Ristiinlaminoitu mahonkiviiluvene

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Quaker
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Tammi 2011 18:35

Ristiinlaminoitu mahonkiviiluvene

Viesti Kirjoittaja Quaker » 16 Tammi 2011 18:53

Hei!

Olen kuullut todella paljon hyvää Puuvene.fi:n keskustelupalstasta ja asiantuntevista keskustelijoista!

Ostin purjeveneen, en lasikuituisen kuten olin suunnitellut vaan ristiinlaminoidun mahonkiviilusen. Vene vain käski ostaa ja minähän tottelin. Ja ajatus puuveneestä ei tunnu näin jälkikäteen ollenkaan huonolta.. :) Puuveneistä en tosiaan tiedä yhtään mitään.. niimpä kysyn!

Koitin etsiä palstalta tietoa ristiinlaminoidun mahonkiviiluveneen hoidosta mutta tästä ei juurikaan löytynyt etsimiäni tietoja.

Kolme kysymystä koskien mahonkiviilua (näin ensalkuun):
1) Rungon sisäpuolen hoito?
2) Rungon ulkopuolen hoito?
3) Voiko veneen laipioita purkaa huoletta sitä remontoidessa?

1) Veneen sisustus on todella huonossa kunnossa ja tulen sen 'räjäyttämään', eli purkamaan pois ja rakentamaan uudelleen. Tällä hetkellä rungon sisäpinta on epoksoitu ja pilssi maalattu sekä jollain matskulla mönjätty. Sisäpuolen kyljet eivät näytä kovin hyvältä niimpä ne haluaisin hioa. Mutta mitä sen jälkeen?

Olen ymmärtänyt että on kaksi koulukuntaa. Toisen mielestä epoksointi on ainut oikea että vesi ei pääse runkoon. Toisen mielestä taas veden pitäisi päästä haihtumaan rungosta sisäkautta. (Mites pilssissä oleva vesi jos sinne joskus sattuu vähän jäämään..??) Eli, mitä kuuluisi rungon sisäpuolelle tehdä, miten ja millä aineilla että tulisi paras ratkaisu? :)

2) Vene on tällä hetkellä maalattu täysvernissaisella pellavaöljymaalilla (tjs). Mutta kiinnostaisi poistaa maalit ja tehdä veneestä maaliton. Vanhat maalit ovat jo vähän lohkeilleet. Niin että puuvene näyttäisi puuveneeltä. Kun runko on tehty mahonkiviilusta, miten se kuuluisi käsitellä? Vaatiiko veneen 'puuveneenä' pitäminen kuinka paljon enemmän kevätkunnostukselta kuin vaikkapa epoksi-maalattu?

3) Voinko huoletta purkaa ja rakentaa laipioita kun remontoin veneen sisätiloja uusiksi?

Kiitos!

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Ristiinlaminoitu mahonkiviiluvene

Viesti Kirjoittaja Northling » 16 Tammi 2011 19:56

Moro

viewtopic.php?f=2&t=4734&p=28932&hilit= ... itu#p28932" onclick="window.open(this.href);return false;

tossa vanha keskustelu aiheesta.
Kandee muutenkin kokeilla aina tuota etsi toimintoa koska sillä löytyy useita keskusteluita valtaosasta aiheita.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Quaker
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Tammi 2011 18:35

Re: Ristiinlaminoitu mahonkiviiluvene

Viesti Kirjoittaja Quaker » 16 Tammi 2011 21:01

Mitähän ihmettä..

Käytin kyllä haku-toimintoa mutten löytänyt tuota aihetta. Mahtaakohan tuo toimia täydellisesti? Tuli useilla eri hakusanoilla etsittyä aiheeseen liityviä stooreja. Kiitos kuitenkin kun löysit, pitääpä lukaista!

tack

Quaker
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Tammi 2011 18:35

Re: Ristiinlaminoitu mahonkiviiluvene

Viesti Kirjoittaja Quaker » 16 Tammi 2011 21:13

Hmm, mutta eihän tuolla ollut mitään noista aiheista mistä itse tiedustelin? :)

Ehkä on siis fiksumpi pitää tätä ketjua nyt elävänä kun sen kerran jo vahingossa avasin.. tai ihan miten vain. Kunhan joku viisas tietäjä voisi hieman kertoa miten kannattaa toimia veneen sisäpuolella ja miten ulkopuolella ristiinlaminoidun mahonkiviilun kanssa?

