Rotex -kytkimen käyttö potkuriakselissa

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Kuulapää Wiku

Rotex -kytkimen käyttö potkuriakselissa

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 29 Maalis 2011 21:19

Olen tässä ruvennut miettimään kuulamoottorini jatkeeksi Rotex -kytkintä, jota ennen tietysti pistäisin ulkoisen painelaakerin. Rotex -kytkin toisi mielestäni paljon etuja mm. koneen linjauksen suhteen, kun ko. kytkin ei ole niin tarkka linjauksesta kuin suora laippaliitos. Kaikenlisäksi tuo Rotex olisi suht edullinen (alle 100e). Laivoissa olen nähnyt ko. kytkimiä ejektoripumppujen yhteydessä.

Eli mitä mieltä raati Rotex-kytkimen käytöstä?
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

ijp

Re: Rotex -kytkimen käyttö potkuriakselissa

Viesti Kirjoittaja ijp » 30 Maalis 2011 08:03

Mulla oli Rotex kytkin moottorin ja merivaihteen välissä. Vaihteen ja potkuriakselin välissä on kuvassa näkyvä kumirengaskytkin, joka sallii huomattavasti suuremmat kulmapoikkeamat kuin Rotex.
Kuva

Rotexin voi mun mielestä laittaa myös potkuriakselin ja vaihteen väliin, kunhan valitsee riittävän ison. Valmistajan luettelosta löytyy mitoituskaavat kytkimelle. Ennen kytkintä kannattaa laittaa, erillinen painelaakeri, sillä Rotexeja ei käsittääkseni ole tarkoitettu kantamaan aksiaalikuormia.
Ilkka

Notreal

Viesti Kirjoittaja Notreal » 30 Maalis 2011 13:00

Näenkö oikein, vai onko tuossa yhden niitin kannassa jotakin likaa? 8-|
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

pellamo

Viesti Kirjoittaja pellamo » 01 Huhti 2011 23:45

Mua häiritsee enempi tuo rasvainen sormenjälki tuossa öljynmittatikussa.. :) huolettomia veneilijöitä kun tuohon kuntoon päästää "silmäteränsä" :)) :)) :))
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Jude

Viesti Kirjoittaja Jude » 02 Huhti 2011 06:29

Me etelän miehet olemme välillä hieman huolimattomia. Minultakin saattaa joskus päästä tuollaista jälkeä käsistäni ja veneeni on yhtä siivottomassa kunnossa.

Jude

Viesti Kirjoittaja Jude » 02 Huhti 2011 11:22

ijp kirjoitti:Mulla oli Rotex kytkin moottorin ja merivaihteen välissä. Vaihteen ja potkuriakselin välissä on kuvassa näkyvä kumirengaskytkin, joka sallii huomattavasti suuremmat kulmapoikkeamat kuin Rotex.
Kuva

Rotexin voi mun mielestä laittaa myös potkuriakselin ja vaihteen väliin, kunhan valitsee riittävän ison. Valmistajan luettelosta löytyy mitoituskaavat kytkimelle. Ennen kytkintä kannattaa laittaa, erillinen painelaakeri, sillä Rotexeja ei käsittääkseni ole tarkoitettu kantamaan aksiaalikuormia.
On hyvin ja asiallisesti tehty. Laita meille lisää kuvia ja selostusta. Voisit vaikka luoda uuden ketjun koneen, kytkinten, vaihteen ja potkuriakselin asentamisesta. Asennusosat taitavat olla vähintää itse suunniteltuja?

ijp

Viesti Kirjoittaja ijp » 02 Huhti 2011 20:49

Joo, kuva on otettu kuusi vuotta sitten muutama päivä ennen veneen ensimmäistä vesillelaskua. Voin lohduttaa teitä sillä, että veneen pilssi ja koneen ympäristö ovat noista päivistä "ahavoituneet" merkittävästi. Itse asiassa konekin on vaihtunut jo toiseen.

Moottorin rakentelusta on oma keskustelunsa: viewtopic.php?f=5&t=1640" onclick="window.open(this.href);return false; Lisää kuvia löytyy tuolta: https://picasaweb.google.com/ipalos5/Il ... kimoottori#" onclick="window.open(this.href);return false;
Ilkka

Vastaa Viestiin