Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Simon

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Simon » 16 Maalis 2011 22:46

Älä huoli, et ole yksin tautisi kanssa. Mulla on viritettynä Ekan köli ja peilit valmiiksi, mutta tuo helekutin flunssa vaivaa, eihän tuo pieni viivästys niin kovin, mutta kun lupasin tehdä niitä samantein 2 kpl kesäksi 8\ :)

Jape
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 16 Maalis 2011 22:51

Se ensimmäinen lautaparihan se on aikaavievin, ja mitä enemmän höylää niin sitä paremmin sen saa siihen käymään

jukkan

Viesti Kirjoittaja jukkan » 17 Maalis 2011 13:50

Helppoa se, tuo veneen teko !
##, ja mitä enemmän höylää niin sitä paremmin sen saa siihen käymään##

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 17 Maalis 2011 20:27

Tiedänhän minä sen. Tämähän on vain ADHD:n jorinoita. Panepa Simon kuvia Eka projekteistasi, kunhan nyt ensin tervehdyt, niin että tervehtymisiä sinnekin päin. Muuten moottoriksi saattaa sittenkin tulla Volvo, mutta B20. Sellainen on tiedossa, kunnosta en pysty sanomaan mitään. Siinä on kuitenkin kaikki marinointiosat, tosin se valitettavasti on kyllä merivesijäähdytteinen, mutta ... niin kuin erään auton mainoksessa sanottiin aikoinaan "nopeus on noituutta ja kiihtyvyys puoli elämää". Tavoittelen sitä nopeutta. :-) Mutta vaikka auton osia löytyy paljonkin mm. kansia, romuttamot ovat niitä pullollaan, tietoni on sellainen, että vaikka pulttijako sattuu, niin
vesitilat ovat erilaiset kuin auton moottoreissa ja sen vuoksi tämäkin asia vielä kuumottaa ja mietityttää. 8\
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 23 Maalis 2011 21:11

Flunssa sen kun jatkuu, nyt on maattu jo pari päivää sängyssäkin. Tänään verstaalla yllätyin 8o , sillä Saija oli duunannut nyt ne hienosäädötkin niistä mallilaudoista, joita olen tuskaillut useampaan otteeseen. Ensi viikolla, jos flunssa olisi hellittänyt pääsisi työryhmäni niihin oikeisiin tuppeensahattuihin lautoihin käsiksi, ehkpä minullekin tulisi jotain tekemistä vähitellen, kun en noille puusepilleni taidoissa pärjää. Hyvin ovat onneksi sietäneet "kiukutteluani" Saija ja Ari. :P
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

hb-77

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 24 Maalis 2011 09:11

mää". Tavoittelen sitä nopeutta. :-) Mutta vaikka auton osia löytyy paljonkin mm. kansia, romuttamot ovat niitä pullollaan, tietoni on sellainen, että vaikka pulttijako sattuu, niin
vesitilat ovat erilaiset kuin auton moottoreissa ja sen vuoksi tämäkin asia vielä kuumottaa ja mietityttää. 8\

höpöhöpö. sama kansi mutta yksi 12mm reikkä termostatinkoppalle. älä murehdi osta pois ;-)
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 24 Maalis 2011 22:27

HB 77. Annoin mennä sen tänään jo pois.
Donna 28

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 06 Huhti 2011 20:30

Konekaupoissa ollaan edelleen kiinni, nyt mikäli hinta erimielisyydet saadaan kohdalleen näyttäisi hyvältä vaihtoehdolta Foordin 2714E dieseli. Tiedossani on marinoitu kone Velvetin vaihteella ja tehoja ja tilavuutta matalilla kierroksilla siinä on sen verran, että pitäisi liikahtaa. Mutta tässäkin asiassa on vielä se yksi mutta...
Tuppeensahattuja on nyt sitten höyläilty ja valoa senkin tunnelin päässä on näkyvissä.
Asiasta kolmanteen flunssa tai paremminkin yskä - paha yskä - jatkuu, taitaa olla viides viikko menossa.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 11 Huhti 2011 22:16

Kyllä vanhan entistäminen on hankalaa. Jape sen huomasi syksyllä käydessään, huomautti siitä, että nyt se on helppo oikaista. Tiedostin sen, mutta en nähnyt.
Nyt kun ensimmäisiä lautoja on soviteltu paikoilleen tulee tämä "pikku" virhe esiin selvästi. Se ei enää ole pikku virhe, vaan se on PIKKU VIRHE, joka ehdottomasti täytyy saada pois !!! !!! !!! . Mutta miten ??? Yritän kertoa tästä virheestä, tyyrpuurin puolella se on huomattavissa aivan selvästi. Veneen pohja taituu, ikään kuin notkahtaa sisään päin, siinä on jyrkkä kulma, ei toki mikään 90 -astetta, kun lautaveneestä on kysymys, mutta pussi kuitenkin. Vene on linjattu vesilinjan kanssa suoraan ja myös pystysuoraan. Pussi tulee jatkossa aiheuttamaan pyörteilyä veneen pohjalla, tässä pussissa voi olla jopa ilmaa. Sen vaikutuksena on, että veneen vauhti hidastuu ja vene vänkää ohjattasessa koko ajan. Pohjan muodon pitäisi olla suora. Tämän sanoi myös Haminassa puuveneopiskeluja suorittava Summan veneverstaalle syntynyt mies, joka kävi venettäni perjantaina katsomassa. Olen Japellekin pari kertaa pirauttanut, mutta ilmeisistä syistä, jotka johtuivat tietysti minusta, ei ole viitsinyt vastata. Siispä hyvät ystävät, kertokaapa mitä voin tehdä tälle pussille, siis PIKKU VIRHEELLE. Kysymys minulle henkilökohtaisesti on taas sellainen, että vaikka suuri haave 2112 kesästä Donnalla estyisikin tämän vuoksi, niin antaa estyä, jos vene saadaan uimaan nätisti. !!!
Foordin koneenkin olen jo unohtanut ja palannut omaan mersuuni, tätä päätöstä en enää peru, ellei se Mersu ole jo valmiiksi kypsä. Senhän näkee vasta kesän jälkeen kun sillä on ajettu. Tämä ketkan mutka askarrutta paljon enemmän kuin veneen kone. 8o
Donna 28 !!! ??? !!!

