Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Donna 28

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 13 Touko 2011 20:23

Sain tänään Donnaan kaksi 70 litran polttoainetankkia, joissa on loiskelevyt. Nyt en kuitenkaan tiedä, miten kahdesta tankista polttoainesyöttö koneelle hoidetaan.
Donna 28 ???
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

hb-77

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 13 Touko 2011 21:27

3-tie ventillillä
;-)
tai cav suodatimella josa on kaksi tuloa ja menoa 8}
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 14 Touko 2011 22:20

Laskeeko tämä Cav -suodatin molemmista tankeista yhtäaikaa, jos näin, se tuntuisi paremmalta ratkaisulta kun silloin vene pysyisi paremmin tasapainossa. Isot tankit on joka tapauksessa laitettava eri puolelle venettä.
Donna 28 ??? :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 14 Touko 2011 22:45

Todennäköisesti laskee.

Ja jos ei löydy sellaista suodatinta niin "yksituloiseen" voi tehdä T-haaran sen liittimeen. Ja se oikeastaan olisikin parempi sydeemi sillä se tasaisi "yhtyvät astiat" periaatteella tankkien pinnat jota ei käsittääkseni "kaksituloisella" suodattimella tapahdu sisäisen rakenteen takia.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

mjy

Viesti Kirjoittaja mjy » 16 Touko 2011 08:14

Minulla on tehty siten,että tankit on yhdistetty toisiinsa letkulla.
Ja imu on otettu toisesta tankista ja paluuputki viety toiseen tankkiin.

Tuolla saadaan tankattua molemmat tankit aina täyteen ja nafta kietää
ajossakin tankista toiseen.

Edellyttää tietysti sitä että yhdistysletku on tankkien alaosassa.

eklu

Viesti Kirjoittaja eklu » 18 Touko 2011 17:12

Sitten kun tankit on puolillaann ja tuuli kallistaa vaikka vasemmalle niin kohta vasen tankki on täynnä ja vene kulkee kallellaan, ei hyvä eli suunnitelkaa uusiksi. Itellä oli kolme tankkia keskellä 200l ja kummallakin laidalla 100l, kun löpö oli vahissa pudotin kyljiltäolevista päätankkiin tavaraa. Joo oon ajanut niin että kaikki hanat oli auki niin pääsi kallistelusta nauttimaan.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 19 Touko 2011 00:43

Käyttöveneessäni toimii tuo yhtyneiden astioiden periaate, tankkeja on kaksi ja ne ovat peräkkäin, 30 litraa kummankin vetoisuus. Yhdysputki on lähinnä pilli eikä sen kautta niin nopeata virtausta saa, vaikka tankit olisivat isommatkin, jotta siitä olisi haittaa. Ja olisikohan siitä eri puolilla olevistakaan tankeista haittaa käytännössä yhtään, sillä minä en ainakaan erityisemmin nauti suoraan sivulta tuulessa ajamisesta, vaan sahaan luovien edestakaisin ja eihän sen yhdysputken tarvitse olla mitään tuumaista vaan esimerkiksi neljännes tai vieläkin pienempi, luulen.
Donna 28 :)

mjy

Viesti Kirjoittaja mjy » 19 Touko 2011 12:28

Kyllä toi yhdistysletku tarvitsee olla reilun kokoinen, jotta tankatessa ei mene hermot, jos meinaa molemmat tankit saada täyteen, itsellä se taitaa olla tuuma ja vartti sisähalkaisijalta. Itsellä on myös polttoainemittari tuossa tankissa, johon löpö valuu yhdysletkua pitkin. Sen avulla saa varmistettua että tankit saa täyteen.

Tuota kallistusilmiötä ei ole tullut mietittyä, mutta kyllähän siinä varmaan noin käy.
Tosin itse alan jo enemmän kallistuessa käyttämään trimmilevyjä

Tietysti ideaalitilanne on se että on yksi tankki keskellä venettä, siihen vaan harvemmin on tilaa tavallisissa huviveneissä

Notreal

Viesti Kirjoittaja Notreal » 19 Touko 2011 12:57

Mulla on vastaava tilanne käyttövesitankeilla. 125 L / puoli ja yhdysletkunreikä n. 19mm.
Hermot meinaa mennä kun joutuu lorottelemaan ja odottelemaan että toinenkin "tankki" täyttyy...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

nikom

Viesti Kirjoittaja nikom » 19 Touko 2011 18:11

Meillä on tankit molemmilla laidoilla (tai oikeestaan vielä uudet tankit verstaalla asennusta odottamassa ;-) ) ja T-haaralla yhdistetty ennen vedenerotinta/ ekaa suodinta, tankkaus tapahtuu molempiin tankkeihin erikseen.
https://picasaweb.google.com/101223467310160776043" onclick="window.open(this.href);return false;

