Hai-veneiden kunnostus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
masu

Re: Kannen korjaus ja maalien teosta itse? Hain kunnostusketju!

Viesti Kirjoittaja masu » 20 Helmi 2010 22:48

Kyllä, kölitukit on sovitettu tarkasti kölin ja laudoituksen mukaan, eihän kölitukeilla muuten mitään virkaa olekaan. Ammattilainen on ne tehnyt -ja hyvin. Tietenkin alimpaan kohtaan jää aukko vedelle, joka sitten valuu pohjan alimpaan kohtaan -haissa kun varsinaista pilssiä ei olekaan.

ALi

Viesti Kirjoittaja ALi » 21 Helmi 2010 20:03

Juu, tarkoitukseni ei ollut mitenkään kritisoida projektia tai sen tekijöitä, mutta kun itselläni on myöskin ammattiveistäjän (v.2006) tekemä vuotamaton mahonkivene, niin siinä kölitukit muodostavat tiiviit laatikot.
Kerran meillä pääsi livahtamaan sadevettä pilssiin ja jouduin silloin pikku äyskärillä tyhjentelemään lokeroita yksitellen.
Siksi ajattelin vihjasta asiasta, kun tuossa vaiheessa kölitukkeihin on helppo sipaista pienet lovet sinne alapintaan, jotta vesi pääsee lokerosta toiseen.
Sattuuhan niitä vahinkoja niin amatööreille, kuin ammattilaisillekin.
Hieno vene tuo Hai on ja toivon vilpittömästi teille mieluisia yhteisiä hetkiä !
Vesille venosen mieli, tervasiltakin teloilta. . .

masu

Viesti Kirjoittaja masu » 21 Helmi 2010 21:19

Mun veneessä veden virtaukset ovat hyvin tuttuja -sisäpuolella. Viime vuosina on virrannut vettä enemmän pilssipumpun läpi kuin kölin alla...

Antti Korhonen

Viesti Kirjoittaja Antti Korhonen » 04 Maalis 2010 14:40

Vitsi kun noi kuvat näyttävät joka kerta hienommilta. Luulin kanssa viime kesänä (ensimmäinen minulle), että vene vuotaa kamalasti kun pilssiin tihkui viikossa noin 10-15 cm, sekin ihan liian myöhäisen vesillelaskun piikkiin kai, kunnes pääsin kaverin kuidutetun hain kyytiin, heillä on sellainen jatkuva 30 cm vaikka kyseessä periaatteessa muovivene!?! :D

Lumien lähtöä odotellessa hankittu kunnon yläjyrsin ja teräkauppaan menossa. Tarkoitus on jyrsiä kannen vauriot siistiksi aukoksi ja paikata nykyistä fiksummin, ensi talvena vene on kotiseudulla omassa hallissa ja on paremmin aikaa rimoituksen uusimiseen.

Yritin sunnuntaina startata Seagullia, muttei minun älyllä onnistunut. Bensaa tulee ja myyjä oli sen saanut käyntiin, en vain tajunnut pyytää kauppoja hieroessa, että kanssa näkisin koneen toimivan. Mikä se ilmaa kuristava muovivipstaaki kaasarissa on, alkeellinen ryyppy? Valutin kaasariakin jonkin aikaa kun ajattelin, että nollakeli on jähmettänyt suuttimet, mutta ei tulosta. Olkapää kyllä on yhä kipeä kiskomisestä. Puristukset tuntuvat olevan ok, mutta ei hörähdä. Saako näihin vaikka Motonetistä tulppia?
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin

ursus2

Viesti Kirjoittaja ursus2 » 04 Maalis 2010 16:46

Yritin sunnuntaina startata Seagullia, muttei minun älyllä onnistunut. Bensaa tulee ja myyjä oli sen saanut käyntiin, en vain tajunnut pyytää kauppoja hieroessa, että kanssa näkisin koneen toimivan. Mikä se ilmaa kuristava muovivipstaaki kaasarissa on, alkeellinen ryyppy? Valutin kaasariakin jonkin aikaa kun ajattelin, että nollakeli on jähmettänyt suuttimet, mutta ei tulosta. Olkapää kyllä on yhä kipeä kiskomisestä. Puristukset tuntuvat olevan ok, mutta ei hörähdä. Saako näihin vaikka Motonetistä tulppia?
Antaako kipinän?Seagulleista mitään tietämättä epäilisin katkojan kärkien olevan hapettuneet,eli hiomapaperilla kärkiväli puhtaaksi ja eikun tulille.
Pikkufiskari Olympialla.

Antti Korhonen

Viesti Kirjoittaja Antti Korhonen » 09 Maalis 2010 15:11

Tulppa on näemmä tyyppiä Champion D16 Save Old Seagulls -sivuston FAQ-palstan mukaan. No, täytyy hakea uusi kynttilä aluksi ja tutkia sitten.

Kevättä odotellessa - sulisi nyt lumet niin pääsisin hommiin. Näin jo unta kaverin haista, että pojat tulivat kehumaan olleensa jo ensimmäisellä purjehduksella Nauvossa, helmikuussa! Taisi jäädä vanhat kettuilut takaraivoon viime kesältä? :D Toisaalta, niin kauan kuin on talvi, on aikaa ottaa happea. Keväästä tulee taas kiiruisimpia ikinä...

Mistäs matskusta Masun veneen kaaret on tehty, tammesta?

ursus2

Viesti Kirjoittaja ursus2 » 09 Maalis 2010 18:51

Tässä muuten linkki Seagull-sivuston sytytys osioon.Tuolta varmaan löytyy muutakin jelppiä.
http://www.seagullparts.co.uk/ignition2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Pikkufiskari Olympialla.

masu

Viesti Kirjoittaja masu » 10 Maalis 2010 21:37

Antin kysymykseen kaarien materiaalista: Ramonan kaaret on tammesta. Noin parikymmentä kaarta on jo vaihdettu, huomenna uusitaan loput -noin viisi kaarta. Suttakin on tullut, mutta ei paljon. Tammen laadun kanssa pitää vain olla tarkkana, pienikin oksa tai jyrkkä mutka syykuviossa niin poikki menee, varsinkin hain peräpään jyrkemmissä kohdissa.

Antti Korhonen

Viesti Kirjoittaja Antti Korhonen » 15 Maalis 2010 17:24

Olikin muuten tulpan tyyppi ihan toisenlainen, kun vanhan ruuvasi irti! En ole ennen nähnyt kaksiosaista tulppaa, jonka posliinikärki on kartion mallinen ja metallikanta irroitettava (o-rengas välissä) !?! Champion sekin... Tai piru vie, oiskohan se tulppa haljennut niin, että varsinainen tavallinen elektrodikärki onkin yhä kannessa kiinni! Milläs sen saa irti, pikaliimaa tai kierrelukitetta hajonneen tulpan osiin ja uusi avausyritys?

Antti Korhonen

Viesti Kirjoittaja Antti Korhonen » 15 Maalis 2010 17:31

Kuvat selventävät asiaa... http://www.kierans-engines.com/sparkplugs.htm

Eli ensi yrittämällä pitääkin kiertää toi kärkiosakin pois, nolo juttu! Uusi tulppa on kuulemma Continental-moottoreihin käytetty, löytyi Hangon Teboililta suoraan hyllystä!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Antti Korhonen

Viesti Kirjoittaja Antti Korhonen » 15 Maalis 2010 17:42

Starttausohjeet videona. Mulla ei kyllä ole vaihteita lainkaan. http://www.youtube.com/watch?v=tWQJTjWQ2s4

Antti Korhonen

Viesti Kirjoittaja Antti Korhonen » 16 Maalis 2010 14:24

Tulppaongelma jatkuu...
Viimeksi muokannut Antti Korhonen, 16 Maalis 2010 14:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Antti Korhonen

Viesti Kirjoittaja Antti Korhonen » 16 Maalis 2010 14:26

Hmm... Save Old Seagullsin suosittelemassa D16:ssa on pienempi kierre kuin vanhassa 8 com -tulpassa.

Surffasin lisää:

Villiersiin suositellaan 18 mm kierteelle Champion 7Com L ja 8 Com tulppia. Sitä vastaa Championin D16 tai kuumempi D23, vastaavasti NGK AB6 tai A6 tai kuumempi AB2.

Sitten kuitenkin useilla Seagull-sivuilla kerrotaan, että kannattaa käyttää Champion D9 (myös UK10 tai K9) -nimistä tulppaa, joka kestää kuumuutta ja pitkää rasitusta paremmin.

Kaiken hatuksi hukkasin tietysti sen vanhan tulpan puolikkaan johonkin kaupungille. Ohessa kuva kierteiden erosta. Kyllä se vanha 18 millinen sitten on, en tosin mitannut. Tai mitäs ihmettä, 14 mm kierteelle suositellaan Champion N4:ää, eli oisko se vanha ollut yli 18 mm!?!

Kärkiväli on kuulemma 0,53 mm. On mulla sellainen mittakin jossain, mutta mites sitä kärkiväliä muutetaan?

Sais nyt vaan sopivan hankittua.

temexi

Viesti Kirjoittaja temexi » 25 Maalis 2010 12:53

Terve,

Masun kuvat hain emäpuuremontista näyttivät hyviltä. Mitä moisen remontin teettäminen kustantaa? Omalla hailla olisi moinen projekti kanssa edessä varmaan ensi talvena tai sitten joskus....

Lähinnä mietityttää et jos itse tekisi niin tarvisi hommata lämmin halli.. Ja jos sen teettää niin halli tulee tekijältä ja näin ollen teettämisen ja itse tekemisen välinen hinta ero varmaan supistuu.

masu

Viesti Kirjoittaja masu » 25 Maalis 2010 23:04

Moi,

En viitti täällä huudella paljonko remontti maksaa, sehän on tietty tekijän ja tilaajan välinen sopimus...Sen voi tietty sanoa, että maksaa todella paljon suhteessa veneen käypään arvoon. Korjaus maksaa niin paljon, että hyviä selityksiä itselleen ja muille sen järkevyydestä saa keksiä. Remontti aloitettiin purkutöillä ja jigin rakentamisella viime syksynä. Noin loka-marraskuusta lähtien veistäjä on tehnyt sitä lähes täysipäiväisesti, itse olen tehnyt kaikki illat ja viikonloput tämän vuoden puolella. Emäpuun lisäksi on uusittu kölitukit, keula- ja perästeevit, perälauta, neljä alinta lautaparia, ylin lauta(nyt työn alla), yli 30 kaarta (niitattu), palkinkannattajia on korjattu jne. Vielä uusitaan kansi.

Vastaa Viestiin