Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Donna 28

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 31 Joulu 2010 12:37

Eikös nämä Mercruiserit ole tarkoitettu perävetolaitteeseen, en ainakaan ole nähnyt ainuttakaan merivaihteella keskimoottorina. Sitten on tämä paino kysymys ja toinen paljonko se vie leveyssuunnassa tilaa, pituuden puolesta uskoisin sen mahtuvan merivaihteineen päivineen.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Mile

Viesti Kirjoittaja Mile » 31 Joulu 2010 14:03

Ristollekin,
Mercruiserin sisämoottorikäyttöön niitä myytiin siinä blue Water sarjassa, raakavesijäähdytteisinä. En ainakaan viimeisen Kipparin jokavuotisesta luettelonumerosta enää löytänyt noita ( siis sisäkoneena).

Vetolaitteet ja niiden koneet on mulle ihan tuntemattomia :-)

Mutta eiköhän vetarista irrotetusta koneesta saa sisäkoneen tehtyä siinä missä autostakin irrotetusta, ja vesijäähdytteinen pakosarjakin jo valmiina.. Kytkinkaavelin siiä kait joutuu uusimaan, sekä ehkä vetolevyn.

Luulis noissa tosiaan osien saatavuuden olevan ihan kunnossa.
Mile

RistoA

Viesti Kirjoittaja RistoA » 31 Joulu 2010 18:11

Niin, siis juu.. Mercruiserista kun irroittaa kaavelin ja vetoakselitötterön, niin sen voi pultata suoraan GM:n vaihteistoon kiinni. Vauhtipyörä ja kaikki ihan samaa, suorat kutoset, V-kutoset ja kasit. Pitäis löytyä merivauhdesovitinkaaveleita vähän joka kulmalta.
Tai on niitä Fordistakin tehtyjä joitain vuosimalleja. 8o

Suora kutonen on todellakin pitkä mutta kapea vehjes, varsinkin laatikon kanssa.

Jos mielipidettä kysytään, niin herrasmiesveneessä on suora kutonen, teiniveneessä on V6 ja räyhäveneessä V8 (V12 on taas herrasmies, mutta niin harvinainen, ettei mainita tässä).
;-)

Risto

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 31 Joulu 2010 19:04

Kyllä dieselillä ja bensiinimoottoreilla on olennaisia eroja jotka vaikuttavat valintaan vähän joka alalla.
Väännössä, ominaiskulutuksessa ja moottorin tuottamassa melutasossa onkin sitten vertailemista Donnalle eikä varmaan tuo kustannuspolitiikkakaan ole kovin helppo yhtälö ratkaista.

Mutta JOS minä olisi Donna ja ajotunnit luokkaa 50 kaudessa, eli käytännössä ei juuri mitään, niin valinta EHKÄ kallistuisi näihin uudempiin (siis uudempi kuin "legendaarinen" B-sarja) Vulvan 2,3l moottoreihin. Tehoa +135hp versiosta riippuen, kevyt, koeteltu perustekniikka, hiljainen, marinointi osia haitaksi asti edulliseen hintaan, kompakti kooltaan, helppo löytää teollisuusversioinakin eli käyntitunnit luokkaa 50-100, jne...
Kunhan vaan hoksaa... ja varustaa Vulvan oikealla vaihteella.

Eli otappa Donna yhteyttä jos kiinnostaa... ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hb-77

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 31 Joulu 2010 20:42

aika hyvä myyntipuhe ;-)
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 02 Tammi 2011 12:43

Kyllähän Sinä jo viissiin näistäkin jutuista alat minut tuntea. ;-) 8o :-)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 06 Tammi 2011 22:37

Tarkoitin tuolla edellisellä Veli-Mattia :) , hb 77 kanssa ei ole tullut niin syvällisesti keskusteltua, mutta voihan hänkin tuntea ainakin kirjoituksistani jotain. Asiani oli kuitenkin tämä V-M:n tarjoama Vulvu, josta hän niin hyvän myyntipuheen jo pitikin. (Kyllä yrittäjän täytyy ne puheet osata 8o) Olen kiinnostunut !!! . Kun syyskesällä tuli päätettyä, että Donna entisöidään eikä käyttöentisöidä, niin ei siitä kovin asuttavaa tule. Sen myötä en usko niitä ajotuntejakaan tulevan paljoa. Siitä tulee vain ison miehen lelu, jossa hätätilassa voi yöpyä, jos on kruisailut liian pitkälle kotisatamasta tai jotkut muut houkutukset saaneet jäämään yön yli. Kun näin on, saisi sitä nopeuttakin tulla hieman enemmän kuin mitä dieselillä saa aikaiseksi, sen verran annan myöten puhtaalle entisöinnille tässä kohtaa(nopeutta lisää). Siispä mitä sinä V-M tarjoat tekniikkaa (raha-asiat setvitään muualla :-) ) ja mitä uskot sillä saavutettavan. ???

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07 Tammi 2011 10:28

No, empä sen kummempaa kuin että saisit suht edullisesti uuden perustekniikalla olevan ja toimivan moottorin veneseen.
Kaverin puolesta tässä kauppoja välitetään kaverille joten minä olen vain ja ainoastaan henk.koht. välikätenä hommassa mukana jotta Donna saadaan vihdoin ja viimein vesille ennen vuotta 2020 ;-)

Marinointihan tuosta paikallismoottorista puuttuu mutta se ei ole ongelma.

