Veneasemien diesel

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Veneasemien diesel

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 27 Joulu 2010 18:36

Se syö enemmän miestä kun tankkaa veneasemalta täyttä kuravelliä keväällä. Minä olen kantantut Dieselini autosta laiturille ja veneeseen jo parin vuoden ajan, ehken ole saanut kantopallkiota suoranaisesti maa-aseman ja veneaseman hintoja vertaamalla, mutta mielenrauhan siitä, että suodattimet eivät ole koko kesää tukossa. Tietysti tämä kantohomma on minulla vähäisempää kuin jollakin toisella, jolla on esimerkiksi tuplakoneet, eikähän minun koneeni syö kuin 3 - 4 litraa keskimäärin tunnissa, kyllä sen määrän jaksaa kantaakin, siis noin 25 litraa per reissu.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: e10 bensa

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27 Joulu 2010 19:19

"Se syö enemmän miestä kun tankkaa veneasemalta täyttä kuravelliä keväällä." Donna
Totta sillä merellä voi olla hengenlähtökin lähellä noiden kuravellien kanssa...

Mutta xituttaa se maallakin kuravellin tankkaus. Kestilän marraskuinen "talvilaatu" antaa vieläkin välillä varoituksia ja ei kait tässä muu auta kuin saada paku johonkin lämpimään että saa laskea toiseen kertaan tankista kuravelliä pois...

Oulunseudulla pääsee ihan ammattimiesten tuntipalkoille kun tankkaa kanistereista verrattuna siihen että käyttää veneasemia. Ja toisaalta eihän niitä olekkaan kuin kaksi ja molemmat ihan syrjässä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Veneasemien diesel

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 28 Joulu 2010 16:33

Ja onhan siinä toinenkin puoli, en nyt viitsi tässä kertoa, mutta V-M kyllä arvaa, mutta älä vain kerro !!! Joo, palkoille pääsee :-) Kestilässä ei ole ollut koskaan hyvää bensaa tarjolla, saati sitten dieseliä, eikä muuten Rantsilassakaan. Tosin kokemukseni rajoittuu vuoden 76 talveen, silloin kun tuli tehtyä Outokumpu Oy:lle kelkkasafaareja. En muuten ole ajanut moottorikelkalla tuon lumisen suveamattoman talven jälkeen kertaakaan, enkä aja !!!
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Veneasemien diesel

Viesti Kirjoittaja bonito » 28 Joulu 2010 19:50

Siitä asti kun möin alumiiniveneen Ouluun, olen Bellan tankannut tynnyristä, saa siitä 20€ vaivanpalkkaa, kun ostaa 200 ltr kerralla halvimmasta mittarista. En sitä suorastaan tee rahasta, vaan näen välillä kikkareita letkussa, mutta kun käytän tratissa automaalarien sihtisuppiloa, ne roskat jäävät siihen. Ei ole mennyt suodattimia tukkoon. Tosin ainakin löpöön kasvaa jotain sientä, jos tankissa on paljon ainetta ja ajaminen on vähäistä. Dieselistä ei ole siitä mulla havaintoja , onko jollain muulla. ???

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Veneasemien diesel

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 30 Joulu 2010 22:31

Minulla on veneessä kuparitankit eikä niissä ole ollut minkäänlaista kasvillisuutta koko aikana.
Minä kannan mieluumin joka kerta laituria pitkin sen n. 30 m, kuin rupeaisin tynnyriä sinne pyörittelemään, saada se nyt ensin autosta alas, laiturin portista sisään, portaalta alas ja sitten pyöriteltyäni sitä tovin, veneen viereen kellukeaisalle (joka just ja just kestää minun 95 kg) - tankkaus n. 25 l - ja sama käänteisessä järjestyksessä, mieluumin ajan veneasemalle, jos tämä tynnyrin pyörittely on toinen vaihoehto 8\
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Veneasemien diesel

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30 Joulu 2010 22:53

Ennen vanhaan tiilikatot suojattiin virittämällä kuparitankoja tai paksuja lankoja pitkin rakennusten harjaa jolloin vesisade irroittaa niistä jotain hapettumisen mukanaan tekemiä /&&/¤%&¤(&¤IT%&-oksideja ja ne estivät pitkin kattoa levitessään kasvustojen synnyn.
Ja estää vieläkin mutta kikka on jo painunut unholaan näiltä nykypäivän (muka)viisailta...
(mutta varjaageilla se on yhä käytössä... ;-) )

Olisikohan niin että kuparitankki toimii samalla tapaa....?