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Ristiinlaminoitu mahonkiviiluvene

Viesti Kirjoittaja Northling » 16 Tammi 2011 23:14

Quaker kirjoitti: 1) Rungon sisäpuolen hoito?
2) Rungon ulkopuolen hoito?
3) Voiko veneen laipioita purkaa huoletta sitä remontoidessa?
(Hakusanat: "kylmälaminoitu" ja "ristiinlaminoitu")

Onkos siinä sun rungossa ulkopuolella lasikuitua?
Kuten varmaan linkkaamastani keskustelusta luit ristiinlaminoitu rakenne on erittäin arka kosteudelle. Jos ja kun sitä sinne rakenteeseen pääsee se ei haihdu sieltä millään ja yhdistettynä suomewn ilmastoon (pakkaseen) ja mahongin olemattomaan pakkaskestävyyteen märkänä, se on tikittävä aikapommi. Pienemmätkin naarmut ja halkeamat laminaatissa tulee korjata heti ja erittäin huolellisesti. Venettä olisi paras säilyttää talvella lämpimässä ja kuivassa. Pohjaa tulee tarkkailla niin sisä kuin ulkopuolelta jatkuvasti maalipinnan halkeamien varalta!

1) Laminaatin liimakerrokset estävät kyllästeiden imeytymisen ensimmäistä kerrosta pidemmälle. Puhdista. Lahosuojaa. Kyllästä puhdistettu sisäpuoli kuitenkin ehdottoman huolellisesti. Valitsemasi menetelmä riippuu aiemmin käytetyistä menetelmistä ja/tai omasta halustasi.
Epoksi/pellavaöljylahosuoja/Impreg/Owa. Suojaa kyllästys vahvalla kerroksella maalia tai lakkaa (noudata maalinvalmistajan ohjeita), vaneri ei kuitenkaan ole koskaan hengittävä materiaali liimasaumojen vuoksi. Hyvät ohjeet löyttyy esim Hempelin sivuilta. MINULLA EI OLE MITÄÄN RIIPPUVUUSSUHDETTA KO TUOTTEESEEN MUTTA HEITÄ VAAN LÖYTYY PARHAAT OPUKSET.
http://www.hempel.com/internet/IneFIC.n ... Document&1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hempel.com/Internet/IneFiC.n ... active.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

2) kts 1.

3) Et!
Kiinteitä rakeenteelisiä laipioita purkaessa pitää rakenne tukea korjaustöiden ajaksi ettei sen muoto ja mitoitus muutu. Kiinnitä uudis- rakenteet oikein ettet aiheuta ylimääräisiä kuormituksia runkoon. Kantavia rakenteita ei kannata muuttaa jos ne on aluperin oikein tehty ja suunniteltu. Suojaa kaikkien vanerien kantit kosteudelta erittäin huolellisesti.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Ristiinlaminoitu mahonkiviiluvene

Viesti Kirjoittaja Northling » 16 Tammi 2011 23:26

Moro

Tällaista jälkeä vesi tekee kun se on kesän mahokilaminaatissa epoksilla liimatun lasikuiturovinkin alla:
http://l1.sphotos.l3.fbcdn.net/hphotos- ... 9740_n.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Onneksi se ei ehtinyt muhia pakkasessa ettei tullut lahoa.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Quaker
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Tammi 2011 18:35

Re: Ristiinlaminoitu mahonkiviiluvene

Viesti Kirjoittaja Quaker » 17 Tammi 2011 22:15

Hei Nortti ja kiitos viesteistäsi!

Veneen pohja on tällä hetkellä hyvässä kunnossa. Edellinen omistaja oli yhden paikkauksen joutunut tekemään koska kaidetolppa oli vuotanut ja sen alapuolelta oli sitten kämmenen kokoinen alue lahonnut. Paikkaus vaikuttaa kaikkien oikeiden oppien mukaan tehdyltä. Muualta runko tuntuu olevan toistaiseksi siinä kunnossa kuin sen kuuluukin olla.

Tällä hetkellä vene on epoksoitu niin sisä- kuin ulkopuoleltakin kokonaan. Ulkopuolelle on vedetty vanhan maalin päälle täysvernissainen pellavaöljymaali joka kuitenkin hieman halkeillut alapuolella olleen maalin takia.

