Sähkömoottorointi mallia omatekemä

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Sähkömoottorointi mallia omatekemä

Viesti Kirjoittaja RistoA » 17 Tammi 2011 21:41

Terve

Onko kukaan tehnyt pikkufiskarin sähköistämistä?
Eli pienenpuoleisen, kevyenpuoleisen huvialuksen muuttamista sähkökäytölle ja akkuvoimalle?

Itse pähkäilen ko. homman järkeenkäypyyttä.
Tekis niin, että nostais Wikströmmiläisen veke ja tilalle muutaman akun. Painot menis about samaan. Potkuriakseliin painelaakeri ja sen perään sähkömoottori joko suoraan tai alennusvaihteen kanssa.
Potkuriakseli sais pyöriä ~500-1500 kierroksen väliin. Tehontarve varmaankin luokkaa kilowatti. Tää päätellen painoista, pituuksista ja runkonopeuksista.

Tarviis keksiä jostain sopiva moottori ja tehonsäädin mallia halapa.
Mieleen tulee golfkärryn raadot, sähkönostimien jämät, risat latianpesukoneet ja muut akkukäyttöiset härpäkkeet.

Sähköperämoottorit on kanssa käyneet mielessä, mutta ne näyttää olevan tarkoitettu enempi hissukseen ajamista ajatellen. Tää pikkufiskari kulkis tuollaiset 4-5 solmua.

Onko muut pohtineet näitä ja onko ideoita, vinkkejä ja kokemuksia?

Risto

Avatar
riskila
Viestit: 144
Liittynyt: 10 Joulu 2005 20:56
Paikkakunta: Eurajoki

Re: Sähkömoottorointi mallia omatekemä

Viesti Kirjoittaja riskila » 17 Tammi 2011 22:03

Täässä on yksi sähköinen pikkufiskari "AAVE" ( 5 * 1,8 m ). Se on muunnelma minun alkuperäisestä "UIVELOSTA" , jota kuljetta Wickström W2.
Kuvia löytyy sivulta http://www.picasaweb.google.fi/vilho.leipala" onclick="window.open(this.href);return false;

Keimo
Viestit: 40
Liittynyt: 27 Marras 2010 10:28
Paikkakunta: Heinola

Re: Sähkömoottorointi mallia omatekemä

Viesti Kirjoittaja Keimo » 17 Tammi 2011 22:15

Tuli mieleen kun joku aika takaperin tutkin polkupyörän sähköistämisestä kertovia tarinoita. Sellainen harjaton dc-moottori voisi olla aika passeli tuohon tarkoitukseen. Samoja käytetään tosiaan golf-autoissa.

Jos lontoo taipuu, niin ihmettelyn voi aloittaa vaikka selailemalla tuolta moottoreita ja ohjaimia
http://www.goldenmotor.com/

Jaahas, tevisu kerkes sitten lisäämään linkkejä melkoisen listan tässä samalla kun omaa vastaustani kirjoitin.

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähkömoottorointi mallia omatekemä

Viesti Kirjoittaja RistoA » 17 Tammi 2011 22:47

Aave on kiinnostava!
Koneisto näyttää noin silmälle aika järeälle. Varmaan ainakin 5kW irtoaa tuon kokoisesta..?
Paljonko vie virtaa 4-5 solmulla? (Ja millä jännitteellä.)
Millainen akusto?

