Fiskarin pilssi

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Fiskarin pilssi

Viesti Kirjoittaja pellamo » 15 Maalis 2011 21:02

Täällä pohojosessa kosketaan rosterisia osia korkeintaan kymmenen metrin kepillä tai kolomen metrin airolla -> kaikki tarpeellinen tehhään haponkestävästä :-)
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Fiskarin pilssi

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 15 Maalis 2011 21:14

Joo, ja vanaha viitakon sanonta kuuluu että "Varijakasa on lammasaijan tolopakki hapokkaa."

Jos kerätään kaikki Suomen fiskarit samaan satamaan ja suoritetaan kaukalotarkastus niin ei löydy kaukaloa edes viidestä ropsentista ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
mark
Viestit: 54
Liittynyt: 26 Huhti 2005 11:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Fiskarin pilssi

Viesti Kirjoittaja mark » 16 Maalis 2011 09:06

Mielenkiintoinen aihe. Minulla oli viisi vuotta fiskari ja parikin Volvo Pentan MD5 konetta ja jatkuvasti roiskivat öljyä. Yhden paikan, kun sai paikattua, niin jostain tosisesta paikasta taas oli märkänä. Olisi pitänyt rakentaa tuollainen kaukalo heti koneen alle, oli kai joskus mielessäkin. Mutta periaattessahan kone ei saisi vuotaa öljyä ollenkaan, sen takia en tuollaista volvopentaa enää koskaan osta. Autossa jos olisi samanlaista öljyhävikkiä, niin se olisi heti pajalla, mutta veneessä se näköjään hyväksytään. Mutta hyvä idea kuitenkin tuo kaukalo koneen alla, jos ei muuten, niin varmuuden vuoksi :)
Nyt on tulevana kesänä käytössä Yamar 3HM35 kone käytössä, onkohan parannusta verrattuna tuohon volvopentaan?
Kauas on pitkä matka

Avatar
meriläinen
Viestit: 212
Liittynyt: 09 Touko 2010 21:46
Paikkakunta: Kotka

Re: Fiskarin pilssi

Viesti Kirjoittaja meriläinen » 19 Maalis 2011 14:02

Minulla oli vanhan moottorin alla lasikuidusta tehty kaukalo. Vaikka se olikin irti pohjalaudoituksesta oli sen alta lahontunut yksi kaari jonka varassa moottori on. Revin lasikuituhirvityksen pois ja tein uuden kaaren. "Uuden" moottorin alle en laittanut mitään kaukaloa. Ohessa kuva ennen ja jälkeen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fiskarin pilssi

Viesti Kirjoittaja raimå » 19 Maalis 2011 21:01

No siis eihän se kone vuoda öljyä jos kaikki kunnossa vai mitä? Harmillisesti lähes kaikilla palstalaisilla vähän vanhemmat myllyt käytössä niin ainahan ne falskaa jostain. Mulla tosin ed. veneessä oli MD5 ja siitä ei tullut tipan tippaa öljyä ulos.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Fiskarin pilssi

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 19 Maalis 2011 21:15

Kyllä ne koneet rupeaa falskaamaan ennemmin tai myöhemmin joten jos on koneen nostoa jostain syystä niin kannattaa laittaa se kaukalo alle - minä tosin tyydyin imukankaaseen ihan laiskuuttani kun sille keväälle oli aivan tarpeeksi arpeetia muutenkin...

Mutta mitään "paskaloukkoja" sinne ei kannata tehdä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

komoel
Viestit: 1
Liittynyt: 25 Maalis 2011 10:38

Re: Fiskarin pilssi

Viesti Kirjoittaja komoel » 25 Maalis 2011 11:01

Tervehdys kaikki,

Minullakin on saman tilanne summalaisen fiskarin pilssin kanssa, kuin ketjun aloittajalla. Eli kyseessä on avofiskari, jonka pilssiin tietenkin sadevesikin menee. Eli pilssi on aina vähän märkä.

Pilssi on ihan hyväkuntoinen, mutta en ole varma, kuinka hoidossa pitäisi edetä. Se on joskus ilmeisesti maalattu punaisella ferrexillä tms., josta on jälkiä näkyvissä. Muuten puu on mustaa, tai hyvin tumman harmaata. Mitään "mönjiä" ei ainakaan näy - toisin kuin sivulautojen sisäpuolissa, joissa on jotakin pikitervan(?) näköistä ainetta. Vannasputken läpiviennin ympärillä on bitumimassan näköistä ainetta.

En tiedä, vaikuttaako tämä pilssin hoitoon, mutta veneessä on vesirajan alapuolella lasikuidutus, koska veneen omistanut kalastaja ajeli sillä myös jäissä. Kerros ei ole kovin paksu tosin, vain "kulutuspinta".

Eli olisiko oikea tapa edetä seuraava:
1) pilssin puhdistus ja hionta syksyllä, annetaan kuivua talven yli
2) kevättalven mittaan kyllästys
3) lopuksi lyijymönjää päälle ennen vesillelaskua

Vai onko ferrex-maalaus tms. suositeltavampi?

Toinen kysymys, pieniä kaaria on napsahdellut poikki, siis niitä, jotka ovat n. 20x20mm mitoiltaan. Ovat menneet poikki lähinnä siitä, missä tekevät todella jyrkän mutkan pilssiin. Onko näillä suurta rakenteellista merkitystä? Kannattaisi kuitenkin varmaan korjata?

Kiitoksia kaikista mahdollisista neuvoista.

Vastaa Viestiin