Perävetolaitteen ohjautuvuusongelma.
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: 24 Huhti 2008 14:57
- Paikkakunta: Anjalankoski
Perävetolaitteen ohjautuvuusongelma.
Hommasin tässä taannoin 8m paatin volvo pentan 106hp dieselkoneella ja 270 perävetolaitteella. Aiemmin veneessä oli 15x15 potkuri jonka edellinen omistaja oli saanut aivan solmuun. Sain hommattua tilalle 14x17 potkurin. En tiedä minkälainen vene on ollut ohjautuvuudeltaan aiemmin, mutta nyt se on ainakin todella surkea, varsinkin satamanopeuksissa. Vasemmalle peruuttaessa ei liiku sivullepäin juuri lainkaa. Onko perävetolaitteelliset veneet ominaisuuksiltaan huonoja ohjata vai onko tuossa paatissa jokin asennuksellinen vika tai virhe. Vai voiko potkurin vaihto muuttaa veneen käyttäytymistä. Kovemmassakin nopeudessa ja pienelläkin sivu tai takatuulella saa ruoria veivata kaiken aikaa. Ensin ei tunnu tapahtuvan mitään, vaikka ruoria kääntää, mutta sitten se yhtäkkiä kääntyykin jo liikaa. ps. Minun ensimmäinen prv laitteellinen vene kyseessä. Jopa meriläisetkin olleet helpompia ohjata.
- Pukatti
- Viestit: 142
- Liittynyt: 07 Joulu 2008 20:52
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Perävetolaitteen ohjautuvuusongelma.
Niin ilmeisesti se ohjaus on hydraulinen ja silloin tulee mieleen että siellä on ilmaa. Minä sain ilmattua pelkästään täyttämällä säiliötä tarpeen mukaan ja veivasin rattia molempiin laitoihin eestaas useita kertoja.
Toinen vaihtoehto on että jossain on välystä liikaa. Potkurin vaihto ei tuommoista tee ainakaan minun veneessä.
Olisi hyvä jos saisit kuvan ohjauksesta niin että vetolaite on suorassa? Kuvasta vois ehkä nähdä mahdollisen asennusvirheen?
Toinen vaihtoehto on että jossain on välystä liikaa. Potkurin vaihto ei tuommoista tee ainakaan minun veneessä.
Olisi hyvä jos saisit kuvan ohjauksesta niin että vetolaite on suorassa? Kuvasta vois ehkä nähdä mahdollisen asennusvirheen?
Venevilmi 1970-71: https://www.youtube.com/watch?v=lS-eSmUHoKg
Uudet omatekoiset kotisivut: http://tammerboats.is-best.net/
Uudet omatekoiset kotisivut: http://tammerboats.is-best.net/
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: 24 Huhti 2008 14:57
- Paikkakunta: Anjalankoski
Re: Perävetolaitteen ohjautuvuusongelma.
Ei ole hydrauliohjausta. Rupesin vinkistä katselemaan noita kuvia joissa paattia meille tuotiin, niin näyttäis siltä että perä on säädetty silleen, että vene taitaa kyntää aika vahvasti. Kokeilempa säätää tuota kulmaa huomenna, jospa se sillä korjaantuis. Trimmillähän tuo olis selvinny nopeasti, mutta kun ei tuossa vanhuksessa semmosia herkkuja ole.
- Olli M
- Viestit: 40
- Liittynyt: 14 Joulu 2007 14:30
- Paikkakunta: Tampere
Re: Perävetolaitteen ohjautuvuusongelma.
Liukuva/puoliliukuva tasaperäinen vene venkoilee usein myötätuuleen ajettaessa. Uppoumarunkoinen meriläinenhän kulkee kuin juna kun halkoo takaakin tulevat aallot. Ja tietysti nopeuskin vaikuttaa asiaan.
- ainur
- Viestit: 652
- Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Perävetolaitteen ohjautuvuusongelma.
Vaikuttaa välykseltä kaapelissa tai vaijereissa. Myös vetolaitteen ohjausnivel kannattaa tsekata. Veikkaisin kaapelia 270 vetolaitteelle. Vetolaitteen trimmikulmalla,tuon kokoisessa veneessä, ei ole pakittaessa paljon merkitystä. 8 metrinen vene ei muutenkaan käänny kovin herkästi taaksepäin ajettaessa. Keulapotkurilla saa ihmeitä aikaan.... ![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)
![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)
onhan se päivä vielä huomennakin...
Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;
Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: 24 Huhti 2008 14:57
- Paikkakunta: Anjalankoski
Re: Perävetolaitteen ohjautuvuusongelma.
Kiitos Ainur hyvästä vinkistä. Siellähän sitä ohjauksessa väljää oli useammassa paikassa. Perävetolaitteen boorit oli väljät ja kiristysruuvi ei kiristänyt tarpeeksi että olis välyksen saanut pois. Lisäksi ohjauskaapelin kiinnitys oli revennyt rungosta irti, joten vaijerin kuori pääsi heilumaan edes takaisin. Osat vaihdettu ja uudet runkokiinnikkeet tehty ja ohjaus toimii moitteetta. Ohjauskaapelin rasvaus on vielä tehtävä, kun rohisee ruoria käännettäessa. Oisko siihen vielä vinkkejä tarjolla. Malli on semmoinen missä kaapeli lähtee ruorin takaanta suoraan eteenpäin ja perävetolaitteen päässä on semmoinen hudraulisylinterin näköinen paksumpi viritys. Kyseessä ei kuitenkaan ole hydrauliohjaus vaan mekaaninen malli.
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Perävetolaitteen ohjautuvuusongelma.
Tulipa mieleeni noista välyksistä että onko joku tietoisesti tuunannut kaikki mahdolliset peräsimen välykset pois ja saanut ohjattavuuteen parannusta? Siis kölihän sitä venettä uppoumarunkoisessa kuljettaa "suoraan", mutta tästä tuli mieleeni että onko peräsimen välyksellä isoa vaikutusta asiaan? Itsellä ainakin on jonkinverran välystä ja en ole siitä pahemmin ressannut. Jos kuitenkin sen poistamisella selkeä muutos kulkuun niin silloinhan tuo kannattaisi jumpata pois!
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 175
- Liittynyt: 02 Maalis 2010 04:32
Re: Perävetolaitteen ohjautuvuusongelma.
12m uppoumarunkoisesta kun poistin ohjauksen välykset ei veneen käytöksessä huomannut tuntuvaa eroa, vaikka alunperin klappi oli peräsimen jättöreunasta heilutellen n.50mm. Kaikki värinät ja tärinät ruorista tosin hävisivät.
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Perävetolaitteen ohjautuvuusongelma.
Niin se taitaa olla että eipä sillä klapilla kauheita ole väliä, varsinkaan jos veneellä vähänkään enempi elopainoa. On tullut mieleen myös käydä juttelemassa Arifinilla mitä kustantaisi uusi peräsin joka muotoiltu sellaiseksi "pisaraksi" jollaisen olivat toteuttaneet, olisko ollut toukokuun Kipparilehdessä esiteltyyn puuveneeseen. Oma jahti kun on melko kankea liikkeissään ja tuulenvireen käydessä vasemmalta on keulaa todella vaikea saada kääntymään vaikka vierasvenesataman poijupaikalle, ilman että ajautuu vekslatessa linjasta sivuun. Tietysti ainahan se vauhti korjaa virheet heh:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- mikke1974
- Viestit: 101
- Liittynyt: 20 Heinä 2006 12:43
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Re: Perävetolaitteen ohjautuvuusongelma.
Mikä tällainen pisara on? Onko siinä "terävä" pää taaksepäin, ja mikä tekee sen paremmaksi kuin "perinteiset"?
Aikainen lintu saa madon mutta vasta toinen hiiri juuston
kuvia
kuvia
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: Perävetolaitteen ohjautuvuusongelma.
Malli on kait Volvon oma; toimii vaijeria pyörittämällä eikä kuten Morse tms jossa vaijeria vedetään/työnnetään ohjausrummulla. Minusta parempi koska voima ei tule ratille vaan jää siihen sylinteriin jossa sisällä on pitkä ruuvi jota vaijeri pyörittää.jarppi kirjoitti: Ohjauskaapelin rasvaus on vielä tehtävä, kun rohisee ruoria käännettäessa. Oisko siihen vielä vinkkejä tarjolla. Malli on semmoinen missä kaapeli lähtee ruorin takaanta suoraan eteenpäin ja perävetolaitteen päässä on semmoinen hudraulisylinterin näköinen paksumpi viritys. Kyseessä ei kuitenkaan ole hydrauliohjaus vaan mekaaninen malli.
Se rohina voi tulla siitä ruuvista jonka muistini mukaan voi purkaa ja rasvata.
Vaijerin rasvauksen vois hoitaa esim upottamalla sen öljyyn, tietenkin irroitus ensin.
Rohinan syy voi myös olla se, että vaijerista on katkennut säikeitä tai rattirumpu on äänen lähde.
Sinänsä helppo paikallistaa; irroita vaijeri ensin yläpäästään ja pyöritä pelkkää ruorirumpua jos ei ääntä vaijeri kiinni ja alapäästään irti jos ei rohise, niin ruuvi pitää ääntä.
Matti
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: 24 Huhti 2008 14:57
- Paikkakunta: Anjalankoski
Re: Perävetolaitteen ohjautuvuusongelma.
Peräpäästä se rohina kuuluu. Uskoisin sen johtuvan juuri siitä ruuvista. Lähteekös se sieltä ihan pyörittelemällä pois, kun irrottaa sen vaijerin pään sieltä perävetolaitteesta ja meneekö se myös helposti takaisin. Osais vähän arvioida rasvaukseen kuluvaa aikaa, että pitääkö varata koko päivä vai onnistuuko samalla reissulla kun lähtee viikonlopuks vesille.
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Perävetolaitteen ohjautuvuusongelma.
Oli vain pieni kuva josta ei kovin tarkkaan näkynyt muotoa. Nähdäkseni oli sellainen ylä/alapuolelta katsottaessa pisaran mallinen (ontto kotelo?) ja pisaran paksumpi pää luonnollisesti perää kohden. Muuttaa siis varmaan potkurivirtaa siten että kimpoaa enemmän sivuille ja kääntää helpommin/jyrkemmin sivuille käännyttäessä.mikke1974 kirjoitti:Mikä tällainen pisara on? Onko siinä "terävä" pää taaksepäin, ja mikä tekee sen paremmaksi kuin "perinteiset"?
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- ainur
- Viestit: 652
- Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Perävetolaitteen ohjautuvuusongelma.
Ei ole tullut tota vastaan...Mutta purkamallahan se selviää. Kato vielä ennen purkua, ettei olis rasvanippaa...jarppi kirjoitti:Peräpäästä se rohina kuuluu. Uskoisin sen johtuvan juuri siitä ruuvista. Lähteekös se sieltä ihan pyörittelemällä pois, kun irrottaa sen vaijerin pään sieltä perävetolaitteesta ja meneekö se myös helposti takaisin. Osais vähän arvioida rasvaukseen kuluvaa aikaa, että pitääkö varata koko päivä vai onnistuuko samalla reissulla kun lähtee viikonlopuks vesille.

onhan se päivä vielä huomennakin...
Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;
Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 101
- Liittynyt: 21 Heinä 2009 11:16
Re: Perävetolaitteen ohjautuvuusongelma.
http://www.ikarus342000.com/Boardsandrudders.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;mikke1974 kirjoitti:Mikä tällainen pisara on? Onko siinä "terävä" pää taaksepäin, ja mikä tekee sen paremmaksi kuin "perinteiset"?
Tietoa peräsinprofiileista.