Magneton jättäminen talveksi veneeseen

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Lister
Viestit: 102
Liittynyt: 20 Syys 2010 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Magneton jättäminen talveksi veneeseen

Viesti Kirjoittaja Lister » 01 Helmi 2011 23:05

Varmaankin tuo sama systeemi tunnetaan monella eri nimellä. Itse käytän nimeä pärräpuola sytytys. Esim. T-Fordissa 1906-1927 on tuollainen sytytys. Auto käynnistettiin akkuvirralla, joka meni virranjakajan kautta neljälle eri pärräpuolalle. Jakaja antoi 6V sähköä jokaiselle puolalle vuorotellen. Kun auto oli saatu käyntiin, sytytysvirran ensiokytkin käännettiin vauhdissa pois akulta ja kytkettiin matalajännite magneetolle, jolloin sytytysvirta ei kuluttanut akkua ajon aikana.

Tuo pärräpuola eroa senverran ns. nykyisistä sytytyspuolista, että se antaa jatkuvaa kipinää, niin kauan kuin 6v sähkö on siihen kytkettynä.

Rautapyörä Fordson traktoreissa oli myös sama sytytys systeemi, mutta sillä erotuksella, että niissä ei ollut akkua käynnistyksen apuna. Matalajännitemagneetto oli kytketty suoraan ensiovirranjakajaan, joka käytti taas niitä neljää pärräpuolaa.

Tuolta videon pätkä T-Fordin pärräpuolasta http://www.youtube.com/watch?v=bGLjguBb8E8" onclick="window.open(this.href);return false;
Sähkölaitteiden konservaattori

tuffarn
Viestit: 168
Liittynyt: 17 Loka 2007 20:49
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Magneton jättäminen talveksi veneeseen

Viesti Kirjoittaja tuffarn » 02 Helmi 2011 06:54

Liittyyko tämä siihen sama systeemi
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Magneton jättäminen talveksi veneeseen

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 02 Helmi 2011 15:14

Tuo on rasvaprässin ja espressokeittimen risteytys.

Kaunis seinäkoriste ainakin!

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Magneton jättäminen talveksi veneeseen

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 02 Helmi 2011 18:05

en oo tommosta ennen nähnykkää,, mikä lieneekin 8-| 8}
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Magneton jättäminen talveksi veneeseen

Viesti Kirjoittaja Notreal » 02 Helmi 2011 18:18

Taitaa olla jotain Kapteeni Nemon juttuja? ( Jules Verne )
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

tuffarn
Viestit: 168
Liittynyt: 17 Loka 2007 20:49
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Magneton jättäminen talveksi veneeseen

Viesti Kirjoittaja tuffarn » 02 Helmi 2011 18:33

Se on kuulema vanha kaksisylinterisen Wickströmin patteriinduktiovirranjakaja.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Magneton jättäminen talveksi veneeseen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 02 Helmi 2011 20:53

"Tuo pärräpuola eroa senverran ns. nykyisistä sytytyspuolista, että se antaa jatkuvaa kipinää, niin kauan kuin 6v sähkö on siihen kytkettynä." - Lister

Ei kait kipinä voi olla "jatkuvaa" silloinhan se olisi aivan jostain muuta kuin kipinä...?

Vai rasvaprässin ja espressokeittimen risteytys.. :-) :-) :-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Magneton jättäminen talveksi veneeseen

Viesti Kirjoittaja Simon » 02 Helmi 2011 22:30

Kyllä se vain näin oli, tuo pärrä antoi kipinää tietämättä koska mäntä sattui olemaan yläkuolokohdassa tahi missä milloinkin, toisin sanoen: kipinää saapi olla vaikka koko ajan, mutta vain oikealla työtahdilla tuo voimanlähde sen havaitsee ja hyödyntää. 8]

Mitä tulee tuffarn:in erinomaiseen "ekotaiteeseen", niin voin vain onnitella :)) Siinä on ollut silmää ja näkemystä, toki eihän tämä teos ollut ensimmäinen :)

En toki tuosta teoksesta "pärrää" löytänyt, mutta montakin hienosti kiillotettua säätövipua ;-)

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Magneton jättäminen talveksi veneeseen

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 02 Helmi 2011 23:00

Simon kirjoitti:Kyllä se vain näin oli, tuo pärrä antoi kipinää tietämättä koska mäntä sattui olemaan yläkuolokohdassa tahi missä milloinkin, toisin sanoen: kipinää saapi olla vaikka koko ajan, mutta vain oikealla työtahdilla tuo voimanlähde sen havaitsee ja hyödyntää. 8]

Mitä tulee tuffarn:in erinomaiseen "ekotaiteeseen", niin voin vain onnitella :)) Siinä on ollut silmää ja näkemystä, toki eihän tämä teos ollut ensimmäinen :)

En toki tuosta teoksesta "pärrää" löytänyt, mutta montakin hienosti kiillotettua säätövipua ;-)
Kyllä Simon totta puhuu, yhtäjaksoinen kipinä on niin kauan kuin vaan virtaa tulee. Sen takia nokka-akselin päässä on se virranjakaja
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Magneton jättäminen talveksi veneeseen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03 Helmi 2011 19:23

8]
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Lister
Viestit: 102
Liittynyt: 20 Syys 2010 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Magneton jättäminen talveksi veneeseen

Viesti Kirjoittaja Lister » 28 Elo 2013 22:34

Tässä "rasvaprässin ja espressokeittimen risteytys" oikealla paikallaan:

Kuva

Saapa nähdä miten alkaa Wikke puksuttamaan pärräpuolilla, jahka saadaan kone jälleen kasattua. Tällähetkellä laite on aivan muttereina.
Sähkölaitteiden konservaattori

Vastaa Viestiin