Vanhan puuveneen kunnostus - mitä ensin ?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
walpuri
Viestit: 7
Liittynyt: 19 Heinä 2010 15:12

Vanhan puuveneen kunnostus - mitä ensin ?

Viesti Kirjoittaja walpuri » 19 Heinä 2010 15:42

Hei,

Viisampi jos neuvoisi, että minkälainen prosessi olisi kunnostaa vanhaa puuvenettä joka on seisonut kuivillaan likimain 7 vuotta ? Forumia lueskelin ja ymmärsin, että vanhat maalit pitäisi raapata pois ja käsitellä vene uudestaan, mutta amatöörinä en tiedä pitäisikö tuo pintakäsittely tehdä ensin vai yrittää ensin kostuttaa veneen rakenteita ? Veteen ei varmaankaan ole noin kauan kuivilla ollutta venettä mitään järkeä tuupata, uppoaa varmaan saman tien?

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17 Huhti 2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vanhan puuveneen kunnostus - mitä ensin ?

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 19 Heinä 2010 22:24

Moi.

Melko avoin kysymys, mutta aletaan sortteeraan.
Mimmonen rakenne on kyseessä ? Limi/tasasauma.
7 vuotta on pitkä aika. Onko kyseessä mänty vai muu paatti ? (Tammi/mahonki)
Kuinka pitkä ? Jos puu on oikein kuivahtanut niin lautojen päittäis liitokset niissä olevat naulaukset voi olla lohkasseet laudat ja sitten se voipi olla ongelma.
Onko lahoa kölissä ? Meneekö ruuvari puuhun vaivatta.

Oikeestaan se mitä meinaan sanoa on että moni asia voi olla pilelessä tai kaikki kunnossa ja vaan turvotusta vaille. Mutta kerro lisää paatista.

Joka tapauksessa katso rakenteiden kunto ensin. Sitten turvotukset ja pintakäsittely.
Ja rakenteissa kannattaa muistaa että jotkut viat pystyy korjaan ens vuonnakin. Ettei kaikkia samointein.

Fiksummat täydentää.

Aleksi

walpuri
Viestit: 7
Liittynyt: 19 Heinä 2010 15:12

Re: Vanhan puuveneen kunnostus - mitä ensin ?

Viesti Kirjoittaja walpuri » 20 Heinä 2010 07:20

Kiitos suuresti vastauksesta.
Kysymys oli avoin kun en oikein tienny mitä kysyä, mutta vastauksesi antoi monta ajatusta jotka pitää tutkailla. Vene on tupsahtanut perintönä isän autotalliin, ja toive olisi saada se vielä joskus vesille. Itse yksinäni en sille tuskin osaa kovin paljon tehdä, mutta kiinnostaa silti kovasti, että millaisiin asioihin pitää kiinnittää huomiota ja millainen lähestymistapa asiaan pitäisi ottaa.

Paatti on arviolta viitisen metriä pitkä, keskimoottorilla ja keulassa on ~ puolentoista metrin kansi. Pääsen tutkimaan venettä ja detaljeja viikonloppuna, kerron sitten lisää. :) Napsaan vaikka kuvan tai pari silmän iloksi.

walpuri
Viestit: 7
Liittynyt: 19 Heinä 2010 15:12

Re: Vanhan puuveneen kunnostus - mitä ensin ?

Viesti Kirjoittaja walpuri » 26 Heinä 2010 08:22

Noniin, tarkastelun ja kyselyn jälkeen selvisi seuraavaa.
Vene on mäntyene, limisaumoilla, jostain tuolta 60-luvun tienoilta, jos ei vanhempikin. Veneessa on Wikströmin keskimoottori, valmistettu kuulemma 50-luvun aikoihin. Paatti on ostettu lappeenrannasta, jossa yksityishenkilöllä oli ollut 2 samanlaista venettä. Kunhan kuvia saan koneelle, niin toivon kovasti että josko joku tunnistaisi.. Meidän veneestä on vaan perää jouduttu hieman lyhentämään, kun siihen oli muurahaiset tms tehneet tuhojaan aikoinaan.

