Marssijärjestys kuivuneelle fiskarille
-
Marssijärjestys kuivuneelle fiskarille
Hei kaikki konkarit!
Kohdalleni osui n. 8,5 m meriläistyyppinen 60-70 luvun tasasaumainen mänty puufiskari, ja nyt se on minun. Vene on ollut kuivilla useamman vuoden epämääräisten pressuviritelmien alla. Kyljet ovat siistit ja lakkapinta melko hyvä. Köli ihan ehjän tuntuinen, myrkkymaali paikotellen rapistunut. Saumat hieman haristuneet, suurimmat raot n. 2mm. Venneen todellisen kunnon ja merikelpoisuuden saan selville varmaankin vasta keväällä vesillelaskun yhteydessä, joten en haluaisi vielä alkaa totaaliseen pintakäsittelyjen poistoon ja puuaineksen kyllästämiseen. Laskupaikka sellainen, että paatin voi jättää rauhassa turpoilemaan trailerin päälle. Tarkoitus ei ole nyt rakentaa mitään näyttelyjen helmeä, vaan pikku hiljaa saatta vene takaisin omaan elementtiinsä, eli vesille. Kaipaisin vähän vinkkejä seuraavien asioiden tiimoilta:
- Mitä toimenpiteitä nyt SYKSYLLÄ voisin tehdä, ilman, että aiheutan lisähaittaa/kuivumista/lahoamista veneelle? Esim:
- Onko järkeä poistaa myrkkymaaleja syksyllä?
- Kuinka paljon voin veneen sisäpuolisten osien pesun yhteydessä lotrata veden kanssa?
- Kannattaako pintakäsittelyt jättää kevääseen?
Telakalla on toki ihmisiä, jotka neuvovat mielellään, vaan ajattelinpahan kysellä mielipiteitä täälläkin suunnalla. Ja tosiaan, veneillyt olen ennenkin, mutta enempi lasikuitu purkkarilla. Työkalut ja koneet pysyy käsissä, ihan jo ammattinikin puolesta.
Kohdalleni osui n. 8,5 m meriläistyyppinen 60-70 luvun tasasaumainen mänty puufiskari, ja nyt se on minun. Vene on ollut kuivilla useamman vuoden epämääräisten pressuviritelmien alla. Kyljet ovat siistit ja lakkapinta melko hyvä. Köli ihan ehjän tuntuinen, myrkkymaali paikotellen rapistunut. Saumat hieman haristuneet, suurimmat raot n. 2mm. Venneen todellisen kunnon ja merikelpoisuuden saan selville varmaankin vasta keväällä vesillelaskun yhteydessä, joten en haluaisi vielä alkaa totaaliseen pintakäsittelyjen poistoon ja puuaineksen kyllästämiseen. Laskupaikka sellainen, että paatin voi jättää rauhassa turpoilemaan trailerin päälle. Tarkoitus ei ole nyt rakentaa mitään näyttelyjen helmeä, vaan pikku hiljaa saatta vene takaisin omaan elementtiinsä, eli vesille. Kaipaisin vähän vinkkejä seuraavien asioiden tiimoilta:
- Mitä toimenpiteitä nyt SYKSYLLÄ voisin tehdä, ilman, että aiheutan lisähaittaa/kuivumista/lahoamista veneelle? Esim:
- Onko järkeä poistaa myrkkymaaleja syksyllä?
- Kuinka paljon voin veneen sisäpuolisten osien pesun yhteydessä lotrata veden kanssa?
Telakalla on toki ihmisiä, jotka neuvovat mielellään, vaan ajattelinpahan kysellä mielipiteitä täälläkin suunnalla. Ja tosiaan, veneillyt olen ennenkin, mutta enempi lasikuitu purkkarilla. Työkalut ja koneet pysyy käsissä, ihan jo ammattinikin puolesta.
- raimå
Re: Marssijärjestys kuivuneelle fiskarille
Itse ottaisin pohjan puupuhtaaksi nyt syksyllä, varsinkin jos maalit rapistuneet (puuta myöten?), kyllästäisin hyvin ja tilkitsisin raot esim. proofilla, jonka jälkeen lyijymönjä ja myrkkymaalit keväällä. Turpoaa miten turpoaa ja ylimääräiset proofit tulee ulos saumoista. Sitten seuraavana vuonna kaapii ulostulleet pois ja lisää myrkkyä.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- meriläinen
Jep, kun runko on kuiva kannattaa lotrata kyllästettä mahdollisimman paljon sisäpuolelta. Sitten jos lotrailet sisällä vedellä ei se imeydy puuhun niinpaljon. Ennen kyllästystä raappaus sisäpuolelta huolella ja kaikki moska imurilla pois ennen kyllästystä. Lisäksi moottorin voit huoltaa jo syksyllä valmiiksi.
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....
- raimå
Omalta puoleltani tarkoitin rungon ottamista puulle ulkoapäin. Mutta tottakait saa ottaa molemminpuolin ja purkaa sisustat ym. pois tieltä:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jape
- Viesti:
-Turha niitä on poistaa jos ei aio tehdä isompaa kyllästyshommaa rungolle. Kuivuu vaan talven aikana ihan turhan paljon ja saattaa ottaa pintaan homepilkkuja. Keväällä vaan sitten jollain teräsharjalla irtoavat myrkkymaalit pois ja uutta päälle.Riikka Pauliina kirjoitti: - Onko järkeä poistaa myrkkymaaleja syksyllä?
-Jos siellä on jotain öljyistä möhnää niin siihen, ja kyllä kaikkeen muuhunkin möhnään, tehoaa tosi hyvin Wurthin Pineline pesuaine. Ja huuhtelussa saa kayttää ihan reilusti vettä. Kunhan se sitten kerkee kuivua ennen pakkasia.
-Pintakäsittelyt kannattaa tehä vasta keväällä, kun talven aikana on tosi paljon lämpötila- ja kosteusvaihteluita niin lakkapintoihin tulee halkeamia, ja pinnat himmenevät, ja pressut saattavat jostain kulmasta hangata lakkapintaa ym.
Ja ne 2 mm raot turpoavat tosi nopeasti umpeen tekemättä niille mitään. Jos isonevat kevääseen mennessä niin kaiken kätevintä on laittaa veneen ulkopuolelle raon päälle maalarin teippi niin se estää veden pääsyn sisälle.
-
Kiitos kovasti vastanneille. Alkaa nyt pikku hiljaa hahmottua mikä on homman nimi. Olen tehnyt puusepän töitä yli 10 vuotta, vaan tuntuu että tuo venepuuseppäily on ihan oma maailmansa, jotain alkemian ja rakettitieteen väliltä
...
Mutta lisää vinkkejä ja mielipiteitä otetaan vastaan.
Ja tosiaan, koneen irrotus ( ja vaihto jos uusi löytyy tilalle) myös tämän syksyn projekti...

Mutta lisää vinkkejä ja mielipiteitä otetaan vastaan.
Ja tosiaan, koneen irrotus ( ja vaihto jos uusi löytyy tilalle) myös tämän syksyn projekti...
- Donna 28
Jape puhuu vähän, mutta asiaa. Luottaisin ammattimieheen tässä asiassa.
Tosin itse turvottelin keväisin merivedellä laskien vettä sisään sen verran, että moottorin
tärkeimmät osat ja vaihdelaatikon (kytkin) mittatikku pysyivät kuivilla. Tosin tänä keväänä ei sitäkään tarvinnut tehdä, vene turposi vesille laskun jälkeen puolessa vuorokaudessa. Tietysti minulla oli uppopumput ja agregaatti mukana laskussa.
Donna 28
Tosin itse turvottelin keväisin merivedellä laskien vettä sisään sen verran, että moottorin
tärkeimmät osat ja vaihdelaatikon (kytkin) mittatikku pysyivät kuivilla. Tosin tänä keväänä ei sitäkään tarvinnut tehdä, vene turposi vesille laskun jälkeen puolessa vuorokaudessa. Tietysti minulla oli uppopumput ja agregaatti mukana laskussa.

Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua