Lakan levittäminen telalla

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
ijp

Lakan levittäminen telalla

Viesti Kirjoittaja ijp » 10 Touko 2010 22:46

Ajattelin kokeilla tämän kevään lakkauksissa tela / sivellin menetelmää. Eli lakka levitetään telalla ja tämän jälkeen tasoitetaan siveltimellä. Mitä telaa hommassa kannattaa käyttää, vaahtomuovi, mohair vai joku muu? Lakkana käytän Rylardia, sitä hitaampaa.
Ilkka

Northling
Viesti:

Re: Lakan levittäminen telalla

Viesti Kirjoittaja Northling » 10 Touko 2010 22:58

Moro

Mun kokemusten mukaan ehdottomasti paras tela on sellainen pikkutela, jossa on tasainen erittäin lyhyt karva. Ovat yleensä vaalean ruskeita/kellertäviä(olisiko ollut Sokevan tuote). Vaahtomuovitelat ei kestä, vaan alkavat muremtua aika nopeasti lakan joukkoon. Mohairtela taas on liian pitkäkarvaisia, jolloin lakkaa jää liikaa ja niistä lähtee hirveästi karvoja lakan joukkoon.
Aika nopeasti sitten pitää telalla levitetty lakka tasoittaa sudilla koska se alkaa jähmeentyä heti levityksen jälkeen.
Parhaiten homma sujuu kahteen päätyyn toinen menee edeltä telalla toinen tulee sutin kanssa perässä.
Sopiva ala kahteen päätyyn työstettäväksi on n 4 lautaa korkea ja 50 cm leveä. yksin pystyy tasoittamaan ehkä puolet tosta alasta.

Vaimon kanssa yleesä hoitetaan homma yhdessä mulla on tela ja hänellä suti.
Kahteen päätyyn meidän Ottilianan kylkien lakkaamien sutilla kestää yli kolme tuntia. Tela+suti yhdistelmällä siihen menee n. tunti ja vartti ja jälki on parempaa, ei laikaan valumia!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Kejonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kejonen » 11 Touko 2010 08:32

Eilen tuli tuota hommaa harjotettua. Toinen meni telan kanssa edellä ja toinen tasotteli vaahtomuovisiveltimen kanssa perässä. Telana sellanen lyhytkarvanen pikkutela. Mun veneen kylkiin meni n. tunnin verran aikaa. Yksin se homma oli aika räpellystä kaukalon, telan ja siveltimen kanssa, tosin sillon oli kyllä liian kylmä ja lakka liian paksua. Mutta kahden miehen voimin se homma oli jopa mukavaa puuhaa.
iskänKaa ja äiskäKaa tuurinKaa tiusKaa

Jarmo Niinimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 11 Touko 2010 10:48

Olen kokeillut molempia tapoja, eli siis pelkkää sivellintä ja tela-suti-yhdistelmää, enkä ole yksin työskennellessä huomannut tuossa suurtakaan nopeuseroa. Telalla ja sudilla itse olen kyllä yleensä saanut ehkä hieman parempaa jälkeä aikaiseksi. Ja kyllä minulla ainakin vaahtomuovitela ja -sivellin ovat hyvin kestäneet tuota lakkaa (se Rylardin hitaampi) ja maalia (myös Rylard). Tuossa hitaassa lakassa on se etu - ainakin tällaiselle tumpelolle - että jopa minä pystyn etenemään koko kyljen korkeudelta kerrallaan noin 30 cm kaistoja vedellen ilman, että lakka ehtii ryytyä rajolle. Tosin tänä keväänä oli muunlaisia vaikeuksia, kun tuo lämpötila pysyi kaikilla lakkaus- ja maalaussessioilla 4-9 asteen välillä :(
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

meriläinen

Viesti Kirjoittaja meriläinen » 11 Touko 2010 20:03

Minä levitin lyhytkarvaisella telalla ja perässä sudilla viimeistely. Yksin kun tein homman niin etenin aina noin 40cm kerralla kokokyljen korkeudelta. Lakkana käytin Spinnaker yach varnish tai jotain sinnepäin...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....

vanhami
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vanhami » 12 Touko 2010 23:29

Mohair mulukkurissa ja hyvä leveä pensseli rokkaa. Ei lisättävää.
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.

http://www.mikavanhala.fi

Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/

ijp

Viesti Kirjoittaja ijp » 21 Touko 2010 21:25

Nyt on kevään lakkaukset tehty ja täytyy sanoa, että tela + suti menetelmä toimi paremmin kuin osasin odottaa. Varsinkin veneen kylkien lakkaus oli nopeaa eikä valumiakaan tainnut tulla yhtään. Sunnuntaina olis tarkoitus laittaa vene veteen.

Telana käytin mohairtelaa, joka toimi mielestäni muuten hyvin paitsi että siitä jäi alussa jonkin verran karvoja lakkapintaan. Telan olisi voinut tietysti pestä ennen käyttöönottoa niinkuin ohjeissa sanottiin :P. Säilytin telaa lakkauskertojen välissä vanhassa margariinirasiassa, jonka kanteen tein varrelle reiän. Rasiassa oli pellavaöljyä ja tärpättiä 1:1.
Ilkka

mikke1974
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikke1974 » 14 Heinä 2010 10:35

Rullaa tela maalarinteipissä, niin nukka jää liimaan kiinni.. Ellei ole saippuavettä lähettyvillä.. :)
Aikainen lintu saa madon mutta vasta toinen hiiri juuston
kuvia

Vastaa Viestiin