Vaan kyllä noiden äijien tietämys hakkaa nettikauden asiantuntijoiden tietämyksen 10-1!
1. Kompassi on kunnossa, kiitos Simonin. Tosin torikierrokset jäivät tosiasiassa ajamatta mutta pikku-Eero hoiti homman tyylikkäästi parillakolmella myötäpäivään ajetulla kierroksella Varjakkasalmessa - seassa taisi olla hiukan ovaali- ja piruettikuvioita mutta kompassi on nyt iskussa. Nettiajankorjaus olisi tehty euroilla...
2. "Potkurivirranohjauslevyn" toiminnasta tuli sen verran hyvä mutu että "evo 1" lähtee nyt jatkokehittelyyn verstaalle ja ensi kaudella on lopullinen (siis evo 3 tai evo 4

) paikoillaan trimmipumpulla varustettuna eli sen saa tarvittaessa ylös jos pitää saada myterivastaisessa nostettua keulaa ilman huudattamista kuten tapaan tehdä. Evo kakkonen on vielä käsisäätöisellä vantilla. Kokoa tuolla hurjakkeella on kokonaista 0,15 neliötä mutta mitä ilmeisimmin siihen tulee pituutta lisää jonkin verran.
Mielenkiintoisinta on toiminta alueella 800-1400 rpm - tyhjäkäynnillä nopeus on sama kuin ilman levyä mutta sitten nopeus kasvaa n. 0,5-0,7s 800 kiekasta alkaen. 1000 kiekalla mennään 6,7s huiteilla ja 1400:lla 8s kahtapuolta mutta sen jälkeen keula alkaa nousemaan ja levyn vaikutus loppuu. 2200 rpm huiput on pudonneet puolisen solmua mutta mitäpä se haittaa - sitähän tässä ei olla hakemassakaan vaan mukavan letkeää marssivauhtia mahdollisimman vähällä metelillä ja kulutuksella l/maili.
Hiimailin maissa osat siihen malliin että kun levyn pulttaa paikoilleen se on prikulleen vesilinjassa kun vene ei ole ajossa ja eka koeajolenkin jälkeen jatkoin vantteja hiekkapankilla sentin eli levyn takapää laski viitisen milliä vesilinjasta alas. Mun mutun mukaan levy ei suinkaan nosta perää vaan ohjaa ainoastaan hiukan potkurivirtaa alemmas - kerrassaan mielenkiintoista sillä vaikutus on samantapainen kuin plaanilevyllä mutta mikään plaanilevyhän se ei ole koska se ei ole juuri pelikorttia isompi...
