Olympia ,lisätty kuva

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
vanaja
Viestit: 26
Liittynyt: 20 Marras 2009 22:54

Re: Olympia ,lisätty kuva

Viesti Kirjoittaja vanaja » 23 Maalis 2010 16:00

Olen tullu siihen tulokseen , että kone olis Olympia 36A 4-5 hv vuosimallista ei kyllä tietoo.Harmi kun tyyppikilpi on vuosien saatossa hävinnyt.

Avatar
Mikko Lehtikanto
Viestit: 171
Liittynyt: 24 Heinä 2007 11:33
Paikkakunta: Joensuu

Re: Olympia ,lisätty kuva

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 23 Maalis 2010 16:20

vanaja kirjoitti:Olen tullu siihen tulokseen , että kone olis Olympia 36A 4-5 hv vuosimallista ei kyllä tietoo.Harmi kun tyyppikilpi on vuosien saatossa hävinnyt.
Kyllä se Wickström silti on.

http://www.kolumbus.fi/kari.solehmainen ... wikke.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ei sama kone, mutta samoja sukupiirteitä joita ei Olympioissa esiinny.

vanaja
Viestit: 26
Liittynyt: 20 Marras 2009 22:54

Re: Olympia ,lisätty kuva

Viesti Kirjoittaja vanaja » 23 Maalis 2010 17:35

Uusi kuva edestä, öljykuppi puuttuu kuvasta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Olympia ,lisätty kuva

Viesti Kirjoittaja bonito » 23 Maalis 2010 18:08

Wiku on, siinä on hammasratas pumppu, Ollessa mäntäpumppu

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Olympia ,lisätty kuva

Viesti Kirjoittaja Simon » 23 Maalis 2010 19:18

Vikulta tuo vieläkin näyttää, mutta vuosimalli on ??? , sillä mun vastaavassa, 1954 mallissa (ilman vaihteistoa) on jo Soleksin kaasutin ja hämmennystä lisää vielä tuo vaihdetanko?, joku on siihen istuttanut aikas ison nupin? Olympiassa oli yleensä messinkinen ja hieman pienempi ja käytöstä riippui kuinka kirkas se oli. Vikin vaihdevipu oli yleensä "kahvanmuotoinen" (naakeli) malli.
Onko tuossa sylinterin etupuolella tai sivussa merkkejä, että kilpi olisi poistettu (pitäisi löytyä kaksi tai neljä reikää).
Voi toki olla mahdollista aivan omavalmiste, minkä tiedän vielä 60 luvullakin ko. tehtaiden työntekijöiden kasailleen itselleen moottoreita (luvan kanssa), joten näitä yksilöitä saattaapi olla joitakin markkinoilla?

vanaja
Viestit: 26
Liittynyt: 20 Marras 2009 22:54

Re: Olympia ,lisätty kuva

Viesti Kirjoittaja vanaja » 23 Maalis 2010 19:30

Joo tossa sylinterin etupuolella on ollut kilpi,siinä on neljä pientä niitin jälkeä.

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
Paikkakunta: porvoo

Re: Olympia ,lisätty kuva

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 23 Maalis 2010 20:34

loppetakaa joo tuu turha jahkaillu. kone on sellainen Wickström AC-M 2-3 hv mitä V-M mukaa ei koskaa o tehty. 8|
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Olympia ,lisätty kuva

Viesti Kirjoittaja Notreal » 23 Maalis 2010 20:45

Veikkaisin Olympia 36A 4-5 hv jota ei ole koskaan tehty. 8]
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Olympia ,lisätty kuva

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 23 Maalis 2010 21:12

Mutta jos ollaan oikein tarkkoja niin yhtään perusmalli AC:tä ei ole koskaan tehty suunnanvaihtajalla - kyseessä on silloin malli AC-M ;-) Tottahan toki olet oikeassa HB...

"Voi toki olla mahdollista aivan omavalmiste, minkä tiedän vielä 60 luvullakin ko. tehtaiden työntekijöiden kasailleen itselleen moottoreita (luvan kanssa), joten näitä yksilöitä saattaapi olla joitakin markkinoilla?" - Simon

Noita on mitä ihmellisimpiä ratkaisuja joko tehtaan väen tekeminä luvan perästä tai luvatta sekä sitten kyläseppien tekeminä. Tutulla on Olympia/Wikström joka on sepitetty kasaan -50 luvulla kahdesta eri tavalla "sipuloineesta" koneesta. Eikä vesijäähdytteinen 600cc HarleyDavidsson venemoottorikaan ole mikään kummajainen - tosin ehkä ainut maailmassa mutta kumminkin...
Mikäli muistan oikein Suomessa on tehty useampaa sataa ( ? ) eri merkkistä venemoottoria - useimpia toki muutamia tai muutamia kymmeniä kappaleita.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Re: Olympia ,lisätty kuva

Viesti Kirjoittaja hkhk » 25 Maalis 2010 20:07

Minusta sylinterilohko on Olympiasta. Ennen sotia olleen Olympian alaosa on suuri kuin vene ja vauhtipyörä suuri.
V-M:lle sanon, että vuosia sitten juttelimme Olympian kaasuttimesta. Minun vanhoissa Olympioissa on juuri tuo kaasutin. Siinä on erikoinen ilman säätöventtiili siinä sivuputkessa. Putken sisällä on jousi ja sen alla läppä. Se kait aukeaa, kun kierrokset lisääntyvät. En vain tiedä, kuinka kireä sen pitää olla. Ei siinä säätöä ole, mutta vanha jousi voi olla jotain muuta, mitä alkujaan ajateltiin. Mulla kone alkaa laukata. Eli se saa kait läpän kautta liikaa ilmaa??? Ei kuuntele kaasuläppää.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Olympia ,lisätty kuva

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 25 Maalis 2010 22:01

Tuo hana&hammaspyörähärdelli on taatusti AC-Wikusta vaikkakin pikkuOlympia on hätkähdyttävästi saman näköinen mutta siinä on magneeton akselin suunta styyrpuurista paapuriin kun se AC:ssä on perästä keulaan.

Tuossa se perusmoottori eli AC jota ei koskaan ole tehty suunnanvaihtajalla ;-)
Kuva

AC-M on aikalailla erilainen jo valuiltaankin.

Ja tässä yksi välimallin Olympia "mallia ?" joka sekin usein sotketaan Wikströmiksi...

Kuva
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Olympia ,lisätty kuva

Viesti Kirjoittaja RistoA » 25 Maalis 2010 22:34

Ja tässä ehta Wikström AC-M, joka on tehty pelkästään vaihteellisena 8]
Kuva
Ja
Kuva
Koneessa on Wikströmmin tyyppikilpi paikallaan varmistuksena, että on se se.

Pakosarja on erilainen, kaasutin oli samanlainen. Tähän asentelin virityskaasarin, kun kyllästyin ropaaman sitä perkuleen mehumaijaa.

Risto

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Olympia ,lisätty kuva

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 25 Maalis 2010 22:43

Paljonko putosi tehot - "viritys on katsottava onnistuneeksi jos tehot tippuvat korkeintaan 30%..." ;-)

Vanha mopomiesten sanonta -70 luvulta
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Olympia ,lisätty kuva

Viesti Kirjoittaja RistoA » 26 Maalis 2010 22:37

Vaikea sanoa tehoista. Vene on kevytkulkuinen ja kevytrakenteinen. Tuo kone vie venettä kovaa jo tyhjäkäynnillä ja täydellä höökillä perä on syvällä ja pauhu kauhea. Olen etsinyt loivempaa potkuria.
Tehoista on about mahdoton sanoa mitään oikeasti, koska kone on muistaakseni jotain 300 kuutioinen ja kiertää jonnekin 1300 paikkeille. Siellä pauhaa mahdollisesti 1-6 HP. Alunperin tuo on ajateltu ja myyty 2-3 heppaisena, petroolilla. En usko, että tehtaalla on ollut kovinkaan tarkkaa ymmärrystä oikeista tehoista, mutta jotain tietoa on asiakkaille tarjottava.
Kaasarin arvasin sopivaksi seuraavilla oletuksilla:
1. tehotavoite samaa luokkaa
2. virtausnopeus ~tontilla
3. hinta halpa

Näillä löysin sopivan kaasarin. Käyrät ja kurkut värkkäsin sitten itse menttaliteetilla: kun itse tekee, niin saa mitä tulee.
Hyvin toimii! 8] -> Tulppa pysyy sopivan näköisenä.

Risto

vanaja
Viestit: 26
Liittynyt: 20 Marras 2009 22:54

Re: Olympia ,lisätty kuva

Viesti Kirjoittaja vanaja » 27 Maalis 2010 19:08

Onko noi kuvissa näkyvät moottorit sinun Veli-Matti?

Vastaa Viestiin