Olen tosiaan ehostamassa isolla kädellä veneen sisustusta ja tämän yhteydessä suunnittelin hiovani sisäpuolen rungosta paljaaksi kaikesta ja aloittavani tyhjältä pöydältä. Nyt tosiaan pohdin mitä sisäpuolelle sitten tekisin. Yksi varteenotettava vaihtoehto voisi olla pilssin epoksointi ja ronskisti maalaaminen alkydimaalilla joka tukkisi viimeisenkin kolon siellä. Ja sitten pilssin yläpuoliset osat jättäisin 'hengittäviksi'. Olisiko tässä järkeä? Vai pitäisikö koko sisäpuoli epoksoida sitten samalla? Vesi kuitenkin jos jonnekkin kerääntyy niin pilssiin ja kerääntynyt vesi on todennäköisin ongelmien aiheuttaja veneen sisällä?

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Ristiinlaminoitu mahonkiviiluvene

Viesti Kirjoittaja Northling » 17 Tammi 2011 22:53

Moro Quaker

Jos se on alunperin epoksoitu molemmin puolin niin pysyisin sillä samalla linjalla.
Epoksi on kova ja elämätön pinnoite, joka soveltuu vanereille, joksi myös ristiinlaminoitua puukomposiittia ajattelen.
Epoksin päälle kannattaa vetää edelleen epoksi maaleja tai lakkoja, koska ne ovat samaa kovuusluokkaa pohjan kanssa ja kestävät siten siinä parhaiten. Öljypohjaiset joustavat lakat ja maalit eivät tahdo pysyä epoksissa vaan halkeilevat ja hilseilevät pois.
Alkydi tai öljy-Maali ei ole paras mahdollinen kosteussulku.

Muutama vinkki epoksin kanssa työskentelyyn.
1. epoksissa pysyy parhaiten epoksi.
2. kiiltävässä, hiomattomassa ja karhentamattomassa epoksissa ei pysy mikään! (eí edes epoksi)
joten epoksin huolellinen hionta on äärimäisen tärkeää ennen jatkokäsittelyjä.
3 Epoksia ei voi hioa ennen pesua. Kovettumistuotteena epoksista nousee pintaa aminivahoja, jotka tukkivat hiomapaperit ja estävät lakkojan ja maalien kovettumisen, vaha pitää pestä pois vedellä ja pesuaineella (esim. tiskinpesuaine)
4. puulle paras on hidaskovetinepoksi (esim West 105+206), koska se ehtii tunkeutumaan syvemmälle puuhun ennen kovettumista.
5. Liimatessa epoksilla käytä aina täyteainetta
kts keskustelu: viewtopic.php?f=7&t=8066&start=45" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää tietoja: http://www.westsystem.com/ss/product-selection-chart/" onclick="window.open(this.href);return false;
West on varmaan kalleimmasta päästä epokseja mutta se on todella hyvää.
halvempia löytyy esim SP yms. googlaa...

Kuvia tämän hetken projektistani:
http://www.facebook.com/album.php?aid=2 ... 1ea9b2d21e" onclick="window.open(this.href);return false;

Mikä kokoinen veneesi muuten on ja mikä tyyppi (MP 28?)
Koko sisustan uusiminen on muuten Suuuri homma vaikka tietääkin mitä tekee.
Vaaaltava jos ei tiedä aivan tarkkaa mitä haluaa.
Paljonkos sulla on kokemusta veneilystä ja veneen korjaamisesta?
Meinaan vaan että helpompi suunnitella uutta sisustaa jos on vaikka yhden kesän seilannut veneellä ja huomannut mikä toimii ja mikä ei. Venehän on aina kompromissi tilojensa kannalta.

Kuvia meidän paatista:
http://www.optikkonordling.fi/ottiliana ... aspx?id=27" onclick="window.open(this.href);return false;

Työn iloa!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Quaker
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Tammi 2011 18:35

Re: Ristiinlaminoitu mahonkiviiluvene

Viesti Kirjoittaja Quaker » 23 Tammi 2011 00:06

Hei!