Minä pukkaan laiturille yleensä nokkakärryissä kerralla 4 ja joskus jopa 6 20l kanikkaa. Bilikan suorastaan loistavalla 1,95€ lapolla tiisselit menee tankkiin näppärästi sotkematta paikkoja.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Veneasemien diesel

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 31 Joulu 2010 13:03

Minäkin olen käyttänyt lappoa ja helposti liikuteltavia 20 - 25 litran muovikannuja, joista yksi on veneessä jatkuvasti varatankkina tai tarvitseville, samalla tavalla kuin laatikko
olutta, minulla sitä menee vähän. Ainoastaan rantautumisoluset täytyy ottaa kohteliasuuden vuoksi pääasiassa, jos vastaanottajille tarjoaa, niin onhan sitä itsekin otettava tai päin vastoin. Muuten sorrun mieluummin punkkuun tai kaffitellessa leikattuun konjakkiin :-)
Mutta lapponi on maksanut jotain 9 euron paikkeilla, kun olen joutunut ostamaan sen Seppälän Venetarvikkeesta, tynnyrilappokin on, sillä täytän hallin lämmittimen tynnyriä.
Se ei todellakaan sotke vesiä eikä viimemainittu lattiata. Tankeista vielä, Donnassakin on 2 kpl noin 40 litran kuparitankkia, joista toinen on ollut petroolitankki, mutta saapas nähdä tuleeko niihin bensaa vai dieseliä jatkossa, sitähän olen tässä fundeerannut jo jonkin aikaa 8} Puolensa on molemmilla. Ai niin, Hyvää Uutta Vuotta och samma på svenska !!!
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Veneasemien diesel

Viesti Kirjoittaja bonito » 01 Tammi 2011 21:24

Mulla jäi kertomatta, että venelaiturista 300m päähän pääsee autolla sementtilaiturin viereen, siihen kun ajaa Hiacen, kävelee sen 300m ja ajaa paatin auton viereen ja luruttaa lapolla auton takakontista 100 ltr kerralla, koko tynnyrillinen ei mahdu kerralla, kun paatin tankkiin menee vain 160 ltr. Mulla on ruotsalainen, tehdastekoisen näköinen lappoventtiili, joka on 16mm muoviletkun päässä, sitä kun lutkuttaa tynnyrissä, niin 15 sekunnin päästä alkaa polttoainetta juoksemaan paatin tankkiin, letkusta imaisematta. Tankkaus on vaivaton homma, vaikka mittarille on matkaa vain 1 mpk, en silti viitsi lähteä ajamaan sinne. En ole nähnyt myytävänä tehdastekoista lappoventtiiliä, voisin ostaa vielä toisen Busterin tankkaukseen.

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Re: Veneasemien diesel

Viesti Kirjoittaja Jude » 02 Tammi 2011 19:27

bonito kirjoitti: En ole nähnyt myytävänä tehdastekoista lappoventtiiliä, voisin ostaa vielä toisen Busterin tankkaukseen.
Meillä sataman polttoaineasema on auki miten sattuu. Yleensä ostan dieselin normaalilta huoltoasemalta 25 litran kanisteriin. Kanisterista olen kaatanut nesteet veneen tankkiin. Diesenöljyä on aina hiukan roiskunut kannelle. Sen olen rätillä pyhkinyt. Kun Veli-Matti ja Bonito ottivat lapon puheeksi, niin huomasin, että siinähän olisi hyvä menetelmä nesteen siirtämiseen siististi.

Bilteman luettelosta en hakusanalla lappo löytänyt mitään. Pumppusanalla alkoi löytymään pari valmista laitetta.

Tällä on tuotto mukamas vain 0,6 L/min

Kuva

Lapon voisi varmaan myös valmistaa sellaisesta puristettavasta kumipumpusta ja parista letkun pätkästä.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Veneasemien diesel

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 02 Tammi 2011 20:18

Ei se mun/bilikan lapon tuotto ole tosiaankaan kovin iso (selvästi kuitenkin isompi kuin tuo 0,6l/min) mutta erittäin sopiva kun ei ole kysymys päivittäisestä "urakkatankkaamisesta". Kun pukkailen kanikat veneen kaulan eteen ja nostan niistä ekan "lapettavaksi" tankkiin niin silloin voi puuhata muuta, hakea tavaraa autolta, jauhaa jargonia jonkun tutun kanssa tms ja sitten vaan nostaa toisen kanikan kannelle...
Livenä tuotto on melko tarkkaan 2l/min.
Hinta/laatusuhde on aivan pistämätön sillä lappo on ollut käytössä jo kolme kesää ja kait siitä on mennyt läpi vähintäänkin 2,5 kuutiota löpöä :-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Veneasemien diesel

