Potkuriakselin halkaisija

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
ijp

Viesti Kirjoittaja ijp » 03 Elo 2008 19:56

Pellis kirjoitti:http://virtual.vtt.fi/virtual/proj3/tyo ... uku_23.htm

Ohessa työveneohjeiston mukainen mitoituskaava. Muutakin asennusohjetta piisaa työohjeiksi.
Tuossa ohjeistossa esitetyssä kaavassa on mun mielestä jokin puute tai virhe . Kaava ei huomioi lainkaan akselin materiaalia. Jäljempänä on tosin annettu arvoja vakiolle k eri materiaaleille. Vakio k ei kuitenkaan esiinny kaavassa mitenkään.
Ilkka

riskila

Tukiväli

Viesti Kirjoittaja riskila » 03 Elo 2008 21:19

Laakereiden tukiväli määräytyy värähtelyiden mukaan, eikä siihen vaikuta akselin aine sillä kaikilla teräksillä myös ruostumattomalla on sama jäykkyyttä kuvaava kimmomoduli E sama. VETUKSEN luettelossa on yksinkertaiset taulukot akselin paksuuden määrittämiseksi.

RistoA

Viesti Kirjoittaja RistoA » 03 Elo 2008 21:27

Ööööö

Potkuriakseleista en ole erityisesti saanut kokemusta, mutta ennenmuinoin koulussa opetettiin voimansiirtoa. Kaavat on kirjoissa: koneenosien suunnittelu 1: perusteet, 2: liitokset, 3: tehonsiirto, tai tekniikan käsikirja (jotain).
Jos haluaa päästä helpolla, niin haeskelee standardikytkinkataloogin ja etsii sopivan tehoaluuen kytkimen ja katsoo mille akselille se on sopiva.
Noin teoriassa, "normaalipituinen" akseli kestää tehoa enemmän, kuin akselin liitos, eli kiilaura+kytkin tai spoorit+kytkin.
Elikkäs kytkimen tehonkesto määrää akselin paksuuden.

JOS haluaa hifistellä, niin voi katsella krymppiliitoksia jne, mutta se on sitten erkiseen...

Risto

ijp

Re: Tukiväli

Viesti Kirjoittaja ijp » 04 Elo 2008 07:55

riskila kirjoitti:Laakereiden tukiväli määräytyy värähtelyiden mukaan, eikä siihen vaikuta akselin aine sillä kaikilla teräksillä myös ruostumattomalla on sama jäykkyyttä kuvaava kimmomoduli E sama. VETUKSEN luettelossa on yksinkertaiset taulukot akselin paksuuden määrittämiseksi.
Siis tarkoitatko täältä: https://www.abycinc.org/committees/P-06.pdf sivuilta 12 ja 13 löytyviä käyriä eri akselimateriaaleille?

Kimmomoduli E ei ole täysin sama kaikille akselimateriaaleille. Toisaalta ei noissa käyrissä niin merkittäviä eroja olekaan eri akselimateriaalien välillä. 3/4" tuuman akselin maksimi laakeriväli vaihtelee 6 ja 7 jalan välillä 500 rpm:llä riippuen materiaalista.

Rupeaa mun jutut menemään jo vähän pilkunn.......n puolelle -pahoittelen.
Ilkka

oke

Re: Potkuriakselin halkaisija

Viesti Kirjoittaja oke » 20 Syys 2010 10:25

Täsä laskeskelin tulevaan venneeseen akselia, ajokierrokset jos pittää tuola 2000r/min ja 54hv kone niin laskujen mukkaan 1,88mm akseli kestää jos tehty AISI 329:tä ja tekno-marinella näyttäs olevan kohtuuhintasia valamiita akseleita.

Mietin vaan että jos sitten ajjaaki 1500r/min vähänkään kauemmin niin kärsiikö akseli? kun sillon vaatisi jo 21mm akselin jatkuvasa käytösä...
En tiiä onko laskuisa vika vai menneekö se nuin että pienillä kierroksilla tarvii enemän vääntökestävyyttä :P Ossaako kukkaan sanua että viittinkö laittaa tuon 19mm akselin vai pittääkö laittaa 25 ???

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 20 Syys 2010 17:35

Moro

Minusta 25 mm akseli 54 Hp koneelle on aika pieni? Kuinkas pitkä akselin pitää olla?
Mulla on 35 mm akseli 40 Hp koneen jatkona. Pituutta akselilla on 150 cm potkuri on muistaakseni 16"

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

oke

Viesti Kirjoittaja oke » 20 Syys 2010 18:35

Northling kirjoitti:Moro

Minusta 25 mm akseli 54 Hp koneelle on aika pieni? Kuinkas pitkä akselin pitää olla?
Mulla on 35 mm akseli 40 Hp koneen jatkona. Pituutta akselilla on 150 cm potkuri on muistaakseni 16"

Nortti
Akselin pitää olla n.160cm pitkä. Tuon laskukaavan mukaan mikä tässä topicissa on niin se näyttää 2000 kieroksella 18.8mm jos materiaali on tuo aisi 329:ä. Kaavasa ei kyllä ole minkäänlaista pittuuen noteerausta.

