hyvää että siinä on reikä tuli se sitten porasta tai naulasta, usein se on se vaurion alku kohta , se reikä)
http://kuvablogi.com/nayta/2805314/" onclick="window.open(this.href);return false;