Vanha kompassi

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Vanha kompassi

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06 Touko 2010 20:31

Vaa ompa komia kompassi - vaihakko nää sen mun venneeseen?
;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

MikkoM
Viestit: 94
Liittynyt: 04 Kesä 2006 17:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Vanha kompassi

Viesti Kirjoittaja MikkoM » 06 Touko 2010 20:42

Veli-Matti kirjoitti:Vaa ompa komia kompassi - vaihakko nää sen mun venneeseen?
;-)
Muuten vois kyllä, mutta en halluu ottaa tunnolleni, että saisit lyijymyrkytyksen tuosta kompassista :)) .

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Vanha kompassi

Viesti Kirjoittaja Simon » 06 Touko 2010 21:00

Kyllähän tuo pitäisi Veli-Matille välittää, siinähän on piirujako, joten Varjaagi voisi sitä jopa ymmärtää. :P

Näin todistajien läsnäollessa tekisit kyllä hyvän kaupan, V-M lupasi vastikkeeksi veneensä ;-)

MikkoM
Viestit: 94
Liittynyt: 04 Kesä 2006 17:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Vanha kompassi

Viesti Kirjoittaja MikkoM » 06 Touko 2010 21:11

Simon kirjoitti:Kyllähän tuo pitäisi Veli-Matille välittää, siinähän on piirujako, joten Varjaagi voisi sitä jopa ymmärtää. :P

Näin todistajien läsnäollessa tekisit kyllä hyvän kaupan, V-M lupasi vastikkeeksi veneensä ;-)
Hyvä kauppa olis ollu, mutta eihän sitä passaa Veli-Matin heikkua hetkiä käyttää hyväksi ;-) . Täälä ois muuten semmonen sukelluveneen kompanssi ja C.Plathi on valmistaja. Olisko semmonen, mistä V-M ketjussa aikasemmin kertoili?. Tuollanen varmaan toimis, vaikka vene menis upoksiin :)) .

http://cgi.ebay.com/C-PLATH-GERMAN-U-BO ... 414f43150e" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Vanha kompassi

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06 Touko 2010 23:24

Itse asiassa vanhana tykistön laskija-aliupseerina ja RaUK:n "santsarisellaisena" toimin kauan aikaa siten että laskin pikaisesti päässä suuntimat tykistön 6000-jaollisilla piiruilla ja käänsin ne sitten asteksi. Kun suoritin, olikos se nyt -95 tai -96, vuokraveneenkuljettajan tutkinnon laskin vielä silloin päässä tenttilaskut piiruina ja kirjasin ne sitten paperille asteina. Tutkinnon pitäjä ensin hylkäsi ne koska laskutoimitusta ei näkynyt paperilla. Mutta kun huomautin asiasta ja laskin muutaman lisätehtävän tarkan valvovan silmän alla päässä niin kaikki alkuperäisetkin vastaukset hyväksyttiin mukisematta. Yliluutnantti Hautamäki RaUK:ssa oli kova poika laskettamaan tehtäviä päässä sekkarin kanssa...

Uskoisin vieläkin pärjääväni 6000 jaollisella piirukompassilla pienen aivojumpan jälkeen: "yhtä piirua vastaava ympyrän kaaren pituus on tuhannesosa ympyrän säteestä" eli suomeksi nyrkkisääntö "kilsan päästä metri pieleen on piirun verran xitun vieressä".
Kompassiaste on muistaakseni vastaavasti jotain 16,6-16,7m kilometrissä - melkoinen ero tarkkuudessa.
Mutta nykyinen nato-standartin mukainen 6400 jaollinen voi olla jo liikaa ;-)

Mutta tarkemman harminnan jälkeen vedän tarjoukseni takaisin mutta tunnustan että olisipa kiva koriste mun "rojuhyllyssä" ...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Vanha kompassi

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 08 Touko 2010 14:38

Komee on Mikko M:n kompassi. En tosin ole käynyt noinkaan korkeata koulutusta kuin V-M, niin, niin kuin Notikkakin sanoi aiemmin, en kopassia tarvitse - sen verran täytyy olla suunta vaistoa ja tulkita luontoa noin pääpiirteissään. Siis jos ajat Virolahdelta Helsinkiin päin, maa on Suomen puolella oikealla ja päin vastoin kun tulet takaisin. Mennen ja tullen on pari hyvää maamerkkiä, ensin mennessä Loviisan ydinvoimalaitos ja sen jälkeen Nesteen tulet, takaisin tullessa päin vastoin. Saimaalla voi sitten olla jo vähän hankalampaa :-) Sanovat tosin, ettei Nesteen tulet enää palaisi - mene ja tiedä, mutta yksikin maamerkki, josta voi olla varma, riittää !!! Eksyähän voi toki muutenkin.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Vastaa Viestiin