Tutkailun perusteella vene on hyvässä kunnossa, vaikka onkin seisonut maalla jonkin aikaa. Halkeamia ei näykynyt, hieman rapistumaa maalipinnassa tosin. Veneeseen on aikoinaan laitettu lisäkaaria muutama kappale, paksummasta puusta, joten oli siis senkin puoleen hyvin kasassa.

Edelleen kysymys joka on itselle hieman avoin, että olisiko tuota venettä kokeiltava veteen, että miten paljon tulee vettä sisään vai pitäisikö se ensin pintakäsitellä?

Avatar
laitinenp
Viestit: 384
Liittynyt: 10 Tammi 2004 23:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vanhan puuveneen kunnostus - mitä ensin ?

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 26 Heinä 2010 09:13

Jos voimia ja varoja riittää tehdä se kunnolla kannattaa vene kyllästää etenkin kun se on ollut noin pitkään kuivilla. Kyllästämisestä löytyy tästä foorumista hakemalla vaikka kuinka paljon ohjeita. Lisäksi netistä löytyy muitakin hyviä ohjeita, ks esim. [http://www.sihistin.fi/puuveneet/kyllastys.html]. Kyllästysaineeseeksi on kaksi perusvaihtoehtoa: 1) kaupasta hankittu valmis kyllästysaine (esim. Owatrol) tai 2) itse sekoitettu pellavaöljypohjainen seos. Näistä jälkimmäinen on yleensä paljon edullisempi vaihtoehto.

1) vene puhdistetaan täydellisesti, roskat ja pöly pois kaikkialta
2) maali poistetaan varovasti puuta vaurioittamatta skraballa tarvittaessa kuumailmapuhaltimen avustuksella
3) kyllästys. Jos sisäpuolikin kyllästettiin, kyllästysaineen vähän kuivuttua sisäpuolen pintaan litra tai pari vernissaa.
4) pohjaan pohjamaali (esim. Hempels primer)
5) kuivakylkien lakkaus tai maalaus (esim. Hempels Yacht Enamel)
6) pohjan rakojen saumaus. Tässä on useita eri tilanteita. Kuivumisrakojen tai pikku halkeamien tukkimiseen kannattaa käyttää jotain pehmeätä ainetta, joka poistuu puun mahdollisesti turvotessa pois. Tällaisia ovat esim. Hempels Proof, Tät-massa tai jossain täällä puuvenelehden sivuilla mainostettu Pyhä Pietari. Muut rakoset, esim. steevien ja perälaudan seutuvilla käsittelisin jollain hyvällä PU-massalla, esim. Sikan veneilykäyttöön tarkoitetulla massalla (olikohan se numero 291?).
7) pilssiin lyijymönjä tai ferrex (itse olen tehnyt tämän joskus viimeisenä päivä-pari ennen veneenlaskua koska tämä varsin paksu maali ehkäisee jonkin verran limisaumaveneen vuotamista valuessaan sisäpuolelta limin rakoihin)

Siinä tuo homma noin pääpiirteittäin.

Jos venettä aletaan kyllästämään tässä vaiheessa kesää, veneilemään pääsee vasta ensi keväänä. Jos lasket veneen nyt veteen, perusteellisempi kunnostus (mahdollinen kyllästys, lakkaus, maalaus) siirtyy ensi kevään tehtäviin.
- Petri

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Vanhan puuveneen kunnostus - mitä ensin ?

Viesti Kirjoittaja Northling » 26 Heinä 2010 09:58

Moro

Pikku huomio halkeamien ja saumojan tiivistämisestä...

Edellä mainittuja toimia ei kannattaisi tehdä rutikuivaan veneeseen, koska suuri osa saumoista ja halkeamista turpoaa tiiviiksi joka tapauksessa, kun vene pääsee oikeaan elementiinsä. On myöskin olemassa varteenotettava riski että kuivan veneen halkeamien täyttäminen lisää halkeamista.

Eli ennen kuin saumoja ja halkeamia täytelllään tulisi venettä turvottaa vedellä, joko meressä tai kostuttamalla sisältä kosteutta sitovien ja haihtumista estävien peitteiden avulla.

Muutoin laitinenp ohjeiden mukainen toiminta menettely on Ykkösluokkaa OK.

(ulkopohjaan kyllästyksen jälkeen lyijymönjä, sitten primeri, sitten antifouling eli eliöntarttumisenestomaali)

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
meriläinen
Viestit: 212
Liittynyt: 09 Touko 2010 21:46
Paikkakunta: Kotka

Re: Vanhan puuveneen kunnostus - mitä ensin ?

Viesti Kirjoittaja meriläinen » 26 Heinä 2010 11:55

Onko kokemuksia onko toi hyvää kamaa halkeamiin?
http://www.klassikkovene.fi/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25 Loka 2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Vanhan puuveneen kunnostus - mitä ensin ?

Viesti Kirjoittaja jor » 26 Heinä 2010 12:07

laitinenp kirjoitti: Jos venettä aletaan kyllästämään tässä vaiheessa kesää, veneilemään pääsee vasta ensi keväänä.
Varmaan helpoimmalla pääsisit, jos joku vähän enemmän puuveneitä harrastanut
tuttu tai tutuntuttu kävisi vaikka konjakkipalkalla kassomassa veneen rungon
yleiskunnon. Jos laudat menee polkaisemalla läpi tai kaaria on paljon/jonkun
verran poikki, emäpuu/köli esmes vannasputken tuntumasta pehmeänä, niin
kannattaa sitten pohtia, onko vene kunnostamisen arvoinen. Lahovikaista
ei paljon kannata kyllästellä, kun ei se kyllästämällä parane.

Anna se konjakkipullo vasta tuomion jälkeen.

Itse varmaan tuuppaisin veneen veteen... vaikka silleen, että ekana
imuroit paatin ja varsinkin lautojen saumoista kaikki irtoroskat pois, sitten
heittelet vanhoja räsymattoja
veneen sisäpuolen peitoksi ja ämpärikaupalla vettä perään. Pari päivää huolehtii, että
matot ovat koko ajan likomärkiä ja sitten kunnollisen pilssipumpun kanssa paatti
vain veteen turpoamaan. Jos löytyy sopiva matalapaikka niin siihen vaikka pohjaan
makaamaan. Parin päivän päästä pitäis jo aika hyvin pitää vettä ja jos jostain ihan
holvaamalla tulee, niin käyttää sen verran kuivilla, että voi vaikka pyhää pietaria
tai ettania tuupata tilkkeeksi ulkopuolen saumaan vuodon kohdalle. Kämmenien
välissä hieroo notkeaksi ohueksi makkaraksi ja makkaran sovittaa painelemalla tiukasti
vuotokohtaan. Tommonen mehiläisvahapohjainen kitti ottaa aika hyvin märkäänkin
puuhun kiinni ja saattaa pysyä vaikka veden alla kitattuna.

Jos veneen saa kohtuudella myös ajossa vettä pitäväksi, se ei
todennäköisesti ole kamalan laho tai kaarivikainenkaan ja silloin siihen
kannattaa käyttää se vaiva, että ensi keväänä putsaa kunnolla, kyllästää ja
pintakäsittelee. Jos se vuotaa turvottamisenkin jälkeen kuin seula ja vuoto
yltyy varsinkin merenkäynnissä, niin on hyvin todennäköisesti vailla isompaa
ja työläämpää korjausta ja se on sitten up joors että kannattaako siihen ryhtyä
eli onko veneellä niin paljon käyttö- tai tunnearvoa.

Sillä ei kamalan paljon ole merkitystä kuinka pitkään vene on ollut kuivilla... kyllä se
vuodessa parissa kuivaa sen mitä kuivaa ja sen jälkeen puu elää ilman kosteuden
mukaan. Enemmän merkitystä on sillä, onko se talli lämmitetty vai kylmä.
jukka

walpuri
Viestit: 7
Liittynyt: 19 Heinä 2010 15:12

Re: Vanhan puuveneen kunnostus - mitä ensin ?

Viesti Kirjoittaja walpuri » 26 Heinä 2010 17:12

Tästä löytyy nyt niitä lupaamiani kuvia paatista. Kuvien laatu ei ole ihan ykkösluokkaa, mutta perusasiat tulevat varmaan esille.

http://www.flickr.com/photos/dneya/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25 Loka 2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Vanhan puuveneen kunnostus - mitä ensin ?

Viesti Kirjoittaja jor » 26 Heinä 2010 17:41

Kivan näköinen paatti. Kyllähän tuommoinen kannattaa kunnostaa, vaikka
joutuisi vähän puutöihinkin.
jukka

Avatar
laitinenp
Viestit: 384
Liittynyt: 10 Tammi 2004 23:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vanhan puuveneen kunnostus - mitä ensin ?

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 26 Heinä 2010 18:03

Kivan näköinen paatti on tosiaan. Itsekin tekisin varmaan jorin tapaan eli veteen vaan ja takaisin trailerille ennen kuin syksyn sateet alkavat.
- Petri

vanaja
Viestit: 26
Liittynyt: 20 Marras 2009 22:54

Re: Vanhan puuveneen kunnostus - mitä ensin ?

Viesti Kirjoittaja vanaja » 26 Heinä 2010 19:52

Joo ei muuta kuin veteen ja syksyllä sitten kunnostus hommiin, kun nostaa veneen ylös.

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17 Huhti 2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vanhan puuveneen kunnostus - mitä ensin ?

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 26 Heinä 2010 20:05

Hienossa kunnossahan tuo on.
Ei kun veteen.
Laita trailerin päällä joltain syrjäseltä luiskalta.
Tuuppaat ensin vaan pari lautakertaa pinnan alle.
Pidä traileri kaikenaikaa alla ja pumput sisällä.
Katselet kuinka suihkuaa pari tuntia ja tuuppaat taas hiukan syvemmälle trailerilla kun suihkulähteet pienenee.
Taas venaat. jne...
Veikkaan että päivän sisällä paatti kelluu trailerin päällä.

Tällä tapaa vältät harmaita hiuksia kun paatti uppoaa aina trailerin päälle.
Ja pumput piisaa paremmin.
Tein tuon itse tänä keväänä.

Syksyllä voit sitten alkaa korjaileen niitä asioita joita kesän aikana tulee eteen.
Hauskaa veneilyä. :)

Aleksi

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25 Loka 2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Vanhan puuveneen kunnostus - mitä ensin ?

Viesti Kirjoittaja jor » 26 Heinä 2010 20:07

Älä kuitenkaan upota sitä vikkeä uppeluksiin, eli hyvä pumppu automaattikytkimellä
tai sopivan syvä hiekkamatala, jonne turpoilemaan :-)
jukka

walpuri
Viestit: 7
Liittynyt: 19 Heinä 2010 15:12

Re: Vanhan puuveneen kunnostus - mitä ensin ?

Viesti Kirjoittaja walpuri » 26 Heinä 2010 20:59

Kiitos paljon neuvoista ja vinkeistä, pitää kokeilla tuota trailerin päällä upotta..uittamista :) Oma kokemus puuveneista ei ole tosiaan hääppöistä, mutta kiinnostus sitäkin suurempaa, etenkin nyt kun on tuo vene tallissa, minkä lattialla tuli lapsena nukuttua saarimatkat.

Kuulin,että köli olisi vaihdettavissa, eli se on irtonainen osa joka on kiinnitetty veneeseen, olenko ymmärtänyt oikein ? Siihen kai tarvinnee sitten alan ammattilaista joka osaa nakutella uuden oikean kokoisen/pituisen tilalle, mikäli sellaista pitäisi alkaa väsäilemään ?

Vastaa Viestiin