On kyllä komean näköinen Scylla! Ja vielä samassa kaupungissakin näkyy olevan. :)

Kuten arvelitkin, niin vene on Pullin Matin MP 28, jonka toin takaisin Satakuntaan pitkän evakkoretkensä jäljiltä. Vene on melko huonossa kunnossa ja oikeastaan kaikki veneessä on tarkoitus käydä läpi projektin aikana.

Tiedossa on että projekti on melko kunniahimoinen, eli veneen vesille saaminenkin keväällä on jo savutus saati että se olisi parin kesän päästä ns. valmiina. Pala kerrallaan tarkoitus edetä tämän projektin kanssa liikaa paineita ottamatta. Ehkäpä sitten lopussa odottaa kiitos - toivottavasti. hah.

Olen saanut kiinni muutaman henkilön jotka ovat veneitä rakennelleet ja jonkun verran tietoja sieltä suunnasta. Esimerkiksi kysymykseni laipioista sain vastauksena että veneitä aikanaan tehdessä kannet ruuvattiin kiinni runkoon niin että sisällä ei ollut mitään. Kaaret ja laipiot asennettiin sitten myöhemmin - eli runko pitäisi olla melko jäykkä ja sisätilojen muokkaaminen haluamakseen ei ongelma. Tosin, en nyt mitään todella radikaalia ole suunnitellut, mutta hyvä tietää!

Ensimmäinen asia mitä pohdin on että mitä teen rungon sisäpuolelle, miten sen käsittelen.
1) Pilssi sellaiseksi että siitä ei tarvisi pitkään aikaan murehtia.
Tältähän se nyt näyttää: http://i1201.photobucket.com/albums/bb3 ... pilssi.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
- Osui silmään Hempelin sivuilta tuote Multicoat 51120. Mitä jos pilssin pesee ja maalaapi tuolla päälle?

2) Ylemmät osat rungosta, kyljet näyttämään hyvälle. Ajan myötä epoksoidut seinät menettäneet hehkuaan.
Ja se taas näyttääpi tältä: http://i1201.photobucket.com/albums/bb3 ... kyljet.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
- Puhuit tuossa epoksin päälle vetämisestä epoksilla. Ongelma on se ett ähaluaisin tummentumat ym puusta pois ja kyljet näyttämään upeilta sisäpuolelle. :) Tässä tulee mieleen se vanhan epoksin poistaminen ja uudelleen epoksointi?

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Ristiinlaminoitu mahonkiviiluvene

Viesti Kirjoittaja CC » 23 Tammi 2011 01:51

Quaker kirjoitti: 2) Ylemmät osat rungosta, kyljet näyttämään hyvälle. Ajan myötä epoksoidut seinät menettäneet hehkuaan.
Ja se taas näyttääpi tältä: http://i1201.photobucket.com/albums/bb3 ... kyljet.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
- Puhuit tuossa epoksin päälle vetämisestä epoksilla. Ongelma on se ett ähaluaisin tummentumat ym puusta pois ja kyljet näyttämään upeilta sisäpuolelle. :) Tässä tulee mieleen se vanhan epoksin poistaminen ja uudelleen epoksointi?
Aloititpa taas kirjan mittaista tekstiä vaativan aiheen, jos nimittäin haluaisi olla täsmällinen. Ja sitten jonkun pitäisi kuitenkin kirjoittaa
se kirja uusiksi samalla nimellä kohta perään... ;-)

Tummentumathan kertovat, ettei se pinta nyt ole ihan ehjänä pysynytkään. Vanhan epoksoinnin poistossa lähtee paljon tavaraa, ja
vielä jos tummat haluaa pois, voi olla, ettei jää siihen kohti mitään. Tai tulee ainakin kuoppa.

Sitten pitää muistaa, ettei kyllästys ja epoksi oikein istu samaan paikkaan. Öljytön laho/homemyrkky kyllä käy, kunhan antaa liuottimien
haihtua.
Epoksoitua on myös turha kyllästää, jos ei hio syvältä, ja sitten se on taas turhaa, kun tulee vanerin liima vastaan.

Jos puu pitää saada näkymään, minä laittaisin epoksia tukevasti ja hyvin hiottuun pintaan päälle 2-k akryyli tai uretaanilakka. Ruiskulla.
Maalattaviin vesilinjan yläpuolisiin epoksiprimeri ja 2-k uretaanimaali. Vesilinjan alla (ja periaatteessa muutenkin), epoksoitu ristilaminaatti
voidaan maalailla kuten muovivene.

