Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Donna 28

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 23 Syys 2010 21:13

Katselin tämän jutusteluni sivuhistoriaa ja totesin, etten paljoa ole saanut aikaiseksi 25.2. - 1.3. kuluvaa vuotta jälkeen - sellaista rapsuttelua ja pudistelua. Saapas näkee, miten tänä talvena käy. Nyt olen kuitenkin virittänyt kattoon liesituulettimen, vielä kun saisi aikaiseksi
putken siitä alas, niin lämmötkin alkaisivat pysymään betonin pinnassa toisella tavalla kuin viime talvena - aivan kuin nimimerkki Matti sen todisti. 8o Täytyyhän olosuhteitakin parannella, jotta siellä veneen alla viihtyisi paremmin ???
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26 Syys 2010 22:05

Veli-Matti listasi tulevia töitään DT:n parissa. Lista oli lyhyt, pr..le. En nyt viitsi omia töitäni edes listata, ne voi katsoa viime syksyn osiosta, ei se siitä monellakaan hommalla ole vähentynyt. Aikataulua olen venytellyt aina kun aikaisempi vihon viimeinen takaraja on jäänyt taakse ;-). Nyt ajattelin katsoa samoin tein kaksi talvea, ennen kuin alan itkemään valmistumista 8\ 8o
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 26 Syys 2010 22:09

No onhan tuota ollut listaa mitä melkoisesti parina viime talvena on tullut tehtyä mutta kyllä se siitä on kieltämättä lyhentynyt tai jos ei lyhentynyt niin ainakin isommat on tullut tehtyä.

Ei millään pahalla Donna mutta kieltämättä tuo otsikko "Donna nousee siivilleen" saa minut säännöllisesti hymyilemään ja tarkistamaan joko Donnan sulkasato alkaa olemaan pikkuhiljaa ohi ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 28 Syys 2010 10:49

Eihän tämä niin vakavaa ole, etteikö sulkasadolle voisi hymyillä Veli-Matti !!! Tuskin se on koskaan ohi, aina tulee jotain uutta mietiskeltävää "Donna nousee siivilleen -osiossa".
;-) Niin kuin olen aikaisemminkin todennut, työt haittaavat merkittävästi harrastuksia ja
kun nyt sen puolen listaa katselee, niin eipä ole syksyllä juurikaan mahdollisuuksia äheltää Donnan kimpussa, tietysti jotain pientä, kunhan nyt ensin saisi Koitonkin kunnialla ylös vedestä ja muutenkin veneilykauden loppumaan. Hiton kylmä alkaa olla merelläkin liikkua ja se panee miettimään, josko veneen saisi nostettua nyt ajallaan pois,
niin saisi ne mahdolliset näkitkin pohjasta pesemällä. Mutta alkuperäiseen aiheeseen palatakseni, kyllä se sieltä nousee, ei ehkä niin nopeasti, mutta ajan kanssa kuitenkin, ehkä otsikointini oli vähän suureellinen, itseänikin pääasiassa hymyilyttää :) :) :)
Odotukseni olivat alussa toisenlaiset, sillä uskoin pystyväni nopeampaan toimintaan ja ehkä käsitykseni omista taidoistakin olivat kohtuuttomat. "Donna nousee siivilleen" on myös tavallaan lokikirja tai päiväkirja siitä mitä on tullut tehtyä ja mitä on jäänyt tekemättä. Helpompaa kannaltani olisi varmasti unohtaa omalta osaltani koko juttu ja
panna vene rahtina pohjoisen suuntaan ja sanoa tehkää se pois, muttei siihenkään sisu
oikein anna periksi !!! . Tevisun ratkaisu tuntuu näin jälkikäteen ajateltuna hyvältä, vaikka hänkin on tuskaillut rivienvälistä luettuna oman veneensä valmistumista - mutta uskoakseni silläkin puolella kaikki on hyvin. :)

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 29 Syys 2010 20:25

Tänään tupakkatauoilla olen taas katsellut venettä sillä silmällä ja tullut johtopäätökseen, että tehdään kuitenkin siitä ulkoisesti entisen kaltainen, jotta vanhat osat voidaan käyttää ja jotta tulee tekemisen meininki päälle. Tässä siis huvitusta tarpeeksi. :)) Sillä eihän se valmistu ikinä jos kaikki osat tehdään uusiksi ;-) !!!

Simon

Viesti Kirjoittaja Simon » 29 Syys 2010 21:06

Nyt sulla on tekemisen meininki, ja teet sen veneen alkuperäiseen kuosiin, etkä muuttele tai uudista mitään.
Sinullahan on salonkivene ja salonkivene onkin sellainen vene, ettei niitä näilläseutuvin kovin monta löydy, joten päätöksesi on "puuvenehistoriallisestikkin" merkittävä 8|

Enkä kirjoita yhtään lausetta tähän osioon , jos perut tuon päätöksesi 8|

Terv. Simon

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 30 Syys 2010 17:41

Enpä minä sitä peru, minullakakin alkaa tulla taas tsemppi päälle. Ajattelin siten asiaa, että ne palvelut, joita aiemmin ajattelin veneeseeni, on kyllä saatavissa suhteellisen lyhyiden päivämatkojen päässä vähän jokaiselta ankkuripaikalta (sanoo vaimo sitten mitä tahansa ;-) ), eikä sinne veneeseen, vaikka olisi vähän isompikin, saunaa saa ja toisaalta tykkään olla muiden kanssa "juoruilemassa" samassa saunassa !!! Ja vaikka en näistä ns. karavaanari paikoista pidäkkään, käyn niissä saunan vuoksi. Tosin on niitä muitakin salonkiveneitä työn alla, nimimerkillä Lampila, hänellä on vähän isompi, olen käynyt pariin otteeseen katsomassakin. Se vene on Kotkassa. Lampilallakin on tekemisen meininki ja hyvä - hän on paljon pidemmällä kuin minä.

Lampila

Viesti Kirjoittaja Lampila » 08 Loka 2010 09:39

Et usko kuinka muotopuoli vene on ollut. Nyt on molemmat partaat korjattua ja muoto saatu lähelle alkuperäistä. Perästä kun kattelee niin kyllä silmä lepää. Fiilistelin tossa pari viikkoa sitten. Hioin ja kyllästelin perälaudan, kun viime talvena hiotut kohdat otti vähän homepilkkuja. Kyllästäminen on ehkä hienointa mahonkiveneen kunnostamisessa. Tumma hipiä kun alkaa puskea esiin niin hymyilyttämään se laittaa.
- Pohjalla on paremmin -

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 09 Loka 2010 07:35

Itse en ole vielä kyllästänyt mitään, tosin koko runko on puhtaalla puupinnalla ollut jo kohta kaksi vuotta. Kyllästys aineita olen hankkinut noin 50 litraa Owaa. Olen sopinut kauppiaan kanssa, että sitten kun kyllästys iskee päälle, hän tuo riittävästi Owaa ja mikä ei imeydy, voin palauttaa täysinä astioina. Tummaa mahonkia minäkin olen nähnyt kyljessä neliösentin verran sormenpäällä kostutettuani veneen kylkeen. Mutta muuten olen viettänyt hiljaiseloa tällä rintamalla aiemmin kertomistani syistä - ai niin, olinhan minä Dyanellani viime viikonloppuna Möötissä Vääksyssä. :)
Donna 28

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 19 Loka 2010 20:30

Nyt on sitten suunnitelma olemassa. Vene otetaan pois pukkien päältä ja lasketaan alas trailerille, jotta takana oleva vene pääsee lähes kolmivuotisesta pannasta pois. Kun se on sieltä heivattu pois, työnnetään Donna taas sisään ja nostetaan se n. metrin korkeuteen kölinsuuntaisesti tukien, jotta laudoitus pääsee alkamaan. Olen uskotellut itselleni, ettei se niin vaikeata ole. Että siitäpä sitten... 8} ???
Donna 28

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 22 Loka 2010 21:27

Milloinkahan aloin kirjoittamaan pohjan laudoituksen aloittamisesta - varmaan heti tämän palstani aloituksesta. ;-) Jape kävi katsomassa tuossa muutama päivä sitten Donnaa ja sanoi, ettei kuvista oikein saanut käsitystä, millaisesta veneestä on kyse. Otti muutaman kuvan, en tiedä näyttääkö ne sen selventävimmiltä. Jo mietin, kun laudoituksesta oli puhe tuossa alussa, josko sittenkin siirtäisi venettä sen ajaksi vähän pohjoisempaan. Tosin herra J.
valitteli myös kiireitään kolmen projektinsa tiimoilta. No, ensi tai joulukuu viimeistään selventää ajatukset ja tekemiset. 8o

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 29 Loka 2010 14:40

Väliaikatieto, traileri on kaivettu esiin ja Donna lasketaan ensi vikkolla sen päälle, työnnetään ulos ja uudelleen sisään, kunhan takana oleva vene on ensin otettu pois.
Sitten sisään työnnön jälkeen vene nostetaan ratapölkkyjen päälle kölin varaan n. metrin korkeuteen, laidat tuetaan seiniin ja ruetaan laudoittamaan pohjaa. Tuloksia pitäisi olla näkyvissä tammikuun puolella, josta myös yritän tänne kuvia saada. Siis olen ottanut tänään taas kerran itseäni niskasta kiinni. ;-) Oviaukko on siivottu tavarasta, jotta traileri mahtuisi sisään. Traileriin on vaihdettu sisäkumit pyöriin sattuneesta syystä.

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 29 Loka 2010 16:01

No perskele, kyllä se siitä!!!!!
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 03 Marras 2010 07:37

Niinpä, niin. Tämän tulevan talven töiksi en kuvittele muuta kuin pohjalaudoituksen teon ja jos jotain muut ehdin, se on pelkkää plussaa.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 04 Marras 2010 19:37

Tarvitsisin parin kolmen laudan verran hondurasmahonkia Donnan kylkiin vesilinjaan eteen.
Tarve on noin 20 m. Muuttei sitä saa ainakaan Seppälästä. Siis onko tietoa tai olisiko jollakin nurkissa. Tiukanpaikan tullen selviän puolellakin tuosta määrästä, sillä takana lauta menee jo alle vesilinjan.
Donna 28 ???

Vastaa Viestiin