w2 öljynkäryä huohottimesta

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Mattih
Viestit: 21
Liittynyt: 03 Tammi 2007 20:12

w2 öljynkäryä huohottimesta

Viesti Kirjoittaja Mattih » 23 Heinä 2010 16:20

Hei
Viimekesäisten moottorin paukkeiden ja muun epäsäännöllisen käynnin korjausten jälkeen (uusi pakosarja, uudet sylinterinkannet, kaasutin ja uusi vesipumppu) w2 käy hienosti. Espoosta Tammisaaren n. 9,5 tunnin ajo sujui moitteitta. Nyt on uutena ongelmana ilmaantunut voimakas käryäminen huohotinputkesta.
Olisiko vinkkejä, mistä moinen voisi johtua? Venttiilien välykset ja sytytys ovat kohdallaan ja puristuksetkin tuntuvat olevan ok. Öljyn seassa ei näyttäisi olevan vettä. Eikä kone syö öljyä. Öljynpaineetkin ovat ohjekirjan mukaiset.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: w2 öljynkäryä huohottimesta

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 23 Heinä 2010 17:31

Kone taitaa olla kunnossa, mielestani tuo on ihan normaalia ohipuhallusta jota on jopa uusissakin koneissa, vanhoissa vaan vahan enemman. Et vain huomannut sita kun varkkailit muutoin ongelmaisen koneen kanssa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Mattih
Viestit: 21
Liittynyt: 03 Tammi 2007 20:12

Re: w2 öljynkäryä huohottimesta

Viesti Kirjoittaja Mattih » 23 Heinä 2010 19:25

Hei

Kiitos lohduttavasta vastauksesta.
Käryä tulee mielestäni reippaasti, esim. kone alkaa yskimään konekoppa kiinni ajettaessa ja käry tuntuu melkoisen häiritsevältä veneessä (pilaa tunnelman paremman puoliskon kanssa ajeltaessa). Toisaalta, kun käryn johtaa letkulla laidan yli, niin kaikki on ok. Pitäisiköhän väsätä jokin yhde pakoputkeen, niin käry olisi poissa nenästä ja mielestä.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: w2 öljynkäryä huohottimesta

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 23 Heinä 2010 20:36

Älä nyt hemmetissä ainakaan pakariin, voi olla pakokaasut öljytilassa. Yleensä huohotuskaasut ohjataan ilmanputsarin kautta kaasuttimeen kumiletkulla.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Mattih
Viestit: 21
Liittynyt: 03 Tammi 2007 20:12

Re: w2 öljynkäryä huohottimesta

Viesti Kirjoittaja Mattih » 23 Heinä 2010 20:55

Ok

Kokemattomuutta koneiden kanssa.
Jotenkin kone tuntuu käyvän tukkoisesti, ihan kuin ilma ei riitäisi, kun käryt jäävät konekoppaan. Kun käryt johtaa ulos kone vene kulkee noin 11,5 km/h ja kun käryt ovat kopassa niin 10,5 km/h tuottaa vaikeuksia. Enkä osannut ajatella käryn kaasariin johtamisen olevan hyvä ratkaisu. Täytyypä kokeilla jahka menen takaisin Tammisaareen.
Kiitos vinkistä. Kolmatta kesää seikkailen w2:sen kanssa. Kaksi ekaa meni aika tuskallisesti mutta nyt alkaa sujua. Seuraavana rojektina on tärinän vaimentaminen. Kone suoraan rungossa ja akselissa kiinni. Eli sopivia vaimennustassuja ja akseliin jotain joustavaa täytyy alkaa etsimään.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: w2 öljynkäryä huohottimesta

Viesti Kirjoittaja Notreal » 23 Heinä 2010 23:15

Minulla huohotin liitetty letkulla n. 100mm halk. "metalliputkeen" jossa letkuyhteet päissä ja keskellä sekä sisällä sorvinlastua.
Huohotin letku keskelle, alhaalla yhteessä palloventtiili josta voi lastujen siivilöimän öljyn laskea pois "putkesta" ja yläyhteestä letku imukanavan lähtöön.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: w2 öljynkäryä huohottimesta

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 24 Heinä 2010 07:14

En tiedä, kuulosta kyllä jotenkin uskomattomalta tuommoinen huohotusmäärä jos kerran puristukset on kunnossa ja kaikki säädöt kohdillaan.

Ajelin aikoinaan, olikohan viitisen vuotta ennen vuotta "kirvesjakypärä", yhden kesän luotolaisella jonka Olympian 2F45 oli niin väljä sylintereiltään ja männiltään soikeaksi kulunut että sen suurin mäntävälys oli 1,25mm eikä huohotusongelmia ollut umpinaisen konekopankaan alla. Käyntiinlähtö takkuili sillä se tapahtui joka ensimmäisellä tai sitten 600 pyöräytyksellä - eikä kummakaan sillä muistelisin että puristuspaineet olivat 1,5 ja 1,7kg joten starttipilotilla se sitten saatiin toimimaan ihan "normaalisti" eli siitä tuli ns. laakinpeli :-) :-) :-) :-)
Eikä öljynkulutuskaan ollut ongelma kun kone hengitti polttoainetta öljytilaan mutta nopean ohenemisen takia sitä piti vaihtaa muutaman viikon välein - mutta kyllä sekin kesä meni merellä ilman isompia murheita ;-)

Periaatteessa tuon käryn pitäisi mennä pakarista ulos normaalisti kaasuttimen imemän ilman viemänä mutta onko konekoppa topattu täysin umpeen joka raosta ja kone ei saa minkään laista ilmaa ennen kuin alat raottelemaan konekoppaa käryjen takia?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Mattih
Viestit: 21
Liittynyt: 03 Tammi 2007 20:12

Re: w2 öljynkäryä huohottimesta

Viesti Kirjoittaja Mattih » 24 Heinä 2010 10:38

Konekoppa oli ostettaessa aika repaleinen ja korjasin sen ja laitoin sisälle melutonta, joten aika tiivis siitä tuli. Kone saa ilmaa lähinnä pilssin kautta. Olen miettinyt jonkinlaisen korvausilmaventtiilin tekemistä ilmanputsarin lähistölle.
Tuota Notarealin ratkaisua voisi koittaa soveltaa niin näkisi minkälaisia nesteitä kärystä tiivistyy.

Vaihdoin äskettäin noin 30 tuntia ajetun öljyn eikä se ollut luirua.

Etsintä ja pohdinta jatkuu ???

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: w2 öljynkäryä huohottimesta

Viesti Kirjoittaja Simon » 24 Heinä 2010 20:26

Vähän oudolta tuntuu kuvailemasi "käry", ehdottaisin, että tarkastat pakosarjan tiivistteen, josko moinen tupruttelu tulisi vaikka sieltä, tämä on toki mutu tuntumaa, mutta ko. tapauksessa pitääpi kaikki huomioida ???

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: w2 öljynkäryä huohottimesta

Viesti Kirjoittaja Notreal » 24 Heinä 2010 21:44

Samaa mietiskelin, olisiko pakoputki puhki.?
Kurkkaappa kaasutellessa meriveden ja pakoputken yhdettä,
on herkkä paikka ruostumaan puhki...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Re: w2 öljynkäryä huohottimesta

Viesti Kirjoittaja RistoA » 24 Heinä 2010 22:13

Kerropa lisää aiheesta "voimakas käryäminen" ?
Puhaltaako kone reippaasti huohottimesta, vaiko onko kyseessä pikemminkin sauhukiehkura joka hiukka puhkuu?

Reipas puhallus paineella kertoo ohipuhalluksesta männänrenkaissa. Kevyempi puhku viittaa öljyn voimakkaaseen kuumiamiseen, joka taas kertoo liian tiiviistä konekopasta.

Mitenkä käy, jos laitat huohottimen kaasariin ja pidät konekoppaa auki tai rakosellaan?

Risto

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: w2 öljynkäryä huohottimesta

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 24 Heinä 2010 22:23

Minä lähdin kaavailuissani siitä että kun kerran pakosarja, kannet ja mitä kaikkea muuta on uusittu niin pakoputki tiivisteineen on kunnossa - vähintäänkin tarkistettu kunnolla noin perusteellisen rempan yhteydessä.
Mutta koskaanhan ei tiedä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

merimakkara
Viestit: 162
Liittynyt: 22 Kesä 2005 16:45
Paikkakunta: Lempäälä

Re: w2 öljynkäryä huohottimesta

Viesti Kirjoittaja merimakkara » 24 Heinä 2010 22:37

Onkos tää W2 sellainen kone jossa venttiilit on siinä sivussa? Paljonko oli pakoventtiilien välys? Vaikuttais vähän siltä että pakoventtiilit ei sulkeudu kunnolla. Hioitko hiontatahnalla ventiilit kuppeihinsa sopiviksi ja katsoit polttoöljyllä, että venttiilit ei päästä pisaraakaan läpi ainetta kupista ja varrestaan?

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: w2 öljynkäryä huohottimesta

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 25 Heinä 2010 21:51

Jo sventtiilit vuotaisivat eise kone kysyjän kuvaamalla tavalla;
"Viimekesäisten moottorin paukkeiden ja muun epäsäännöllisen käynnin korjausten jälkeen (uusi pakosarja, uudet sylinterinkannet, kaasutin ja uusi vesipumppu) w2 käy hienosti." - Mattih
- silloin etsittäisiin jotakin muuta kuin huohottimesta tulevaa käryä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

merimakkara
Viestit: 162
Liittynyt: 22 Kesä 2005 16:45
Paikkakunta: Lempäälä

Re: w2 öljynkäryä huohottimesta

Viesti Kirjoittaja merimakkara » 26 Heinä 2010 00:02

Saatan olla tosiaan hyvinkin väärässä. Tarkemmin kun asiaa mietin niin eihän se pakokaasu tosiaan pääse venttiilien kautta öljypohjaan ainakaan näissä sivuventiilikoneissa. Onko tuo huohotinputken lähtö öljypojan kyljessä? Silloinhan sen pakokaasun pitää päästä sinne öljypohjan tilaan jostain, vai oletteko samaa mieltä? Mäntien ohi tietysti tulee ensin mieleen, mutta jos kone ei ole väljä, niin se pitää sulkea pois laskuista. Mitäs muuta kautta pakokaasut sinne sitten voisi päästä? Voisko koneessa olla syöpymä jossain pakojärjestelmän ja öljytilan välissä? Tuleeko sieltä pelkkää pakokaasua, vai roiskuuko öljyä mukana elikkäs puhaltaako kone?

Vastaa Viestiin