Noi linkit on kanssa hyviä, kiitosta vaan. Kaupasta näyttäis saavan, jos laittais taalat jonoon. Harmi, että tässä on (taas) pyrkimys viritellä jotain toimivaa mahdollisimman edullisesti. :P

Risto

Keimo
Viestit: 40
Liittynyt: 27 Marras 2010 10:28
Paikkakunta: Heinola

Re: Sähkömoottorointi mallia omatekemä

Viesti Kirjoittaja Keimo » 17 Tammi 2011 23:11

Sen verran voi tietysti vielä koittaa masentaa, että kovin pitkää toimintasädettä sähkömoottorilla ja akulla ei saa, varsinkaan jos koittaa euroja säästellä. Lyijyakuilla painoa kertyy nopeasti ja liikaa. Litiumakuilla taas euro nauraa. Hyvän hyötysuhteen moottorit ja ohjaimet maksaa, itse viritellen ei välttämättä tule valittua edes sitä toiseksi sopivinta moottoria ja vaihteisto laskee hyötysuhdetta. Eihän siinä muuten mitään, mutta tarvitaan taas vähän lisää akkukapasiteettia kompensoimaan häviöt.

Mutta mukavaa ajankulua siitä varmasti saa ja kyllä sillä veneellä jonnekkin liikkuukin sitten. Kokemusta tulee ja seuraava versio on taas jo parempi ;-)

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Sähkömoottorointi mallia omatekemä

Viesti Kirjoittaja CC » 17 Tammi 2011 23:33

Oon tosta lyhyesti aikaisemmin jotain laittanut...
http://puuvene.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=10&t=10384
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Arnie
Viestit: 210
Liittynyt: 22 Elo 2007 16:17
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähkömoottorointi mallia omatekemä

Viesti Kirjoittaja Arnie » 18 Tammi 2011 10:27

Uudessa Kipparissa oli erilaisia sähköveneitä testattuna (ei vastaa tämän ketjun kysymyksiin, mutta jos aihepiiri kiinnostaa)

Keimo
Viestit: 40
Liittynyt: 27 Marras 2010 10:28
Paikkakunta: Heinola

Re: Sähkömoottorointi mallia omatekemä

Viesti Kirjoittaja Keimo » 18 Tammi 2011 11:05

tevisu kirjoitti:Eihän sähkömoottori mitään vaihteistoa tarvitse.
Niin sehän riippuu ihan siitä moottorista. Sopivia moottoreita varmasti löytyy, mutta budjettiprojektin kaava yleensä on sellainen, että ensin vastaan tulee sähkömoottori ja siihen tartutaan, vasta myöhemmin huomataan ettei se sovi ilman alennusvaihdetta tms.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Sähkömoottorointi mallia omatekemä

Viesti Kirjoittaja Mile » 18 Tammi 2011 11:19

Invertterillä ja taajuusmuuttajalla sitten alkais löytyä moottoreita pesukoneista lähtien. LG:n suoravetomoottorikin mielenkiintoisen näköinen. Mutta jää noillakin hyötysuhde melko alhaiseksi.

Se sähkömoottori sais olla rakenteeltaan mahdollisimman isokehäinen. Mekaaninen alennuskin aina hukkaa tehossa sen mitä isommalla potkurilla voittaisi.

Mitenkähän joku starttimoottori tossa pelittäisi. Tehoa voisi jollakin säädettävällä hakkurilla ehkä rajoitella. Startteja nyt ainakin löytyy joka nurkasta ja niissä ainakin vääntömomenttia löytyy.

Potkuriksi sellaneinen "moulinex" mikä oli tossa yhden toisen ketjun aiheena; mahdollisimman kepeän kapeat ja pitkät lavat. Lennokin kolmilapa toimisi hyvin jossakin ufo-tyypin sähköveneessä, mutta tavallisen puupaatin liikuttelussa leveämmät lavat lienevät jo parempi ratkaisu.

Siihen runkonopeuteen pitäisi riittää päälle 300W , vähän reserviä niin ei tarvitse pienessä vastatuulessa vielä soutamaan alkaa.
Mile

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähkömoottorointi mallia omatekemä

Viesti Kirjoittaja RistoA » 18 Tammi 2011 13:09

Kyllä siihen varmaan tarvii jonkun alennuksen, koska nuo perusmoottorit kiertää tyypillisesti ~3000 rpm. Menis varmaan ihan yks portaisella hammashihnalla tontille kierrokset. Samalla moottori nousee vähän ylemmäs pilssistä.

Starttimoottori on käynyt mielessä. Toisaalta startti on tarkoitettu tuottamaan valtava momentti paikaltaan lähtiesssä ja virranotto on myös reilu. Käyttöajat on lyhyet.
Oletan, että starteissa on siksi hiukan paksunpuoleiset käämitykset jatkuvaa käyttöä ajatellen. Samoten lämpötilojen kanssa saattaa tulla ongelmia, koska ankkurille ei saada kunnon jäähdytystä oikein mitenkään, ei ilmalla eikä vedellä. Laakerointi pitäis laittaa uusiksi, mutta se ei ole kaksinen jobi.

Risto

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Sähkömoottorointi mallia omatekemä

Viesti Kirjoittaja pellamo » 18 Tammi 2011 14:24

Entäs Dynastartti ??? ...siinä olis remmipyörä valmiina
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Sähkömoottorointi mallia omatekemä

Viesti Kirjoittaja Mile » 18 Tammi 2011 14:45

Oikaiskaahan, olen varmaanihan pihalla, mutta sellanen mututuntuma ton startin osalta, että niiden ottama virta olisi hurjan iso vain silloin kun kuormakin on suurin, että virta tippuu alemmas kunhan kuormakin pienempi. Virtaa rajoittamalla lämmöt saisi pysymään kurissa, ja paksu käämitys takaisi sen että ei heti käämit pala.

Mutta se jäähdytys on varmaan pidemmässä käytössä ongelma.. ei taida riittää jos moottorin rungon ympärille kiertäisi kupariputkea pannalla kiristäen , niin kuin joskus on tehty ilmajäädytteisistä polttomoottoreista vesijäähdytteisiä.
Mile

Lister
Viestit: 102
Liittynyt: 20 Syys 2010 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähkömoottorointi mallia omatekemä

Viesti Kirjoittaja Lister » 18 Tammi 2011 14:54

Ei startti/dynastarttia pidä suunnitellakkaan tuohon käyttöön. Ottavat hirvittävästi kierroksia ja virtaa, eivätkä myöskään kestä monen sekunnin käyttöä, koska niissä ei ole jäähdytystä.

24V tasavirtamoottoreita kyllä löytyy useisiin kilowatteihin asti ja paras ohjausmuoto on PWM-säädin. Samanlaista säädintä käytetään led-valojen himmentämiseen. PWM-säädin "pätkii" sähkön ja siten säätää moottorille menevän tehon. Tälläisellä säätimellä on hyvä hyötysuhde ja tehoa ei mene juurikaan lämmöksi. PWM-säätimellä voit ajaa moottoria molempiin suuntiin ja kierrosluku on nollasta maksimiin. Mekaanista vaihteistoa ei kannata värkätä, vie turhaan tehoa.
Sähkölaitteiden konservaattori

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Sähkömoottorointi mallia omatekemä

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 18 Tammi 2011 15:27

Veneiden sähkömoottorit on jo vanha juttu ;-)

Mulla on verstaan seinällä roikkumassa -60 luvulla tehty Tekniikan Maailman vanerikaanotin akselisydeemi täydellisenä "vannasputkineen" kaikkineen, kolmilapaisen potkurin halkaisija on n. 5". Moottori on ollut kuulemma Bedford kuorma-auton tuulilasinpyyhkijä moottori.
Kovin pitkäaikaiseen ajoon sydeemi ei ole varmastikkaan sopinut mutta on siitä varmaan ollut apua varsinkin vastatuuliosuuksilla.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Sähkömoottorointi mallia omatekemä

Viesti Kirjoittaja pellamo » 18 Tammi 2011 15:39

Laittais kaksi dynastarttia remmillä...Toinen pyörittää ja toinen lataa....jep! siinä ois kai ikiliikkuja :))
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Vastaa Viestiin