Toinen vaihtoehto olisi 6 pyttynen Porchen paikallismoottori mutta ilmajäähdytteisenä bokserina ei kovin sopiva veneeseen...
Veli-Matti

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 07 Tammi 2011 18:16

No se voi olla sitten jo sen luokan syöppö, että siinä alkaa tulla taas dieseli mieleen, kehitellään nyt kuitenkin toistaiseksi Volvo ajatusta. Onko sen marinointiosista ja niiden hinnoista mitään tietoa kenelläkään vai pitääkö siihen rueta hitsailemaan jotain kasaan, sillä onhan sekin yksi vaihtoehto ainakin pakoputken suhteen. Koneenhan voinee hoitaa merivesijäähdytksellä, kun se tuskin syöpyy niin pirun äkkiä, jos käyttötunnit ovat mitä ovat. sitten on vielä yksi kymysys, minkähänlaisella välityksellä sen vaihdeaski pitäisi olla, siis se merikytkytin ??? mitähän muuta pitäisi ottaa huomioon !!! ??? (näitä hymiöitä tulee käytettyä ihan liikaa). V-M, taidan olla jo haudan partaalla enemmän kuin veneen, jos... ts. menee vähiin veneilyvuodet, jos 2020 saakka täytyy odottaa Donnan valmistumista ;-) :)) Yritän pitää kiinni siiitä 2112 kesän ajatuksesta, vielä :)) :))

jukkan

Viesti Kirjoittaja jukkan » 07 Tammi 2011 18:55

- Mitäpä sitä turhaan kiirehtii. Moottoritekniikkakin se vaan kehittyy koko ajan. Saa sitten uudempaa tekniikkaa kun myöhemmin asentaa. Vaikka esim 20v kuluttua.
- ja jos oma ikä tulee projektin aikana vastaan, niin on sitten se etu, että iäkkäämpänä ei edes tarvitse niitä yli 50 solmun nopeuksiakaan. Pärjää pienemmällä moottorilla. Kun aikuiset tyttöystävätkin nääs pelkää jo kovemmassa vaudissa että rollaattori tai tekarit putoaa mereen....
- Kannattaa siis ajatella realistisesti, vaikka 399 e hintaan kiinalainen pikkudieseli.
Itsekin sellaista aloin ennakoivasti ajatella. Mutta mistäpä tuollaiseen noin 15hv kiina-diesel-koneeseen se vaihdelaatikko ?

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07 Tammi 2011 19:17

Rover taitaa puksuttaa Tanskanmaalla tai siis -vesillä...
Veli-Matti

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 09 Tammi 2011 14:21

Kiinalaista konetta ei tarvita, vaikka epäilemättä niillä on jo 20 -vuoden päästä kaikki maailman tekniikka hallussaan !!! . En erityisemmin luota näihin -nistien sydeemeihin, olkoonkin että ne ovat plakiaatteja muista maailman merkeistä ;-) :-)

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 17 Tammi 2011 14:58

Donna on tänään tuettu kölinsä varaan siten, että takaketka pohjan osalta on 99 % suora ja vene edestä ja takaa pystysuorassa. Traileri on otettu alta ulos. Nyt käsittääkseni voimme aloittaa pohjan laudoituksen. :) Paikallinen artesaaneja kouluttava
oppilaitos antaa minulle huhti-toukokuussa viideksi viikoksi aputyövoimaa (selvisi myös tänään) harjoittelemaan työntekoa. Ajattelin, että saavat hioa ja kyllästää koko rungon. Opettaja haluaa, että työtä tehdään käsin - niin siinäpähän tekevät. Hyväksyivät Saijan korkeammin heidän oppilaitoksessan koulutettuna työn valvojaksi. Tällä haavaa olen toiveikas veneen koko rungon valmistumiseen ennen kesäkuuta 2011. Aika näyttää, olinko ahne tässä suhteessa. ???
Lautojahan on vaihdettava kokonaan 3 puolelleen ja 13 laudan kanssa joudutaan temuamaan ainakin osittain, lisäksi perä uusitaan vesirajan yläpuolelle, sen sauma jää vesilinjamaalauksen alle. Moottoriasia on vielä mietintämyssyssäni, mutta mitä enemmän sitä ajattelen, sen varmemmaksi tulen Veli-Matin ehdottamasta Volvosta. Poresaippuareissulla päätös syntynee viimeistään, sillä konepukkityötkin on tässä tehtävä jonkun moottoriajatuksen pohjalta.
Donna 28 :) :)

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 05 Helmi 2011 19:02

Volvo tuntuu nyt aika hyvältä vaihtoehdolta, se olisi riittävän kevyt tehoonsa nähden. Selvittelen marinointia ja kaavelikoteloa sekä kytkintä siiheen. Volvoa puoltaa myös vanha moottoripukki, jolle ei tarvinne tehdä muuta kuin lahon poisto ja palan liimaus. Päätöksen teen venemessujen jälkeen, tiedoksi Oulunsalon Varjakan kylään tämäkin asia.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 08 Helmi 2011 14:53

Vielä tästä Volvon 2,3 koneesta, onko tietoa ja miltä sivustolta sitä löytää, miten tätä
mainittua konetta on marinoitu ja se saakelin kaavelikotelo. Olen nyt käynyt katselemassa noita ruotsalaisia sivustoja, mutten sieltäkään oikein vastausta ole saanut,
Pietarsaaren miehellekin heitin kysymyksen, meneepähän tässä aika näinkin tavaraa työmaalle odotellessa, voisi mennä huonomminkin :-)
Donna 28 8}

Vastaa Viestiin