Tapahtui pieni haveri tänään: kone kävi tyhjäkäyntiä ja lakkasi käymästä muutaman yskäisyn jälkeen. Tutkittuani tilannetta ja sakkakuppi oli täynnä vettä eli kone on imassut vettä sisäänsä.
Miten nyt pitää toimia? Sakka kupin olen tyhjentänyt ja seuraavaksi vaihdetaan polttoaine suodatin? Pitääkö polttoainejärjestelmän osalta sylinteri ilmata? Miten tämä tapahtuu?
Yanmar 2GM hörppäsi vettä
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Re: Yanmar 2GM hörppäsi vettä
Nyt olis ensisijaisen tärkeää saada moottori käyntiin eli suuttimet pois(että menee paremmin startilla ympäri) syöttöputket pois ja puhallat tyhjäksi, käsipumpulla uudet polttoaineet syöttöpumpulle ja sitten startilla ympäri, kunnes syöttöputkista tulee dieseliä, sitten suuttimet putkien päähän kun sitten suuttimet sumuttavat dieseliä eikä vettä, sitten vaan suuttimet paikoilleen ja moottori käyntiin. Jos ei heti lähde, voi ruiskuttaa lääkemittaruiskulla muutaman millilitran kamfertti tippoja ilmanpuhdistajaan, tipat ovat parempia kuin starttipilotti eivät ole niin äkäistä eetteriä, hyvä käynnistys apu, jokaisella dieseliä käyttävällä pitäisi olla kamferttia mukana autossa tai veneessä, hätätilassa pilottikin käy, mutta käyntiin pitäisi saada heti, vesi pilaa syöttöpumpun ja suuttimet, viikon päästä vahinko on jo tapahtunut
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Re: Yanmar 2GM hörppäsi vettä
Tuo on mielestäni hyvä ohje ja tosiaan ei kannata viivytellä. Toinen asia on sitten selvittää, mistä tuo vesi on päässyt polttoaineen sekaan ja varmistua, ettei moinen homma uusiudu.
- palonte
- Viestit: 194
- Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17
Re: Yanmar 2GM hörppäsi vettä
Nyt taisi bonito ymmärtää vian kuvauksesta että kone olisi hörpännyt vettä sylintereihin, kun neuvoi ottamaan suuttimet pois. Yanmarinissa on puolipuristin, jolla saa venttiilit kantamaan ja siten voi helpottaa koneen tyhjänä pyörittämistä. Suuttimia ei tulisi ottaa turhaan irti ja jos otetaan, tulisi niiden tiivisteet uusia ja muistaa laittaa suuttimet takaisin oikeaan momenttiin.
Eli vesi pois putkistoista (ja tankista), suodattimet kuntoon ja sitten suutinputket irti tai löysälle suuttimen päästä ja piiiiiiitkä veivaus, jota tosiaan kannattaa helpottaa poistamalla koneen puristukset (sillä puolipuristajalla) ja kun putkista tulee tasaisen rytmikkäästi pelkkää polttoainetta, putket kiinni ja kone käyntiin. Pumpussa ja suuttimissa ei tosiaankaan saa seisottaa vettä yhtään enpiä aikoja kun on pakko joten asiassa tuulee kiirehtiä.
Koko tarina olisikin ollut erilainen jos kone olisi hörpännyt vettä eikä vain polttoainesydeemit.
Eli vesi pois putkistoista (ja tankista), suodattimet kuntoon ja sitten suutinputket irti tai löysälle suuttimen päästä ja piiiiiiitkä veivaus, jota tosiaan kannattaa helpottaa poistamalla koneen puristukset (sillä puolipuristajalla) ja kun putkista tulee tasaisen rytmikkäästi pelkkää polttoainetta, putket kiinni ja kone käyntiin. Pumpussa ja suuttimissa ei tosiaankaan saa seisottaa vettä yhtään enpiä aikoja kun on pakko joten asiassa tuulee kiirehtiä.
Koko tarina olisikin ollut erilainen jos kone olisi hörpännyt vettä eikä vain polttoainesydeemit.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata
-
- Viestit: 175
- Liittynyt: 02 Maalis 2010 04:32
Re: Yanmar 2GM hörppäsi vettä
kyllä bonito ymmärsi oikein, ja antoi hyvät neuvot.