Tuon sisäpuolen pesisin perin puhtaaksi, myös tehokkalla rasvanpoistajalla. Hioisin ne tummat kohdat puulle asti ja yrittäisin arvioida,
onko puu märkää ja onko se vielä kunnossa. Jos paikka on ihan pieni, niin huononkin puun saa vielä vahvaksi epoksilla, mutta väri ei
korjaannu. Jos hyväksyisin ne kohdat, niin antaisin niiden kuivua varmuuden vuoksi sen aikaa, kun hioo kaikki muut paikat puhtaaksi.
Sitten vielä lisää kuivausta varmuuden vuoksi. Syy, mistä tummentumaan on vesi päässyt, pitää poistaa.
Uudet kerrokset epoksia ja sitten lakkaa päälle.

Törkeä lyhennelmä piiiitkästä kirjasta, ilman oikolukua ja miettimistä, mihin kappaleeseen mikäkin lause kuuluisi...
Muutaman kun on tehnyt, niin alkaa tietämään, miten joku paikka olisi pitänyt tehdä. Harmi vaan, että sitä samaa paikkaa ei ole niissä
muissa rojekteissa.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Ristiinlaminoitu mahonkiviiluvene

Viesti Kirjoittaja Northling » 23 Tammi 2011 11:51

Moro

CC on ihan oikeassa! Epoksoidun ristiinlaminoidun mahongin hiominen epoksista puhtaaksi on lähes mahdoton tehtävä. Epoksi on kovaa! mahonki pehmeää. Jos esim 1 mm viilu on imenyt epoksia lähes puoleen väliin ja sitten hiot sitä epoksia, niin siinä vaiheessa kun epoksi on pinnasta pois ja mahonki puhtaana näkyvissa, niin hurahtaa kone jo viilun läpi seuraavaan liimakerrokseen.

Tiedätkö millä liimalla vene on liimattu ja paksutko viilut ovat?

Kuten aiemmin sanoin epoksissa (hiotussakaan) ei tahdo pysyä mikään muu kuin epoksi, epoksi- maali tai -lakka.

Kuten CC sanoi ensimmäinen homma on korjata huolellisesti kaikki syyt miksi vesi on laminaattiin päässyt!
Sitten voi koittaa meikata sinistymiä taikka sitten voi vain korjata kohda lujiksi, vaikka sininen näkyy ja laittaa päälle karneerausrimat (massalla liimaten, ei ruuveja. Epoksi pitää aina suojata UV-valolta lakalla tai maalilla koska epoksi hapertuu auringosta.

Vertauksen vuoksi ajankulutuksesta: Meiltä meni vähän yli 3 kuukautta kahdelta hengeltä saattaa puuvalmis vene purjehduskuntoon. Veneessä oli moottori sisällä, mutta ei lakkaa, maaleja tai mitää varusteita tai tekniikkaa. Töitä tehtiin KAIKKI vapaa-aika: työpäivän jälkeen 17- 24, viikonloput ja kuukauden kesäloma 09-24. (Juhannus aattona poksautettiin kuohujuoma jo klo 18 ja lopetettin hommat siihen, mutta seuraavana aamuna aloitettiin sitten ajoissa). Moni vastaavia hommia tehnyt sanoi että mahdoton suoritus, mutta saimme kuitenkin veneen purjehduskuntoon. Mutta meillä ei ollutkaan mitään purkua tai rakentamista. Vain lakkaus 7 kerrosta ja tekniikka ja asennus. Vaimo hoisi kaikki lakkaushommat ja mm. sähköt ja meitsi porasi ja ruuvvaili. Töitä jäi kyllä seuraavaan talveenkin...

Onko sulla vene täällä Porissa nyt, missä päin?

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Quaker
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Tammi 2011 18:35

Re: Ristiinlaminoitu mahonkiviiluvene

Viesti Kirjoittaja Quaker » 30 Huhti 2011 18:10

Terve CC ja Northling!