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 20 Touko 2011 00:03

Mittailin tänään sen verran, että minulla on kyllä mahdollisuus laittaa keulakannen alle (3,6 m)
keskelle tankit peräkkäin alas vuoteen alle. Joskin se saattaa ehkä vaikuttaa makuutilan korkeuteen jonkinverran, jos sattuu niin onnellisesti, että pääsee muhinoimaan. Silloin voi olla ahdasta korkeussuunnassa. Jos taas tankit ovat eri puolilla venettä, on aika hankalaa järjestää tankkaus yhdeltä puolelta. Koitossa, vaikka onkin tuollainen pillimäinen yhdysputki tankkien välillä, ei siitä käytännössä ole haittaa, koska molemaat tankit täytän erikseen. Tankkien korkit ovat vierekkäin. Donnassa, joka on pitkä kapea vene, ei niitä tankkien paikkoja ole montaa, em. paikka ja salongin ja sen edessä olevan "ruoritilan penkkien alle niitä olisi mahdollista sijoittaa. Toinen vaihtoehto on panna nämä tankit myyntiin ja tehdä joskus aikaisemmin täällä palstalla puheena olleet tankit vanerista ja epoksista ja sijoittaa ne koko pituudeltaan keulakannen alle - tilan saisi vähän korkeammaksi siten. Tiedä häntä.
Nyt näitä kuin muitakin tämän tyyppisiä teknillisempiä juttuja alkaa ajatella tosissaan, kun tiedossani on, että saan ammattiapua veneen tekoon n. 20 -viikoksi. Tietysti siitä on se huono puoli, että joudun rahan hankkimiseksi jalkautumaan entistä useammin asennustyömaille - mutta mitä ei tekisi Donnan eteen, "naisen", jota olen ajatellut herkeämättä viimeiset neljä vuotta. 8o :-) !!!

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 21 Touko 2011 16:38

Olen varannut Donnaan moottorin tai siis se on ollut olemassa minulla jo kolmisen vuotta. Siitä ei nyt sen enempää, mutta tuli tuossa mieleen, että sen vaihteen välityssuhde on varmasti väärä, koska se on ollut uppoumarunkoisessa veneessä. Minkähänlaisella välityksellä tuollaiset puoliplaanartit liikkuvat. Kun kone on 65 heppainen ja veneen pituus 9 m
lev. noin 230 cm ja tasaperän leveys n. 150 cm, niin voisinko kuvitella käyttäväni suoraa vaihdetta, vai minkälaisia näissä käytetään ??? Potkurin halkaisija on 16 - 17 tuumaa, nousuista en osaa sanoa mitään. Kone kiertää ylimmillään n. 4200 krm.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 09 Heinä 2011 19:07

Donnaa aletaan taas tekemään, ensi viikolla vien pohjalaudat höylättäväksi 18 mm paksuisiksi (tuppeen sahatut Seppälästä hankitut). Heinäkuun puolivälin sunnuntain jälkeen pitäsi Suomalaisen "pojan" tulla aloittamaan työ, joka ei nyt ole sitten kevään edennyt minnekään. Ensimmäistä kertaa olen nyt o i k e a s t i toiveikas, että Donna ehkä kesällä 2012 on päällisin puolin ajokunnossa.

Notreal

Viesti Kirjoittaja Notreal » 12 Heinä 2011 08:54

Donna 28 kirjoitti:Minkähänlaisella välityksellä tuollaiset puoliplaanartit liikkuvat. Kun kone on 65 heppainen ja veneen pituus 9 m
lev. noin 230 cm ja tasaperän leveys n. 150 cm, niin voisinko kuvitella käyttäväni suoraa vaihdetta, vai minkälaisia näissä käytetään ??? Potkurin halkaisija on 16 - 17 tuumaa, nousuista en osaa sanoa mitään. Kone kiertää ylimmillään n. 4200 krm.
Enpä tiedä onko tästä mitään apuja mutta minulla puoliplaanarissa on seuraavat arvot:
130 hp / 2500 r/min, välitys 1:1,6 ( potkuri 19x18" ).
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 12 Heinä 2011 23:27

Käyttömersustani hajosi perä jo kilometrilukemalla 485000 km, siis se klonkottaa lämmettyään. Jouduin ostamaan siihen varaosa-auton 240 D, jonka perä on Mersu miehen mukaan sama kuin minun 300 D:ssä. No siitä varaosa-autosta tuli samaisen suosittelijan, joka on huoltanut ko. varaosa-autoa, mukaan aivan kelvollinen 240 -kone ja mikä parasta Donnaan varaamani 220 D koneen Bowmannin osat käyvät myös tähän 240 koneeseen. Ja vielä, mikä parasta teho nousee nyt 60-65 hv:sta 74 -hevosvoimaan.
Siis ehkä potkua vähän enemmän Donnaankin. Potkuri/välitysjutuista kaipaisin muiltakin
kuin, kiitos, aina aktiiviselta Notrealilta, käyttökokemuksia.

Vastaa Viestiin