Rotex -kytkimen käyttö potkuriakselissa
-
Rotex -kytkimen käyttö potkuriakselissa
Olen tässä ruvennut miettimään kuulamoottorini jatkeeksi Rotex -kytkintä, jota ennen tietysti pistäisin ulkoisen painelaakerin. Rotex -kytkin toisi mielestäni paljon etuja mm. koneen linjauksen suhteen, kun ko. kytkin ei ole niin tarkka linjauksesta kuin suora laippaliitos. Kaikenlisäksi tuo Rotex olisi suht edullinen (alle 100e). Laivoissa olen nähnyt ko. kytkimiä ejektoripumppujen yhteydessä.
Eli mitä mieltä raati Rotex-kytkimen käytöstä?
Eli mitä mieltä raati Rotex-kytkimen käytöstä?
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
- ijp
Re: Rotex -kytkimen käyttö potkuriakselissa
Mulla oli Rotex kytkin moottorin ja merivaihteen välissä. Vaihteen ja potkuriakselin välissä on kuvassa näkyvä kumirengaskytkin, joka sallii huomattavasti suuremmat kulmapoikkeamat kuin Rotex.

Rotexin voi mun mielestä laittaa myös potkuriakselin ja vaihteen väliin, kunhan valitsee riittävän ison. Valmistajan luettelosta löytyy mitoituskaavat kytkimelle. Ennen kytkintä kannattaa laittaa, erillinen painelaakeri, sillä Rotexeja ei käsittääkseni ole tarkoitettu kantamaan aksiaalikuormia.
Rotexin voi mun mielestä laittaa myös potkuriakselin ja vaihteen väliin, kunhan valitsee riittävän ison. Valmistajan luettelosta löytyy mitoituskaavat kytkimelle. Ennen kytkintä kannattaa laittaa, erillinen painelaakeri, sillä Rotexeja ei käsittääkseni ole tarkoitettu kantamaan aksiaalikuormia.
Ilkka
- Notreal
Näenkö oikein, vai onko tuossa yhden niitin kannassa jotakin likaa? 

Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
Mua häiritsee enempi tuo rasvainen sormenjälki tuossa öljynmittatikussa..
huolettomia veneilijöitä kun tuohon kuntoon päästää "silmäteränsä"

Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
Me etelän miehet olemme välillä hieman huolimattomia. Minultakin saattaa joskus päästä tuollaista jälkeä käsistäni ja veneeni on yhtä siivottomassa kunnossa.
-
On hyvin ja asiallisesti tehty. Laita meille lisää kuvia ja selostusta. Voisit vaikka luoda uuden ketjun koneen, kytkinten, vaihteen ja potkuriakselin asentamisesta. Asennusosat taitavat olla vähintää itse suunniteltuja?ijp kirjoitti:Mulla oli Rotex kytkin moottorin ja merivaihteen välissä. Vaihteen ja potkuriakselin välissä on kuvassa näkyvä kumirengaskytkin, joka sallii huomattavasti suuremmat kulmapoikkeamat kuin Rotex.
- ijp
Joo, kuva on otettu kuusi vuotta sitten muutama päivä ennen veneen ensimmäistä vesillelaskua. Voin lohduttaa teitä sillä, että veneen pilssi ja koneen ympäristö ovat noista päivistä "ahavoituneet" merkittävästi. Itse asiassa konekin on vaihtunut jo toiseen.
Moottorin rakentelusta on oma keskustelunsa: viewtopic.php?f=5&t=1640" onclick="window.open(this.href);return false; Lisää kuvia löytyy tuolta: https://picasaweb.google.com/ipalos5/Il ... kimoottori#" onclick="window.open(this.href);return false;
Moottorin rakentelusta on oma keskustelunsa: viewtopic.php?f=5&t=1640" onclick="window.open(this.href);return false; Lisää kuvia löytyy tuolta: https://picasaweb.google.com/ipalos5/Il ... kimoottori#" onclick="window.open(this.href);return false;
Ilkka