Hai-veneiden kunnostus
- Antti Korhonen
- Viestit: 116
- Liittynyt: 09 Syys 2008 12:04
- Paikkakunta: Perniö/Turku
Re: Hai-veneiden kunnostus
Kevättä rinnassa! Viikonloppuna lämpötila kävi hetkellisesti kuudessatoista asteessa ja lumi suli niin, että piti tehdä oja keskelle pihatietä purkamaan tulvaa. Yöpakkaset kiusaavat vielä, mutta hai polttelee pihalla niin, että piti jo käydä Parcolorista ostamassa Le Tonkinoisia, myrkkymaalia ja kokeen vuoksi vaahtokumipohjaista 400 hiomapaperia lakkakerrosten välihiontaan. Perämoottoriakin piti viikonloppuna huoltaa ja koekäyttää yhdeltätoista illalla naapurien iloksi :D Loppuviikosta on edessä kannen hionta ja peräpään kyllästys, siihen hommat viime vuonna työkiireiltä tyssäsivät... Pellavaöljy-Tärpätti-Lyijysikkatiivi-cocktail saa imeytyä sopivasti parin viikon ulkomaanreissun ajan ja sitten alkaa armoton lakkaus.
Nyt tilanne on onneksi sikäli parempi, kun talo on 50 metrin päässä, sähköä saa viereisestä puusaunasta ja kaivosta vettä, sain jopa uudenkarhean sadettimen siltä varalta jos kesän tulo venyy äkilliseen helteeseen. Jotenkin motivaatio nousee kun voi lämmittää saunaa ja nauttia keskikaljaa venettä laittaessa! Se köliprojektihaikin tulee samaan paikkaa kevään mittaan kuorma-autokyydillä, tarkoitus on sekin maalata ja turvottaa kaivovedellä, kölin korjaus sitten vuoden päästä edessä.
Ilmankosteus kyllä hieman huolettaa lakkauksen aikana, pitänee viedä ilmanpuntari veneeseen. Toisaalta tärkeintä on vain saada paatti vesille kesäkuun aikana, vaikka sitten vähän rumempanakin. Venepaikkakin pitäisi jostain Perniön nurkilta saada turvotusta varten, ehkä Teijosta? Myöhemmin Iku-Turso purjehditaan lähemmäs Turkua, mahdollisesti Nauvoon tai Pansioon, kummasta nyt huokeimman ja julkisia lähellä olevan paikan saan hommattua. TPS:n saari olisi idyllisin, mutta jäsenmaksuineen kaikkineen sikakallis, yövahtivuorot rasittavia ja kun sinne ei tahdo sohjokeleillä millään päästä. Ja Turun kaupunginrannassa varastettiin joka kevät kaverin Jokkerista vanttipultitkin ja siellä tulvii aina tielle saakka (mikä kyllä helpottaisi turvotusta, heh), joten sekään ei sovi... Vinkkejä hyvästä paikasta kuunnellaan!
Tuon aprikoimani sisätilan ritilän teen varmaan alusta asti itse, sopivaa aihiota kun ei ole tahtonut löytyä, täytyy tosin pihasesongin alkaessa kiertää vielä puutarhakauppoja sillä silmällä. Muuten teen sen männystä tai kuusesta, tiikkirima kun on pirun kallista. Tietysti, jos olisi sopivaa lankkua huokeasti Varsinais-Suomessa kaupan, voisin piipahtaa Linnanpajalla tekemässä rimat itse, vinkkejä kuunnellaan! Morsian lupasi auttaa puomiteltan ompelemisessa, minkähän mittainen siitä pitäisi tehdä? Ajattelin ommella myös kylkien suojaksi ripustettavat lakanat...
Ostin myös Thomas Larssonin uudistetun kirjan "Stora Boken om Träbåtsrenovering", tämä on jo erittäin hyvä, keskittyen erityisesti vanhan purjeveneen kunnostukseen käytännössä vaihe vaiheelta yksityiskohtaisesti ja hyvin kuvin. Uusvanhaa hyödyllistä ja useita vaihtoehtoisia tapoja tarjoilevaa tietoa tuntuu olevan yllin kyllin. Hinta oli Akateemisessa vähän turhan kova 52,90, mutta oli pakko päästä sitä kotiin lukemaan kun sen löysin.
Niin ja kävi tuuri, sain ostettua puretun Seagullin raadon varaosiksi naapurikylä Bromarvista huuto.netin kautta. Jos saisin Merilokin pitämään öljyt paremmin sisällään, tai ehkäpä tuosta vielä syntyy toinen kokonainen kone jonain päivänä.
Nyt tilanne on onneksi sikäli parempi, kun talo on 50 metrin päässä, sähköä saa viereisestä puusaunasta ja kaivosta vettä, sain jopa uudenkarhean sadettimen siltä varalta jos kesän tulo venyy äkilliseen helteeseen. Jotenkin motivaatio nousee kun voi lämmittää saunaa ja nauttia keskikaljaa venettä laittaessa! Se köliprojektihaikin tulee samaan paikkaa kevään mittaan kuorma-autokyydillä, tarkoitus on sekin maalata ja turvottaa kaivovedellä, kölin korjaus sitten vuoden päästä edessä.
Ilmankosteus kyllä hieman huolettaa lakkauksen aikana, pitänee viedä ilmanpuntari veneeseen. Toisaalta tärkeintä on vain saada paatti vesille kesäkuun aikana, vaikka sitten vähän rumempanakin. Venepaikkakin pitäisi jostain Perniön nurkilta saada turvotusta varten, ehkä Teijosta? Myöhemmin Iku-Turso purjehditaan lähemmäs Turkua, mahdollisesti Nauvoon tai Pansioon, kummasta nyt huokeimman ja julkisia lähellä olevan paikan saan hommattua. TPS:n saari olisi idyllisin, mutta jäsenmaksuineen kaikkineen sikakallis, yövahtivuorot rasittavia ja kun sinne ei tahdo sohjokeleillä millään päästä. Ja Turun kaupunginrannassa varastettiin joka kevät kaverin Jokkerista vanttipultitkin ja siellä tulvii aina tielle saakka (mikä kyllä helpottaisi turvotusta, heh), joten sekään ei sovi... Vinkkejä hyvästä paikasta kuunnellaan!
Tuon aprikoimani sisätilan ritilän teen varmaan alusta asti itse, sopivaa aihiota kun ei ole tahtonut löytyä, täytyy tosin pihasesongin alkaessa kiertää vielä puutarhakauppoja sillä silmällä. Muuten teen sen männystä tai kuusesta, tiikkirima kun on pirun kallista. Tietysti, jos olisi sopivaa lankkua huokeasti Varsinais-Suomessa kaupan, voisin piipahtaa Linnanpajalla tekemässä rimat itse, vinkkejä kuunnellaan! Morsian lupasi auttaa puomiteltan ompelemisessa, minkähän mittainen siitä pitäisi tehdä? Ajattelin ommella myös kylkien suojaksi ripustettavat lakanat...
Ostin myös Thomas Larssonin uudistetun kirjan "Stora Boken om Träbåtsrenovering", tämä on jo erittäin hyvä, keskittyen erityisesti vanhan purjeveneen kunnostukseen käytännössä vaihe vaiheelta yksityiskohtaisesti ja hyvin kuvin. Uusvanhaa hyödyllistä ja useita vaihtoehtoisia tapoja tarjoilevaa tietoa tuntuu olevan yllin kyllin. Hinta oli Akateemisessa vähän turhan kova 52,90, mutta oli pakko päästä sitä kotiin lukemaan kun sen löysin.
Niin ja kävi tuuri, sain ostettua puretun Seagullin raadon varaosiksi naapurikylä Bromarvista huuto.netin kautta. Jos saisin Merilokin pitämään öljyt paremmin sisällään, tai ehkäpä tuosta vielä syntyy toinen kokonainen kone jonain päivänä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 30 Syys 2010 19:37
Re: Hai-veneiden kunnostus
Meikäläisellä Hain osto jäi siinä mielessä hiukan turhan myöhäiseksi, että kaupungin paikkoja on Turusta enää turha hakea ja kuluneen viikonlopun aikana sitten kuumeisesti ryhdyin venepaikan hakuun. Toisaalta kaupungin paikat ei ole purjehtimisen kannalta kovin hyviä ellei koneella mieli puskea.
Kävin kurkkaamassa S-Marinella Tammistossa, jossa paikkoja on edelleen vapaana ja kuulemma niitä joka kesä vapaaksi jääkin. Hinta oli muhkeahko 465.
S-Marinen laitureilla tsuppaillessa huomasin että siinä naapurissa on aidan takana yksityinen venelaituri - vaikkakin huomattavasti vaatimattomampi. Kautta rantain kuulin että ko. rannan omistaisi siinä vieressä asustava herra jolta laituripaikan saisi huomattavasti halvemmalla, mutta isäntä ei ollut kotosalla kun kävin pihassa joten asian hoitaminen jäi siihen. Linja 51:n pysäkki on kuitenkin siinä kummankin paikan edessä, joten yleisillä pääsee mukavasti ja sijainniltaan tuo on mielestäni aika hyvä mikäli haluaa jossain veneellä käydäkin.
Ikänsä turun saaristoa eestaas sahannut isäni totesi tuosta TPS:n sijainnista, että ei olisi sekään Haita ajatellen paras paikka. Tiedä häntä.
Yksi hyvä vaihtoehto voisi olla myös Stormälö Paraisilla. Tosin sinne kulkeminen onkin sitten hieman työläämpää..
Tällaista asiaa tällä kertaa. Josko nyt saisin kauppakirjan hiottua kuntoon ja allekirjoitukset, niin oma Hai voisi olla pihassa jo ensi viikolla ja pääsen itsekin laittamaan vähän kuvia projekteista...![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)
Kävin kurkkaamassa S-Marinella Tammistossa, jossa paikkoja on edelleen vapaana ja kuulemma niitä joka kesä vapaaksi jääkin. Hinta oli muhkeahko 465.
S-Marinen laitureilla tsuppaillessa huomasin että siinä naapurissa on aidan takana yksityinen venelaituri - vaikkakin huomattavasti vaatimattomampi. Kautta rantain kuulin että ko. rannan omistaisi siinä vieressä asustava herra jolta laituripaikan saisi huomattavasti halvemmalla, mutta isäntä ei ollut kotosalla kun kävin pihassa joten asian hoitaminen jäi siihen. Linja 51:n pysäkki on kuitenkin siinä kummankin paikan edessä, joten yleisillä pääsee mukavasti ja sijainniltaan tuo on mielestäni aika hyvä mikäli haluaa jossain veneellä käydäkin.
Ikänsä turun saaristoa eestaas sahannut isäni totesi tuosta TPS:n sijainnista, että ei olisi sekään Haita ajatellen paras paikka. Tiedä häntä.
Yksi hyvä vaihtoehto voisi olla myös Stormälö Paraisilla. Tosin sinne kulkeminen onkin sitten hieman työläämpää..
Tällaista asiaa tällä kertaa. Josko nyt saisin kauppakirjan hiottua kuntoon ja allekirjoitukset, niin oma Hai voisi olla pihassa jo ensi viikolla ja pääsen itsekin laittamaan vähän kuvia projekteista...
![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)
- Antti Korhonen
- Viestit: 116
- Liittynyt: 09 Syys 2008 12:04
- Paikkakunta: Perniö/Turku
Re: Hai-veneiden kunnostus
Kavereilla on hai nimeltä Siru tosi kivassa paikassa Nauvossa, pieni venetelakka ja edulliset hinnat, luokkaa satasen? per kausi. Omat nosturit, paikka pukille, jne. Selvittelen sitä, lähelle pääsee näppärästi bussilla ja olisi aika kiva saada sinne useampi hai riviin.
