Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
-
hapi
- Viestit: 86
- Liittynyt: 08 Touko 2006 12:44
- Paikkakunta: Hämeenlinna
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja hapi » 30 Maalis 2010 13:32
Kevättä
Taasen kyselisin neuvoja, ja nyt siis vesiletkuista.
Eli siis muut ovat ok paitsi kaksi jotka ovat lähellä kytkintä koneen takaosassa.
Kuvia oli mutta menivät tietämyskoneen rikkouduttua sen mukana...
Eli siis jos vain on kuvia tai neuvoja antaa niin mielellään otan niitä vastaan jos tämänkin paatin saisi (muistaakseni) 5 vuoden tauon jälkeen taas vesille.
makuasioista pitää kiistellä koska muut ovat jo sitten totuutta
-
hr_
- Viestit: 48
- Liittynyt: 06 Heinä 2009 10:43
Viesti
Kirjoittaja hr_ » 30 Maalis 2010 15:26
Oliskohan tästä jotain hyötyä, ei se kyllä tätä asiaa minulle selvittänyt mutta tuolta löytyy kaivelemalla MB20 käyttäjän käsikirja.
http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA/FI ... gines.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Vahän huono nyt ulkomuistista mutta ainakin sinne moottorin takaosaan tulee jäähdytysvesi pohjan läpiviennistä paksua kumiletkua pitkin jonnekkin oikealle puolelle. Sen toisen kumiletkun paikkaa tai olemassaoloa en nyt muista. Onko noissa merivaihteissa myös jäähdytys, voisiko olla niin että vesi tulee ensin, itseasiassa merivaihteessa olevaan yhteeseen, ja poistuu merivaihteen toiselta puolelta toista letkua joka taas johtaa moottorin etuosassa olevaan jäähdytysvesipumppuun. Tuo loppu meni nyt arvailuksi mutta jotain tälläista voisi käsikirjan kuvista äkkipäätään sepustaa.
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 31 Maalis 2010 12:25
Kyllä se menee B-sarjalaisissa just noin kuin HR muisteli...
-
ms.venla
- Viestit: 1043
- Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43
Viesti
Kirjoittaja ms.venla » 31 Maalis 2010 13:28
Muistaakseni vedenotosta rb kytkimen jäähdytykseen, josta öljyn jäähdytykseen ja sitten termostaattikoteloon, jos sellainen on...noista koneita on monenlaista marinointia olemassa.
-
EWS
- Viestit: 121
- Liittynyt: 11 Tammi 2007 17:51
- Paikkakunta: Pori
Viesti
Kirjoittaja EWS » 31 Maalis 2010 14:55
Joo.Menee niin,että jäähdytysvesi tulee letkulla kytkimelle,
Poistuu kytkimeltä öljynlauhduttimeen.Sieltä merivesipumpun
imupuolelle.
Pumpun painepuolelta koneeseen ja pakosarjan kautta takaisin mereen.
EWS
-
hapi
- Viestit: 86
- Liittynyt: 08 Touko 2006 12:44
- Paikkakunta: Hämeenlinna
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja hapi » 31 Maalis 2010 16:12
Hienoa!
Ongelmahan ratkesi nopeasti, nyt pääsee uusia letkuja laittamaan ja jos saisi vielä koe savut koneesta kunhan uudet stefat saapuvat vesipumppuun.
Kiitoksia.
makuasioista pitää kiistellä koska muut ovat jo sitten totuutta
-
ms.venla
- Viestit: 1043
- Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43
Viesti
Kirjoittaja ms.venla » 31 Maalis 2010 23:46
Mulla on jemmassa b20, jossa vesi menee moottorinlohkon takapäästä (autossa lämmityslaitteen lähtö) sisään ja etupäässä termarin tilalla on kolmitiehana, josta osa vedestä ohjataan pakosarjaan ja osa veneen kyljestä ulos

Ongelmana oli että toinenpää koneesta kävi pikkusen kylmänä.