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 12 Huhti 2011 17:53

Ratkaisu löyti kuvista, joita on räpsitty pitkin matkaa. Tuetaan vene samalla tavalla kuin se ennen oli, siis köli suoraan linjaan eikä venettä vesilinjaan niin kuin se nyt on. Sitten kun laudoitus on alla, se voidaan tukea vesilinjan mukaan, jos se jotenkin vaikuttaa kansirakennelmien ja salonkihytin teossa ellei vaikuta millään tavalla, annetaan olla siinä.
Koko päivä meni tätäkin asiaa tutkiessa, mutta olisi päivä voinut mennä huonomminkin.
ja kun vielä moottoripukkia jatketaan perään saakka, uskon peränkin asettuvan tiukasti paikoilleen.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 20 Huhti 2011 12:43

Kolmesta veneveistäjästä kaksi oli sitä mieltä(viime mainitut kuuluvat veneveistäjien yhdistykseen ja toimineet alalla 30 -vuotta), että vene on tuettu oikein, sillä veneessä on ns. kantava perä, jolloin sen pohjamuoto tekee kaarroksen eikä ole ns. suora. Kuva tietysti helpottaisi tämänkin tekstin tekemistä ja sanomaa, mutta niiden lähettäminen on edelleen on yhtä tuskaa. 8\
Minulla on nyt 2 tyttöä ja 1 poika raapimassa veneen pohjaa irtoavasta lyijymönjästä. Ovat paikallisen puuseppäkoulun tulevia artesaaneja harjoittelemassa sopimuksen mukaan 5-viikkoa. Ensimmäinen viikko on menossa. Osa ei näytä irtoavan, sillä se on imeytynyt puun sisään. Haaveeni oli, että olisin voinut kyllästää sisältä päin, mutta nyt se on unohdettava. Pääasia on, että vene sisältä saadaan muuten puhtaaksi. Valoa on myös muutenkin tunnelin päässä laudoituksen suhteen, mutta niistä sitten kun on enemmän valmista ja saan niitä kuvia lähetettyä. !!!

blinke

Viesti Kirjoittaja blinke » 21 Huhti 2011 12:46

Mulla on ylimääräinen B20 kone kärjettömällä sytytyksellä. Siihen olen lyönyt merivaihteen (välitys 1:1,36 muistaakseni) kiinni. Ei mennyt heittämällä sekään vaan piti vesileikkaamalla tehdä alumiinisen fyllilaipan väliin... Vaihteesta on vaihdettu kuluneet laakerit ja stefat.

Moottori oli rempattu ennen kuin ostin sen ja näin sen jopa käyvän. Moottorissa on makeavesijäähdytykseen tarvittava lauhdutin mutta vesiputket merivesipuolelta puuttuu muistaakseni.

Volvo pentan mittaristo ja ruiskukansi moottoriin löytyy..

Voin luopua koko paketista samaan hintaan kuin ostin sen 4 vuotta sitten, eli 1k euroa, vaikka laakereihin yms. tavaraan on mennyt muutama satku..

Jos kiinnostaa niin ota yhteyttä!

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 21 Huhti 2011 13:13

Minäpä en saanut tuosta sinun hinnastasi selvää, mutta laittanet tulemaan.

blinke

Viesti Kirjoittaja blinke » 21 Huhti 2011 13:18

Donna 28 kirjoitti:Minäpä en saanut tuosta sinun hinnastasi selvää, mutta laittanet tulemaan.
Eli 1000 euroa olisi hintapyyntö. Eli saman verran kuin itse maksoin siitä. Olen kai laittanut siihen 300-500 euroa sen lisäksi.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 07 Touko 2011 08:45

Moottoriajatus elää... Veneen entisöinnin ollessa vielä tässä vaiheessa, mikään ei ole poissuljettu ei edes Varjakin kylän vinokone; vaihtoehtona se olisi kaikkein paras, mitä moottorin käyttötunteihin tulee. !!! Eilen minulle tarjottiin ja ostinkin sen, 300 D Mersun konetta veneeseen, auto tuli varaosiksi mukaan. Sen verran selitystä tälle, että ajelen vanhalla 123 -sarjan 300 D Mersulla noin normaalisti talvisin ja kesäisin 2 CV Tiinalla. Niin tästä minun käyttöfossiilistani meni vetoakseli viime viikolla ja kun sitä ei löytynyt mistään kohtuu hintaan, niin ostin venemoottoriksi minulle tarjotun 5-pyttyisen koneen, siinä kun tuli ne kaipaamani varaosat mukana - tuli koko auto. Hankintahinta oli sen verran edullinen, että dieselveron neljänneksellä siitä selvittiin. Mutta tämäkin kone pitäisi nostaa pois, marinoida, ostaa kytkin jne. Laiskaa miestä se ei erityisemmin innosta ;-) :-)
Mihinkähän joudun näiden fossiilieni kanssa ennen pitkään :-) :-) :-)

Vastaa Viestiin