Viesti Kirjoittaja Northling » 03 Tammi 2011 00:05

Moro

Mulla on käytössä kanssa noita pumppulappoja, mutta ne on aika hitaita tosiaan.
Isompiin nesteen siirtoihin käytän sellasta saksasta venemessuilta ostamaani lasikuula alumiiniputkenpätkä lappoa, johon liitetään 25 mm letku.
Itse lasikuulapumppuosa maksoi jonkun euron ja se toimii kätevästi. Alumiiniosa, jonka sisällä tuo lasikuula liikkuu kanisteriin ja hetken kuin nylpyttää ylösalas niin nestepinta nousee letkussa yli ylämutkan ja painovoima hoitaa loput.

Muistaisin nähneeni niitä jossai tilbehööritiskeilla helsingin venemessuillakin. Lapon nopeushan riippuu letkun halkaisijasta ja pituudesta ja pintaerosta.

Pari kertaan mullekin on tullut veneasemalta tankkiin jotain moskaa, joka on sitten on tullut esiin syksyllä tankista vesiä ja moskia päästellessä tankin alahanasta. Kerran oli syksyllä suodatinta vaihtaessa suodatin täynnä sellaista lakkahileen näköistä väritöntä sohjoa. Kertaakaan ei vielä ole suodatin silti mennyt tukkoon ajossa (knok, knok, knok, koputtaa puupäätään).

Nyttemmin kun veneasemillakin on dieseliä polttoaineen puhtaus on ollut aivan eri luokkaa, olisko ne säiliöt putsattu laadun vaihdoksen yhteydessä?

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Veneasemien diesel

Viesti Kirjoittaja Notreal » 03 Tammi 2011 10:26

Yritin viimekesänä tiirailla löytyisikö kelvollista sähköpumppua ( 240V tai 12V )
polttoaineen siirtoon, mutta eipä sattunurt silmään.
Mulla on muutama 20L kanisteri varalla ( siis 4 kpl ) ettei iskisi paniikki jos reitin varrella oleva tankkauspiste
sattuisikin olemaan kiinni ( pari kertaa käynyt ) ja silloin kaipaa muutaman tunnin polttoaineet varalle...

Kanistereiden tyhjennys kaatamalla suppilon kanssa vielä onnistuu jos on laiturissa kiinni,
mutta on käynyt mielessä että jos tankkaustarve iskeekin "merellä" aallokossa.
Silloin puolet dieselistä olisi varmaan jossain muualla kuin tankissa. 8\
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Re: Veneasemien diesel

Viesti Kirjoittaja Jude » 03 Tammi 2011 10:36

Akkuporan istukkaan, kun laittaisi siipirataspumpun kiinni, niin sillä saattaisi polttoaine siirtyä tankiin aika haipakkaa. Kunnollinen iso lappo taitaisi kuitenkin olla paras ratkaisu. Ei sitä viitsi akkuporaa veneessä säilyttää.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Veneasemien diesel

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03 Tammi 2011 17:04

Vai ei viitsi...mulla kait on veneessä mukana koko s...nan arsenaali akkukoneita kutteria myöden jos vaikka joutuu laudanvaihtoon kesken reissun...
Ei vaiskaan, Transsun tai Hiacen perässä se arsenaali kulkee vähän tilanteesta riippuen mutta vois sitä toki veneessäkin käyttää.
Minulla on myös iso tynnyrilappo mutta tuo pieni on nätimpi käyttää ja säilyttää veneessä.
Joskus nössinä kun olin liikkeellä isäukon silmäterällä siitä loppui petrooli varsin kohtuullisessa kelissä. Tratin läpi takatäkillä tankatessa taisin saada tankkiin täydestä jerrystä kokonaiset 2-3 litraa loppujen mennessä mereen - no, sillä pääsi rantaan mutta sen jälkeen on tullut pidettyä huoli että ei ole (vielä) tarvinnut merellä tankata. Dieseliä on varalla 40 l ja sitten 10l bensiiniä ihan vaan kanssaveneiljöitä varten. Ja joka kesä se bensiini on ollut tarpeen...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Re: Veneasemien diesel

Viesti Kirjoittaja Jude » 03 Tammi 2011 17:20

Veli-Matti kirjoitti: Minulla on myös iso tynnyrilappo mutta tuo pieni on nätimpi käyttää ja säilyttää veneessä.
Onko se pienempi tuo lappo, jolle lupaavat vain 0,6 litraa/minuutti?
Meinaan Bilteman nykykatalogissa on mielestäni vain tynnyrilappo ja tuo kuvan lappo.

Vastaa Viestiin