Trailerin mitoittaminen

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02 Maalis 2010 04:32

Re: Trailerin mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 19 Syys 2010 11:52

tuollainen kuorma-auton runko kestää ainakin 40t, kuinkas painavan veneen meinaat laittaa kun on vahvistaa tarvinnut?

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Trailerin mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 19 Syys 2010 13:51

Tuossa Matin aihiokuvassa on metallia ainakin kahteen asiallisesti suunniteltuun traileriin ja niimpä näkyy olevan akseleitakin - mitä ronttosaurusta tuollla on kuskattu ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Trailerin mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja matti » 19 Syys 2010 18:17

Veli-Matti kirjoitti:Tuossa Matin aihiokuvassa on metallia ainakin kahteen asiallisesti suunniteltuun traileriin ja niimpä näkyy olevan akseleitakin - mitä ronttosaurusta tuollla on kuskattu ;-)
Niinkuin V-M:nkin keulatuessa 90x90x6mm on ainakin kaksinkertainen ainemäärä tarkoitukseensa.

Eihän sillä ole kuskattu vielä mitään (venettä), runko on (jonkinverran) ruostunut kaksiakselisen jakeluauton, joten liimasin edullista palkkia päälle ettei sitten ole oikein vetelä maantiellä.
Renkaat ovat vanhat (mutta ilmaiset)
Suunnnittelukuluilla ostin rautaa 8]
Päälle, tai oikeammin rungon väliin tulee 8tn vene.
Eikä sitten tarvinne ottaa kuvia tielle kellistyneestä kuljetuksesta. :)

Matti

Ps Rahaa on mennyt vähemmän kuin Teemulla. :-)

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Trailerin mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 19 Syys 2010 18:59

Kuten varmaan hoksasitkin, kirjoitin: "..aihiokuvassa..." joten on ihan selvää että tuo on aihio.

Kyllä tuossa mun trailerissa keulatuen vahvuus on ihan perusteltua sillä sitä vasten ajetaan 6 tonnin sotanorsu koneella ja pidetään nostossa. Tuulista riippuen koneessa voi olla aika rajustikin kierroksia tai jopa vauhtiakin eikä ole mukavaa jos kokka olisi rattorimiehen selkää vasten tuen pettäessä ;-)
No ei nyt ihan mutta materiaali oli sitä parasta mahdollista eli sopivaa ylijäämää...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Re: Trailerin mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja hkhk » 19 Syys 2010 20:05

Hyvä juttusarja. Innostuin asiasta. Traktorillako noita vedätte? Laitatte kait jotkut perävalot? En oikein muista, että saiko kuorma-autolla vetää noita ns. SA/Int -koukulla. Ja jos sai, oliko nopeus 50 km/h?
Tietysti asiat selviävät muualtakin. Mutta välillisesti tulee ilmi, onko venehommissa myös Sisu-autoilijoita.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Trailerin mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja matti » 20 Syys 2010 07:15

Positiivisinta kommenteissa on, että raadin mielestä kestää, se MUTU-taulukko kun on joskus epävarma.
Maantievetomatka on verstaalta 10 tai 25 km riippuen kummasta koko pitäjän kahdesta mahdollisesta luiskasta laskee. (Matkaa rantaan olisi vain alle km, mutta on niin matalaa.)

Vedetään traktorilla (todennäköisesti naapurin 4-vedolla).
Valot on sellaiset irtosarja joka ripustetaan perään hitaan ajoneuvon kolmion kanssa.

Teemulle; lohdutukseksi, paino sanalla rahaa, lisäksi melkoinen tukku oravannahkoja.

Aikaa on mennyt viikon verran, ensin autosta koppi ja moottori pois-pv, kaikenlainen muu ylimäärä pois -pv, rungon kääntö(syöpynyt takaa alapuolelta, nyt syöpymät keskivälissä) hitsausta pari pv, tuumailua ja raudan hakua pv ja vielä pitää tehdä sivutukien yläpäät yms.

Matti

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Trailerin mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 20 Syys 2010 09:50

Minä olen luovuttanut sananmukaisesti koko vetovastuun rattorimiehelle joka on melkoinen pilkun... no...semmoinen että en epäile hänen tietoaan laillinen vs. laiton kuljetustapa maantiellä ollenkaan. Irtovaloja ei ole ollut perässä muistini mukaan kertakaan vaikka hänellä niitä on 2-3 erisydeemit mutta se hitaankuljetuksen kolmio on ollut perässä. Lain mukaanhan kuljettaja vastaa kuljetuksesta eikä veneen omistaja - sakkoja myöden ;-)
Ja eipä tuosta ole ollut viranomaisillakaan mitään valittamista kun keväälläkin ajoivat parisen kilometriä perässä ja poikkesivat laskuluiskalle porisemaan puuveneistä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Re: Trailerin mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja hkhk » 20 Syys 2010 10:47

Minä olen itse trattori-mies tai kuorkkimies. Tuon 8 metrisen fiskarin olen vienyt Sisun lavalla. Lavassa on nosturi. Veneen perä tietysti viipottaa kaukana takalaidasta. Olen laittanut ylityksen keskelle keltaisen valon ja perään punaisen.
Nosturisysteemissä on se huonoa, että autolla pitää päästä vahvalle laiturille tai vastaavaan rantaan. (Käyn veneellä eri vesistöissä)
Ajattelin, että trailerilla voisi pakittaa melkein minne vain. -Pitää tutkia tuon yksinkertaisen peräkärryn kytkentä.
Eiks ne armeijassakin vedä tykkejä, joita tuskin on katsastettu.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Trailerin mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja matti » 26 Syys 2010 11:31

Eilen oli aurinkoinen päivä; kävin kastelemassa kärriaihion luiskalta.
Vetoaisan päähän laitoin pultin johon reikäpuomin jolla laskin aisan alas jotta kärrin saa mahdollisimman syvälle.
Traktorin peruutin taka-akselia myöten veteen (n.70cm), veden pinta oli sivutukien (150cm) yläpuolella 38cm ja keulatuen varressa 13cm vinotukia ylempänä.
Veneen syväys on suurin sivutukien kohdalla (180cm) ja pienenee reilusti keulaan päin, joten näyttää melko varmalta, että rojektin saa vesille ja takaisin suoraan trailerilta ilman nosturia !!!! :)) :)) :)) :))
Lisään vielä irrotettavan jatkoaisan (1,5m),kiinnitys vetoaisan yläpuolelle, jonka päähän laitan reikäpuomin, niin ei tarvi (vierasta)traktoria ajaa niin syvään veteen.

Matti

Avatar
S.Tuominen
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Huhti 2003 15:40
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Trailerin mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja S.Tuominen » 27 Syys 2010 21:10

Traileri kun itsellänikin on taas työn alla tuli mieleen kysäistä raadilta minkä
laisia tassuja / tassun pehmikkeitä olette trailereissanne käyttäneet.
Optimaalinen tassuhan olisi pehmeä, jälkeä jättämätön ja kyljen muotoon mukautuva.
"Kaikki paitsi Puuveneily on turhaa! ;)"

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Trailerin mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja Northling » 27 Syys 2010 21:18

Moro

Mulla on suurinpiirtein muotoonveistettyä 6"x2" :sta lankkua ja sen päällä "telttapatjaa" naulattuna nupinauloilla reunastaan.

N
Viimeksi muokannut Northling, 27 Syys 2010 23:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Trailerin mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27 Syys 2010 21:40

;-) mullakin on samanlaiset kuin Nordlingilla...sitten kun saan tehtyä ne.
Tähän asti niiden virkaa on hoitanut vanhat autonrenkaat jotka on vedetty liinapätkillä kiinnin sivutukeen.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
S.Tuominen
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Huhti 2003 15:40
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Trailerin mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja S.Tuominen » 28 Syys 2010 12:38

Kävi mielessä että jos tekis vaikka 12mm filmivanerista levyn jonka molemmissa päissä palikat. Levy kuitenkin ruuvattu kiinni palikkaan vain yläpäästään. Tuolloin levy pääsee painumaan keskeltä vapaasti kyljen muotoon. Ja päälle jokin pehmike. Pehmeä kuljetinmatto on todettu aika hyväksi. Toisissa trailereissa olen vaan käärinyt sitä treevojen päälle.
"Kaikki paitsi Puuveneily on turhaa! ;)"

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Trailerin mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26 Marras 2010 15:27

Trailerin mitoittamisesta tai oikeammin seuraavaa. Jos veneen paino on 2500 kg ja sen pitäisi kestää ajossa tarilerilla, siis maantiellä. Onko olemassa mitään sellaista kuljetusvälinettä, joka olisi lain kirjaimen mukaan hallittavissa pikku e kortilla, siis mikä auto ja minkälainen traileri tuohon veneeseen vai onko tämä mahdoton ajatus. ???
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17

Re: Trailerin mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja palonte » 26 Marras 2010 15:51

Jos veneen paino on 2500 kg ja sen pitäisi kestää ajossa tarilerilla, siis maantiellä. Onko olemassa mitään sellaista kuljetusvälinettä, joka olisi lain kirjaimen mukaan hallittavissa pikku e kortilla

Eipä taida olla, siis jos tulkitsin oikein trafin tietoja http://www.ake.fi/ake/ajokortit_ja_tutk ... luokat.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Itse tulkitsen niin että pikku e liittyy B-kortin jatkeeksi eikä auta vaikka olisikin C-kortti vielä lisäksi. Kun tiedetään että B-kortti loppuu yhdistelmämassaan 3500kg, niin vaikuttaa mahdottomalta. C-kortillahan saa viedä isompia massoja, mutta ei yhdistelminä.
Ratkaisu voisi olla ajaa C1E, joka lienee vielä ensi vuonna kohtuu hintainen (siis jos on C jo ennestään) tai sitten tehdä kärrystä traktorivetoinen, jolloin pelkkä B-korttikin jo piisaa, eikä tarvi vakuuttaa/katsastaa/valaista (paitsi pimeällä).
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Vastaa Viestiin