mutta ei kai tähän sairauteen muuta lääkettä ole. Ja onpahan ens talvenakin nypertämistä.
Paatti on 5.6m pitkä mäntyrunkoinen HT-vene, perälauta ja hytti hondurasmahonkia,
skantäkki/varpelaudat mäntyä ja kansi koivuvaneria. Kansi ja hytin katto oli jonkun
Ranen kuiduttamat kultaisella 80-luvulla. Samainen Rane oli kaiketi purkanut
alkuperäisen täkin pois ja hionut jollain h-vetin pyöröhiomakoneella ja superkarkealla
laikalla mäntyisen skantäkin aivan Tonavan aalloille (äkkiseltään lähtenyt 2-5mm pois
ja näyttää karsealta nyt kun on kuidutta. Näytti kyllä karsealta kuitun kanssakin).
Moottori oli Yamahan 3-pyttyinen 2t-prutku, 40hp, vuodelta 86.
Runkorakenteet kohtuullisen hyvässä kunnossa, pari alinta lautakertaa haljenneet siihen
malliin, että saattaisivat mennä turvottamalla kiinni, mutta taidan kuitenkin korjata
talven aikana. Pakolliset kukkamultapaikat oli perälaudan ja kannen kulmassa sekä
etusarjan alakulmissa.
Myyjä meinasi, että vene olisi Seppälän veistämä -65 ja kotoisin Summassa.... en oikein
usko, koska mitään kylttiä tai puumerkkiä ei löydy ja tuollaisia veneitä on 60-luvulla
käsittääkseni tehty vähän joka veistämällö. Kymestä kuitenkin kotoisin ja ensimmäinen
kotipaikka ollut Anjalankoskella, sieltä Jyväskylän kautta Raaheen, josta kävin
viime torstaina hakemassa tolkuttomassa helteessä.
Kuveja:
Kokovartalokuva... purkutyön ja tutkiskelun alla veneseuran hallissa:

Sisältä. Pelkästään tammisia painokaaria. Laadukkaan näköistä työtä eli
varman ihan laatuveistämön tekemä:

Perässä toinen kukkamultaosastoista:

Kuidutettu vanerinen etutäkki osittain purettuna. Rakenteet alla olivat yllättävän
hyvässä kunnossa eli kuitu on pitänyt vettä vaikka olikin ruma kuin hirvitys:

Moottorikaivon vieressä oli vuokralaisina amppareita. Olivat oikein ison pesän pykänneet
ja yksi ehti pistääkin kiukkuisesti. Koska vene on rekisteröity vain kuudelle, häädätin
ampparit myyjän toimesta ennen kuljetusta:

Kunnostussuunnitelma on muhinut muutaman päivän mielessä ja mm. seuraavia olen
kaavaillut:
- purkutyöt
- kyljet ja hytti "puulle", sen mukaan päätös mm. tulevasta pintakäsittelystä
- varpelaudat ja kuningaslauta uusiksi khayasta
- skantäkki uusiksi leveästä mäntylaudasta
- rimakannet eteen ja taakse moottorikaivon sivuille, männystä
- lautakorjaukset pohjassa
- hytin etusarja uusiksi tai ainakin pehmenneet osat. jostain pitäisi kehittää
sen verran hondurasmahonkia.
- perälaudan korjaukset, yläkulmat pehmenneet, tähänkin tarttis hondurasia
- sisäpuolen putsaus
- kyllästys
- pohjaan mönjä ja sininen myrkky
- laidat joko kirkas lakka eli mäntypinnalle (jos puu hyvässä kunnossa ilman
tummentumia) tai maalaus valkoiseksi.
- kanteen kirkas lakka
- mahonkihyttiin kirkas lakka, hytin katto pitää kattoa erikseen onko mahonkivaneri
missä kunnossa vaiko päälle kangas tahi kuitu + valkoinen maali.
Kyllähän tuolla taas talven pari aikaa tappaa?