Ford Trader

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Ford Trader

Viesti Kirjoittaja Notreal » 09 Huhti 2010 10:28

En vaihda, tarkistan määrän ja "värin".
Jos sen 100h ajaa kaudessa, ei se vaihteistoöljy ehdi kummemmin vanheta.
Mulla on tosin talvisäilytys lämpöisessä joten ei tarvitse huolestua veden kondensoitumisesta.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ford Trader

Viesti Kirjoittaja raimå » 09 Huhti 2010 20:48

Hyvä:) Näin itsekin aion menetellä. Monasti ahkerallakin käytöllä, käyttötunnit ovat venemoottoreissa vähäisiä ja "vaihtoja" ei juurikaan tule. Siispä maalaisjärki käteen, sormi reiästä sisään, tarkistus ja menox!
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20 Marras 2009 20:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Ford Trader

Viesti Kirjoittaja Warjo » 09 Huhti 2010 21:37

Notreal kirjoitti:En vaihda, tarkistan määrän ja "värin".
Jos sen 100h ajaa kaudessa, ei se vaihteistoöljy ehdi kummemmin vanheta.
Mulla on tosin talvisäilytys lämpöisessä joten ei tarvitse huolestua veden kondensoitumisesta.
Totta puhut. Myös öljyn haju kannattaa haistella, onko palaneen tuoksua.

Tuota kondensoitumista olen pohtinut. Sehän johtuu lämpötilojen vaihteluista ja eri pintojen lämpötilan eroista.
Miksi talvi olisi pahempi veden kodensoitumiseen, kuin kesä? Talvella ei ainakaan tule mitään nopeita lämpötilojen vaihteluita, kuten kesällä kun laitetaan kone käyntiin, ajetaan lämpimäksi ja taas jäähdytetään ..?
Talvella tekniikka on suht tasaisessa lämpötilojen vaihtelussa, miksi se olisi paha öljyn suhteen??
Raudassa ei ole raha hukassa...

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Ford Trader

Viesti Kirjoittaja Notreal » 09 Huhti 2010 22:45

Kondensoituminen on ilmankosteuden tiivistymistä ilmaa kylmenpään
kappaleen pinnalle silloin kun kappaleen lämpötila on alle kastepisteen.
Kesällä moottori jäähtyessään harvemmin kuitenkaan kylmenee kastepistelämpötilan
alapuolelle.
Talvella taasen moottori on lähes kokoajan kastepistelämpötilan alapuolella jolloin
pienikin ilman hetkellinen lämpeneminen ( moottori pysyy kylmänä pidenpään massansa ansiosta )
aloittaa veden kondensoitumisprosessin.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ford Trader

Viesti Kirjoittaja raimå » 10 Huhti 2010 10:39

Hmm, tottahan tuo on vaikka ei noin tarkasti oo tullu ajateltua. No eikös tuon ajatusmallin pohjalta koneen öljyt pitäisi vaihtaa keväällä ennen veteen laskua eikä syksyisin miten yleensä tavataan...

Itse autojen fiksausta koko elämäni ihmetelleenä, tuntuu tosi oudolta vaihtaa syksyllä menonesteet kun autoissa tehdään seisomisen jälkeen yleensä kyseinen homma.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Ford Trader

Viesti Kirjoittaja Simon » 10 Huhti 2010 17:44

Mielenkiintoinen tuo kondennsi-ilmiö, siitä usein puhutaan ja päivitellään 8o , mutta loppujenlopuksi sillä ei ole suurtakaan merkitystä (raimå:n huomio), moottori- saatika vaihteistoöljyn pilaantumiseen.
Tuossa velvetissä ilmamäärä on niin pieni, että sen kosteus kondensoiduttuaan vaikuttaisi millään tavalla öljyn ominaisuuksiin. Muistaakseni velvetissä on paineventtiili (huohotin) joka ei sitä kosteata lisäilmaa sinne edes päästä.

Otetaampa tähän lauantaikevennys. Kuten olette huomanneet, niin keväisin veneestä tahtoopi löytyä tyhjiä "limsapulloja", osa korkilla ja osa ilman ja kas kummaa ;-) jostakin syystä niistä ei löydykkään tuota paljonpuhuttua kondenssivettä :-( :P 8|

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Ford Trader

Viesti Kirjoittaja Notreal » 10 Huhti 2010 18:22

Niin, ei kai sillä itse öljyn kannalta ole merkitystä.
Varsinkin moottorissa sinne kondensoitunut vesi höyrystyy taivaalle saman tien ajon aikana
ja öljy itsessään on sen jälkeen entisellään.

Talvella konetta, jota ei pyöritetä ollenkaan, on vaarana että öljykalvo hiipuu ja
niille pinnoille kondensiovesi synnyttää ruostetta ( jos ovat ruostuvaa materiaalia ).

Kauanko öljykalvo säilyy pyöritetyssä koneessa, siihen en osaa sanoa?

Vaihteistossa, saatikka syöttöpumpussa ilmamäärä on tosiaan kovin pieni,
joten kondensioveden määräkin voi olla hyvin markinaalinen, mutta moottorissa
tilanne on toinen. Sinne voi ( aikuisten oikeesti ) kerääntyä parikin desiä
vettä otollisissa olosuhteissa talven aikana.
Ja se on haitta ruostuville kohdille jos öljykalvo on hiipunut suojaamasta.