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin
- Antti Korhonen
- Viestit: 116
- Liittynyt: 09 Syys 2008 12:04
- Paikkakunta: Perniö/Turku
Re: Hai-veneiden kunnostus
Täällä veneen kunnostus on päässyt taas oikein vauhtiin takakannen korjausten merkeissä. Perän kuningaslauta rakenteineen ja peräpää osoittautuivat lahoiksi, joten tein ne uudelleen tammesta. Nyt on kyllä kiva tehdä kun vene on kotipihalla saunan vieressä. Ensi viikolla vaihdan vielä pari paikkaa ja pääsen vihdoin lakkauspuuhiin. Oli aika hieno tunne päästä vetämään ensimmäistä kyllästystä peräpeiliin ukkospilvien hämärtäessä iltaa, vaikka tapitus ja takakannen hionta ovat vielä kesken.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 23 Elo 2011 14:13
Re: Hai-veneiden kunnostus
Jos asut Turussa suosittelen TPS/ASSää.. Itse 80-luvulla kisatessani L-132 Helenalla pidin sitä TPSn poijussa ja laiturissa..molemmista lähdettiin aina purjeilla vaikka laiturista oli noin 20m vastapuolen rantaan ja onnistuu se Aurajoessakin luoviminen Hailla mielestäni vaikka silmät kiinni kokemuspohjalta. Hai kun paattina on kuin suurehko jolla purjehtia.Armas kirjoitti:Meikäläisellä Hain osto jäi siinä mielessä hiukan turhan myöhäiseksi, että kaupungin paikkoja on Turusta enää turha hakea ja kuluneen viikonlopun aikana sitten kuumeisesti ryhdyin venepaikan hakuun. Toisaalta kaupungin paikat ei ole purjehtimisen kannalta kovin hyviä ellei koneella mieli puskea.
Kävin kurkkaamassa S-Marinella Tammistossa, jossa paikkoja on edelleen vapaana ja kuulemma niitä joka kesä vapaaksi jääkin. Hinta oli muhkeahko 465.
S-Marinen laitureilla tsuppaillessa huomasin että siinä naapurissa on aidan takana yksityinen venelaituri - vaikkakin huomattavasti vaatimattomampi. Kautta rantain kuulin että ko. rannan omistaisi siinä vieressä asustava herra jolta laituripaikan saisi huomattavasti halvemmalla, mutta isäntä ei ollut kotosalla kun kävin pihassa joten asian hoitaminen jäi siihen. Linja 51:n pysäkki on kuitenkin siinä kummankin paikan edessä, joten yleisillä pääsee mukavasti ja sijainniltaan tuo on mielestäni aika hyvä mikäli haluaa jossain veneellä käydäkin.
Ikänsä turun saaristoa eestaas sahannut isäni totesi tuosta TPS:n sijainnista, että ei olisi sekään Haita ajatellen paras paikka. Tiedä häntä.
Yksi hyvä vaihtoehto voisi olla myös Stormälö Paraisilla. Tosin sinne kulkeminen onkin sitten hieman työläämpää..
Ei tässä sen kummempaa.
Antin kaverille terveisiä lapsuudenystäväni Jukka Karma jonka kanssa kisaan edelleen puolitonnareilla on viettänyt vauvaikänsä Sirussa matkustaen sillä mm. Saksaan Turusta. Isän edesmenneen Klaus Karman mukaan reissu kesti vajaan viikon yhteen suuntaan. L-106 Siru omaa myös maineikkaan kilpailuhistorian joka myös K.K.n ansiota.
Terv Mika Tamminen.
- Antti Korhonen
- Viestit: 116
- Liittynyt: 09 Syys 2008 12:04
- Paikkakunta: Perniö/Turku
Re: Hai-veneiden kunnostus
Jep, hain remontti jäi taas elokuun jälkeen talvea odottelemaan, päätin peräkannen uusittuani vaihtaa myös keulan kuningaslaudan ja korjata loput pienemmätkin vauriot ennen kevään armotonta lakkausurakkaa. Syysmyrskyjen myötä olen saanut paketoida ja vahvistaa telttaa kolmesti, ensi kesänä kyllä teen katedraaliteltan ihan ehdottomasti!
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin
- Antti Korhonen
- Viestit: 116
- Liittynyt: 09 Syys 2008 12:04
- Paikkakunta: Perniö/Turku
Re: Hai-veneiden kunnostus
Toistuvien pakkasten takia on kyllästyshommat vielä siirtyneet lähipäiviin, joten olen puuhaillut Talvi-Heikistä hankkimani vara-Seagullin parissa, kiertänyt rautakaupoissa tarvikkeiden perässä ja muuta valmistelua. Kannen kyllästykseen olen sekoitellut noin 15 litraa Biltemasta hakemiani pellavaöljyä, pihkatärpättiä, tervaa ja lyijysikkatiivia. Viimeiset kyllästyskerrokset ajattelin varmuuden vuoksi vedellä Bilteman Pohjustusöljy Marin A:lla, jonka jälkeen aikatauluista riippuen joko lakkaa tai ehkä sittenkin Marin B-öljyä, öljytty kansi olisi aika hieno.
Huuto.netin ihmeellisestä maailmasta löysin hienon 19 cm messinkiventtiilin, jolla saan ehkä kajuutan sisäänkäynnin laipiossa ammottavan, entisen omistajan aikana upotetun kompassin reiän paikattua tyylikkäästi. Toiselle puolelle minulla on muistini mukaan saman mittainen venttiili peilillä, jonka isäni joskus on ostanut koristeeksi vuosia sitten Meredinistä. Lasin tilalle vaan kunnon tiivisterengas ja messinkiverkkoa (mistähän sitä saa, romukaupasta?). Myyjä kertoi venttiilin olevan Viking Linen laivasta, josta hänen isänsä oli ottanut osia talteen työskennessään Finbodan telakalla Ruotsissa ennen laivan myyntiä jonnekin etelään. On se komea.
Kauhea tarve olisi jo päästä venettä siis laittamaan, kohta taas tapahtuu!
Hai-purjehtijoiden Facebook-sivuilla kerätään tietoja jäljellä olevista hai-veneistä eri paikkakunnilta veneluokan uuden historiikin kirjoitusta varten, kannattaa lukea ja auttaa urakassa! https://www.facebook.com/groups/57708960975/
Huuto.netin ihmeellisestä maailmasta löysin hienon 19 cm messinkiventtiilin, jolla saan ehkä kajuutan sisäänkäynnin laipiossa ammottavan, entisen omistajan aikana upotetun kompassin reiän paikattua tyylikkäästi. Toiselle puolelle minulla on muistini mukaan saman mittainen venttiili peilillä, jonka isäni joskus on ostanut koristeeksi vuosia sitten Meredinistä. Lasin tilalle vaan kunnon tiivisterengas ja messinkiverkkoa (mistähän sitä saa, romukaupasta?). Myyjä kertoi venttiilin olevan Viking Linen laivasta, josta hänen isänsä oli ottanut osia talteen työskennessään Finbodan telakalla Ruotsissa ennen laivan myyntiä jonnekin etelään. On se komea.
Kauhea tarve olisi jo päästä venettä siis laittamaan, kohta taas tapahtuu!
Hai-purjehtijoiden Facebook-sivuilla kerätään tietoja jäljellä olevista hai-veneistä eri paikkakunnilta veneluokan uuden historiikin kirjoitusta varten, kannattaa lukea ja auttaa urakassa! https://www.facebook.com/groups/57708960975/
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin