Äänenvaimennin märkään pakoputkeen
-
- Viestit: 81
- Liittynyt: 12 Kesä 2003 13:01
Äänenvaimennin märkään pakoputkeen
Moro kollegat,
Olen uusimassa pakoputkea huvialukseen ja siinä yhteydessä tuli taas äänenvaimennin mieleen. Iineksessä ei ole aiemmin ollut äänenvaimenninta. Fordin raaka voima kuuluu. Toki myöskin tuntuu menossa. Pilssi on niin ahdas että hyvä kun sinne mahtuu pakoputki ja potkuriakseli. Mikään standardi vaimennin ei tunnu sopivan. Polttoainetankki on perässä ja sen alla/takana saattaisi olla riittävästi tilaa. Mutta äänenvaimennin kai pitäisi tyhjentää talveksi vedestä mikä tässä edellyttäisi polttoainetankin irrottamista joka syksy. Mutta miten olette ratkoneet tätä kysymystä omissa pellinkiläisissänne. Tehneet / teettäneet jotain pilssin kokoisia / muotoisia vaimentimia? Vai annatteko pakoputken suloäänien solista valtoimenaan?
Olen uusimassa pakoputkea huvialukseen ja siinä yhteydessä tuli taas äänenvaimennin mieleen. Iineksessä ei ole aiemmin ollut äänenvaimenninta. Fordin raaka voima kuuluu. Toki myöskin tuntuu menossa. Pilssi on niin ahdas että hyvä kun sinne mahtuu pakoputki ja potkuriakseli. Mikään standardi vaimennin ei tunnu sopivan. Polttoainetankki on perässä ja sen alla/takana saattaisi olla riittävästi tilaa. Mutta äänenvaimennin kai pitäisi tyhjentää talveksi vedestä mikä tässä edellyttäisi polttoainetankin irrottamista joka syksy. Mutta miten olette ratkoneet tätä kysymystä omissa pellinkiläisissänne. Tehneet / teettäneet jotain pilssin kokoisia / muotoisia vaimentimia? Vai annatteko pakoputken suloäänien solista valtoimenaan?
Viimeksi muokannut Vieras, 15 Marras 2010 20:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Otsikko muutettu
Syy: Otsikko muutettu
Hannu
-
- Viestit: 83
- Liittynyt: 12 Touko 2005 15:18
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Pellinkiläisten omistajat huom!
Eikös siihen riitä se, että ajaa syksyllä glykolit merivesipuolelle eli samalla myös pakoputkeen ja äänenvaimentimeen? Meillä on summalaisen pilssissä lepäävä vaimennin pysynyt näin ehjänä jo monta talvea.
Mikko
Mikko
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Pellinkiläisten omistajat huom!
Kannattaa varmastikin vaihtaa moottorin kumityynyt (mikäli niitä edes on) ja etsiä sitä kautta äänenvaimennusta. Itellä voortti täristää niin maan perkeleesti ja kumityynyt lähtevät keväällä vaihtoon. Kyllä sieltä pakarinkin kautta jotain mölyä kuuluu mutta eihän fiskari nyt täysin äänetön saa olla:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35
Re: Pellinkiläisten omistajat huom!
Kyllä mä pistäisin äänenvaimentimen! Useammin ollu niin, että sen laiton jälkeen vasta huomaa, että perskele hiljeni ääni
E mare libertas
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Re: Pellinkiläisten omistajat huom!
Tee ite pönttö, esim 150-200mm rosteriputki pit. 300, laipat päihin, tulo kylkeen toiseen päähän, lähtö toisen pään vastapuolelta. Tulo ja lähtö voi olla 90ast toisistaan. Tulo ja lähtö voi olla myös yläreunassa, kun laittaa levyn väliin, joka tappaa ääntä. Pönttö pystyyn tankin taakse, kun ajat glykoolit koneeseen, pöräytät koneella liki täydet 3 sek. ja sammutat. Siinä se. Piirsin periaatteen, voi modifioida oman pään mukaan.
http://kuvablogi.com/nayta/2834169/" onclick="window.open(this.href);return false;

