Suuren litratehon omaavissa koneissa voi painekorkin viallisuus aiheuttaa nesteen kiehumisen sylinteriputken ulkopinnalla=pistesyöpymistä, joka voi aiheuttaa kalliin remontin!!!

Matti
Mielenkiinnosta asiaa kohtaan:ms.venla kirjoitti:Mulla keittää 52hv vw diesel todella helposti ilman painekorkkia, korkin kanssa ei ongelmaa ole. Kilon paine taitaa myös nostaa kiehumispistettä 7 celsiusta.
Ilmeisesti kyllä, koska ko "vika" ei näy missään=lämpömittarissa, ainoastaan kukkarossa-joskus.Notreal kirjoitti: Matille: onko tietoa kuinka suuri lämpötilaero voi jäähdytysnesteellä olla sylinteriputken ulkopinnalla / lämpötila-anturilla?
Eli voiko paineettomana kiehumista esiintyä vaikka nesteen mittaustulos ilmoittaisi mittarille esim. normaalit 75 - 90 astetta?