Kuinka palion on sun venneen moottorin ajokierrokset?
Akselin kestävyyshän tietääkseni riippuu paljon materiaalista ja matalille ajokierroksille tarkoitetuille moottoreille tarvitaan paksumpi akseli kun vääntö on matalilla kierroksilla. Tuossa mun konneesa vääntöalue alakaa vasta vähän ennen 2000 kierrosta, niin ajokierokset voi olla vähän ylikin tuon 2000.

Jos oon vääräsä niin oikaskaa ku en voi väittää olevani 100% varma asiasta :P

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 20 Syys 2010 19:00

Virallisten standartien mukaan lasketut akselivahvuudet on noin 1/2 tai 2/3 akselikauppiaiden laskemista minimi vahvuuksista - mistä lie johtuu... ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

oke

Viesti Kirjoittaja oke » 20 Syys 2010 21:07

Johtuisko vaikka siitä että 19mm akseli+vannasputki hinnaksi tulis n.570€ ja sillä 35mm akselilla sama paketti n 1070€ 8-| :-)

meriläinen

Re:

Viesti Kirjoittaja meriläinen » 20 Syys 2010 21:55

ijp kirjoitti:Kiitos kaasunallelle ja bonitolle vastauksista.

Intensiivinen Googletus tuotti tulosta ja löysin kaavan. Vastaan siis itse itselleni. Tuolta: https://www.abycinc.org/committees/P-06.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; sivulta 3 löytyy kaava

D = ((321000 x P x Cd) / (St x N))^0,33

missä

D = akselin minimihalkaisija tuumissa
P = teho hevosvoimissa
Cd = varmuuskerroin ? (huviveneillä = 2)
St = akselimateriaalin vääntömyötöraja yksikkönä lb/in^2
N = potkuriakselin pyörimisnopeus yksikkönä RPM

Sivulta 6 löytyi AISI 316:n vääntömyötöraja 20000 lb/in^2.

Minun tapauksessa:
P = 7.5 hv
Cd = 2
St = 20000 lb/in^2
N = 1385 RPM

==> D = 0,56 tuumaa eli 14,2 mm.

Teen siis akselin AISI 316:sta ja toivon etten napauta potkurilla kiveen eikä köydet tms. sotkeennu akseliin.

Toi AISI 329 on muuten yli kaksi kertaa AISI 316:tta lujempaa. Googlella löysin AISI 329:lle myötörajaksi 440 N/mm^2. AISI 316:n myötöraja on vain 200 N/mm^2.

Vastaavilla tiedoilla em. kaavalla laskien AISI 329 akselin minimihalkaisija olisi 10,9 mm.
Veli-Matti laskeppa huviksesi itsellesi tuolla kaavalla ja varmuuskertoimella 5 omaan veneeseen akselin halkaisija. Jotenkin semmonen mututuntuma että tolla varmuuskertoimella teikäläiselle tulis joku 50mm akseli. En ole laskenut kun en tiennyt mottorisi tietoja. Paljonko sinulla on potkuriakselin halkaisija ja mitä materiaalia. Muistan vaan että etkös uusinut jokin aika sitten potkuriakselin...Itsekin kun tässä akselia olen uusimassa , niin mietin vain oisko pikkusen ylimitoitettu toi kaava/varmuuskerroin...
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 20 Syys 2010 22:18

Eipä ole tullut laskettua itse niin vakavalla mielellä että olisin sen perusteella tehnyt tilauksen. Olen teettänyt lopulliset laskelmat mm. akseleille ihan oikealla ammattilaisella - tosin en myyjän edustajalla vaan henkilölla joka laskee työkseen mm. akseleita laivoihin, paperikoneisiin jne... huviveneitä huomattavasti vaatimattompiin paikkoihin.

Kummasti vaan sieltä tuli aivan eri halkaisijat aisi 329 akselille kuin venepuolen kauppiailta. Mutta käytännön syistä Dejah Thoriksen akseli tuli ylimitoitetuna 45 millisenä halvemmaksi kuin ohuempi (ja halvempi) akseli sillä silloin tarvinnut alkaa uusimaan vannasputkea hiluineen eikä potkuria sekä vahvemmalla akselilla se laiskalle aina tärkeä työmääräkin jäi huomattavasti vähemmäksi.
Myös aisi 316 olisi ollut aivan riittävä 45mm vahvuisena mutta 329 oli nopeammin saatavilla ja hintaero oli merkityksetön.