-
- Viestit: 271
- Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36
Re: Pellinkiläisten omistajat huom!
Moro.
Pistä pönttö vaan sinne tankin taa/alle eli perään. ja tosiaan glykoliahan sinne menee kun pyöräytät konetta syksyllä.
Ja pakoletkua pitäs löytyä ainakin korjakumista, bilteeman vastapäätä, jos viel tarvis on.
Pistä pönttö vaan sinne tankin taa/alle eli perään. ja tosiaan glykoliahan sinne menee kun pyöräytät konetta syksyllä.
Ja pakoletkua pitäs löytyä ainakin korjakumista, bilteeman vastapäätä, jos viel tarvis on.
-
- Viestit: 81
- Liittynyt: 12 Kesä 2003 13:01
Re: Pellinkiläisten omistajat huom!
Suurkiitos kaikille vastanneille ja Bonitolle erityiskiitos piirroksesta. Äänestystulos oli aika selvästi vaimentimen puolesta. Katsotaan saanko pläkkärin ryhtymään töihin...yksi juttu vielä mietityttää.
Toi glykoli sinne pönttöön....viittaan tässä toiseen viestiketjuun glykolin myrkyllisyydestä. Kun se vaimennin asettuu sinne polttoainetankin taakse ja alle niin taidan värkkäillä siihen hanalla varustetun tyhjennysputken että vaimentimen saa helposti tyhjäksi vedestä ilman glykolia....meinaan, että Iineksen tapauksessa ne glykolit menisi kuitenkin keväällä ensi käynnistyksen myötä järveen.
Toi glykoli sinne pönttöön....viittaan tässä toiseen viestiketjuun glykolin myrkyllisyydestä. Kun se vaimennin asettuu sinne polttoainetankin taakse ja alle niin taidan värkkäillä siihen hanalla varustetun tyhjennysputken että vaimentimen saa helposti tyhjäksi vedestä ilman glykolia....meinaan, että Iineksen tapauksessa ne glykolit menisi kuitenkin keväällä ensi käynnistyksen myötä järveen.
Hannu
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Pellinkiläisten omistajat huom!
Komppaan Hannutah:ia - miksi ihmeessä sinne pakariin pitäisi ajaa glykolia oli se myrkyllistä (sitä se todella on!) tai sitten ei?
Pakarin voi käyttää kuivaksi maissa jos pelkää sen jäätymistä ja laittaa raakavesipuolen täyteen pakkasnestettä ihan vaan kaatamalla poisto- ja imuletkun ollessa nostettuna koneen sivuille. Silloin sen saa keväällä 99,9% talteen uusiokäyttöä varten eikä vesistöihin puhumattakaan telakointialueesta mene pisaraa kahta enempää
Pakarin voi käyttää kuivaksi maissa jos pelkää sen jäätymistä ja laittaa raakavesipuolen täyteen pakkasnestettä ihan vaan kaatamalla poisto- ja imuletkun ollessa nostettuna koneen sivuille. Silloin sen saa keväällä 99,9% talteen uusiokäyttöä varten eikä vesistöihin puhumattakaan telakointialueesta mene pisaraa kahta enempää
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Pellinkiläisten omistajat huom!
Pitää pistää oma lusikka soppaan...
Aikaisemman vaimentimen tarvikkeilla voisi tehdä myös seuraavan kontruktion jolloin
äänenpainon vaimennusteho olisi ( ripsivärimainoksiin vedoten ) 300 % tehokkaampi..

Aikaisemman vaimentimen tarvikkeilla voisi tehdä myös seuraavan kontruktion jolloin
äänenpainon vaimennusteho olisi ( ripsivärimainoksiin vedoten ) 300 % tehokkaampi..


Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Re: Pellinkiläisten omistajat huom!
Glygolia en ole laittanut yhtenäkään vuonna raakavesipuoleen, pakoputki on sen kestänyt joka vuosi, myös viime vuoden kovissa pakkasissa, ei ole tullut moinen ajatus edes mieleen.
Donna 28
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
-
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35
Re: Pellinkiläisten omistajat huom!
Niin sehän riippuu ihan vaimentimen rakenteesta jääkö sinne vettä ja rikkooko se mitään jäätyessään. Mulla on vaimentimessa hana, josta saa laskettua viimeiset tipat pois..
tai no ainahan sinne jotain jää, mutta ei kumminkaan ihan täyteen. Kyllähän jotkut irroittavat vielä pakoputken letkunkin koneen päästä..
tai no ainahan sinne jotain jää, mutta ei kumminkaan ihan täyteen. Kyllähän jotkut irroittavat vielä pakoputken letkunkin koneen päästä..
E mare libertas
-
- Viestit: 81
- Liittynyt: 12 Kesä 2003 13:01
Re: Pellinkiläisten omistajat huom!
Morjensta taas ja vielä saman aiheen kimpussa..... ?
Auttakaa hyvät veljet ennenkuin aivo vinksahtaa....mikä merkitys vaimennin pöntön mitoilla on vaimennukseen? Huvialuksessa kirmaa 74 virmaa hepoa ja pakoputken pituus on 4,6 metriä (sisämitta 63 mm). Löysin pilssistä paikan johon mahtuisi 34 cm pituinen (kork 10 cm ja lev 23 cm) pönttö vaakatasossa kohtaan, jossa putki alkaa sen jälkeen nousta kohti ulosmenoaukkoa. Onkos se niin, että mitä isompi pönttö sen enemmän vaimentaa vai miten se menee
Jos on noin niin kannattaako noilla mitoilla edes yrittää hillitä noiden 74 virman hevosen hirnuntaa.
Toinen pohdinta liittyy sitten siihen, että kun Boniton kuvassa tuloputki on ylhäällä ja lähtö alhaalla ja Notrealilla päinvastoin niin kumpaan ratkaisuun pitäisi pyrkiä. Itsestä tuntuu että mitä täydempänä pönttö on vettä sen parempi vaimennus (= Notrealin piirros). Kolmas pohdinta on sitten jatkoa....syntyykö tästä jokin paluuvesi ongelma koneen sammutuksen yhteydessä jos pöntöstä lähtö on ylhäällä ja tulo pönttöön alhaalla jolloin pönttö tyhjenee aina sammuttaessa takaisin kohti konetta ( siis vaatisi jonkin takaisin virtausta estävän venttiilin).
Auttakaa hyvät veljet ennenkuin aivo vinksahtaa....mikä merkitys vaimennin pöntön mitoilla on vaimennukseen? Huvialuksessa kirmaa 74 virmaa hepoa ja pakoputken pituus on 4,6 metriä (sisämitta 63 mm). Löysin pilssistä paikan johon mahtuisi 34 cm pituinen (kork 10 cm ja lev 23 cm) pönttö vaakatasossa kohtaan, jossa putki alkaa sen jälkeen nousta kohti ulosmenoaukkoa. Onkos se niin, että mitä isompi pönttö sen enemmän vaimentaa vai miten se menee


Jos on noin niin kannattaako noilla mitoilla edes yrittää hillitä noiden 74 virman hevosen hirnuntaa.
Toinen pohdinta liittyy sitten siihen, että kun Boniton kuvassa tuloputki on ylhäällä ja lähtö alhaalla ja Notrealilla päinvastoin niin kumpaan ratkaisuun pitäisi pyrkiä. Itsestä tuntuu että mitä täydempänä pönttö on vettä sen parempi vaimennus (= Notrealin piirros). Kolmas pohdinta on sitten jatkoa....syntyykö tästä jokin paluuvesi ongelma koneen sammutuksen yhteydessä jos pöntöstä lähtö on ylhäällä ja tulo pönttöön alhaalla jolloin pönttö tyhjenee aina sammuttaessa takaisin kohti konetta ( siis vaatisi jonkin takaisin virtausta estävän venttiilin).
Hannu
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Äänenvaimennin märkään pakoputkeen
Tuunasin vähän tuota vaimenninkuvaa....
Nyt ei paluuvirtauksesta ole pelkoa, jos sitä nyt oli alunperinkään,
eihän siellä tilavuudeltaan paljoa vettä ole moottorin käydessä.
Alempi kammio on vaimennin ja ylempi vesilukko ( joka myös vaimentaa äänipainetta ).

Nyt ei paluuvirtauksesta ole pelkoa, jos sitä nyt oli alunperinkään,
eihän siellä tilavuudeltaan paljoa vettä ole moottorin käydessä.
Alempi kammio on vaimennin ja ylempi vesilukko ( joka myös vaimentaa äänipainetta ).

Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Re: Äänenvaimennin märkään pakoputkeen
Tuo mun piirrokseni oli suoraan rakentamastani teräspaatista, jonka kanssa ajoin vielä pitkään, kun muut veneilijät olivat jo nypänneet paattinsa ylös. Pakkasten tultua jouduin joka kerta tyhjentämään merivesipuolen, siihen käytin 12V paineilma kompuraa. Sen jälkeen pyöräytin moottoria Jabscon tyhjentämiseksi, annoin kierroksia sen verran, että melkein koko kumiputki tyhjeni vedestä, kaikki vesi mikä meni pönttöön asti, ei enää palannut putkeen. Pönttö oli ylempänä kuin pakosarja. Enkä koskaan kesäaikanakaan todennut veden menneen takaisin moottoriin asti, vaikka veden tuotto oli 3/4":n Jabscosta, pakoputki oli 90mm, joka vaikuttanee myös asiaan. Koko 14 v. aikana jouduin vaihtamaan yhden kumisiiven Jabscoon, siihen aikaan kumi oli vielä kumia, jonka Volvo on nykyään hylännyt, että maailma pelastuu. Tuota Notikan piirtämää versiota ei ole suunniteltu talviajoon, ilman tyhjennys mahdollisuutta
- ainur
- Viestit: 652
- Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Äänenvaimennin märkään pakoputkeen
Putken pään kun työntää veteen, niin vaimentaa aika tehokkaasti...Ittekin "putsaan" putken syksyllä tyyliin, siipipyörä pois ja kone käyntiin. Sitä ennen tietysti öljyjen ja suotimen vaihto.
Mulla oli viimekesänä eka kertaa Vetuksen pieni vaimennin putkessa. Eipä paljoo vaikutusta pörinään...
Mulla oli viimekesänä eka kertaa Vetuksen pieni vaimennin putkessa. Eipä paljoo vaikutusta pörinään...
onhan se päivä vielä huomennakin...
Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;
Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;