Ana kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta kyselisin, minkälainen mänty olisi juuri paras venekäyttöön, siis kooltaan ja sahauksen jälkeen koska näitä voidaan käyttää. Kauanko kestää kuivaa? Pihassamme on pari suurta mäntyä, jotka olin ajatellut joskus sahauttaa materiaaliksi haaveilemaani runabout veneeseen.
Tämä lienee se ydinkysymys;
Limisaumaiseen käytetään yleensä tangentiaalisesti sahattua lautaa-läpi puun, keskeltä puuta jätetään käyttämättä (tai ainakin pitäisi) 5-10cm ytimen sisältämä osuus- herkkä halkeamaan-tai jo valmiiksi halkeamia. Puun ei tarvitse olla järinkään suurta.
Tasasaumaiseen käytetään tai ainakin minä käytin(mahd. mukaan) säteettäissahattua-vuosikasvu näkyy laudan pinnassa viiruina-pienempi kosteuseläminen, jäykempi.
Tähän tarvitaan jo paksumpaa puuta, koska lauta otetaan pinnan ja "ydinjätteen" välistä.
Vannesahalla sahatusta latvaläpimitaltaan 35-50cm läpisahatusta tyvitukista saa keskilaudoista kaksi leveähköä lautaa siten, että ydinosa jää uuniin lämmitykseen.
Pihapuut unohtaisin; kasvaneet liian nopeasti, harvasyistä höttöä. Täälläpäin ei sahurit sahaa pihapuita koska niissä on nauloja!
Veneessä ei (kotimaisen) puutavaran hinta merkitse mitään.
Vrt 9m3 tyvitukkeja =900€ tienvarteen ajettuna, sama kuin varaava jääkaappikoneisto tai ruuvit runkolaudoituksen kiinnittämiseen!
Jos ei käytä koneellista kuivausta, niin ainakin kaksi vuotta taapelissa tasasaumaisen laudat!
Matti