Kevään tultua tuli yllättävät kiireet ja projekti jäänyt junnaamaan paikalleen. Nyt taas näyttää olevan aikaa kun kelitkin lämpenevät ja pääsee puuhailemaan. En tosiaan kuvittele tekeväni ihmeitä vaan projekti ottaa oman aikansa ja toivottavasti lopputulos olisi vielä joskus kelluva ja hyvin tehty. :)

Tiedustelin miten vene on aikanaan tehty ja sain selville että "veneessä on käytetty liimana Prihan RF-30 punaruskeaa liimaa johon laitettu valkoista pulverimaista kovetinta. Liima oli vesiliukoista niin kauan kuin se oli juoksevassa muodossa, kuivuttua liiman sai esimerkiksi käsistä poistettua ainoastaan mekaanisesti"

MP-28:a on tehty kahdella eri tavalla. Ensimmäiset tehtiin 4mm x 60mm mahonkilistaa, neljä kerrosta. Myöhemmin vaihdettiin 2mm mahonki viiluun, josta ensiksi liimattiin kaksi viilua yhteen että saatiin 4mm jonka jälkeen sitä laitettiin neljä kerrosta saaden siitä 16mm:stä paksuudeltaan.

Vene on tosiaan Porissa, Reposaaren venesäilytykseen sen kuljetutin rempattavaksi.

En ole veneen sisäpinnoille vielä mitään alkanut tekemään, tarvii katto saada nyt lähiaikoina kuntoon ja sitten seuraavaksi sitten nuo jo edellä mainitut sisäpuoliset työt olisivat edessä.. Laitan tähän nyt vielä kuvia rungon sisäpuolisesta kunnosta jos se herättäisi vielä jotain uusia ajatuksia. heh. Ensimmäinen urakka on tosiaan pestä se, minkälaisia aineita tähän saa ja kannatta käyttää / mikä vahingoittaisi entisestään runkoa?

Tässä kuvia pahimmista paikoista:
http://lehtojoki.fi/sisus/" onclick="window.open(this.href);return false;

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Ristiinlaminoitu mahonkiviiluvene

Viesti Kirjoittaja Northling » 30 Huhti 2011 23:44

Moro

Kuvista kattelin että näyttäs jääneen sisäpuolen suojaaminen jo alunperin puolitiehen tai osittain kokonaan tekemättä.
Mitään perusteellisia vikoja (lahoa) ei näkynyt???

Mulla oli 20 vuotta vanha mahonkivanerista tehty Teemin joka oli alunperin pinnoitettu epoksilla yltäpäältä ja lakattu sisältä (joka kolosta) Ja se vene oli vielä myydessä yhtä siisti kuin valmistuessaan.

Olisiko tuossa nyt viisainta olla yrittämättäkään niitä sinistymiä pois sieltä sisältä, vaan hioisi vanhat lakat pois ja pinnoittais kunnolla epoksilla (hidas kovetin ja ehkä vielä hieman ohennettu) ja sitten maalia pintaan. Näkyviin paikkoihin siten nätit mahokiset karneerausrimaritilät.

Ehdottoman tärkeää olisi ensiksi korjata ne vuotavat kannen kohdat ja luukut, joista sadevesi on päässyt kastelemaan ja sinistämään paikkoja.

Työn iloa!

Nortti

PS. tossa mun viimetalven projekti:
http://www.facebook.com/album.php?aid=2 ... 1ea9b2d21e" onclick="window.open(this.href);return false;
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Ristiinlaminoitu mahonkiviiluvene

Viesti Kirjoittaja Northling » 02 Touko 2011 09:22

Moro

Mietin vielä sitä sisäpuolen käsittelyä...
Paikoissa, joissa ei ole ulkonäöllä väliä kannattaisi ehkä kuitenkin käyttää epoksoinnin päällä lakkaa, jotta näkee sitten paremmin puuhun tulevat vauriot???

N
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

nikom
Viestit: 112
Liittynyt: 22 Tammi 2006 13:05

Re: Ristiinlaminoitu mahonkiviiluvene

Viesti Kirjoittaja nikom » 02 Touko 2011 20:21

Kun sisäp. kuvia kattelee niin onkohan sitä epoksoitu ollenkaan? Ainakaan sisältä.
Kannattais varmaan vielä selvitellä ja pysytellä alkuperäsissä aineissa. Epoksi vaatii mielestäni lasikuitu kankaankin että saadaan kestävää pintaa.
https://picasaweb.google.com/101223467310160776043" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin