Rimakannen raot?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
bal
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Tammi 2010 14:39

Rimakannen raot?

Viesti Kirjoittaja bal » 15 Helmi 2010 01:51

Mulla on -70 luvun tuulilasivene jossa keulakansi on rimakantinen. Otin lakat pois ja huomasin että rimojen välissä massana oli joitakin kovaa, hieman piki- tai kuivaa muovinauhan tapaistamateriaalia. Pohdin sitä että mitäköhän se mahtaa olla? Ajatuksia?

Toinen erikoisuus oli se, että rimojen välit ovat tulitikunpään koisella raoilla olleet alusta saakka, eikä niin kuin normaalisti niissä on "pontti" tai sen tapainen, että rimat kuitenkin on kiinni toisissaan ja "pontti" tekee ne urat rimojen väliin johon massa. Mitenkähän tuo kannattaisi laittaa?

Itselle tuli meileen vaan se että laittaa Kansi-Sikaa rimojen väliin, kai se liima pitää vaikka se olisi alapäästä auki? Vai pitäisikö vasaralla naputella samanlaista kovaa nauhaa sinne rimojen väliin?

JussiA
Viestit: 300
Liittynyt: 27 Helmi 2005 18:25

Re: Rimakannen raot?

Viesti Kirjoittaja JussiA » 15 Helmi 2010 09:19

Kyllä tuo on nykyyänkin ihan yleinen konsti että tehdään rimakansi tuommoisesta ehjästä suorakaiteen muotoisesta rimasta (siis ilman sitä jyrsittyä sikauraa) ja sopivien vaneri tms. palasten avulla rimat ladotaan paikalleen niin että väliin jää tasainen rako.
Eli kansimassalla saumaat ne urat, jotain massaa se vanha koppurakin on vaikka saattaa tosiaan kovettuneena vaikuttaakin joltain nauhalta.
Se jäi mietityttämään että kai siinä kuitenkin vaneri on alla vai mikä sai sinut epäilemään massan pysymistä? Vai näkeekö niistä raoista suoraan veneen sisälle, silloinhan tuo saumaamishomma menee mielenkiintoiseksi.. Jos se on pelkkä rima ilman sitä vaneria, se on tehty siten että ne riman kantit on höylätty aavistuksen vinoiksi jolloin niiden väliin jää v:n muotoinen ura ja alareunat ovat kuitenkin uutena olleet kiinni toisissaan. Jos alas asti auki, niin se johtuu rimoituksen kuivumisesta.

bal
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Tammi 2010 14:39

Re: Rimakannen raot?

Viesti Kirjoittaja bal » 15 Helmi 2010 14:00

JussiA kirjoitti: Vai näkeekö niistä raoista suoraan veneen sisälle, silloinhan tuo saumaamishomma menee mielenkiintoiseksi.. Jos se on pelkkä rima ilman sitä vaneria, se on tehty siten että ne riman kantit on höylätty aavistuksen vinoiksi jolloin niiden väliin jää v:n muotoinen ura ja alareunat ovat kuitenkin uutena olleet kiinni toisissaan. Jos alas asti auki, niin se johtuu rimoituksen kuivumisesta.
Juuri täömä on ongelma. Näkee suoraan sisälle eikä alla ole vaneria. Jos se on kuivunut auki, niin mitä tuossa voisi nyt tehdä, sillä vene on tarkoitus tulla ihan käyttöveneeksi, ei siis entisöinti projekti. Voiko vanerin laittaa rimojen alle ikään kuin "jälkikiinnityksenä"?

JussiA
Viestit: 300
Liittynyt: 27 Helmi 2005 18:25

Re: Rimakannen raot?

Viesti Kirjoittaja JussiA » 15 Helmi 2010 15:57

Taitaa olla vähän niin että jos oikein hyvän haluaisi niin rimoitus irti ja koko keulakansi uusiksi, vanerilla tai ilman. Mutta omalle veneelle voi tehdä mitä vaan, enkä edes tarkoita etteikö joku kikkakolmonen voisi toimia pitkäänkin (ohut vaneri alle kaarien väleihin massan kanssa/teippaa saumat alta niin että saa kannen saumattua, sika kyllä saattaisi kestää aika hyvin näinkin).

JussiA
Viestit: 300
Liittynyt: 27 Helmi 2005 18:25

Re: Rimakannen raot?

Viesti Kirjoittaja JussiA » 15 Helmi 2010 16:07

Ai niin, tulihan tässä vielä semmoinen vaihtoehto mieleen että jyrsisi saumat auki pohjia myöten johonkin 4-5mm:n paikkeille (ohjausriman kanssa toki) ja liimaisi epoksilla sopivan sävyisestä puusta "sauman". Lopuksi höylää pinnan tasaan ja hionta + lakkaus perään. Tämä onnistuu parhaiten jos rimoitus ampuu partaalta suoraan yli, mikäli saumoissa on kovasti kaarevia muotoja niin voi olla vaikea tehdä.

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Rimakannen raot?