Paras ennaltaehkäisy minun mielestä on käynnistää kone hetkeksi 1-2 kk. välein.

P.S. Ai niin. En itsekkään ole ymmärtänyt tuota syksyn öljyn vaihtoa....
Siksi vaihdan sen aina keväisin.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Ford Trader

Viesti Kirjoittaja bonito » 10 Huhti 2010 21:13

Toiset sanoo, että on parempi, kun puhdas öljy on laakeripinnoilla yli talven, saati rikkipitoinen, kuona-aineita sisältävä käytetty öljy, tiedä sitten mikä hyvä on. En ole huomannut mitään vahinkoa siitä, että olen syys vaihtaja, Foortillakin ajoin 14v/2910 tuntia.

rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02 Maalis 2010 04:32

Re: Ford Trader

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 12 Huhti 2010 18:34

Syksyllä vaihdan öljyt ja suodattimet ja käytän puhtailla öljyillä koneen lämpimäksi, ei ole ollut kondensiongelmaa 28 vuoteen, ulkona pressun alla säilytetty.

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ford Trader

Viesti Kirjoittaja raimå » 31 Loka 2010 10:32

Noniin ja tarttis taas hieman apua tuon Raaderin kanssa. Yritin kierrättää glykoleita raakavesipuolella siten että voisi jonkin aikaa kiertää rauhassa ja oisin voinut sitten ottaa glykolit talteen. Otin luonnollisesti imupuolen letkun irti ja laitoin glykoliämpäriin. Oletin että tuo kuvassa näkyvä 1 ulostulo on raakavesipuolen paluu joka jäähdyttää pakoputken ja laitoin siihen letkulisäkkeen ja se myös ämpäriin ja käynnistin koneen. Yllätykseksi imi kyllä glykolit sisäänsä mutta glykolit lens suoraan pakoputken kautta hallin seinille, eikä tullut (nr.1) röörin kautta ämpäriin.

Eli kysyisinkin nyt että miten tuo raakavesipuoli pitäisi kiertää tuolla pakosarjassa/jäähdyttimessä? Onko koko laite mulla paskana vai olenko vain ymmärtänyt tämän väärin?

http://www.flickr.com/photos/unelmastudio/5130635283/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Ford Trader

Viesti Kirjoittaja matti » 31 Loka 2010 19:26

raimå kirjoitti: Onko koko laite mulla paskana vai olenko vain ymmärtänyt tämän väärin?

http://www.flickr.com/photos/unelmastudio/5130635283/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei kokonaan, ainoastaan pakosarja puhki. 8-|

Matti

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Ford Trader

Viesti Kirjoittaja Notreal » 31 Loka 2010 19:47

Mulla pakosarjassa on makeavesikierrossa ja pakoputkeen tuleva raakavesi tulee makeavesivaihtimesta putkella ( sinulla tuo keltainen letkunpätkä ) pakoputkeen....

Tuosta kuvasta päätellen sinun pakosarja on tosiaan raakavesipuolella?
Jos syynä on pakosarjan puhki syöpyminen, aikas iso reikä täytyisi olla että kaikki vesi menisi reiästä
pakosarjan sisään, varsinkin jos letkunpää on avoinna ämpäriin joten painetta ei pitäisi olla vettä pakosarjan
sisään syöttämässä. Luulisi mieluummin että pakokaasut karkaisivat vesipuolelle ja pakokaasut tulisivat
silloin tuolta 1. letkuliitoksesta..?

Selviäähän tuo kun irroitat pakoputken lähdön ja kaadat pakosarjan vesitilaan vettä.
Sittenpähän näkee mistä se ulos tulee...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Ford Trader

Viesti Kirjoittaja Simon » 31 Loka 2010 20:14

Matin diagnoosi aika selkeä, mutta yksi seikka lisää, paisuntasäiliön painekorkki on letannut aika kovasti. En nyt maalaa pirua seinälle, mutta kannattaisi tutkia sekin.
Notrealin kokeilu kannattaa suorittaa ensitöiksi.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Ford Trader

Viesti Kirjoittaja pellamo » 31 Loka 2010 20:21

Olisko mahdollista että sulla oli viime ajon jäljiltä pakoletku/putki vielä täynnä vettä?
Eli alkoiko sieltä heti roiskia mainitsemaasi "glykolia"(joka voisikin olla vain vettä) heti kun pistit käyntiin?
Se sangollinen jonka se imi niin hädin tuskin täyttäis vielä muutenkaan lämmönvaihdinta ja pakosarjan vaippaa ja letkuja yms.
Mä täytän aina merivesipuolen talveksi laittamalla letkut molempiin päihin ja nostamalla ne ylös täytän "lorottamalla" koko systeemin niin ompahan piripintaan täynnä myös pakosarjan vaippa.
En myöskään usko että niin isoa vuotoa olis ettei siitä no.1 letkusta mitään olisi tullut...
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Ford Trader

Viesti Kirjoittaja Simon » 31 Loka 2010 20:46

Erittäin hyvä huomiointi 8|

Vastaa Viestiin