Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
-
juovi
- Viestit: 39
- Liittynyt: 27 Maalis 2011 18:30
Viesti
Kirjoittaja juovi » 30 Maalis 2011 19:41
Veneessä on Volvon B20 (petroli) moottori ja ajattelin viritellä jossain vaiheessa siihen lämmittimen. Eli tarkoitus on kierrättää jäähdytysvettä kennon kautta moottorin käydessä. Kennoon sitten virittelen puhaltimen avuksi.
Vaihdoin muutama vuosi sitten moottoriin kannen (edellinen oli rikkoutunut) ja tässä uudessa kannessa on valmiina moottorin takapäässä ilmeisesti valmis lähtö lämmityslaitteen kennolle. (korvaava kansi on peraisin autosta).
Onkohan joku viritellyt vastaavaan malliin lämmityslaitetta. Jos on, niin otetaan hyviä vinkkejä vastaan. Uskoisin että on aika helppo projekti, kun tuo lämpimän veden lähtö on valmiina.

-
ms.venla
- Viestit: 1043
- Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43
Viesti
Kirjoittaja ms.venla » 30 Maalis 2011 21:15
Itse aattelin rakentaa auton lämppäristä tai syyläristä ja flektistä. Kunhan saan aikaiseksi.
Niitä saa romulasta halvalla.
-
juovi
- Viestit: 39
- Liittynyt: 27 Maalis 2011 18:30
Viesti
Kirjoittaja juovi » 30 Maalis 2011 21:24
Itsellä on saman suuntaiset ajatukset, eli saatan löytää kennon tuolta vanhojen osien seasta. Mahdollisesti leikkelen auton lämmityslaitteen kennon ympärysmuoveja sopivammaksi, jolloin moottorinkin saa mahdollisesti valmiiseen paikkaan.
Kiinnostaisi saada lämmintä ilmaa mahdollisesti tuulilasille, mutta taitaa mennä aika virittelyksi tämän ajatuksen toteutus.
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 31 Maalis 2011 14:14
Saab 95 ja 96 kutosessa on (siis oli) suurimmat MESSINKIkennot 3 vartin putkilla
Venekäyttöön ei kannata laittaa muuta kuin messinkisiä sillä alumiiniset alkavat kerätää pintaansa hilsettä (vai mitä suolaa se nyt onkaan) kosteissa olosuhteissa aika äkkiä ja ilma ei enää virtaa kunnolla läpi.
Itse toimivan puhallinkotelon tekeminen on tosiaankin aika värkkäämistä ja niin on se putkienkin veto ikkunoille siististi. Ja vielä kun imuilma kannattaa ottaa ulkoa niin on siinä hommaa "iha tehä asti"...
-
jansix
- Viestit: 578
- Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
- Paikkakunta: oulu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja jansix » 31 Maalis 2011 20:46
-
Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Viesti
Kirjoittaja Notreal » 31 Maalis 2011 21:37
Eikös nuo venekäyttään tarkoitetut kennolämppärit lähtöliittimineen/ puhaltimineen ole niin halpoja
ettei paljon kannata alkaa virittelemään muuta, ainakin kokoluokassa noilla viritelmissä häviää ( ulkomitat )
noihin valmiisiin tuotteisiin nähden...?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
pellamo
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Viesti
Kirjoittaja pellamo » 31 Maalis 2011 23:09
Jos vielä haluaa välttää sen niinsanotun venetarvikekertoimen hinnoittelussa niin sellaisia yksinkertaisia ja pienehköjä tehokkaita ja asennusystävällisiä kennolämmittimiä on traktorikäyttöön monenlaisia.....alan liikkeissä.
Joskus soveltelu on on mahdollista...
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
janix76
- Viestit: 38
- Liittynyt: 14 Kesä 2010 23:37
Viesti
Kirjoittaja janix76 » 31 Maalis 2011 23:45

niinpä siks ehdotinkin amazonin tai pv lämmitys pakettia koska on tehty messingistä ja lämpöä piisaa jos vain kone tuottaa.... eikä jäähdy niin nopeasti kuin nykyiset. saa lämmintä (kuumaa) puhaltamaan ihan omiks tarpeiks...
-
Ande
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35
Viesti
Kirjoittaja Ande » 01 Huhti 2011 01:59
No jaa itte joskus hain romarilta kennon ja puhaltimen maksoi 5 markkaa. Tein kopan ympärille ja siihen tuulilasille muutaman lähdön ja ainoa ongelma oli että oli stanan kuumaa kabiinissa! Eli kantsii laittaa siihen väliin sitten hana millä pystyy virtausta pienentämään. Mutta Toimii!
E mare libertas