"Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 05 Kesä 2010 00:07

Mulla antaa ohjekirjan mukaan 54hp/4800r/min
Otti nyt vaan 3800kiekkaa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05 Kesä 2010 07:40

Näköjään on ajotunteja, siis oikeammin koneenkäyttötunteja, tulee kaudessa keskimäärin se 240-270 eli Dejah Thorikselle niitä on kertynyt mulla lokakuusta -07 apauttiarallaa 550 joten se 1000 ei ole kaukana totuudesta - ja voi olla reilusti sen allekin...
Jos se mittari tulee laitettua niin näkyville se ei tule koska en perhana ala poraaman yhtää reikää enää mihinkään jotakin lähestulkoon turhanpäiväistä mittaria varten ;-)

Eikös VANHA nyrkkisääntö sano tuosta potkurin sopivuudesta riisselimoottorisille huviveneille että täyden tehon kierrokset pitäisi saada ajossa juuri ja juuri ulos jolloin sopivimmat kierrokset marssinopeudelle on 70-80% em. kierroksista eli silloin ne tippuvat sinne parhaan vääntöalueen keskivaiheille...
Eli mulla kierrokset 2200/1540-1760

Mikä hemmetin vormulan moottori sulla on ms.venla?

Vai päteekö se tuo nyrkkisääntö Simon?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja ainur » 05 Kesä 2010 08:56

Värinöihin saattaa vaikuttaa myös tuo liina, millä potkuriperäsinhässäkkä on kii.... ;-)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 05 Kesä 2010 11:44

:-) Mulla on toi marinoitu vw diesel. Aattelin saaha sen ensin ottamaan täyden tehon ja sitten niinkuin mainitsit 70% kierroksista on matkavauhti.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05 Kesä 2010 12:22

Lähtökohta on aika erilainen kuin mun työkone Valmetilla joka on perinteiseen tekniikkaan perustuva hidaskierroksinen umpirautapata...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 05 Kesä 2010 12:40

Mutta se valmetti onkin hyvä meriläismalliseen, matalat kierrokset ja vääntöä. Tolla mun koneella saisit yli 100db äänet, kovat kierrokset ja 7 solmun huiput :-)

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05 Kesä 2010 20:17

Empä tiijä, Simon Petra-summalaisessa on 50hp Lombardini ja se on ajossakin niin hiljainen ilman konekoppaakin että xituttaa kympillä pelkästä kateudesta. Siitä hiljaisempi voi enää olla dacronveto tai sähkömoottori. Kun manasin koneiden eroa niin Simo tuumasi tuttuun tyylinsä vaan että "Lombardini onkin huvivenemoottori ja Valmet laivamoottori..."
Tein muutaman tunnin koeajolenkin ja kaikki pelasi ihan ok. Vanha marssivauhti, n. 7,5 s, menee nyt n. 1350 kierroksella kun aikaisemmin se vaati n.1600-1650 jolla mennään 8,2-8,4 solmua mutta kulkuasento alkaa olemaan siinä ja siinä. Siihen kun löytyy lääke niin vot sitten mennään mutkasta merta näkymättömiin...
Joku perhanan Tyhjäsen Ykä teki talvella steevirautaan 4kpl M12 kierteitä ja mun pitäisi keksiä niille jotakin käyttöä kesän mittaan :-)

"Sinnfeinin" pito on aika raju kun perää pystyy melkeinpä hyppäyttämään paikalla metrin verran sivulle pakilla - huomasin se kun tulin kovaan myötäiseen omaan pilttuuseen :-) No ei nyt sentään metriä mutta kyllä ero on huomattava joten tiukimpia manööverejä pitää alkuun vähän varoa...

Vaan scootterin takarengas on nyt sitten vuorostaan epätasapainossa :P
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06 Kesä 2010 10:46

Lainaus 26.8 -09:

"Dejah Thorikseen tulee talven aikana asennettua PythonDrive vakionopeusnivel ja sen takia koneen alle tulee kumitassut. Nythän asennus on "umpitönkkö" niin akselin kuin kuin koneenkin osalta ja kaikki koneen värinät ja tutinat välittyvät suoraan runkoon matalana jyrinän ja kuminan kera ja rajoittavat omalta osaltaan koneen kierroksia.
Se on vielä täysi mysteeri mitkä lopulliset marssikierrokset tulevat olemaan varsinkin kun potkurikin on rosterinen julmettu jäävahvisteinen rusetti joka on optimoitu vetoon eli ei paras mahdollinen hupiajoon. Mitä ilmeisimmin potkurin nousu tulee kasvamaan jonkinverran eli marssikierrokset tippuu jonkinverran.
Eli "alustan" rakentelu on oikeastaan täysin kesken mutta tavoitteena on huomattavasti hiljaisempi vene 7,5-8 solmun marssivauhdilla kulutuksen ollessa jotain 0,4-0,5l/nm...

"Vauhtipelti" on aivan väärä nimitys tuolle kaavailemalleni rakenteelle - ehkäpä jokin vaikka "potkurivirranohjauslevy" eli PVOL olisi kuvaavampi..."

Tässä rakenteluprojektissa mennään näköjään raiteilla kuin juna ja sen junan merkki ei ole Pendolino... ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 06 Kesä 2010 12:28

Ei pidä olla liian itsekriittinen :)) Ompas matalat matkakierrokset, meillä on meriläisessäkin 3000r/min ja perkins koneena.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06 Kesä 2010 13:36

Mulla onkin laivamoottori ;-)

Mikä Perkinssi se niin rajusti kiertää parhaalla vääntöalueella?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 06 Kesä 2010 19:25

Taitaa olla laivamoottori minullakin Perkinssissä, sillä maksimikierrokset ovat 2000 -luokkaa ja koneen painokin varmaan lähentelee puolta siitä, jolla sinänsä ei ole merkitystä. Mutta kun on suora 1:1 välitys, sillä on merkitystä, sillä liikkeet hitaastikin ajettaessa ovat äkäiset ja marssivauhti tahtoo olla aina kovempi kuin Haminan nopeusrajoitus, jos ei välillä löysää vapaalle, laiturissa kylkikiinnityksessä olevat herraskaisten veneet ja ennenkaikkiea kipparit puristelevat nyrkkeään tai näyttävät keskaria, jos epähuomiossa sattuu ajamaan omalla tyhjäkäynnillään ohi, aallonmuodostuksesta kiroavat, vaikkei se aalto ole suuri.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 06 Kesä 2010 20:01

Perkins 4.108 49hv/4000r/min

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07 Kesä 2010 21:20

Sehän alkaa kelpaamaan jo polttomoottorilennokkiin kierrostensa puolesta :-)

Mulla on jonkin sortin henk.koht. ongelma tai joku xerkeleen fetissi noiden työkalujen ja muiden vastaavien romujen kanssa. Viikko vesillelaskun jälkeen kannoin sieltä ison kangaskassillisen ylimääräisiä pois ja vieläkin on varmaan kymmeniä kiloja. Jotakin 17mm lenkkiavaintakin taisi olla 5 kpl ja hiomapaperiakin viittä eri karkeutta rullatolkulla samoten sen seittemänlaisia impellereitä ja putkenpätkiä. Puhumattakaan 19 ruuvimeisselistä...boschin ja wicon katkojakärjistä...3cm vesiletkun pätkistä...3 vesipatterin ilmausavaimesta...puolesta kymmenestä puristimesta ja kahdesta käsisahasta...akkupora...johdotettu akkupora...käsiveivari...kavahöylä..sipohöylä...
Juotosvehkeitäkin oli kaksi kaasukäyttöistä ja sitten sielä 220V ja 12V sähkökolvit...3-4 kg sekalaisia ruuveja, pultteja, muttereita ja rikkoja
Lähdin ratkomaan ongelmaa ostamalla Wisentin suht täydellinen työkalusalkun ja koettamalla sovittaa muut työkalut yhteen 25x50cm pakkiin. Mutta sitten on niitä "tätä saattas joskus tarvita" romuja on toinen samanlainen pakki ja pari pienempää laatikkoa - siis vieläkin :-( :-( :-( :-( :-( :-(

Mimmosia työkalu/varaosa-arsenaaleja sitä muilla on?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Notreal » 07 Kesä 2010 21:32

Veli-Matti kirjoitti:Eikös VANHA nyrkkisääntö sano tuosta potkurin sopivuudesta riisselimoottorisille huviveneille että täyden tehon kierrokset pitäisi saada ajossa juuri ja juuri ulos jolloin sopivimmat kierrokset marssinopeudelle on 70-80% em. kierroksista eli silloin ne tippuvat sinne parhaan vääntöalueen keskivaiheille...
Nyrkkisäännöstä osaa mitään sanoa, mutta vertailun vuoksi.
Mulla huippukierrokset on 2500r/min
Ajossa saan ulos 2400r/min
Marssinopeus perstuntumalla on parhaimmillaan nopeudessa 14-16 solmua
jotka vaativat kierroksia 1900 - 2100, tekköö 76 - 84 %

Osuu aikas hyvin kohilleen tuohon kaavaan.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07 Kesä 2010 21:44

No siltä tuntus mutta tuo on kuitenkin vaan jonkun sortin yleisohje normikamppeille.

Vaan kyllä oli kansihenkilökin aika tyytyväinen kun käytiin eilisiltana tunnin lenkki merellä pelkästään vaan totuttamassa nuorinta koiraa, sitä mustaa petoa, venehommiin. Tuumasi että "eipä ois uskonut että näinkö paljon se potkurinvaihto vaikutti mutta mites se voi kun sehän on tuolla veden alla..." Empä siinä viitsinyt alkaa sen tarkemmin selvittelemään asiaa...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin