w2 öljynkäryä huohottimesta

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: w2 öljynkäryä huohottimesta

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 26 Heinä 2010 00:40

Kyllä öljytilan täytyy hengittää (=sallia ilmanpaineen vaihtelut) kaikentyyppisissä mäntämoottoreissa niin kuin myös kuivasumppukoneissa - sen toteutustavat ovat vain vaihtelevat.
Mäntämoottorissa on aina ohipuhallusta jossa työtahdilla menee palojätettä ja kaasua öljytilaan, tietysti mäntä/sylinteriyhdistelmän kuluneisuudesta riippuen kuinka paljon.
Jos tätä ei tapahtuisi niin tuhansiakin tunteja ajetut moottoriöljyt olisivat käyttökelpoisia lähestulkoot maailman tappiin saakka ;-)
Öljytilassa liikkuva ilma sisältää aina öljysumua ja niitä palokaasuja, siksi usein koneeseen asennetaan putkisto jossa sitä ohjataan imusarjaan ja sitä kautta käryn ei pitäisi levitä juurikaan moottoritilaan

Vedäs Masahoo piruillessaan kurkkutorvenpätkä imuaukosta pilssiin ja tee siihen johonkin kohtaa reikä johon tökkäät sen huohottimesta tulevan letkun. Näin kone saa varmasti raitista ilmaa ja imee myös ne käryt kiertoon...
Nuo vanhat lättäpäät on perusyksinkertaisia ja alkeellisia koneita jotka on tehty vain riittävän hyviksi käyttötarkoitukseensa ilman mitää hienomekaanista moottoritekniikkaa. Uudessakin W-sarjalaisessa on melkoisesti ohipuhallusta kun mäntävälys on muistaakseni 0,13-0,15mm - nykymoottoreissa puhutaan tuhannesosien mäntävälyksestä ja nekin puhaltavat ohi ainakin jonkinverran...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Viilari
Viestit: 101
Liittynyt: 21 Heinä 2009 11:16

Re: w2 öljynkäryä huohottimesta

Viesti Kirjoittaja Viilari » 26 Heinä 2010 16:37

Mulla takavuosina Albin 0-21 huohotti oikein kunnolla,syynä oli liian suurinousuinen potkuri.Seppä takoi noususta n.tuuman pois,loppui huohotus ja
kulkukin parani.

Mattih
Viestit: 21
Liittynyt: 03 Tammi 2007 20:12

Re: w2 öljynkäryä huohottimesta

Viesti Kirjoittaja Mattih » 28 Heinä 2010 19:49

Hei
Vielä en ehtinyt kurkkutorvisysteemiä virittelemään. Keli on liian hieno ja tyyni.
Puristukset katsoin, ykkössynteri on 5,5 ja kakkonen 4,5. Kakkosta saattaa olla tarve vilkaista tarkemmin. Kunhan ensin vähän viilenee.
Pakosarja ja tiivisteet on tosiaan oikeasti uudet.
Kiitos kaikille ajatuksista ja kommenteista. :))

Avatar
rosenqh
Viestit: 14
Liittynyt: 13 Elo 2008 15:00
Paikkakunta: Tampester

Re: w2 öljynkäryä huohottimesta

Viesti Kirjoittaja rosenqh » 04 Elo 2010 09:33

Mulla oli sama ongelma, minkä kuvailit. Tosin W3:ssa. Tein Veli-Matin ehdottaman kumiletku virityksen kaasarin ilmanputsarille. Käryäminen väheni huomattavasti. Käytin polttoaineletkua, jonka liitin kiristimellä huohotinputken jatkoksi.

Mattih
Viestit: 21
Liittynyt: 03 Tammi 2007 20:12

Re: w2 öljynkäryä huohottimesta

Viesti Kirjoittaja Mattih » 04 Elo 2010 14:03

Kurkkutorvisysteemi viritelty noin 50 mm:n paperipinnotteisesta torvesta (ilmeisesti jotain auton lämmityslaitteisiin sopivaa). Lyhyen koeajon n. 20 min perusteella: käry on poissa mutta jotenkin aavistuksen verran tehoja uupuisi. Lauantaina pitäisi ponnistaa kunnolla Tammisaari-Espoo välillä.

dieselmoottori
Viestit: 183
Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53

Re: w2 öljynkäryä huohottimesta

Viesti Kirjoittaja dieselmoottori » 05 Elo 2010 17:33

Tuo tehojen uupuminen kannattaa aatella vaikka silleen että otat kaksi muovipussia ja laitat toiseen pakokaasuja ja toiseen pelkkää ilmaa ja juokset mäkeä ylös ja ekalla vedolla hengität vaikka pelkkiä pakokaasuja ja toisella puhdasta ilmaa. Veikkaan että puhtaalla ilmalla löytyy tehoja paremmin.

Vastaa Viestiin