Merivesijäähdytys alumiinikantiseen koneeseen?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
oke
Viestit: 27
Liittynyt: 29 Elo 2009 13:24

Merivesijäähdytys alumiinikantiseen koneeseen?

Viesti Kirjoittaja oke » 30 Touko 2010 12:31

Elikkä tarkotus olis laittaa alumiinikantinen auton moottori venneeseen ja kuulin tutulta että alumiinikansi ei kestä merivesikiertoa. Onko jutussa perää? Ja jos on niin minkälainen jäähdytys olisi hyvä tuollaiseen n.5m pitkään Runaboat-tyyliseen venneeseen? Heppoja koneessa 54. pikkuinen(1.6) diesel. pakosarja pittää kyllä tehä luultavasti kokonaan uus joka tapauksessa että sen saa jäädytetyksi.

Tällasia on täsä vähän funteerannu. Täältä se vastaus löytyy jos jostain 8|

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Merivesijäähdytys alumiinikantiseen koneeseen?

Viesti Kirjoittaja CC » 30 Touko 2010 13:02

Kyllähän se taitaa teetättää suljetun systeemin. Itse en ainakaan viitsisi kokeilla kestääkö kansi.
Suljetulla systeemillä on hintaa lukuunottamatta muutkin edut puolellaan.
Kyllä pakosarja on hyvä jäähdyttää vedellä, muuten sille tulee turhan kuumat oltavat. Öljyäkin olisi hyvä vähän viilentää, kun
öljypohjakaan ei saa ajoviimaa, kuten autossa.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

oke
Viestit: 27
Liittynyt: 29 Elo 2009 13:24

Re: Merivesijäähdytys alumiinikantiseen koneeseen?

Viesti Kirjoittaja oke » 30 Touko 2010 14:29

Millä tavalla veden jäähdytyksen toteutus tuossa suljetussa systeemissä? Putket keulasta ulos ja perästä sisään? Vai onko jokin parempi/huomaamattomampi keino? Ja mitä etuja on suljetussa verrattuna merivesijäähdytykseen Öljyn jäähdytyksestä luin kyllä ensimmäisen kerran, milläs tavalla se olis paras rakentaa, sama vesi kiertämään jotenkin myös ölijypohojan ympärillä ??? Ja semmosta oon miettinyt että millanen pumppu sitä vettä pyörittää sitten? Riittääkö moottorin oma vesipumppu kun kerta kierto on pitempi?

Palion tyhymiä kysymyksiä mutta koittakkee kestää ;-)

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: Merivesijäähdytys alumiinikantiseen koneeseen?

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 30 Touko 2010 17:52

Etkö meinaakkin volkkarin 1.6 dieseliä laittaa? ? mulla en semmoinen itellä, tosin lämmönvaihtimella oleva.

Avatar
Pukatti
Viestit: 142
Liittynyt: 07 Joulu 2008 20:52
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Merivesijäähdytys alumiinikantiseen koneeseen?

Viesti Kirjoittaja Pukatti » 30 Touko 2010 18:12

Mulla on P3:ssa vähän isommassa mittakaavassa (V8) suljettu lämmönvaihdinjärjestelmä. Niitä on neloskoneisiinkin. Itsellä on tuolta hankittu: http://www.manifoldwarehouse.com/mes/mg ... =kit&id=32" onclick="window.open(this.href);return false;

Sarja on kokolaila täydellinen ja hyvä asennusohje tulee mukana. Meriveden syöttöön pitää olla oma pumppu. Moottorin oma vesipumppu pitäs kierrättää riittävästi sisäistä puolta.
Öljynjäähdytys on meillä toteutettu ottamalla öljy suodattimen väliin pistetyllä väliotolla ja siitä letkuilla erillisen öljynlauhduttimeen. Lauhduttimessa on vielä puhallin kyljessä.

oke
Viestit: 27
Liittynyt: 29 Elo 2009 13:24

Re: Merivesijäähdytys alumiinikantiseen koneeseen?

Viesti Kirjoittaja oke » 30 Touko 2010 18:43

ms.venla kirjoitti:Etkö meinaakkin volkkarin 1.6 dieseliä laittaa? ? mulla en semmoinen itellä, tosin lämmönvaihtimella oleva.
Jep, mites on pelannu, kun kerta kokemuksia on?

Pukatilla muuten hyvä linkki mutta teen venettä opiskelijabudjetilla niin ei oo varaa laittaa tuohon jäähytykseen ihan nuin paljoa 8\

Vene on muutenkin tehty mahdollisimman halpana mutta silti teholuokan kestävänä 8}

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Merivesijäähdytys alumiinikantiseen koneeseen?

Viesti Kirjoittaja Mile » 31 Touko 2010 10:12

Tee piikkiön palikoilla, niiltä löytyy valmiit sarjat moniin koneisiin ja tekevät ellei löydy. Myös veneakselistosta kannattaa kysyä osia, noita volkkarin koneita on myyty hollantilaisen Alba-marinen toimesta marinoituina.

Kannattaa vähän tutustua aiheeseen enemmän ennen tekemään ryhtymistä. Säästää voi ja kannattaakin, mutta väärässä paikassa tehty säästö voi tulla kalliiksi, ja pahimmassa tapauksessa aiheuttaa vaaran.

Suljetulla systeemillä tarkoitetaan sellaista kuin autossakin on, sillä erolla, että syylari korvataan lämmönvaihtimelle jossa moottorin omaa nestekiertoa jäähdytetään sillä lätäkön vedellä. Vesi merestä nostetaan merivesipumpulla ( toimii myös järvessä :-) ) toimitetaan siitä yleensä ensin merivaihteen oman oljynjäähdyttimen läpi, mikäli sellainen on, sitten vesi-vesi-lämmönvaihtimen läpi, sitten moottorin öljyn jäähdyttimen ja lopuksi johdetaan ulos märän pakoputken kautta. JA jos kyseessä on turbokone, niin vesi viedään välijäähdyttimen kautta ennen vesi-vesi-lämmönvaihdinta.

Moottorin öljynsuodattimen alle asennetaan valmis palikka jossa letkuyhteet jäähdyttimelle.

Kun tekee homman kunnolla niin se pelittää kuin entinen junan vessa ... ei tule lämpöongelmia, ja paikat kestää.

Katso täältä:

http://www.venevarustaja.fi/index.php?o ... &Itemid=78" onclick="window.open(this.href);return false;

Osille tulee hintaa pari tonnia ilman vaihdetta.
Mile

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: Merivesijäähdytys alumiinikantiseen koneeseen?

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 01 Kesä 2010 21:29

Kone on mulla pelannut hyvin, todennäköisesti juuri hollannissa marinoitu, koska on sellaisesta teräsveneestä otettu ja päätynyt sitten mulle.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02 Maalis 2010 04:32

Re: Merivesijäähdytys alumiinikantiseen koneeseen?

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 07 Kesä 2010 17:28

Sekä vaihteiston että moottorin öljynlauhduttimet pumpun imupuolelle, näin vältytään öljylauhduttimen mahdollisesti rikkoutuessa meriveden pääsy öljyn sekaan ja laitteiden sisälle tekemään tuhojaan.

Vastaa Viestiin