Viesti Kirjoittaja Northling » 15 Helmi 2010 16:19

Moro

Onko se rimoitus muuten ehjä ja rimat siistin näköisiä?
Mitä puuta rimat ovat?

Mieleen tulee parikin sananlaskua jotka pitänevät tässäkin paikkansa.
"Jos se ei ole rikki, älä korjaa sitä!"
"Vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia"

Eli vanerittomassa rimakannessa on se hieno puoli, että siellä alla ei ole vanerikantta joka rimoituksen vuotaessa lahoaisi.
Vanhat massat muuttuvattuollaiseksi bitumaiseksi massaksi auringon poltteessa.

Jos se rimoitus on muuten kunnossa kunnostaisin vain saumat. Kyllä ne vanhat tekijämestarit ovat tieneet mitä tekevät.
Jyrsi tai jyystä käsipelillä urat säännöllisiksi ja tilkitse isot raot vaikka hampulla ettei massa valu pilssiin. Saumaa uudelleen, hio ja lakkaa.
Tee massanvalmistajan ohjeiden mukaa, ÄLÄ UNOHDA PRIMERÖINTIÄ!

Pari käytännön vinkkiä:
Kaikki PU massat eivät kestä pellavaöljykyllästeitä.
Kaikkien massojen päällä ei lakka kuivu.
Joten pieni säästö halvemmassa massassa saattaa koitua suureksi ylimääräiseksi työksi kun saumaus ja lakkaus menee uusiksi sopimattomien yhdistelmien takia.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

JussiA
Viestit: 300
Liittynyt: 27 Helmi 2005 18:25

Re: Rimakannen raot?

Viesti Kirjoittaja JussiA » 15 Helmi 2010 17:49

Totta tuo, omassa veneessä rimakansi jossa ei ole vaneria alla ja hyvänä on pysynyt vaikka saumat ovat massojen kunnosta päätellen varmasti vuotaneet. Eli ei se vaneri tässä mikään ehdoton juttu olekaan. Kysyjän tapauksessa vaan on pieni probleema tuossa että uutena kansi ei varmastikaan ole ollut noin harva läpi asti. Se ei ole kovin tukeva kun rimat eivät tue toisiaan vasten ollenkaan ja tuo saumaaminen vasta konstikasta onkin tuommoisessa "hetulatäkissä".

jiho
Viestit: 41
Liittynyt: 07 Marras 2006 20:50
Paikkakunta: kaarina

Re: Rimakannen raot?

Viesti Kirjoittaja jiho » 31 Maalis 2010 21:58

Vanha pikisauma on kokonaan kaavittava pois, koska on kovettunut. Seuraavaksi puuvilla tai hamppunaru sauman pohjalle tilkkeeksi. Sitten primeriksi(imeytys/liima) rakoon pienellä pensselillä. Vasta sen jälkeen mahdollisimman hidas( yli 10 tuntia sitomisaika) saumamassa sekin notkistettuna(ohenteella tai lämmittämällä) rakoihin, että ui joka paikkaan. Hidas taas siksi, että ehtii imeytymään puihin kunnolla..
Lopuksi kannen ylihionta puupuhtaaksi. Kannen turvotus tehdään läpikyllästyksellä takaisin vanhaan asemaansa.Turpoaa nyt kyllästeellä eikä vedellä!
Puusta on kuivuessaan haihtunut kaikki kidevesi ja siksi raot on suuret. Nyt kun kansi on kuiva niin siitä poistunut vesi ja kosteus on helppo korvata kyllästeellä ja turvottaa kansi taas kuntoon.
Turvottamisen jälkeen ylös nousseet kittipalot "fileerataan" tasan kannen kanssa. Lopuksi kansi lakataan saumamassaan sopivalla öljypohjaisella lakalla. Viimeinen pinta sivellään kovikkeen avulla kovaksi. Missään tapauksessa suomalaisiin olosuhteisiin ei saisi ulkona käyttää uretaani- tai akryylipohjaista lakkaa! Eikä missään nimessä liuottimena saa käyttää liikaa haihtuvaa lakkabensiiniä( bentseeni) vaan haihtumatonta ohennettä, jonka tunkeutumiskyky on hyvä eikä se haihdu!
JH

veskuh
Viestit: 18
Liittynyt: 01 Marras 2009 10:10
Paikkakunta: Skåldö/Tammisaari

Re: Rimakannen raot?

Viesti Kirjoittaja veskuh » 01 Huhti 2010 05:53

jiho kirjoitti:Vanha pikisauma on kokonaan kaavittava pois, koska on kovettunut. Seuraavaksi puuvilla tai hamppunaru sauman pohjalle tilkkeeksi. Sitten primeriksi(imeytys/liima) rakoon pienellä pensselillä.
Mitä tuo "primeriksi (imeytys/liima)" voisi olla? Erikeepperiä tai jotakin dispersiopohjaista limaa ehkä vedellä ohennettuna/notkistetuna?

jiho
Viestit: 41
Liittynyt: 07 Marras 2006 20:50
Paikkakunta: kaarina

Re: Rimakannen raot?

Viesti Kirjoittaja jiho » 01 Huhti 2010 07:44

Paras "praimeri" on sama kansimassa ohennettuna, koska silloin se emulgoituu tulevan massan kanssa. Massan paras asennusaika on silloin kun praimeri on vielä nihkeä, mutta ei enää tahraa.
Rakennusteollisuuden elementtien vanhat saumamassat( tiokth.) ja PU-Sika( 1a) , jos niitä löydät, ovat parhaita hidasmassoja ko. käyttöön.
JH

Avatar
nomakee
Viestit: 101
Liittynyt: 29 Elo 2009 10:22
Paikkakunta: Joensuu

Re: Rimakannen raot?

Viesti Kirjoittaja nomakee » 01 Huhti 2010 11:11

Itsellänikin on pienenpientä kannen saumojen korjaustarvetta. Olen lueskellut näitä viestejä ja nuo saumat ovat näissä jutuissa niin leveitä, että korjaaminen lienee melkoisen simppeliä( niin aina :-) ).

Kysymys kuinka korjata 3-5 mm leveää saumaa? Kannet ovat ilmeisen alkuperäisiä, joten ainakaan ulkonäön vuoksi en lähtisi uria leventämään.

Vinkkejä??
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut nomakee, 01 Huhti 2010 11:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Äkkinäisyys on onnemme, ilomme ja autuutemme-

Avatar
nomakee
Viestit: 101
Liittynyt: 29 Elo 2009 10:22
Paikkakunta: Joensuu

Re: Rimakannen raot?

Viesti Kirjoittaja nomakee » 01 Huhti 2010 11:30

Laitoin tuon kuvan "selkeyttämään" kysymystäni.

Kiitos nopeasti vinkistä, mutta ko. linkin opastus on tällä hetkellä liian järeää. Jatkoa ajatellen kunhan kansien peruskäsittely on ajankohtainen, vinkki on selkeä ja arvokaskin helpotus työlle.
-Äkkinäisyys on onnemme, ilomme ja autuutemme-

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Rimakannen raot?

Viesti Kirjoittaja Northling » 01 Huhti 2010 11:58

Moro

Ohje sauman leveydelle on 10 % laudan leveydestä.
Eli jos on 40 mm lauta tai oikeammin rima pitää sauman olla 4 mm.

Jos tuo sun kansi on vanha todennäköisintä on että siinä on olemattomiin hiottu V-ura.
Alunperin se varmaan on ollut sen 10 % luokkaa, mutta kaventunut kannen kuluessa.
Tuo Feinin työkalu ei taida V-urassa toimia...
V-uran syventäminen ei ole helppoa, saumasin joskus entisen Scyllani kannen. Käsipelillä V-skraballa nylkytin saumat syvemmiksi ja leveämmiksi.
Siitä on muistona vieläkin välillä uusiva molemminpuoleinen tenniskyynärpää. (Kaksikätisyydestä on se hyöty ettei yksi käsi väsy liikaa hommaillessa, mutta kun homma on tarpeeksi iso saa sitten molemmat kädet rikki :)

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
nomakee
Viestit: 101
Liittynyt: 29 Elo 2009 10:22
Paikkakunta: Joensuu

Re: Rimakannen raot?

Viesti Kirjoittaja nomakee » 01 Huhti 2010 12:56

Hmmm... mielenkiintoinen ajatus!

Kannet on otettu parisen vuotta sitten veneveistämöllä, ilmeisesti, puulle? Ainakin edellien omistaja kertoi kohtuullisen töisevästä (hintavasta) ulkopuolen käsittelystä. Owatrolia siinä suhuuteltiin I ja 3-4.x II. Sitä en tiedä kuinka paljon kansia on hiottu, koska nuo saumat ovat, ainakin nyt, hieman kohollaan. Samoin pinta on mattaantunut monin paikoin talven aikana.
Toisinsanoen litkunlevitystä odotettavissa 8]
-Äkkinäisyys on onnemme, ilomme ja autuutemme-

JussiA
Viestit: 300
Liittynyt: 27 Helmi 2005 18:25

Re: Rimakannen raot?

Viesti Kirjoittaja JussiA » 01 Huhti 2010 22:12

Minulla on oman projektin kanssa juuri menossa saumamassojen vaihto. Eilen putsasin urista vanhat massat (sika tai vastaava), työkaluina katkoteräveitsi ja lattaviila. Tuolla mattoveitsellä uran reunoja leikaten, pitää ottaa puun syysuunta huomioon leikatessa, sitten pari viiltoa terä vinossa ja suurin osa massasta lähtee pois. Loput hieroin viilan kärjellä, hyvin ja nopeasti lähtee, jälki siistiä. Fein multimaster on tuohon ihan hyvä peli mutta ei välttämätön.
Minä laitan sikaflexin massan vanhojen massojen tilalle, varmaankin nuo ms-polymeerit toimii mutta ei sitä osaa vaihtaa tuttua ja toimivaa tuotetta uuteen ihan vähällä.

Vastaa Viestiin