e10 bensa

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
ari nieminen
Viestit: 146
Liittynyt: 16 Heinä 2008 13:35
Paikkakunta: helsinki

e10 bensa

Viesti Kirjoittaja ari nieminen » 22 Joulu 2010 00:08

Mitenkähän käy Vireen ja wikkejen + muut 2-tahtikoneiden??
Onko tietoo enemmän kellään?http://www.e10bensiini.fi/e10-bensiinin ... _veneisiin

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: e10 bensa

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 22 Joulu 2010 09:51

Eipä tietoa ole, mutta jos noista tiedotteista jotain voisi päätellä..

Näyttäisi siltä, että oletetut ongelmat liittyvät kumiosiin ja veteen. Polttoainejärjestelmän kumiosat voivat jotenkin liueta tai muuten päästää bensassa olevan viinan lävitseen. Se sitten sotkee minkä sotkee.
Toisekseen alkoholiin voi sekoittua kosteutta, eli vettä. Ja vesi ja polttoaine ei yleensä ole hyvä yhdistelmä.

Kolmanneksi on kai niin, että kaksitahtikoneessa voitelu voi mennä lisääntyneen viinan takia (ennen oli 5 %, nt 10%) uusiksi, kun "alkoholi pesee voiteluöljyn pois pinnoilta."

Tuollaisia on jäänyt noita ohjeita lukiessa mieleen. Wickströmissä ei ole kumiosia, paitsi bensaletku ja omassani on pääsuuttimen juuressa o-rengas. Ja voitelu on nelitahtikoneessa muuten hoidettu. Itse aion katsoa keväällä, mikä on halvinta mitä kylän entisestä Essosta saa, ja sillä lähden yrittämään.

Suoraan sanoen tässä bensahommassa on vankka rahastuksen ja "viherpesun" maku. Toisekseen firmojen tiedotus tuntuu olevan sitä, että vastaillaan ihmisten tiedontarpeisiin vaan välttämättömin mitä ns. asiakaslähtöisyys vaatii, pitäen samalla huolta että oma selusta on turvattu korvausvaatimuksilta. Jos jonkun kone sattuisi jostain mystisestä syystä treikkaamaan... Onko tuo 5% muutos nyt niin ratkaiseva? Aiemmin oli 95E:tä täynnä olevassa 24 ltr tankissa 1,2 litraa viinaa, jatkossa sitä on 2.4 litraa. Miksi se aiempi määrä ei ole jo tuntunut missään? Varmaa on vain, että hinta nousee ja alkoholi on energiasisällöltään bensaa heikompi polttoaine.

No, keväällä tiedämme paremmin!

Keimo
Viestit: 40
Liittynyt: 27 Marras 2010 10:28
Paikkakunta: Heinola

Re: e10 bensa

Viesti Kirjoittaja Keimo » 22 Joulu 2010 16:53

Lisätään nyt omaa mutua tietoa odotellessa :)

2-tahtisissa tosiaan ongelmana on alkoholin pesevä vaikutus, se kun on melkoisen hyvä liuotin etenkin rasvalle. Koneen seistessä alkoholi pesee öljykalvon pois ja pinnat pääsevät herkemmin ruostumaan (kampikammiossa laakerit..).

4-tahtisissa tämä pesevä vaikutus kannattaa myös ottaa huomioon. Polttoainejärjestelmässä tähän asti liukenemattomana pysytelleet epäpuhtaudet liukenevat nyt herkemmin -> kannattaa alkuunsa tarkistella/vaihdella suodattimia hiukan tiheämmin jos meinaa E10 siirtyä. Ehkä jopa tavallista huolellisemmin puhdistaa kauden alussa.

Ja sitten on vielä se vesi.. Etanoli suorastaan imee vettä puoleensa. Ja jos vesipitoisuus nousee yli puolen prosentin (E10) alkoholi alkaa erkanemaan bensiinistä. Jaa että järjestelmässä on vedenerotin? No hyvä! Paitsi että alkoholilla korotetaan bensan oktaanilukua -> alkoholivesi erotetaan pois -> bensan oktaaniluku laskee. No kaikki koneet varmaan tuostakaan ole millänsäkään.

Etanolia sisältävän bensan säilyvyys on huonompi, varsinkin juuri tuosta veden keräämisestä johtuen, mutta ymmärtääkseni myös ihan suljetuissa astioissa. Suomessa veneilykausi on sen verran lyhyt, ettei tuosta taida olla harmia. Ainakaan jos sen verran veneilee, että välillä tulee tankattuakin. Ylivuotisten bensojen käyttäminen kai on tähänkin asti ollut vähän riskillä menoa. Ruohonleikkuriin tai johonkin muuhun vähempiarvoiseen sellaiset.

