Muljaavaa menoa

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
kardinaali
Viestit: 261
Liittynyt: 20 Loka 2003 13:09
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Muljaavaa menoa

Viesti Kirjoittaja kardinaali » 28 Kesä 2010 14:57

Hej på You!

Asensin uuden tarvikepotkurin nelikymppiseen Yamahaan. Ajattelin että nyt tulee Karhijärven nopeusennätys, mutta toisin kävi. Koneen lämmettyä nostin paatin plaaniin ja lähdin selälle päin varovasti kaasua lisäten.

Yhtäkkiä vene heilahti pehmeähkösti kuin olisi osunut johonkin hylkeeseen tai näkkiin (kumpaakaan en ole vielä sillä järvellä nähnyt) ja kulki sen sekunnin vähän vinossa, mitä ehdin ennen kaasun pudottamista ajaa. Vanaveteen ei kuitenkaan noussut ruhjoutunutta raatoa eikä mitään muutakaan, joten lisäsin taas kaasua.

Ja uudestaan vene muljahti. Nyt annoin hitaasti vielä lisää kaasua ja mitä enemmän Yammussa oli kierroksia, sitä enemmän vene oli paarpuuriin kallellaan. Se suorastaan kampesi itseään vinoon. Toistuvat koeajot osoittivat, että kyseessä on pysyvä haitta.

Mitä kummallista siellä venhon persiissä oikein tapahtuu? Potkuri on siis uusi, mutta arvoiltaan pitäisi olla alkuperäisen kanssa identtinen. Veneeseen tai moottoriin ei ole tehty rakenteellisia muutoksia. Ei tää nyt ole oikein kivaa, vaikka vesillelasku tapahtuikin satumaisen hienossa säässä juhannuksen aatonaattona.

Avatar
kardinaali
Viestit: 261
Liittynyt: 20 Loka 2003 13:09
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Muljaavaa menoa

Viesti Kirjoittaja kardinaali » 28 Kesä 2010 15:49

Kovin sitten on vanhassa potkurissa ollut huono pito, jos noin suuri ero on. Eipä silti, kyllä se vanha rusetti olikin aika loppusuoralla.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Muljaavaa menoa

Viesti Kirjoittaja Simon » 28 Kesä 2010 17:06

Kyllähän potkureissa vaikuttaa pienetkin muutokset ja ilmeisesti uuden potkurin pito parani, joten vautiakin tuli lisää. Onko koneessa trimmi? jolla voisit trimmata keulaa vähän ylemmäs, ellei niin muuta rikikulmaa yhtä pykälää ylemmäs, niin veneen perä ei nouse liian ylös ja kadota pitoa veteen, nimitttäin tuossa tilanteessa vene käyttäytyy juuri kuvaamallasi tavalla. Voihan toki olla muitakin syitä, mutta jostakin kokeilu on aloitettava :)

Em:n jälkeen katselin sivuiltasi veneen muodot ja totesin U-pohjamudon huomattavan tasaisuuden ja alukseen aikoinaan tehdyt hieman etupainoitteiset muutokset, niihin perustaen viittaan ylläkirjoittamaani 8|

Ystvällisin terveisin Simo Peräkorpi.

Avatar
kardinaali
Viestit: 261
Liittynyt: 20 Loka 2003 13:09
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Muljaavaa menoa

Viesti Kirjoittaja kardinaali » 29 Kesä 2010 08:54

Tuo perän nouseminen liian ylös kuulostaa kyllä aika loogiselta, eipä olisi silti mulle tullut mieleen. Kiitos vinkistä! Koneessa ei ole varsinaista trimmiä, vaan kulma pitää säätää käsin ennen ajoa.

Sellainen nyt kuitenkin tuli mieleen, että vanha eli alkuperäinen potkuri menee mielestäni muutaman millin syvemmälle torpedoputkeen kuin tämä uusi. Ilmeisesti se voi vaikuttaa pakokaasujen poistumiseen osittain väärästä paikasta (nimenomaan tuosta välistä). Mahtavatko nuo pari milliä kuitenkaan olla merkitsevässä roolissa?

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Re: Muljaavaa menoa

Viesti Kirjoittaja Jude » 29 Kesä 2010 10:41

kardinaali kirjoitti: Sellainen nyt kuitenkin tuli mieleen, että vanha eli alkuperäinen potkuri menee mielestäni muutaman millin syvemmälle torpedoputkeen kuin tämä uusi.
Tarvikepotkurit on myös tehty mitoilleen. Jos kyseessä on moottoriisi tarkoitettu potkuri, niin oikein asennettuna sen menee samalle syvyydelle kuin alkuperäinen.

Mikä ihme on torpeedoputki?

Avatar
kardinaali
Viestit: 261
Liittynyt: 20 Loka 2003 13:09
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Muljaavaa menoa

Viesti Kirjoittaja kardinaali » 29 Kesä 2010 11:37

Jude kirjoitti:Mikä ihme on torpeedoputki?
Eiks se ole se osa moottorin alapäätä, jossa on "vaihteet".

Vastaa Viestiin