potkuri laakerin voitelu astian toiminta kuka tietää.
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 01 Elo 2010 19:16
potkuri laakerin voitelu astian toiminta kuka tietää.
mulla on summassa tehty moottori purjehtia 1982 kone on 33 hp yanmarin veneen taka säilytys tiloissa on peltinen astia noin 1 l astiassa on hana ja siitä lähtee läpinäkyvä letku 8 mm taka laakerille miten toimii jos jätän hanan kokonaan auki oljy valuu astiasta nopeasti koneen pilssiin .letkussa on ylälpäässä merkki pitäisikö valuttaa öljy merkiin asti ja sulkea hana että öljy valuisi hitaasti laakerille .en tiedä mitä öljyä pitäisi käyttää.kiitos etukäteen jos joku tietää.
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Re: potkuri laakerin voitelu astian toiminta kuka tietää.
Kuvauksesi perusteella, oletan sun veneessä olevan öljyvoideltu sisäpuolinen tiivistyslaakeri, eli sisäboksi, jos tuon laakerin tiivisteet ovat kunnossa, niin pidä ihmeessä tuo öljysäiliön "hana" auki, sekä öljyä säiliössä. Ei ole kovinkaan väliä öljyn laadusta, mutta vihreiden ajatusten vuoksi olen kyllä käyttänyt myös rypsiöljyä
Tärkeintä kumminkin, että laakeri saa voitelua 
![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)

-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: potkuri laakerin voitelu astian toiminta kuka tietää.
Siinä on sisäpuolen tiiviste viallinen, ei sen öljyn tule päästä pilssiin.
Öljysäiliö on reilusti vesirajan yläpuolella koska öljy on vettä keveämpää, tarkoitus on, että öljyn" paine" voittaa veden paineen ja jos vuotoa on, niin öljy pitää veden ulkopuolella ja vajaantuu säiliöstä.
Ainakin vähän jäykemmissä akseleissa toimii em tavalla.
Matti
Öljysäiliö on reilusti vesirajan yläpuolella koska öljy on vettä keveämpää, tarkoitus on, että öljyn" paine" voittaa veden paineen ja jos vuotoa on, niin öljy pitää veden ulkopuolella ja vajaantuu säiliöstä.
Ainakin vähän jäykemmissä akseleissa toimii em tavalla.
Matti
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: potkuri laakerin voitelu astian toiminta kuka tietää.
Moro
Voi olla myös niinkin että tiivistysboxissa ei ole mitään vikaa vaan se letku säiliöltä boksiin vuotaa.
Ed veneessä oli tuollainen (olikohan volvon) öljyvoideltu boksi ja se puolen litran säiliö tyhjeni parissa päivässä ajettiin tai ei. Ihmettelin asiaa ja kun sukelsin pistopunkan perästä koneen taakse boksille niin asia selvisi. Kirkas muoviletku oli öljystä kovettunut ja letkukiristin alapään nipassa oli ruostunut poikki ja öljy valui säiliöstä suoraan pilssiin letkun kiinnityskohdasta. Vaihdoin uuden öljyä kestävän letkun ja laitoin kokonaan rosterisen letkuklemmarin molempiin päihin niin johan alkoi öljy pysymään säiliössä.
Ko veneessä kaikki muutkin letku oli vedetty puutarhaletkulla tms. joten letkut meni kaikki vaihtoon...
Nortti
Voi olla myös niinkin että tiivistysboxissa ei ole mitään vikaa vaan se letku säiliöltä boksiin vuotaa.
Ed veneessä oli tuollainen (olikohan volvon) öljyvoideltu boksi ja se puolen litran säiliö tyhjeni parissa päivässä ajettiin tai ei. Ihmettelin asiaa ja kun sukelsin pistopunkan perästä koneen taakse boksille niin asia selvisi. Kirkas muoviletku oli öljystä kovettunut ja letkukiristin alapään nipassa oli ruostunut poikki ja öljy valui säiliöstä suoraan pilssiin letkun kiinnityskohdasta. Vaihdoin uuden öljyä kestävän letkun ja laitoin kokonaan rosterisen letkuklemmarin molempiin päihin niin johan alkoi öljy pysymään säiliössä.
Ko veneessä kaikki muutkin letku oli vedetty puutarhaletkulla tms. joten letkut meni kaikki vaihtoon...
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing