Nyt se Bemari sitten teki sen!

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Nyt se Bemari sitten teki sen!

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 27 Loka 2009 20:55

Olin tässä posket hehkuen aikeissa laittaa bemarin entistä ehommaksi talven aikana, ja kyselinkin hoonaus ym. neuvoa-kiitos vaan vastauksista! Huomasin kuitenkin pienen halkeaman kannen reunassa ja kiikutin koko roskan pajalle. Nyt näyttääkin vähän siltä että vaikka siinä oli glykolijäähdytys, niin d12 on maineensa mukainen :-( ja jos kansi ei vielä vuoda, niin ainakin kohta vuotaa. Halkeama on siis suuttimen kammion ja vesitilan välissä ja se jää kuparitiivisteen alle melkein kokonaan. Mitä raati sanoo-onko se sitä myöten selvä vai voisiko homma vielä pitää? Viime kesänä rupesi öljyä ilmestymään glykolin joukkoon, mutta ilmeisesti kannentiivistekin oli vuotanut. Ajattelin läntätä kokoomisvaiheessa chemical metallia halkeamaan ja kattella ensi kesän hommaa.

ps. Jos jollain on nurkissa turhanpanttina joku puupurkkariin sopiva mosa 7-20 hp, niin saa tarjota. Projektikin käy, jos siihen saa osia jostain. Ei ole pakko olla dieseli.
T:P

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Re: Nyt se Bemari sitten teki sen!

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 28 Loka 2009 09:46

Selviäiskö se vuoto jos koeponnistaisi kannen jossain dieseli pajassa?
Nukkuis paremmin sen tiedon jälkeen ;-)

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Nyt se Bemari sitten teki sen!

Viesti Kirjoittaja ainur » 28 Loka 2009 21:00

Moottorikoneistamot osaa varmaan neuvoa mitä kantsii tehdä :)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Re: Nyt se Bemari sitten teki sen!

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 27 Joulu 2010 20:42

Ajelin viime kesän Wonder weldillä tiivistetyllä kannella, se pelasi oikein hyvin, mutta enpä usko että näiden pakkasten jälkeen on enään tiivis. Nyt olisi UUSI sylinterinkansi löytynyt Tellukselta, ja Espoon veneosasta tarjottiin sitä suolaiseen hintaan-1500e 8o Onko mielestänne mitään järkeä investoida mokomaan koneeseen tommoista summaa? (lienee turha kysymys) Sinänsä sen muut osat lienee vahvaa tekoa, mutta... halkeileeko noi kannet vaikka olisi alusta asti glykolijäähdytys?
Koneenvaihto ei oikein myöskään innosta, ja toi 10hp on ihan ok. apukoneelle.
T;P

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Nyt se Bemari sitten teki sen!

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27 Joulu 2010 21:32

Ainakin ne neljä, 2x10hp,45 ja 165hp, bemaria mihin olen törmännyt ovat olleet enemmän tai vähemmän kansiongelmaisia. Ongelma tosin voi olla käytössä eli pysähdyttäessä ei tasata tarpeeksi pitkällä tyhjäkäynnillä kannen/kansien lämpötiloja - autopuolella tämä ainakin on auttanut mm. 2,2l mazdoissa ja -80 luvun kutosvolvoissa ja -volkkareissa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Re: Nyt se Bemari sitten teki sen!

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 28 Joulu 2010 13:07

OK! -Hyvä tietää. Entäs se 1500e -Onko järkeä?

stresspill
Viestit: 156
Liittynyt: 19 Touko 2006 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nyt se Bemari sitten teki sen!

Viesti Kirjoittaja stresspill » 28 Joulu 2010 14:23

Eikai ne kannet tosta vaan halkeile, eiköhän se ole pidemmän suolakylvyn syy seurausta. Hinta kannesta on toki posketon, mutta muita varaosia saakin sitten edullisesti muista kansivikaisista yksilöistä (esim minulta :D) Loppujen lopuksi pääsee kuitenkin halvemmalla, kuin kokonaan uuteen koneeseen investoimalla. 1500€ on kuites veneen omistamisessa vielä melko pieni kertainvestointi.

Kysys muuten kantta tuolta Hatz-dieseliltä, jos veneosalla on uusi kansi, niin luulis semmoisen löytyvän Hatziltakin.
Ja jos pakosarja on kunnossa (senkin saa vielä uutena Saksasta samoihin hintoihin) tuolla saisi koneeseen varmasti 20 vuotta lisää käyttöikää.

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
Paikkakunta: porvoo

Re: Nyt se Bemari sitten teki sen!

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 28 Joulu 2010 20:38

en kyllä uhraisi rahaa yhtään tuohon. eihän se uutenakaan maksanut 1500€ kun ne möi tosi halvalla pois viimiset romut. käy tapimer oy katsomassa niiten pikku merikonetta. menee suoraan bmw tilalle ja hinta 3200€ se on uusi .
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Nyt se Bemari sitten teki sen!

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 28 Joulu 2010 22:07

Kyllä ne vaan halkeilee...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Re: Nyt se Bemari sitten teki sen!

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 29 Joulu 2010 01:16

Uskotaan, uskotaan! |+|
Ostan sen Nannin tai vastaavan sitten jos ja kun nykyinen kansi sanoutuu irti.
Hyvää loppuvuotta!

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Nyt se Bemari sitten teki sen!

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 08 Maalis 2011 21:33

Tuli yksi Bemari vastaan D 190 tarkemmin sanotuna; siinä olisi kaikki lauhduttimet ja kytkinkin vielä valmiina ja ollut ns. puolilikuvassa veneessä Koneremonttia on tehty. Mikä paikka näissä tarkalleen sanottuna laukeaa ja paljonko ne kestää korjauksen jälkeen ajoa.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Nyt se Bemari sitten teki sen!

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 09 Maalis 2011 11:35

Kannet. Kestävät takuuvarmasti ainakin yhden ajokerran ja koneen jäähtymisen - no ei nyt (ehkä) sentään mutta minä kyllä pysyisin mahdollisimman kaukana bemareista - varsinkin käytetyistä ja "remontoiduista".
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Re: Nyt se Bemari sitten teki sen!

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 10 Maalis 2011 10:49

AMEN brother!

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Nyt se Bemari sitten teki sen!

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 15 Maalis 2011 19:24

Unohdetaan se veljet.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Re: Nyt se Bemari sitten teki sen!

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 15 Maalis 2011 23:16

Hallelujah!

Vastaa Viestiin