Onko etanolin määrän muutos sitten suuri? 5% -> 10% on tietysti tavallaan aika pieni muutos, mutta toisaalta etanolin määrä tosiaan tuplaantuu. Mutuna voisi sanoa, että sillä ainakin puhdistavana vaikutuksena ja veden keräämisessä on merkitystä. Onhan silläkin jo väliä juoko keskiolutta vai vahvaa olutta, tai peräti viiniä. Kummasti liukenee aivosolut herkemmin siihen vahvempaan :) Tai mistä tälläänen nuori kloppi mitään tietää :-)

Sitten on tietysti vielä tuo tiivisteiden, kumi- ja muoviosien kestävyys. Hyvähän niitä on muutenkin aina silloin tällöin uusia. Ja uusiessa sitten etanolia kestävät tiivisteet tilalle. Mistähän ne etanolia kestävät vaan sitten tunnistaa...

rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02 Maalis 2010 04:32

Re: e10 bensa

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 22 Joulu 2010 17:49

Keimo kirjoitti: Mistähän ne etanolia kestävät vaan sitten tunnistaa...
voisi ainakin kokeilla laittamalla astiaan tuota etanolibensaa ja sinne lillumaan ne osat joiden ei epäile kestävän, vuorokaudessa - parissa luulisi jo jotain tapahtuvan, esim. bensan värjäytyminen jos osa liukeaa...?

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: e10 bensa

Viesti Kirjoittaja pellamo » 22 Joulu 2010 20:47

Ei ne tiivisteet varsinaisesti liukene "viinaan".Ne vaan kovettuu ja menettää sen toimintaan vaadittavan elastisuuden pitkähkössä käytössä.
Jossain vanhoissa "vehkeissä" on jo 5% tavara tehnyt tuhojaan...
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: e10 bensa

Viesti Kirjoittaja ainur » 29 Joulu 2010 13:26

http://www.e10bensiini.com/vaarintankat ... tti_auton/" onclick="window.open(this.href);return false;
Saattaappi paattikin lentää ilmaan.... 8-|
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
mikke1974
Viestit: 101
Liittynyt: 20 Heinä 2006 12:43
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Re: e10 bensa

Viesti Kirjoittaja mikke1974 » 29 Joulu 2010 21:44

ysikasia kehiin vaan..

Mutta onneksi on kupariputket.
Aikainen lintu saa madon mutta vasta toinen hiiri juuston
kuvia

puupiä
Viestit: 77
Liittynyt: 22 Kesä 2006 08:54

Re: e10 bensa

Viesti Kirjoittaja puupiä » 30 Joulu 2010 09:11

[quote="mikke1974"]ysikasia kehiin vaan..

Joskus on tullut tankattua vanhaan 30hv 2T perämoottoriin 'valmista' 2T bensaa (1%) veneasemalta, kun ei ole ollut öljykanisteria erikseen sillä hetkellä. Jatkossa ilmeisesti tämä asemien myymä 2T bensa on tehty E10:stä, eikö? Tuskin sitä 98 2T bensaa saa valittua, vai?

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17

Re: e10 bensa

Viesti Kirjoittaja palonte » 30 Joulu 2010 20:54

Muuten en oikein uskalla aiheesta kommentoida, mutta eikös se ole vain hyvä jos polttoaineeseen karanneet vesihelmet saadaan alkoholin avulla mukaan "liuokseen" ja siten pois järjestelmiin kertymästä. Onhan sitä ennemuinoin autoissakin (muistaako kukaan kaasuttimia ja niiden jäätymistä) käytetty masinolia juurikin tähän tarkoitukseen. Kyllä vesi koneen läpi saa mennä, muttei kertyä pa-järjestelmään.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: e10 bensa

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30 Joulu 2010 21:31

Onhan niitä käytetty mutta pienemmissä määrin kuin 10% seoksina. Tietääkseni nuo alkoholipohjaiset jäänestot yms eivät ole aiheuttaneet ainakaan sellaisia ongelmia kuin nyt pelätään tämän e10 aiheuttavan.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: e10 bensa

Viesti Kirjoittaja Simon » 30 Joulu 2010 21:42

Minusta tuo on hyvä huomio, toki ne määrät eivät olleet kovin suuria, mutta siltikin? Ja kummiletkut kesti. Onkohan tämä nykyinen etanooli jotenkin vahvempaa.
Tosiaan sinolinia, masinolia, mitkä ne merkit olikaan ???

Entisaikaan kun noita polttoaine kokeiluja tehtiin, niin ensitiraukset "sikunat" piti vastenmielisesti heitää pois :P ja nyt sekin olisi polttoainetta 8}

jylhä
Viestit: 35
Liittynyt: 20 Kesä 2010 00:13

Re: e10 bensa

Viesti Kirjoittaja jylhä » 30 Joulu 2010 22:25

Kaasuttimen jäätyminen johtuu ilma kosteudesta, ei bensiinissä olevasta vedestä. Metanoli ainakin käy messinkisten suuttimien päälle speedway pyörien kaasuttimissa, etanoolilla luulis olevan sama vaikutus. Mun mielestäni ja kokemuksesta bensaletkut on ollu huonoja jo erinäisiä vuosia.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: e10 bensa

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30 Joulu 2010 22:45

Niin no onhan se isopropanoli ja etanoli ihan eri ärhäppejä, joten ei kait niiden vaikutusta kummiosiin voi ihan suoraan verrata.

