Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 18 Joulu 2010 11:34

Dippai dai miehellä oli eilen Pikkujoulut, miltähän tänään tuntuu :-) 8\
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 18 Joulu 2010 17:49

Olo on varmaa tietyssä mielessä helpottunut... ;-)

Mutta kävipä p***a säkä niiden "merivesipuolien" kanssa :-(

Mulle kävi aikoinaan samoin ja sen jälkeen olenkin, iän myötä kun on tullut horistuttua ja (liian) monta rautaa aina tulessa, tyhjännyt merivesipuolen HETI vesiltä noston jälkeen. Eli se on ollut eka toimi mistä olen aloittanut talvihuollon maissa.

2F45:n mäntäpumppu halkesi eli pääsin tosi vähillä oppirahoilla.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 18 Joulu 2010 18:10

Donna 28 kirjoitti:Dippai dai miehellä oli eilen Pikkujoulut, miltähän tänään tuntuu :-) 8\
Donna 28 :)
Tänään on vähän hiljaisempaa...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 18 Joulu 2010 22:23

Otan osaa.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 21 Joulu 2010 14:40

Simon kirjoitti:On se niin vähästä kiinni, harmi :-( ,enpä tiedä kaipaatko tässätilanteessa neuvoja :P , mutta sanon sen kumminkin: meillä on Arunissa 15 w lamppu ohjaamossa,joten ohiajaessa näkyy onko sähköt ok. |+|

Eka vuonna tuo lamppu oli punainen, mutta sittemmin väri vaihdettiin, koska ystävälliset ihmiset soitteli, että veneessä palaa joku hälytysvalo 8\

ps. Antoisaa pikkujoulun tunnelmaa.

Simo
Sellainen kysymys on noussut pintaan ( huom. merihenkinen ilmaisu ) että mikäköhän olisi sovelias koeponnistuspaine
merivesipuolen "järjestelmälle"?

Toinen kone on nyt -korjattu- ja mahdolisuus on sekä paineilman että veden kanssa ponnistamiseen.
Paineilmalla alustavasti testasin 1,5 bar paineella.
Merivesipuolella ei sellaista painetta varmaan norm.käytössä ole, mutta öljynvaihtimessa taitaa olla kovemmat paineet....
Eikös öljynpaine ole myös vaihtimessa ( n. 3,5 bar mittarin mukaan) joten tuolla nykyisellä vesipuolen testipaineella ei vielä
tiedä pysyykö öljyt vaihtimen oikealla puolella.? Toisaalta en oikein tiedä kestääkö vaihtimien vesipuolen päädyt 4 bar ponnistusta.?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja CC » 21 Joulu 2010 17:47

1,5bar on ihan varmasti tarpeeksi merivesipuolelle. Öljypuolelle vuotoa on vaikea havaita, vaikka ponnistaisit miten...
Öljypuoli pitäisi ponnistaa irrallaan, niin että vesipuolelle suuntautuva vuoto tulisi esiin. Siellä onkin sitten syytä olla enemmän
testipainetta, vaikka 10bar.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Simon » 21 Joulu 2010 20:24

Korkeintaan tuo 1,5 baaria riittää, sekin on jo paljon ja vesipuolen päädyt ei välttämättä kestä esitämääsi painetta (en suosittelisi ainakaan paineilmaa).Tuo öljypuoli tuskin on jäätynyt, sillä jäätynyt vesi tuskin pusertaisi öljyputkistoa kasaan. Toivon mukaan.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 02 Tammi 2011 16:08

Tämän hetken tilanteen mukaan vaikuttaisi että ne "harmillisena" pitämäni kennostot on pysyneet ehjänä
tuosta jäätymisestä huolimatta. Muutaman vaihtimen päädyt oli hieman ratkennut ja pari letkua haljennut.
Näinköhän tästä selvittiin pidemmittä puheitta...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 12 Tammi 2011 09:32

Mulla kun meni vähän myöhäiseksi tuo veneennosto syksyllä jolloin lunta ja pakkasta oli jo ihan mukavasti,
niin jäi tuo katos kokonaan tekemättä.
Ja sitten tuli lunta vähän lisää...

Nyt 4 suojapäivän ( +:ssa kelit ) teettikin sitten bonushommia kun piti kerätä pakkasilla kerääntyneet
jääreunukset pois veneen reunoilta ennenkuin
putoavat itsekseen ja rikkovat jotain pudotessaan.
Lähinnä "pelkäsin" tuulilasin rikkoontuvan tai ainakin pyyhkijöinen varsien menevän solmuun
jos osuu sopivasti kohdalle.

Muutoin olisi ollut pelkkää lunta veneen päällä jos tuo sisätilan lämmitys ei olisi sulattanut
lunta vedeksi katolta ja kannelta joka sitten jäätyikin reunalle...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 14 Tammi 2011 11:11

Mikäs on murtolujuudeltaan parempi kuin norm. 8.8 pultti?
Yksi M8 x 40mm pultti on kauden aikana toistamiseen katkennut ja aattelin vaihtaa kestävämmän tilalle.

Toki yritän löytää myös syyn.
Vääntöä mielestäni ei varsinaisesti kohdistu ja veikkaan tärinää syyksi.
Pultti on "raskaan" jäähdytysvesisäiliö/vaihdin yhdistelmän alakannattimen kiinnityspultti.
Ensin menee pultti poikki ja sen jälkeen säiliön "tärinä" hiertää tasotiivisteen alkaen vuotamaan....
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Mile » 14 Tammi 2011 12:43

http://www.pultti.com/murtokuormat.html" onclick="window.open(this.href);return false;

eli 9.8 10.9 12.9

Mulla on potkurinakselin laipan pultit muistaakseni 10.9 tai 12.9 ja hyvin ovat kestäneet.
Mile

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 14 Tammi 2011 18:56

Mistäs tuon murtolujuuden pultteja pitäisi etsiä, löytyykö "perus" rautakaupasta?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 14 Tammi 2011 19:15

tevisu kirjoitti:Rautakaupan myyjät eivät edes tiedä, mistä puhut jos tuollaisia menet kysymään.

Jostain "pulttikaupasta", esim. BernerPultti, löytyy: http://www.pultti.com/yleista.html#" onclick="window.open(this.href);return false;
Heh, eivät rautakaupassa ole erikoistuneet pultteihin... Pölyimurin pusseihin kylläkin. :-)
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja ijp » 14 Tammi 2011 22:31

Tuolta löytyy ruuveja yms. kiinnitystarvikkeita lähes joka lähtöön: http://www.ruuvilinja.fi/ruuvinet/index ... vu=etusivu" onclick="window.open(this.href);return false;
Ilkka

stresspill
Viestit: 156
Liittynyt: 19 Touko 2006 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja stresspill » 15 Tammi 2011 12:05

Ja tuolta jos Vallilassa päin liikkuu http://www.ruuvikulma.fi/

Vastaa Viestiin