Lopullisesti akselivahvuuden valintaan vaikuttaa mm miten vaikkapa vetolaippa kiinnitetään - ohueen akseliin on aika vaikea saada tarpeeksi lujaa kiilaa/kiilauraa - pelkät riittävät kestävyyslaskelmat halkaisijan suhteen eivät aina ratkaise valintaa.

Ja ellen aivan väärin muista aisi 329 halkaisijaksi olisi laskennallisesti riittänyt 27 tai 29mm sisältäen taatusti tarpeellisen määrän varmuuskertoimia ja 30milliseen olisi jo saanut tarpeeksi vahvat kiilauratkin - ammattimiehen mukaan...

Dejah Thoriksen alkuperäinen 45mm akseli oli "mustaa" vanhaa kunnon fe viiskakkosta ja käyttö todella rajua ammattikäyttöä - jäissäajoa ja troolin vetämistä ison kutosfordin voimin. Ja on kestänyt sen aivan moitteetta - tosin akselin loppujen lopuksi panetti vaihtoon syöpymä "mustan" akselin ja haponkestävän laakeri/potkurikartio-osuuden välisessä hitsaussaumassa.
Jos leikkii ajatuksella että aisi 329 vaatisi 50mm ainevahvuuden niin entisen "mustan" akselin olisi pitänyt olla mutuna heitettynä halkaisijaltaan luokkaa 85-90mm ollakseen yhtä vahva ;-)

Taitaa olla Oke niin että joudut laittamaan 20 tai 25mm akselin käytännössä koska 19mm ei taida olla edes vakiotuote eikä siihen mahda olla oikein noita hilujakaan. Vai onko?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

meriläinen

Viesti Kirjoittaja meriläinen » 20 Syys 2010 22:27

Hieman kun meikäläistä itseä epäilyttää omalla kohdalla, kun vannasputkeen sopii vain 25mm akseli ja mulla ois 316 akseli tulossa sopivasti (maksais pullapitkon verran), niin riittääköhän tuo minulle? Kone on kyllä pieni (43hv Volvo). Hieman arveluttaa...
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....

ms.venla

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 20 Syys 2010 22:50

Mulla on 2000mm akseli 25mm paksu, kierrokset 1800r/min teho 54hp ja on kestänyt.
akseli on rst. Entisiä koneita on ollut volvon b-20 ja senkin kesti hyvin.

rickenbacker

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 20 Syys 2010 23:06

tuo akselin kestäminen on vähän suhteellinen juttu...
aisi 329, 60mm, 2200mm, 125hp, 1500rpm, 27" x 21" kesti 25 vuotta todella hyvin, pauttiarallaa pallon ympäri, sitten osui rusetti kiveen ja akseli vääntyi, ei tosin katkennut... no, oikastu on ja toimii edelleen, 3-lapaisen rusetin kahden lavan päät on korjattu ja rytäkässä vaurioitunut vannasputken pää ja kumilaakeri uusittu.

ijp

Viesti Kirjoittaja ijp » 20 Syys 2010 23:08

oke kirjoitti: Akselin pitää olla n.160cm pitkä. Tuon laskukaavan mukaan mikä tässä topicissa on niin se näyttää 2000 kieroksella 18.8mm jos materiaali on tuo aisi 329:ä. Kaavasa ei kyllä ole minkäänlaista pittuuen noteerausta.

Kuinka palion on sun venneen moottorin ajokierrokset?
Akselin kestävyyshän tietääkseni riippuu paljon materiaalista ja matalille ajokierroksille tarkoitetuille moottoreille tarvitaan paksumpi akseli kun vääntö on matalilla kierroksilla. Tuossa mun konneesa vääntöalue alakaa vasta vähän ennen 2000 kierrosta, niin ajokierokset voi olla vähän ylikin tuon 2000.

Jos oon vääräsä niin oikaskaa ku en voi väittää olevani 100% varma asiasta :P
Mikä sulla oke on vaihteen välityssuhde? Entä koneen maksimikierrokset? Em. kaavassa termi N on siis POTKURIAKSELIN kierrosnopeus, ei koneen.

Veli-Matti: mikä sulla on koneen teho, koneen maksimikierrokset ja vaihteen välityssuhde?

Alle 25 mm akselia ei mun mielestä kannata laittaa jo siksi, että pieniin akseleihin ei tahdo löytyä perälaakereita, talibokseja yms, niinkuin VM sanoi.
Ilkka

Vastaa Viestiin