"Kaasuttimen jäätyminen johtuu ilma kosteudesta, ei bensiinissä olevasta vedestä." - Jylhä

Useimmitenhan se on näin ja itse asiassa silloin ei jäädy kaasutin vaan sen kurkku hiukan kapeimman kohdan (kovin virtaus) jälkeen. Ainoa lääke sen sulatukseen on imuilman esilämmitys. Siihen ei viinat auta.
Mutta noilla jäänestoillahan ei suinkaan haeta apua siihen ongelmaan vaan polttoainetankkeihin tiivistyneen veden tuomiin ongelmiin.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Keimo
Viestit: 40
Liittynyt: 27 Marras 2010 10:28
Paikkakunta: Heinola

Re: e10 bensa

Viesti Kirjoittaja Keimo » 01 Tammi 2011 18:49

Niin eikös tenu ennen ollut ihan etanolia sekin, muttakun tenttu-ukot tuppas sitä juomaan, niin piti keksiä juomakelvottomia jäänestoja. Siitä sitten isopropanoli. Tälläisen tarinan olen itsekseni aiheesta kehitellyt :)

Ja mitä tulee kumiosien kestävyyteen.. Kumin lisäaineistakin on joitakin joutunut kiellettyjen listalle aikojen saatossa, mikä saattaa osaltaan olla syynä tiettyjen ominaisuuksien heikkenemiseen. Toisaalta taas markkinatalouden henkeen kuuluu säästää kaikissa mahdollisissa paikoissa, jolloin käytetään halvimpia toistaiseksi kestäviä materiaaleja. Ne kiellettyjä korvaavat sallitut aineet kun on yleensä hinnoissa.

Paljonkos sitä tenua sinne tankkiin bruukattiin lorotella? Litra tenua tankilliseen (valitaan vaikka 50litran tankki) tekee vasta 2%. E10 vastaava suhde kun olisi 5 litraa tenua samaiseen tankilliseen.

Olisiko nyt niin, että kun alkoholia on suhteessa bensaan vähän, se pysy liuenneena vaikka siihen olisi sitoutunut vettä. Mutta jos sitä viinaa onkin sotkettu bensan sekaan paljon, ei se pysykkään siihen liuenneena jos se on vielä imeny itteensä vettä. Ja vesi ja viinahan ne kyllä sekottuu keskenään, onhan sitä seosta saatavilla ihan pilsneristä pirtuun.

Tota vesi-alkoholisekotuksen liukenemista bensaan voi ajatella vaikka kaffikupin äärellä palasokuria kuppiin sekotellessa. Ei sitäkään määräänsä enempää sinne kaffiin liukene, jossain vaiheessa alkaa sokuri kertyä kupin pohjalle. ;-) Ja sivuhuomautuksena mainittakoon, että sitä sokeria kyllä liukenee niin monta palaa, ettei kannata ruveta kokeilemaan.. ainakaan jos meinaa sen kaffin vielä juoda :-)

Ja mitä tuohon huoltsikan valmiiseen 2-tahtisekotukseen tulee, niin aika hullunkuriselta se tuntuisi, jos sen E10-laatuun tekisivät. Kun samaan aikaan varoitellaan, että kakstahtisissa uusi polttoaine pesee laakerit öljystä. Mutta mene ja tiedä, pitää varmaan kysäistä joku kerta jos muistaa.

Niin ja hyvää alkanutta vuotta vaan jokahittelle!

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: e10 bensa

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 01 Tammi 2011 19:16

"Ja mitä tulee kumiosien kestävyyteen.. Kumin lisäaineistakin on joitakin joutunut kiellettyjen listalle aikojen saatossa, mikä saattaa osaltaan olla syynä tiettyjen ominaisuuksien heikkenemiseen." - Keimo

Kumiosien kestävyyteen vaikuttaa käsittääkseni ratkaisevasti myös otsonin määrä ilmassa ja senkin myötä kumin ainesosien on jouduttu muuttamana vuosien saatossa.

Ja kieltämättä myös tarvikkeiden hinta vaikuttaa mitä sinne konepellin tai konekopan alle laitetaan. Muistelisin aika vasta uutisoidun että 20t€ euron (av 0%) osien kustannukset ilman palkkakuluja voi olla korkeintaan n 2500€ per ajoneuvo jotta niitä pystytään tuottamaan kannattavasti. On siinä inginööreillä miettimistä mitä osia ruuvataan paikoilleen eikä ne aina varmasti ole kovin laadukkaista tuonkaan hintaisessa autossa.
Ilmankos samaa autoa valmistetaan monella tuotemerkillä ja joku Mesen kokoaminen viedään osittain Venäjälle ja osia tehdään Malesiassa tai Toyotan moottoreista suuri osa tehdään Puolassa...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin